Pagina 1 van 1

Motorflush, welke merk reiniger?

Geplaatst: 10.05.2012 - 11:42
door Jers3n
Naar aanleiding van het euvel in DIT topic, en het advies van de monteur om eens een motorflush (reiniger in oude olie en ca. 20-30 min staionair laten lopen, alvorens olie te verversen) uit te voeren, de volgende vraag:

Wie heeft er ervaring met een motorflush en welk merk is aan te bevelen?

Ik heb uiteraard al wat gezocht (op www en forum) ook wat gevonden maar ben toch benieuwd naar ervaringen van anderen.

De merken die ik in ieder geval al tegen ben gekomen zijn Forté en Pro-Tec, maar er zijn er ongetwijfeld meer.

Geplaatst: 10.05.2012 - 21:50
door Msuidgeest
Ik neem aan dat je ook verschillende en tegenstrijdige berichten hebt gelezen? Er is namelijk veel info te vinden over zulke middelen.

Geplaatst: 10.07.2012 - 23:35
door gerx
Ik las dit topic toevallig.

Rare vraag maar is je auto een automaat?
Bij bv BMW komt deze klacht heel vaak voor (pendelen toerental) en wordt veroorzaakt door ongecontroleerde slip in de koppleomvormer.
Na een Powerflush is dit dan weer verdwenen.

Geplaatst: 10.07.2012 - 23:59
door MarioC70
Forte is een van de betere,15 min warm draaien op 1500 toeren en dan olie plus filter vervangen en na 5000km nog een keer olie plus filter vervangen.
Stationair draaien heeft geen zin,je bouwt immers te weinig oliedruk op om het eventuele vuil te verwijderen.

Motoren knappen er echt van op,gebruik het bij D5 motoren wel is.

Geplaatst: 11.07.2012 - 00:01
door MarioC70
Het heeft niets te maken met vervuiling van injectoren enz,puur alleen voor het draaiend gedeelte van de motor.

Geplaatst: 11.07.2012 - 00:03
door Jers3n
Nope, een zeldzamere handgeschakelde XC70 (zie onderschrift; H6). Motorflush gaat nog wel gebeuren, maar het 'fenomeen' lijkt iets minder, al kan het ook er iets aangepaste rijstijl zijn (eerder doorschakelen naar 5).
Dus een powerflush van de automaat gaat mij niet helpen.... :wink:

Geplaatst: 18.08.2012 - 10:01
door Remon
Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen. Reinigt de motor door een hogere interval met verversen niet? Bijvoorbeeld 15k in plaats van 30k?

Geplaatst: 18.08.2012 - 10:24
door Iroll
30k voor een ama is wel erg aan de late kant. Die motoren vervuilen veel eerder dan moderne. 15k is ook laat 10k hou ik aan voor mijn B20 met klassieker olie. Moderne olie is niet geschikt voor deze blokken vanwege het ontbreken van zink (ZDDP) wat nodig is om de onderliggende nokkenas afdoende te smeren.
Ligt er ook aan welke olie het blok gewend is.
Moderne blokken hoeven veel later ververst te worden, die vervuilen inwendig een stuk minder en er zit moderne, vaak full synthetic olie in. Die olie houd de boel veel schoner door een hogere concentratie vuiloplossers. (detergenten)
Maar je gedachte klopt wel, frequenter olie en filter verversen maakt/houd een blok schoner

Geplaatst: 18.08.2012 - 11:52
door Remon
In mijn vraag gaat het om de s60.

Geplaatst: 18.08.2012 - 11:53
door Remon
In mijn vraag gaat het om de s60.

Geplaatst: 18.08.2012 - 16:11
door Jers3n
Om even op de vraag aangaande de S60 te reageren, in principe zou de (verse) olie ook reinigend moeten werken. Waarbij mijne inziens het verkorten van de interval bv. 15.000 ipv de voorgeschreven 30.000 zeker een preventieve werking kan hebben. Echter werd het fenomeen waardoor de flush geadviseerd werd ca 6000 km na de laatste beurt door mij opgemerkt, dat vond ik dan weer opmerkelijk.
Flush is nog niet gedaan, zodra dit gebeurt is zal ik de ervaringen melden.