Pagina 1 van 1
advies uitlaat / katalysator
Geplaatst: 20.05.2012 - 21:32
door arjen
Mijn S60 2.4 140 pk 2001, maakt al heel lang een blikkerig rammelend geluid. Vermoedelijk het flexstuk en wordt de laatste tijd nog wat rumoeriger.
Ook sinds de vakantie vorig jaar een hoog geluidje er weer bij dat soms weg is en soms aanwezig is maar ook laatste tijd steeds vaker. Zou me niets verbazen als ook deze vanuit de uitlaat/flex/kat komt.
Gevoelsmatig heeft de auto ook wat minder vermogen maar dat kan ik me ook vergissen omdat je overal op gaat letten...
Knap irritant en ik denk dat er nu toch echt wel een keer wat vervangen moet/ mag worden.
Nu had ik al wat gezocht op het forum en internet over welk type uitlaat/ kat + kosten ervan.
Kan iemand me hier advies geven en mogelijk nog een goed adres.
Zelf wonen we in Leiderdorp maar een stukje rijden is nooit een probleem voor mij aangezien ik van elke kilometer geniet.
Gr
Geplaatst: 20.05.2012 - 21:41
door ovlov058
In de kat zit een filtersteen die kan lossen en rammelen, als deze kleiner word omdat er stukjes aframmelen, kan hij dwars komen te zitten, met verminderde doorgang tot gevolg.
Geplaatst: 21.05.2012 - 08:49
door arjen
Thanx voor de uitleg.
Iemand zelfde ervaringen hier met benzinemotor?
Op het forum zie ik wel reakties maar veelal diesel
Wat kan ik als kosten verwachten en is het van buitenaf zichtbaar / te controleren?
Geplaatst: 21.05.2012 - 10:35
door FrankS60
Het is van buitenaf niet echt te zien, wellicht als je hem los schroeft dat je nog iets kunt zien maar dan moet hij er waarschijnlijk al helemaal van af. In ieder geval je uitlaat na het spruitstuk, de kat zit in je spruitstuk.
Voor wat betreft het vervangen; steek je licht eens op bij een sloper/demontagebedrijf. Veelal ben je dan voor 150 euro klaar voor het onderdeel (origineel) en kun je weer tijden vooruit. Een nieuwe is (wilde gok) waarschijnlijk 500+ euro. Normaliter gaan die dingen niet zo snel stuk dus ik zou ook niet zo veel zorgen hebben over een 2e hands.
Montage is hooguit een uurtje dus afhankelijk van je garage komt er nog 50 tot 100 euro bij. Waarschijnlijk ook nog nieuwe moeren/bouten nodig voor de aansluiting aan de kop, maar dat zal de 20 euro niet voorbij gaan.
Geplaatst: 22.05.2012 - 12:22
door arjen
Voor volgende week een afspraak gemaakt met de volvo sepcialist.
Door tegen het flexstuk te tikken was duidelijk te horen dan dat ding een enorm lawaai kan maken. Rammel.
Wel bijzonder was dat de Katatysator en flexstuk niet een geheel zijn maar uit twee los te bestellen onderdelen. In de meeste gevallen was dat niet het geval hoorde ik. Op zich goed natuulijk.
Dus volgende week flexstuk + pijp vervangen.
Geplaatst: 22.05.2012 - 13:13
door Oceanracer
Gelijk maar vervangen? Toe maar! Ik zou het eerst eens met een stuk ijzerdraad proberen! Gewoon op diverse plaatsen door het flex-stuk heen rijgen en flink aantrekken. Grote kans dat het dan opgelost is!
Een nieuw flex-stuk gaat namelijk op termijn weer rammelen...
Geplaatst: 22.05.2012 - 13:15
door arjen
Binden met ijzerdraad was al tijdelijke optie geweest maar werd weer erger.
Geplaatst: 22.05.2012 - 13:15
door Oceanracer
Gewoon nieuw draadje er doorheen...

Geplaatst: 22.05.2012 - 13:16
door arjen
hahaha
Geplaatst: 22.05.2012 - 20:07
door Pikantje
Bij rammelt het ook flink, volgens de 'specialist' is het de kat, maar het zou net zo goed het flexstuk kunnen zijn.
IJzerdraadje erdoorheen? Is dat flexstuk niet gasdicht dan? Ik heb wel eens gehoord over een grote slangklem, maar een ijzerdraadje rijgen? Hoe moet ik me dat voorstellen? Foto misschien?
Groet,
Geplaatst: 22.05.2012 - 20:26
door ovlov058
Universeel flexstuk geen oplossing, een steviger model.
Geplaatst: 22.05.2012 - 21:39
door Oceanracer
Pikantje schreef:Bij rammelt het ook flink, volgens de 'specialist' is het de kat, maar het zou net zo goed het flexstuk kunnen zijn.
IJzerdraadje erdoorheen? Is dat flexstuk niet gasdicht dan? Ik heb wel eens gehoord over een grote slangklem, maar een ijzerdraadje rijgen? Hoe moet ik me dat voorstellen? Foto misschien?
Groet,
Ik had al eens eerder een foto gemaakt:

Geplaatst: 23.05.2012 - 21:18
door Pikantje
Bedankt voor de foto, maar ik snap het nog niet helemaal. Heb je twee ijzerdraden in de lengte door het flexstuk geregen en toen de uiteinden omgevouwen en op die manier het flexstuk enigszins aangestrokken?
Groet,
Geplaatst: 23.05.2012 - 22:00
door Oceanracer
Ik moet eerlijkheidshalve melden dat ik het zelf niet gedaan heb en dus niet exact weet wat er aan gedaan is. Ik had na aankoop in 2005 de bekende rammel. Toen het draad (tijdens een beurt door de dealer aangebracht) niet meer hielp, heb ik het flexstuk laten vervangen door een origineel exemplaar bij de dealer. Inmiddels is het flexstuk weer gaan rammelen en is er weer draad door het flexstuk getrokken. Tot nog toe is/blijft hij al enige jaren stil. Ik weet niet of de foto van nu is, of van de vorige actie. Ik heb de foto na wat zoekwerk op het forum uit een eerdere post van mij geknipt.