Motorflush, welke merk reiniger?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2326
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Naar aanleiding van het euvel in DIT topic, en het advies van de monteur om eens een motorflush (reiniger in oude olie en ca. 20-30 min staionair laten lopen, alvorens olie te verversen) uit te voeren, de volgende vraag:

Wie heeft er ervaring met een motorflush en welk merk is aan te bevelen?

Ik heb uiteraard al wat gezocht (op www en forum) ook wat gevonden maar ben toch benieuwd naar ervaringen van anderen.

De merken die ik in ieder geval al tegen ben gekomen zijn Forté en Pro-Tec, maar er zijn er ongetwijfeld meer.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20914
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik neem aan dat je ook verschillende en tegenstrijdige berichten hebt gelezen? Er is namelijk veel info te vinden over zulke middelen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
gerx
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.11.2011 - 09:07

Ik las dit topic toevallig.

Rare vraag maar is je auto een automaat?
Bij bv BMW komt deze klacht heel vaak voor (pendelen toerental) en wordt veroorzaakt door ongecontroleerde slip in de koppleomvormer.
Na een Powerflush is dit dan weer verdwenen.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Forte is een van de betere,15 min warm draaien op 1500 toeren en dan olie plus filter vervangen en na 5000km nog een keer olie plus filter vervangen.
Stationair draaien heeft geen zin,je bouwt immers te weinig oliedruk op om het eventuele vuil te verwijderen.

Motoren knappen er echt van op,gebruik het bij D5 motoren wel is.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het heeft niets te maken met vervuiling van injectoren enz,puur alleen voor het draaiend gedeelte van de motor.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2326
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Nope, een zeldzamere handgeschakelde XC70 (zie onderschrift; H6). Motorflush gaat nog wel gebeuren, maar het 'fenomeen' lijkt iets minder, al kan het ook er iets aangepaste rijstijl zijn (eerder doorschakelen naar 5).
Dus een powerflush van de automaat gaat mij niet helpen.... :wink:
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen. Reinigt de motor door een hogere interval met verversen niet? Bijvoorbeeld 15k in plaats van 30k?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

30k voor een ama is wel erg aan de late kant. Die motoren vervuilen veel eerder dan moderne. 15k is ook laat 10k hou ik aan voor mijn B20 met klassieker olie. Moderne olie is niet geschikt voor deze blokken vanwege het ontbreken van zink (ZDDP) wat nodig is om de onderliggende nokkenas afdoende te smeren.
Ligt er ook aan welke olie het blok gewend is.
Moderne blokken hoeven veel later ververst te worden, die vervuilen inwendig een stuk minder en er zit moderne, vaak full synthetic olie in. Die olie houd de boel veel schoner door een hogere concentratie vuiloplossers. (detergenten)
Maar je gedachte klopt wel, frequenter olie en filter verversen maakt/houd een blok schoner
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

In mijn vraag gaat het om de s60.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

In mijn vraag gaat het om de s60.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2326
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Om even op de vraag aangaande de S60 te reageren, in principe zou de (verse) olie ook reinigend moeten werken. Waarbij mijne inziens het verkorten van de interval bv. 15.000 ipv de voorgeschreven 30.000 zeker een preventieve werking kan hebben. Echter werd het fenomeen waardoor de flush geadviseerd werd ca 6000 km na de laatste beurt door mij opgemerkt, dat vond ik dan weer opmerkelijk.
Flush is nog niet gedaan, zodra dit gebeurt is zal ik de ervaringen melden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”