Pagina 1 van 1

Rammel en een bonk

Geplaatst: 14.05.2012 - 20:19
door TT - Niek
Ik heb sinds een paar dagen last van een vervelende rammel. Het geluid doet zich voor bij zo'n 1700 tot 2100 toeren. De bron blijkt erg lastig te achterhalen. Het lijkt te komen uit het dashboard, rechterzijde. Het is niet het dashboardkastje. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Dan heb ik nog een tweede vraag. Op het moment dat ik de auto start en weg rij, hoor ik eenmalig een bonk onder de auto. Dit komt niet meer voor tijdens de hele rit. Zet je de auto uit en rij je een kwartier later weer weg, dan is de bonk er weer eenmalig.

Als ik meer informatie moet geven ergens over, hoor ik dat graag.

Verder geen klachten hoor, fijne auto! :)

Geplaatst: 14.05.2012 - 20:31
door V70 T5 assen
Uitlaat misschien?? wat die eenmalige bonk betreft.
Kijken of deze nergens tegenaan komt , of de bekende uitlaatsteun doorgeroest is.

Geplaatst: 14.05.2012 - 23:56
door Freek63
Die rammel kan van alles zijn. Die bonk kan wel eens van de remschoenen achter komen. Heb ik ook eens gehad. De voeringen van de remschoenen laat los en komt los in de trommel te liggen. Kun je soms ook de hendel van de handrem ineens veel hoger optrekken? Als dit het geval is, dan vervang zo spoedig mogelijk de remschoenen, want er zijn ook draadjes waarin je kunt lezen over blokkerende achterwielen. De remschijven kunnen daarbij ook nog erg lastig te verwijderen zijn.

Geplaatst: 15.05.2012 - 10:07
door Morgenstond
Ik zou inderdaad zo snel mogelijk de handremschoenen controleren!

Geplaatst: 15.05.2012 - 10:38
door Freek63
En als je de zaak toch los hebt liggen, check meteen de rest: remschijfdikte. Deze moet minimaal 10mm zijn - of minmaal 10,7 als je de blokken ook vervangt. De blokken moeten minimaal 2mm hebben. Zit je onder het minimum of er tegen aan, vervang de hele bups dan maar meteen. Als je lid bent (of wordt) van het volvo v70 forum krijg je 10% korting bij parts4swedes.nl.

Geplaatst: 15.05.2012 - 12:30
door dieselpower
Voor je eerste probleem heb ik geen idee,

voor je tweede echter....durf met behoorlijke zekerheid te zeggen dat het de remvoeringen van je handrem zijn, staat hier op het forum genoeg over gepost. Toch even controleren.
Als dat idd het probleem is dan is het makkelijk te verhelpen met nieuwe remblokken. Niet te lang mee wachen, er zijn hier ook posts wat er gebeurt als de boel vast slaat :oops:

Geplaatst: 15.05.2012 - 12:31
door V70/2.4D/2003
dieselpower schreef:Voor je eerste probleem heb ik geen idee,

voor je tweede echter....durf met behoorlijke zekerheid te zeggen dat het de remvoeringen van je handrem zijn, staat hier op het forum genoeg over gepost. Toch even controleren.
Als dat idd het probleem is dan is het makkelijk te verhelpen met nieuwe remblokken. Niet te lang mee wachen, er zijn hier ook posts wat er gebeurt als de boel vast slaat :oops:
Eensch.....los die handel en checken.

Geplaatst: 15.05.2012 - 12:44
door Freek63
dieselpower schreef: dan is het makkelijk te verhelpen met nieuwe remblokken.
Je bedoelt remschoenen (voor handrem).

Geplaatst: 15.05.2012 - 15:00
door TT - Niek
Freek63 schreef:Die rammel kan van alles zijn. Die bonk kan wel eens van de remschoenen achter komen. Heb ik ook eens gehad. De voeringen van de remschoenen laat los en komt los in de trommel te liggen. Kun je soms ook de hendel van de handrem ineens veel hoger optrekken? Als dit het geval is, dan vervang zo spoedig mogelijk de remschoenen, want er zijn ook draadjes waarin je kunt lezen over blokkerende achterwielen. De remschijven kunnen daarbij ook nog erg lastig te verwijderen zijn.
Ok, de handrem kan inderdaad behoorlijk hoog aangetrokken worden. Ik zal hier eens naar laten kijken door de dealer. Blokkerende achterwielen moet ik niet hebben. Is dit een dure reparatie?

Bedankt voor de tips iedereen! :)

Geplaatst: 15.05.2012 - 15:25
door dieselpower
TT - Niek schreef:
Freek63 schreef:Die rammel kan van alles zijn. Die bonk kan wel eens van de remschoenen achter komen. Heb ik ook eens gehad. De voeringen van de remschoenen laat los en komt los in de trommel te liggen. Kun je soms ook de hendel van de handrem ineens veel hoger optrekken? Als dit het geval is, dan vervang zo spoedig mogelijk de remschoenen, want er zijn ook draadjes waarin je kunt lezen over blokkerende achterwielen. De remschijven kunnen daarbij ook nog erg lastig te verwijderen zijn.
Ok, de handrem kan inderdaad behoorlijk hoog aangetrokken worden. Ik zal hier eens naar laten kijken door de dealer. Blokkerende achterwielen moet ik niet hebben. Is dit een dure reparatie?

Bedankt voor de tips iedereen! :)
Ik heb het twee jaar geleden ook aan de hand gehad, ook bij een S60. Bij de dealer laten maken, inclusief BTW €190,- helemaal klaar.

Geplaatst: 15.05.2012 - 16:16
door TT - Niek
Heb even gesproken met de dealer (Harrie Arendsen in Ruurlo). Inderdaad ook het advies om zo snel mogelijk te laten maken en in de tussentijd geen handrem meer te gebruiken.

Misschien morgenvroeg al tijd voor een reparatie. :)

Geplaatst: 15.05.2012 - 17:01
door Freek63
Ik schat één uurtje werk plus de remschoenen die (althans bij parts4swedes.nl) zo'n 37 euro kosten. Dit soort klusjes kan iedere handige doehetzelver trouwens ook prima zelf doen. Wiel er af (vijf bouten), remklauw er af (twee bouten), remschijf er af (één boutje), oude remschoenen er af (twee klemmetjes) en vervolgens de nieuwe spullen er weer op. Wat simplistische weergave, maar hier komt het wel ongeveer op neer.

Geplaatst: 15.05.2012 - 19:24
door dieselpower
Freek63 schreef:Ik schat één uurtje werk plus de remschoenen die (althans bij parts4swedes.nl) zo'n 37 euro kosten. Dit soort klusjes kan iedere handige doehetzelver trouwens ook prima zelf doen. Wiel er af (vijf bouten), remklauw er af (twee bouten), remschijf er af (één boutje), oude remschoenen er af (twee klemmetjes) en vervolgens de nieuwe spullen er weer op. Wat simplistische weergave, maar hier komt het wel ongeveer op neer.
Daar komt het in een notedop wel op neer maar je moet er ook de ruimte voor hebben. Ik zou dat op mn oprit moeten doen, met een krik (en meteen een paar bemoeiende buurmannen erbij die dat veel beter kunnen :wink: ) en die er de hele tijd bij blijven leuteren.
Bij mijn dealer zijn ze er 1 1/2 uur mee bezig geweest. Het was in de midje winter, februari. Daar netjes op de brug in een verwarmde werkplaats en heb mooi heel eventjes mogen kijken, gewoon benieuwd wat/hoe zo'n klusje moet. Netjes uitleg gekregen.
Ze hebben ook meteen de trommels/schijven (waar het wiel weer tegenaan komt) schoongeschuurd en de binnenkanten van de trommels/schijven ontvet.

In mijn geval viel de remvoering er letterlijk uit, in gruzelementen.

Geplaatst: 15.05.2012 - 21:10
door viking-on-steroids
Ha TT-Niek,

Die bonk, is dat echt gelijk bij het wegrijden of bij zo'n 25 a 30 km per uur? Als het dat laatste is, dan is dat waarschijnlijk je airco die aanslaat, dat is bij mij inderdaad ook eenmalig (volgens het forum doodnormaal, is genoeg over geschreven). Is inderdaad geen fraai geluid, flinke bonk met metaalachtig schrapend geluid. Als het echt direct bij het wegrijden is, dan zou ik ook je remvoeringen verdenken. Ik heb ook een keer geblokkeerde wielen gehad (gelukkig stond ik bij huis geparkeerd), maar gelukkig waren bij mij de remvoeringen nog heel, was alleen een kwestie van schoonmaken. Ben benieuwd?

Geplaatst: 15.05.2012 - 21:14
door Oceanracer
De airco slaat niet eenmalig aan hoor en dat is geen bonk maar meer een hikje. Die bonk bij ca 25/30 km/u is echter wel normaal wanneer dit bij een koude start gebeurt en eenmalig voorkomt na het wegrijden. Dat is namelijk je ABS/remsysteem en volkomen normaal.

Oja, die rammel. Dan moet je even naar je motorsteunen kijken. De bovenste kun je zelf makkelijk controleren en die onderaan die aan je versnellingsbak zit ook. Als die gaar zijn, geeft het blok te veel trillingen door aan de auto en begint er van alles te rammelen.

Geplaatst: 15.05.2012 - 21:34
door V70 T5 assen
Blijft gissen zo , aangezien TS het over een bepaald toerental heeft zo het ook nog het flexstuk v/d uitlaat kunnen zijn?

Geplaatst: 15.05.2012 - 21:40
door Oceanracer
Dat flexstuk is dan zeker ook verdacht, dat klopt!

Geplaatst: 18.05.2012 - 13:22
door RoninS60
Oceanracer schreef:De airco slaat niet eenmalig aan hoor en dat is geen bonk maar meer een hikje. Die bonk bij ca 25/30 km/u is echter wel normaal wanneer dit bij een koude start gebeurt en eenmalig voorkomt na het wegrijden. Dat is namelijk je ABS/remsysteem en volkomen normaal.
Oceanracer gaat door voor de koelkast. Dit is inderdaad het ABS systeem die zichzelf checkt. Het klinkt bij mijn MY02 2.4T altijd hetzelfde, ook nadat de remmen vervangen zijn door de dealer. Er komen ook geen rare schrapende geluiden bij kijken. Je moet er wel voor opletten om het te horen. Ik hoor het alleen als ik weg rijd uit de parkeergarage met de radio uit.

Zolang je het nog hoort werkt het nog, dus goed! :)

Geplaatst: 18.05.2012 - 14:25
door TT - Niek
Nou, het bleek niet de voering van de remschoen te zijn. Deze was nog prima. De monteur had helemaal geen vreemde geluiden gehoord. Dus misschien inderdaad het ABS systeem?

Ik zal eens kijken of ik de motorsteunen zelf kan vinden en kan beoordelen of ze gaar zijn.

Iedereen bedankt voor jullie input! :)