Trekhaak monteren

Alles over de 440 / 460
hmv
2nd Gear member

Ik heb twee weken geleden een 460 gekocht (overgenomen van Shockwave) met een losse trekhaak. Die moet natuurlijk gemonteerd worden... Heb vanochtend eens goed gekeken naar de bevestiging. Achterbumper eraf lukt wel. Maar dan... Klopt het dat voor de montage van de trekhaak gaten moeten worden geboord in de reservewielbak? Of moet het ergens anders aan bevestigd? Als het op boren aankomt, denk ik dat ik de trekhaak toch liever laat monteren dan dat ik het zelf doe. Foutjes met boren zijn nu eenmaal niet zo goed te herstellen. ;)
En hoe zit het met de RDW? Kan ik gewoon met een trekhaak gaan rijden of moet ik eerst goedkeuring van de RDW hebben?
Walter
Geartronic member
Contacteer:

zou proberen 'm op chassisbalken te hangen, de wielbak is wat dunnig metaal. En zorg dat ie goed vast zit, als ie op de snelweg op straat ligt, heb je wat uit te leggen.

herkeuring is volgens mij niet noodzakelijk
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
hmv
2nd Gear member

Ergens vond ik die reservewielbak al wat gek... Maar volgens mij hebben ook die chassisbalken niet al gaten voor de montage, dus dan komt het nog steeds op boren aan. Kan iemand dat bevestigen?
MarioC70
6th Gear member

Dat klopt,er zitten als het goed is dikke platen bij die aan de binnenzijde van de bandenbak komen.
De gaten die geboord moeten worden zijn vooraf gemerkt,dat kun je dus zo zien.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
wpee
5th Gear member

Ja, die platen verstevigen de zaak en houden de trekhaak horizontaal. De echter stevige bevestiging zit vast gelijk met de bumperbalk, dat is ook de hoofd draag en trek constructie. De bandenbak is voor de stabiliteit zogezegd.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
hmv
2nd Gear member

Ik heb inderdaad die dikke platen. De merktekens heb ik niet gevonden. Zitten ze aan de binnen- of buitenkant? Als ze aan de binnenkant zitten, heb ik ze over het hoofd gezien. Aan de buitenkant zitten ze waarschijnlijk verstopt onder een laag tectyl...
hmv
2nd Gear member

MarioC70 schreef:De gaten die geboord moeten worden zijn vooraf gemerkt,dat kun je dus zo zien.
Ik heb zitten zoeken en zoeken, maar ik kan die merktekens werkelijk niet vinden... Heeft iemand misschien een fotootje waarop ik kan zien hoe de bevestiging zit en waar die merktekens zouden moeten zitten?
GW440
1st Gear member

Bij mijn 440 zaten er geen merktekens, maar je kunt het toch gewoon opmeten?
hmv
2nd Gear member

Op zich wel, maar dan mag ik geen meetfoutjes maken... Eenmaal geboord kun je niet meer terug. Ik denk dat ik mezelf daar niet genoeg voor vertrouw. ;) Maar misschien dat ik de trekhaak zelf wel als mal kan gebruiken. Dat ik hem in de bumper hang en dan kijk hoe de 'armen' vallen.
GW440
1st Gear member

Zou ik doen. Trekhaak achter bumperbalk monteren, losse platen er aan bouten en van buitenaf met een centerpunt/oude schroevendraaier een punt slaan op de plek waar het gat moet komen. Dat zie je aan de binnenkant, weet je precies waar je moet boren.
Dirtbag
1st Gear member

En dan moet je precies de punt van het boortje zetten op de punt die je omhoog hebt geslagen. ;)

Beter kun je dan aan de binnenkant zorgen dat er niks in de weg zit en dan van onder gaan boren.

Als je hebt geboord, vergeet dan niet met een lakstiftje of wat dan ook het randje met kaal staal aan te tippen tegen roest.

Na een paar weken na montage en gebruik alle bouten en moeren even nalopen en goed aantrekken. Het wil nog wel eens voorkomen dat deze loslopen. Het is niet grappig om op de snelweg een aanhanger kwijt te raken omdat de gehele zwik los is gekomen.

Succes in ieder geval :)

mvg

db
Iroll
6th Gear member

Onder de bouten en moeren een brede ring monteren voor de versteviging en tegen loslopen.
hmv
2nd Gear member

Hij zit eronder! Mooie klus voor een vrije zaterdag. Volgens mij zit hij er nu helemaal goed onder, maar ik denk erover om het voor de zekerheid nog even te laten controleren bij een garage.
Wat nu nog moet: de elektra. Ik heb de kabel al in de kofferbak, bij de andere snoeren. Dit moet nog worden aangesloten. Is het een kwestie van kabels met dezelfde kleur doorknippen en een soort T-splitsinkje te maken? Of is het ingewikkelder? Is er dan misschien ergens een schema van te vinden?
Iedereen bedankt voor de hulp tot nog toe!
Iroll
6th Gear member

Er zit een lamp defect kastje links aan de zijkant tegen het spatbord achter de bekleding. De bedrading moet je voor dat kastje aansluiten. Anders blijft het gele lampje in je dashboard constant branden wat nu uitgaat als je de rem intrapt. Soldeer de bedrading in de draden van de kabelboom met krimpkous als isolatie, gebruik dus niet die blauwe splitsklemmetjes. Die dingen zijn waardeloos en gaan storingen veroorzaken.
wpee
5th Gear member

Klopt,bij mij zit het erachter gemonteerd, met kar of fietsdrager altijd lampje aan. Als het niet aangaat dan ben ik de stekker vergeten, ook handig!

gr Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
hmv
2nd Gear member

Iroll schreef:Er zit een lamp defect kastje links aan de zijkant tegen het spatbord achter de bekleding. De bedrading moet je voor dat kastje aansluiten.
Heb net even gekeken hoe het er achter de bekleding uitziet. Wat bedoel je met het 'lamp defect kastje'? Ik zie een hoop kabels, waarvan een gedeelte naar een witte 'stekker' loopt. Moet ik daar iets mee? Of zoek ik het dan verkeerd?
Iroll
6th Gear member

hmv schreef:
Iroll schreef:Er zit een lamp defect kastje links aan de zijkant tegen het spatbord achter de bekleding. De bedrading moet je voor dat kastje aansluiten.
Heb net even gekeken hoe het er achter de bekleding uitziet. Wat bedoel je met het 'lamp defect kastje'? Ik zie een hoop kabels, waarvan een gedeelte naar een witte 'stekker' loopt. Moet ik daar iets mee? Of zoek ik het dan verkeerd?
Zie dit topic
hmv
2nd Gear member

Iroll schreef:Zie dit topic
Dat helpt alweer wat verder. Als ik het goed zie, kan ik 5 kabels direct aanlsuiten omdat ze helemaal niets met het lampcontrolekastje doen. Dat zijn: wit/grijs (gewone verlichting, voor trekhaak rechts), blauw/bruin (gewone verlichting, voor trekhaak links), geel/groen (knipperlicht rechts), groen/rood (knipperlicht links) en bruin (massa). Heb ik er nog twee over waar ik niet uit kom.
1. De blauw/gele draad uit de kabelboom van de trekhaak. Deze is in ieder geval bedoeld voor de remlichten. Er lopen verschillende blauw gele draden... Het lijken er drie te zijn, maar een maakt een lus terug. De draden volgen levert op: nog voor het kastje loopt een blauw/gele draad, die gaat het kastje voorbij en maakt een bocht terug op de plaats waar de kabelboom van de trekhaak de auto in komt. Deze draad loopt verder, en gaat het controlekastje in. Uit het controlekastje loopt een andere blauw/gele draad die naar het rechter remlicht gaat.
Nu ik dit type, denk ik: die lus ligt er niet zomaar. Moet ik de blauw/gele draad uit de trekhaak op deze lus aansluiten?
2. Een dikke rode draad uit de kabelboom van de trekhaak. Waar is deze voor? En waar kan deze op aangesloten worden? De code die er bij de stekker bij staat is '54G', dit zou constante stroom of mistlicht moeten zijn. Aftappen van het mistlicht vind ik vreemd, want de kleur klopt niet (mist is blauw/grijs), en die heeft een andere dikte. Maar ik zie ook geen andere mogelijkheid om hem aan te sluiten... Kan iemand me verder helpen?
hmv
2nd Gear member

Iemand?
Iroll
6th Gear member

Die lus is denk ik voor het 3e remlicht, daar kan je de remlichten op aansluiten. En google even naar een aansluitschema voor de trekhaak op welke aansluiting de mistlamp zit, die stekkers zijn allemaal standaard.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”