Na een lange tijd inactief te zijn op het forum toch maar besloten mijn niet al te fijne ervaring te schrijven.
Half 2011 ging ik naar de Volvo garage (ton van kuyk Alkmaar) omdat er zich een probleem voordeed met de airco, er kwam een zoemend/zuchtend geluid zodra de motor warm was en je ietsjes gas gaf of als je gas los liet.
Volgens de garage was de airco pomp stuk en moest deze vervangen worden en zo gezegd zo gedaan. Kosten meer dan €800 inclusief "diagnose" (factuur moet nog geupload worden)
Toen ik de auto kwam ophalen merkte ik al snel dat het probleem niet was opgelost maar omdat ik het druk had kon ik niet meteen een nieuwe afspraak maken. Na enkele weken een nieuwe afspraak gemaakt en wederom weer een diagnose stellen dat het misschien de leidingen waren die lawaai maakten, deze werden geïsoleerd en er werd maar liefst €877 in rekening gebracht (2x diagnose a €158!) De factuur had ik toen nog niet betaald. (zie bijlage)
De auto opgehaald, en je raad het al... nog steeds het geluid, maar omdat het winter was deed de airco niet veel dus het geluid was niet continue waarneembaar dus heb ik de vervolg afspraak uitgesteld tot mooi weer.
Omdat ik de factuur niet betaald had omdat naar mijn mening er niets aan gerepareerd was kreeg ik meerdere telefoontjes van ton van kuyk met de vraag waarom ik niet betaalde en als het niet goed was dat ik dan maar een afspraak moest maken. Omdat ik veel in Zweden zit kan ik niet elke week terug naar Nederland. Het liep wat uit en ton van kuyk begin met een incasso bureau op zich hun goedrecht ware het niet dat ik duidelijk kenbaar had gemaakt dat zodra het probleem opgelost is ik de factuur zal betalen.
Uiteindelijk vorige week een afspraak gemaakt om nogmaals naar de auto te kijken en eventueel te repareren. De auto heb ik dinsdag heen gebracht en inderdaad het geluid was duidelijk aanwezig en de monteur erkende dit en gaf aan dat het toch echt de airco (pomp) moest zijn. Deze zou vervangen worden.
Woensdag kreeg ik de bericht dat de auto klaar maar in plaats van de airco pomp te vervangen hebben ze enkel het koudemiddel aangevuld. Ook kreeg ik te horen dat de factuur a €877 + incassokosten betaald moesten worden voordat ik de auto meekreeg. Ik stelde voor de originele rekening te betalen maar daar ging ton van kuyk niet mee akkoord.
Vervolgens ben ik met een vriend naar ton van kuyk gegaan met reservesleutel en heb ik mijn auto teruggepakt. Ik ben naar binnen gegaan en heb alles uitgelegd maar geen gehoor, ik moest al zal de hele factuur betalen en pas dan zou ton van kuyk kijken naar de factuur en reparaties.
De originele autosleutel lag op de balie, deze pakte ik en toen keek meneer heel boos en na lang in mijn ogen te hebben gekeken zei hij nors €877 pinnen? Uiteindelijk heb ik dit bedrag gepind en vroeg ik of ik de factuur met handtekening van betaling kon krijgen. De factuur werd gescheurd en in de prullenbak gedaan.
Tevens zei meneer dat ik nu weg moest gaan en dat ik nooit meer mocht komen.
Uiteraard heeft de laatste "reparatie" niets uitgemaakt.
Hopelijk is mijn verhaal een beetje te begrijpen, ik heb het zo uit de losse hand getypt.
Jullie zullen begrijpen dat ik diep verontwaardigt en ook boos ben over dit feit.
Omdat de airco pomp langer dan 3 maanden geleden is vervangen kan ik niet bij de Bovag aankloppen en heb ik een hoop geld betaald aan een reparatie die tot op de dag van vandaag niet gemaakt is.
mijn horror ervaring met volvo ton van kuyk Alkmaar
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Paul
- Geartronic member
Wat een vervelend verhaal! Nog vervelender dat alles tot op de dag niet is gemaakt. Hadden ze daar nog antwoord op?
Jammer dat ze geen No Cure No Pay systeem hadden
Jammer dat ze geen No Cure No Pay systeem hadden

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
als je een aircopomp laat vervangen, zit er op de nieuwe pomp weer 1 jaar garantie, inclusief de werkzaamheden.
Verder had ik gevraagd het bedrag van EUR 877,-- te specificeren.
Wettelijk gezien had de garage het recht om de auto vast te houden totdat je de openstaande vorderingen had voldaan (retentierecht).
Ik zou, als ik jou was, nog proberen om op hoger (directie) niveau binnen de garage de zaak bespreekbaar te maken.
Verder had ik gevraagd het bedrag van EUR 877,-- te specificeren.
Wettelijk gezien had de garage het recht om de auto vast te houden totdat je de openstaande vorderingen had voldaan (retentierecht).
Ik zou, als ik jou was, nog proberen om op hoger (directie) niveau binnen de garage de zaak bespreekbaar te maken.
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Ik had met de directie gesproken en die meneer zei dat ik eerst de factuur moest betalen (inclusief incasso kosten) voordat ze naar de factuur gingen kijken.
Specificatie factuur kreeg ik, 2x diagnose en proefrijden en div onderdelen wisselen €158, 1x isolatie airco leidingen €2xx en de uren.
Dat er 1 jaar garantie op reparaties zit wist ik niet, volgens de Bovag is dit 3 maanden. Als dat zo is dan hadden ze überhaupt geen factuur van €877 mogen sturen want dan zou het onder garantie moeten vallen.
Maandag zal ik een brief schrijven naar Volvo Nederland misschien dat die kunnen bemiddelen.
Retentierecht was niet meer van toepassing daar ze de auto op onrechtmatige wijze hebben verkregen. Ik kon de auto namelijk brengen en dan zou deze gemaakt worden en dan zou ik de factuur betalen en niet andersom.
Specificatie factuur kreeg ik, 2x diagnose en proefrijden en div onderdelen wisselen €158, 1x isolatie airco leidingen €2xx en de uren.
Dat er 1 jaar garantie op reparaties zit wist ik niet, volgens de Bovag is dit 3 maanden. Als dat zo is dan hadden ze überhaupt geen factuur van €877 mogen sturen want dan zou het onder garantie moeten vallen.
Maandag zal ik een brief schrijven naar Volvo Nederland misschien dat die kunnen bemiddelen.
Retentierecht was niet meer van toepassing daar ze de auto op onrechtmatige wijze hebben verkregen. Ik kon de auto namelijk brengen en dan zou deze gemaakt worden en dan zou ik de factuur betalen en niet andersom.
Rica stage2
Rica stage2
-
- 3rd Gear member
Dat een klant op deze manier wordt behandeld, is uitermate teleurstellend...diep triest...!!
Ik zou inderdaad Volvo Nederland inschakelen in de hoop op gerechtigheid!!
Ik zou inderdaad Volvo Nederland inschakelen in de hoop op gerechtigheid!!
Volvo V60 B3 Bright Plus '23 | Platinum Grey Metallic | 18" Diamond Cut
Volvo S60 T5 Intro Edition ‘19 | Fusion Red Metallic | 19” R-Design
Volvo 240 2.3 DL ‘87 | Deep Red | Cobra Suspension | 17” Eiker
Volvo C70 2.3 T5 '98 | Saffron Pearl Metallic | 18" Triton
Volvo 740 2.3 Turbo Intercooler '86 | Arctic White | 15" Draco
Volvo S60 2.4 Intro Edition '01 | Ash Gold Metallic | 17" Cassiopeia
Volvo S60 2.4 Edition '02 | Cosmos Blue Metallic | 17" Cassiopeia
Volvo S60 T5 Intro Edition ‘19 | Fusion Red Metallic | 19” R-Design
Volvo 240 2.3 DL ‘87 | Deep Red | Cobra Suspension | 17” Eiker
Volvo C70 2.3 T5 '98 | Saffron Pearl Metallic | 18" Triton
Volvo 740 2.3 Turbo Intercooler '86 | Arctic White | 15" Draco
Volvo S60 2.4 Intro Edition '01 | Ash Gold Metallic | 17" Cassiopeia
Volvo S60 2.4 Edition '02 | Cosmos Blue Metallic | 17" Cassiopeia
Behoorlijk vervelende zaak. 1 jaar garantie is wel van toepassing.chris_zweden schreef:Ik had met de directie gesproken en die meneer zei dat ik eerst de factuur moest betalen (inclusief incasso kosten) voordat ze naar de factuur gingen kijken.
Kreeg ik laatst nog te horen. Distributieriem vervangen + waterpomp. Koelvloeistof gevonden en had het vermoeden dat het de waterpomp was.
Melding van gemaakt en ik kreeg helder en duidelijk te horen dat ik er mee langs moest komen omdat er immers nog 1 jaar garantie op de pomp zat. Bleek achteraf een koelvloeistof slang te zijn trouwens.
Retentierecht is wel degelijk van toepassing. Onrechtmatig verkrijgen ze de auto alleen maar als ze hem stelen. Jij hebt de auto daar achtergelaten inclusief sleutels.
http://vanvanriet.nl/publicaties/het-retentierecht
Maar dat even geheel ter zijde.
Het blijft een onverkwikkelijke zaak, waar je ook als dealer eigenlijk niet in zou moeten willen raken.
- chris_zweden
- 3rd Gear member
@MichelR
Het gaat om Volvo Ton van Kuyk Alkmaar
Vervelende is dus dat ik er nu achter gekomen ben dat die €877 dus onterecht was en dat de auto onder garantie alsnog gerepareerd moest worden...
Het gaat om Volvo Ton van Kuyk Alkmaar
Vervelende is dus dat ik er nu achter gekomen ben dat die €877 dus onterecht was en dat de auto onder garantie alsnog gerepareerd moest worden...
Rica stage2
Rica stage2
Steek je licht eens op bij Volvo NL, kun je gelijk nog zwart op wit vragen hoe het zit met de garantie op reparaties (voor zover ik het niet correct heb). Is immers beter om met iets van Volvo NL te komen dan van een forummer.
-
- 2nd Gear member
Gelukkig heb je de laatste rekening gepind heb je tenminste bewijs dat je het betaald heb.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Misschien handig als Ton zelf hier ook reageert?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
In mijn optiek het volgende doen;
* Bespreekbaar maken bij de directie van TvK, en aansprakelijk stellen
voor de niet correct uitgevoerde reparatie. En de bedreigende benadering
van hen.
* Volvo NL inlichten over deze vervelende kwestie.
* Bovag inlichten en op de hoogte brengen van het gebeuren, en hun
advies vragen wat te doen.
* Vervolgens klantenservice van de ANWB informeren
* En jou rechtsbijstand informeren.
* Bespreekbaar maken bij de directie van TvK, en aansprakelijk stellen
voor de niet correct uitgevoerde reparatie. En de bedreigende benadering
van hen.
* Volvo NL inlichten over deze vervelende kwestie.
* Bovag inlichten en op de hoogte brengen van het gebeuren, en hun
advies vragen wat te doen.
* Vervolgens klantenservice van de ANWB informeren
* En jou rechtsbijstand informeren.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- SpeedyZ
- 2nd Gear member
Voor mijn gevoel hebben beide partijen hier steken laten vallen. Natuurlijk is het niet goed dat reparaties in rekening worden gebracht als het probleem niet is opgelost.
Anderzijds lees ik dat je half 2011 voor het eerst aan je auto hebt laten werken. Enkele weken erna de 2e keer. Vervolgens heb je pas recent (mei 2012!) je weer gemeld omdat het niet in orde was? Dat is dus zeker 6 tot 10 maanden later! Ik kan heel goed begrijpen dat deze dealer incassomaatregelen heeft genomen. En ook dat hij niet staat te popelen om je tegemoet te komen.
Als je vindt dat de reparatie niet goed is uitgevoerd, hoor je de wederpartij binnen redelijke termijn in staat te stellen de reparatie alsnog goed uit te voeren. Door zó lang te wachten heb je je eigen positie geen goed gedaan en kan ik de reactie van de dealer begrijpen.
Anderzijds lees ik dat je half 2011 voor het eerst aan je auto hebt laten werken. Enkele weken erna de 2e keer. Vervolgens heb je pas recent (mei 2012!) je weer gemeld omdat het niet in orde was? Dat is dus zeker 6 tot 10 maanden later! Ik kan heel goed begrijpen dat deze dealer incassomaatregelen heeft genomen. En ook dat hij niet staat te popelen om je tegemoet te komen.
Als je vindt dat de reparatie niet goed is uitgevoerd, hoor je de wederpartij binnen redelijke termijn in staat te stellen de reparatie alsnog goed uit te voeren. Door zó lang te wachten heb je je eigen positie geen goed gedaan en kan ik de reactie van de dealer begrijpen.
Dat je de reactie van de dealer begrijpt is 1, maar daarom is het nog niet de juiste reactie.
Wellicht had TS in elk geval even telefonisch contact moeten zoeken dat het probleem nog niet opgelost was, maar dat hij niet in de gelegenheid was om gelijk langs te komen. Dan is het in elk geval gemeld (weet trouwens niet of dit wel of niet het geval is).
Hoe dan ook hier zit je als klant, maar (lijkt mij) ook als dealer niet op te wachten.
Wellicht had TS in elk geval even telefonisch contact moeten zoeken dat het probleem nog niet opgelost was, maar dat hij niet in de gelegenheid was om gelijk langs te komen. Dan is het in elk geval gemeld (weet trouwens niet of dit wel of niet het geval is).
Hoe dan ook hier zit je als klant, maar (lijkt mij) ook als dealer niet op te wachten.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Van de zijde van TS bezien is dit inderdaad horror. Ik heb een aantal adviezen hierboven gelezen en dat is wel de weg. Ik zou er voor kiezen om dat schriftelijk en al dan niet via de rechtsbijstand te doen. Zoals ik het nu lees hoeft de directie van het betreffende bedrijf niet eens te reageren, het Burgerlijk Wetboek is op alle fronten geweld aangedaan. Er is betaald voor een reparatie die niet naar behoren en meerdere keren opnieuw aanbieden niet is opgelost en dat tegen betaling van een stevige bak euro's. Dat kan niet en aldus -> op naar de jurist en rechtbank.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
We horen het verhaal hier van 1 kant.
Misschien helpt het als we het verhaal van de dealer ook horen voordat we een oordeel vellen.
Misschien helpt het als we het verhaal van de dealer ook horen voordat we een oordeel vellen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- evert65
- 6th Gear member
Speedy, als je goed leest kun je zien dat chris veel in zweden zit , en niet zomaar even heen en weer kan, ook heeft hij dit in overleg met de garage zo gedaan dus van te lang wachten is geen sprake.Anderzijds lees ik dat je half 2011 voor het eerst aan je auto hebt laten werken. Enkele weken erna de 2e keer. Vervolgens heb je pas recent (mei 2012!) je weer gemeld omdat het niet in orde was? Dat is dus zeker 6 tot 10 maanden later! Ik kan heel goed begrijpen dat deze dealer incassomaatregelen heeft genomen. En ook dat hij niet staat te popelen om je tegemoet te komen.
en voor zo ver ik weet zit er op vervangen onderdelen ( nieuw) altijd een jaar garantie
keep calm!, your randomizer is running
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Vanaf de dag dat ik hem weer had en het probleem zich weer voordeed heb ik hierover de dealer ingelicht. Dit ontkennen ze ook niet. Helaas moest ik toen voor lange tijd naar Zweden.dbosker schreef:Dat je de reactie van de dealer begrijpt is 1, maar daarom is het nog niet de juiste reactie.
De factuur is van eind 2011 dus 5/6 maanden. Te lang ja, maar ik heb te kennen gegeven dat zodra ik langs kon komen dat zou doen en uiteraard meteen gemeld dat het probleem zich nog voordeed.
Ook had de dealer mij beloofd de airco pomp afgelopen woensdag te vervangen, dit is NIET gebeurd enkel koudemiddel bijgevuld. Jullie mogen zelf je conclusies daaruit trekken...
Rica stage2
Rica stage2
Dat dacht ik ook, en dat geldt ook voor ruil-onderdelen.evert65 schreef: en voor zo ver ik weet zit er op vervangen onderdelen ( nieuw) altijd een jaar garantie
De compressor is een ruilonderdeel.