Aanvulling DIM dasboard V70 S60 repareren

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Hoi bert67,

Ik ben je dankbaar voor jou mooie verslag http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27631 . Vandaag heb ik ook mijn DIM (Driver Information Module) gerepareerd. Graag wil ik een aanvulling op jou verslag geven.
Het probleem met mijn DIM was, als ik het contact aanzette, de klok als een dolle begon te tellen. Daarnaast had ik de laatste tijd last van vage piep signalen. Ook de oranje driehoek ging soms kortstondig stroboscopisch knipperen. Mijn gevoel zegt: "kortsluiting!?" :shock:
Gelukkig heb ik je handleiding erbij genomen en een hete lucht soldeer station gekocht http://www.eleshop.nl/aoyue-852-hete-lu ... 7efb0e7e80. Uiteindelijk goedkoper dan laten repareren en het is een leuke hobby klus. Hieronder een aantal foto's.

Module loshalen met 4 torx uit het dashboard (koud kunstje).
Afbeelding
Afbeelding
Module uit elkaar halen. Aan de achterkant alle lampjes en schroeven eruit halen. Hierdoor komt alles los. Daarnaast moet je het scherm van de boordcomputer ook even loshalen, anders heb je kans dat deze smelt door de hete lucht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was nog een hele klus om die blauwe aanslag te verwijderen. De Epson chip is het lastigste. Deze heeft de pootjes heel dicht naast elkaar liggen.
Afbeelding
Afbeelding
Uiteindelijk de hete lucht erop. Ik heb het station ingesteld op 380gradenC. Eerst geprobeerd op een groot gesoldeerd component. Samen met de flow krijg je een idee hoe lang het duurt voordat de tin lichtjes gesmolten is. Daarna heb de ic's opnieuw voorzichtig gesoldeerd (niet aanraken). Let op dat je het kunststof niet laat smelten.
Afbeelding
Daarna alles weer inbouwen.

Inmiddels een proefrit gemaakt het werkt.. perfect!
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”