koelvloeistof lekkage

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
lav
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.09.2010 - 16:03

Mijn 245 uit '86 verliest koelvloeistof, ook nog na het vervangen van de koppakking, de waterpomp, de radiateur en de kachel.
Iemand een idee wat er dan nog aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

rijd je op gas?
Als het een gewoon dampgas systeem is, deze verdampers hebben ook koeling nodig, zou deze kunnen lekken......
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
lav
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.09.2010 - 16:03

auto rijdt inderdaad op LPG, zou het dat kunnen zijn?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

of een lekke kachelradiator
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

wim de jong schreef:rijd je op gas?
Als het een gewoon dampgas systeem is, deze verdampers hebben ook koeling nodig, zou deze kunnen lekken......
Verdampers hebben geen koeling nodig, maar juist het tegenovergestelde. Als je verdamper geen of te weinig koelwater krijgen bevriezen ze en stopt je motor op een gegeven moment.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ja, oke, ik typte te vlug........natuurlijk, maar ze zitten wel op de koelsysteem aangesloten.
Net als de kachelradiator.....moet ook verwarmd worden, maar ook op het koelsysteem..


Maar bij wazige koelvloeistof verbruik met een LPG verdamper, is meestal de pakkingen van de verdamper defect. Deze kan gereviseerd worden mbv een revisie setje. Een zakkie vol met wat rubberen pakkingen en "o"-ringen.
Een leuk adresje hiervoor:
http://www.vogelsautogas.nl/onderdelen/ ... asp?id=REV
Kies je verdamper, bestel een revisieset (is toch aan te raden na een jaar of 3 rijden) monteer deze en je bent weer helemaal klaar!
Ik heb jarenlang met damp-LPG gereden met veel jaarkilometers (7 en 9 series), en om de twee jaar een revisieset voor de verdamper. Later met de G3 verviel dit natuurlijk.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Een lekkende LPG-verdamper lijkt me ook nu het meest voor de hand liggend.
Mijn advies is om een nieuwe te kopen ipv. reviseren.
De verdampers zijn niet duur te vinden op www.ebay.co.uk

Mocht het probleem zich daarna nog voordoen, dan is de kans groot dat je een gescheurd blok hebt :roll:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

waar kijk jij dan?

ik krijg maar 15 hits met LPG vapouriser..?

op ebay uk dan hè..
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

ik heb net gekeken en had 26 hits: "LPG vaporisor"
Misschien krijg je meer als je andere trefwoorden invult...

Ik heb een paar jaar geleden zo'n grote OMVL gekocht voor een Rolls (deze heeft 2 gasuitgangen voor 2 carbs) en hij bevalt prima 8).
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Een beetje onzin om een nieuwe verdamper te kopen, omdat misschien de verdamper lekt. Wat ik zo eensgezien heb, kosten deze toch algauw een pond of 50 daar.
Testje: haal de twee koelwaterslangen los van de verdamper, en sluit ze eens aan elkaar mbv een koppelstukje, of beter, dop ze beide af, en rij eens een paar dagen met benzine (ik weet het, is wat duurder).
Als je nog koelwater lekkage hebt, ligt het niet aan de verdamper.

En ook een nieuwe verdamper, moet je na een jaar of twee weer reviseren met zo'n setje.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Het is niet zeker dat het de verdamper is, maar de topicstarter heeft inmiddels al van alles vervangen en lijkt enigszins ten einde raad.

Het is wellicht een goed idee om de verdamper tijdelijk af te koppelen, maar een paar dagen op benzine rijden kost tegenwoordig ook al gauw een paar tientjes. Bovendien kan het nooit geen kwaad om een verdamper eens helemaal te vernieuwen. Het hangt er ook nog een beetje vanaf hoe oud en versleten de huidige verdamper eigenlijk is.

Beide opties lijken me een goede mogelijkheid om te testen op lekkage :roll:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Wat voor verdamper zit er in? Ik heb hier nog een goedwerkende uit mijn oude 850.
Een vialle.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Tsja, daar heb je niet veel aan, dat is een verdamper voor een injectiemotor (G2 of G3 systeem).
Hier gaat het nog om een verdamper, aangesloten op de caburateur, mbv mengstuk, en ongeregeld (de goeie oude tijd)

Ik zou gewoon de verdamper reviseren, voor 2 a 3 tientjes ben je klaar, en weet je alles. Reviseren moet toch na een aantal jaren gedraaid te hebben.
En tov een nieuwe is dan alleen de behuizing nieuw.......nou, die slijt echt niet, hoor!
Ik las dat je ook al voor Jan_met_die_korte_achternaam de waterpomp, en radiateur vernieuwd had.......dan is een revisiesetje goedkoop.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Verdamper van de 850 is er een met mengstuk. Maar geen idee of het dezelvde is. Sommige auto's hebben ook nog een tussenstuk bij het oliefilter zitte. (ben even de naam kwijt) om de olie sneller op temp te kunnen krijgen. Hier gaat ook koelvloeistof door en wil ook wel eens lek gaan.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Olie koeler bedoel je?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Grote kans dat de dop van het expansievat niet goed meer is. Dan lekt hij alleen via de overloop slang als de motor warm is en het systeem dus op druk. De veer onder de dop kan versleten zijn of het afdicht rubber onder de dop of de hals van het expansievat is beschadigd. Check die eerst maar eens, je zal niet de 1e zijn die zich ongans zoekt.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

't Zal je gebeuren.......al een vermogen uitgegeven aan waterpomp, radiator, kachelradiator, koppakking......en blijkt het een afdichtrubberetje van € 2 te zijn.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Als je geen ervaring met reviseren hebt, dan ben je er toch al gauw 2 uurtjes zoet mee en zo te lezen is de topicstarter nou niet bepaald een ervaren monteur.

Met de prijzen voor een nieuwe (onder de honderd Euro) kun je de verdamper inmiddels ook als een wegwerpartikel beschouwen.
Kwestie van afwegen... bij ons gaan ze in de vuilnis/ijzerbak.

@Arjen, bij een gebruikte verdamper droogt het membraam al snel uit :roll:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

wim de jong schreef:'t Zal je gebeuren.......al een vermogen uitgegeven aan waterpomp, radiator, kachelradiator, koppakking......en blijkt het een afdichtrubberetje van € 2 te zijn.
zou zo maar eens kunnen gebeuren..
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”