Pagina 1 van 3
We got him "Volvo 244 GLE"
Geplaatst: 05.05.2012 - 21:02
door martin _b
Na enige tijd zoeken hebben we vandaag eindelijk een fraai exemplaar gevonden. Een geïmporteerde blauwe 244 GLE uit 80.
De Volvo ziet er erg netjes uit. Geen roest, geen plamuur of andere rariteiten.
Motorisch loopt de Volvo als een katje te spinnen. Mooie grijze binnenkant van de uitlaat. (ook bij het starten en opschakelen geen blauwe rook te zien)
Onderhoudsgeschiedenis zit erbij.
Pluspunt was de nieuwe gasinstallatie, stuurbekrachtiging en het zwart lederen interieur.
Minpunten vindt ik zelf dat de Volvo niet start op benzine en dan overschakelt op gas. Maar goed, dat is een kwestie van zo nu en dan op benzine rijden.
Tevens staat de Volvo op winterbanden. Dus ik moet straks nog even op zoek naar een setje staal voor de zomerbanden.
Hieronder een foto van betreffende Volvo toen deze nog in Frankrijk rond reed.
Meer foto's volgen nog.
grt Martin

Geplaatst: 05.05.2012 - 21:17
door V70/2.4D/2003
Ik zegL van harte en wees er zuinig op.
Geplaatst: 05.05.2012 - 21:27
door bookkeeper
Echt een gave bak, mooie kleur... Stoer!
Geplaatst: 05.05.2012 - 23:28
door martin _b
Dank jullie wel. Ben er erg blij mee.
Geplaatst: 05.05.2012 - 23:43
door Stinky
Eens een 240, nooit meer iets anders
Gefeliciteerd! Recentere foto's zie ik graag tegemoet.
Geplaatst: 06.05.2012 - 03:30
door zwientie
erg mooie wagen wees er zuinig op inderdaad
zoon fijne wagen de 240

Geplaatst: 06.05.2012 - 08:02
door Volvoman
Prachtig!
Geplaatst: 06.05.2012 - 08:21
door BlackSapphire
Imposant altijd, die snuit! Van harte gefeliciteerd, ziet er zeer fraai uit.
Geplaatst: 06.05.2012 - 09:47
door abbabak1
Beste look en blok wat mij betreft. M46 bak (Overdrive) ?
Geplaatst: 06.05.2012 - 11:38
door Ben
Eén plaatje is géén plaatje.
Geplaatst: 06.05.2012 - 11:52
door xanadoo
Nette bak dus!
Geplaatst: 06.05.2012 - 12:46
door martin _b
Dank jullie wel.
abbabak1 schreef:Beste look en blok wat mij betreft. M46 bak (Overdrive) ?
Inderdaad M46.
Ik ben trouwens niet gewent aan rijden met een overdrive. Moet je hierbij wel of niet koppelen?
Lijkt mij niet natuurlijk omdat de overdrive elektronisch is.
Geplaatst: 06.05.2012 - 13:10
door xanadoo
Ik nog een Subeam Alpine gehad en deze was ook uitgerust met een elektrische overdrive. Deze kon je inschakelen zonder koppelen. In oude Triumh wagenskwam je die ook wel eens tegen: hetzelfde systeem;
100% zeker ben in niet maar dacht dat mijn oude 740 ook zo'n overdrive zat. Dti was een kleine schakelaar in de versnellingspook
Nog een opmerking; in die triumph (zoek maar een op Dolomite Sprint) kon je die overdrive ook op de 3de versnelling gebruiken.
Ik durf niet met volledige zekerheid beweren dat je op de Volvo's naar overdrive kon schakelen zonder koppelen andere forummers zullen wellicht beter weten.
Geplaatst: 06.05.2012 - 13:20
door Gast
martin _b schreef:Dank jullie wel.
abbabak1 schreef:Beste look en blok wat mij betreft. M46 bak (Overdrive) ?
Inderdaad M46.
Ik ben trouwens niet gewent aan rijden met een overdrive. Moet je hierbij wel of niet koppelen?
Lijkt mij niet natuurlijk omdat de overdrive elektronisch is.
Ik heb er net zo een gehad. Overdrive met een schuifje waarschijnlijk nog. Latere types hadden een knopje
Nadeel van het schuifje is dat de overdrive ingeschakeld blijft (bij de latere types - met het knopje - werd de overdrive uitgeschakeld bij het terugschakelen. Dus als je terugschakelt en je schakelt vervolgens van 3 naar 4, ga je gelijk van 3 naar overdrive (en dit is een redelijk grote stap). In principe hoef je de koppeling niet te gebruiken, maar om extra slijtage aan de bak te voorkomen wordt het wel geadviseerd.
De GLE die ik had liep ook op gas, echter was niet zo'n succes. Stationair met koude motor wilde hij niet blijven lopen. Uiteindelijk soort van handmatig versneld toerental ingebouwd met een handchoke. De GLE heeft geen choke, omdat het een injectie is. Ook een keertje backfire gehad.
Verder mooie bak !
Geplaatst: 06.05.2012 - 13:20
door martin _b
Zie hieronder:
Geplaatst: 06.05.2012 - 13:22
door Gast
schuifje dus.
Wat is dat voor rond LCD schermpje?
Ook een Combined Unit (zoals Volvo dit noemde) zag ik.
Geplaatst: 06.05.2012 - 13:23
door martin _b
dbosker schreef:
Ik heb er net zo een gehad. Overdrive met een schuifje waarschijnlijk nog. Latere types hadden een knopje
Nadeel van het schuifje is dat de overdrive ingeschakeld blijft (bij de latere types - met het knopje - werd de overdrive uitgeschakeld bij het terugschakelen. Dus als je terugschakelt en je schakelt vervolgens van 3 naar 4, ga je gelijk van 3 naar overdrive (en dit is een redelijk grote stap). In principe hoef je de koppeling niet te gebruiken, maar om extra slijtage aan de bak te voorkomen wordt het wel geadviseerd.
De GLE die ik had liep ook op gas, echter was niet zo'n succes. Stationair met koude motor wilde hij niet blijven lopen. Uiteindelijk soort van handmatig versneld toerental ingebouwd met een handchoke. De GLE heeft geen choke, omdat het een injectie is. Ook een keertje backfire gehad.
Verder mooie bak !
Deze is omgebouwd naar carb. Het originele injectie-spruitstuk en toebehoen zit erbij. Links naast het stuur zit nu de handchoke.
De foto's van de ombouw heb ik erbij gekregen.
Geplaatst: 06.05.2012 - 13:26
door martin _b
dbosker schreef:schuifje dus.
Wat is dat voor rond LCD schermpje?
Ook een Combined Unit (zoals Volvo dit noemde) zag ik.
Het gaat aan op contact en geeft de tijd aan.

Geplaatst: 06.05.2012 - 13:29
door Gast
dan zul je waarschijnlijk geen problemen hebben met het rijden op gas.
Starten gebeurd ook op gas, alleen de nieuwe gasinstallaties (injectie) starten op benzine en schakelen dan over op gas.
Heb je op je carburateur ook een liftsetje?
Deze houdt (m.b.v. vacuum) tijdens het rijden op gas de vlotter en sproeiernaald omhoog in de carburateur.
Heb je dit niet, dan kan tijdens het gebruik op gas de sproeiernaald en de teflonbuis slijten, waardoor je moeijlijk op benzine kunt rijden.
Als dit liftsetje er niet opzit, (laten) monteren en af en toe op benzine rijden.
Ik heb 2 240's gehad op gas. De 240GLE en een 240DL. Met de laatste 450.000 km gereden. Kleppen waren nog niet uitgesteld en aan het blok was nog geen sleutel geweest. Tussen de beurten van 10.000 km praktisch geen olie bijvullen.
Geplaatst: 06.05.2012 - 13:31
door Gast
martin _b schreef:dbosker schreef:schuifje dus.
Wat is dat voor rond LCD schermpje?
Ook een Combined Unit (zoals Volvo dit noemde) zag ik.
Het gaat aan op contact en geeft de tijd aan.

Je hebt toch als het goed is ook een klok op het dashboard, of zit daar nu de toerenteller?
Ook die mooie, dikke pluche bekleding? - onverslijtbaar spul, alleen de veren van de zitting en de lendensteun willen wel eens problemen geven.