Pagina 1 van 3
K&N vervanging filter met low-pressure Turbo.
Geplaatst: 03.04.2006 - 02:36
door BlackWolf
Is dit verantwoord? Ik krijg advies om het niet te doen omdat het alleen meer lawaai maakt dan dat het iets toevoegt.
Ik dacht juist meer aanzuig beter was voor een Turbo, als ik het toch doe moet ik iets aan de benzine toevoer veranderen?
Het gaat om een 2.0T met 175 dkm op de teller.
Geplaatst: 03.04.2006 - 07:48
door CeeBee
Van wie komt dit advies?
Vertegenwoordiger van Pipercross?
Geplaatst: 03.04.2006 - 09:08
door Ludo
kan geen enkel kwaad, je hoeft er ook niets anders voor te veranderen ofzo.
het enige advies luid : niet té veel olie erop spuiten, de luchtmassameters houden daar niet van.
Geplaatst: 03.04.2006 - 13:44
door 480S60
Bij mij gaat mijn K&N filter ook als een tierelier. De auto reageert een stuk beter op gas geven! In de 480 op benzine en de S60 op diesel heb ik er geen enkel probleem mee.
Geplaatst: 03.04.2006 - 16:29
door BlackWolf
Bedankt voor de reacties, auto krijgt volgende week een grote beurt, dus ik zal eentje in laten zetten en kijken of ik het verschil merk
CeeBee, nee gewoon een kleine garage bedrijf, die vond het beter om met een standaard filter blijven rijden.
Geplaatst: 03.04.2006 - 17:45
door Volvorijden
het is natuurlijk wel zo dat er meer lucht naar binnen gaat, dat betekend ook meer vuil deeltjes. je hebt dus een iets hogere slijtage aan je motor. Maar of dat afweegt tegen het plezier???
Zou me er niet druk om maken. maar een sportluchtfilter levert pas merkbaar meer vermogen als je het hele ademhalingstraject verbeterd (spotuitlaat) 1+1 = 3
Geplaatst: 03.04.2006 - 19:18
door BlackWolf
Bij mij weten zijn de K&N filters ook goed om vuil tegen te houden het komt door de vezel opbouw van de filter het laat geen vuil door maar wel meer lucht.
Het gaat me niet om het vermogen eigenlijk, ik wil dat de turbo meer gelegenheid krijgt om te ademen. Merkbaar zal het niet zijn maar het zal zeker niet op achteruit gaan.
Ik ben zelf W en E technicus

maar mijn branche is geen auto techniek. Het ging mij om hoe de elektronica van de auto werkt als zo een filter in zit, ik denk dat luchtmassa meter zijn werk zal doen als er meer lucht doorheen geblazen word alleen wist ik niet hoe de elektronica zou gaan reageren.
Ik heb vroeger genoeg gesleuteld aan auto's maar nooit eentje met turbo gehad.
Dit was 5 jaar geleden mijn hobby auto:
http://208.53.178.234/scirocco/
Geplaatst: 03.04.2006 - 19:30
door +++t blijft behelpen+++
hoe zit dat dan met het verhaal datr als je je K&N filter oliet, je LMM er aan gaat?
Geplaatst: 03.04.2006 - 19:37
door BlackWolf
Ik geloof niet dat het stuk gaat maar vervuild raakt door de olie, en hierdoor kan de sensor niet goed uitlezen.
Geplaatst: 07.04.2006 - 00:07
door eugene
de LMM gaat stuk als je de K&N teveel olie opspuit. Dit is al bij verschillende Volvo's (en 850's) gebeurd.
De K&N filtert even goed als een standaard filter, maar laat 40% meer lucht door. Geen extra slijtage dus, wel extra lucht voor de turbo!
Geplaatst: 07.04.2006 - 02:15
door BlackWolf
Ok, wat is te veel?
Moet ik een hele nieuwe K&N filter ook in spuiten met olie? Ik heb een besteld en het gaat aanstaande maandag op tijdens grote onderhoud (Geen officieel dealer).
Ik weet niet of ik het verschil gaat merken, want de auto heeft zijn laatste beurt 15 dkm geleden gehad bij de vorige eigenaar en nu met dit onderhoud word best veel vervangen zoals bougiekabels, bougies, oliefilter, brandstoffilter en olie word vernieuwd met Castrol Magnatec 5W-30
Vergeet ik dingen die nog moet vervangen worden die essentieel van belang zijn op een Turbo versie na 175 dkm? Distributieriem is op 138 dkm vervangen, die hoeft dus niet.
Geplaatst: 08.04.2006 - 18:40
door Volvorijden
Vergeet ik dingen die nog moet vervangen worden
Krukas - vervangen voor een titanium exemplaar
Drijfstangen - vervangen voor een titanium exemplaar
cylinderwander honen
Waste gate eruit gooien(dicht maken) heb je niks aan. is verlies van druk)
nu ff zonder dollen
gewoon normaal groto onderhoud
Geplaatst: 09.04.2006 - 20:45
door DrRossi
K&N filters zijn al af fabriek geolied en zijn behoorlijk vettig, dus de eerste tijd niets aan doen.
Wel je filterhuis goed schoon zuigen, dat vergeten de meeste garages.
Geplaatst: 10.04.2006 - 16:18
door BlackWolf
DrRossi,Bedankt voor de tip, filter zit er in en ik vind het geluid meevallen.
Volvorijden, wat dacht je van wiellagers achter?

Tijdens rijden merk ik niets maar toen we achter remschoenen wilde vervangen merk te ik dat er een tik in zit, dus het word preventief vervangen over 2 weken voordat het helemaal raar gaat doen. Ik laat beide kanten vervangen voor €110 per stuk.
Onder slang van de radiateur lekte een beetje bij het overdruk klepje, dat verklaart mijn koelvloeistof verlies dus die word ook vervangen (besteld bij Volvo €82 ex btw)
Ik ben meer kwijt dan wat ik verwacht had maar ik weet wel dat het nu goed zit, want er was meer aan de hand.
Geplaatst: 11.04.2006 - 06:24
door VolvoZoeker
@blackwolf - Mag ik vragen wat voor soort "tik" het was, die er in zat???
Geplaatst: 11.04.2006 - 11:39
door BlackWolf
Het is moeilijk uitleggen maar, heb je wel eens onderhoud gedaan aan machines waarbij je de lagers moet controleren? Als je een gelagerde iets langzaam draait voel je elke keer in bepaalde standen in je hand dat het zachtjes tikt, het is geen geluid je voelt het alleen. Als je het snel rond laat draaien dan hoor je dat het slepend geluid maakt. Dit hoeft niet zeggen dat lager op is maar dat het wel binnenkort aan vervanging toe is.
Geplaatst: 12.04.2006 - 07:25
door VolvoZoeker
ah ok. Nee dit wat je beschrijft klinkt anders dan wat ik van tijd hoor als ik over een drempel gereden ben (nee, niet gevlogen). Dan hoor je een "tik", net alsof er iets op z;n plek schiet. Heel vreemd
Geplaatst: 12.04.2006 - 12:09
door BlackWolf
Dat klinkt meer als schokbrekers, zo een soort geluid heb ik ook maar dan bij slechte wegdek en niet bij drempels, gisteren had ik de auto laten uitlijnen en gelijk schokbrekers na laten kijken maar volgens de experts is er niets aan de hand. :?
Geplaatst: 12.04.2006 - 14:12
door VolvoZoeker
Hij is halve maand geleden voor een 165k en 180k beurt geweest. Daar is het uitgebreid gechecked. Alles is prima bevonden, ook bij mij

Maar ik blijf het vreemde vinden.... Ik heb het niet zo op dat soort geluidjes
Geplaatst: 30.05.2006 - 22:04
door Caerbannog
Ik zit met mijn 480 met precies hetzelfde probleem! Een onverklaarbare rammel aan de achteras. Alles losgehad, er ligt niks los in de auto; ik kan het niet vinden.
Mijn vorige 480 had dit ook. Toen was het een stabilisatiestang met speling, maar dat is het nu niet.... Ik weet het niet meer:(