Mijn S60 2.4 140 pk 2001, maakt al heel lang een blikkerig rammelend geluid. Vermoedelijk het flexstuk en wordt de laatste tijd nog wat rumoeriger.
Ook sinds de vakantie vorig jaar een hoog geluidje er weer bij dat soms weg is en soms aanwezig is maar ook laatste tijd steeds vaker. Zou me niets verbazen als ook deze vanuit de uitlaat/flex/kat komt.
Gevoelsmatig heeft de auto ook wat minder vermogen maar dat kan ik me ook vergissen omdat je overal op gaat letten...
Knap irritant en ik denk dat er nu toch echt wel een keer wat vervangen moet/ mag worden.
Nu had ik al wat gezocht op het forum en internet over welk type uitlaat/ kat + kosten ervan.
Kan iemand me hier advies geven en mogelijk nog een goed adres.
Zelf wonen we in Leiderdorp maar een stukje rijden is nooit een probleem voor mij aangezien ik van elke kilometer geniet.
Gr
advies uitlaat / katalysator
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
In de kat zit een filtersteen die kan lossen en rammelen, als deze kleiner word omdat er stukjes aframmelen, kan hij dwars komen te zitten, met verminderde doorgang tot gevolg.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
Thanx voor de uitleg.
Iemand zelfde ervaringen hier met benzinemotor?
Op het forum zie ik wel reakties maar veelal diesel
Wat kan ik als kosten verwachten en is het van buitenaf zichtbaar / te controleren?
Iemand zelfde ervaringen hier met benzinemotor?
Op het forum zie ik wel reakties maar veelal diesel
Wat kan ik als kosten verwachten en is het van buitenaf zichtbaar / te controleren?
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Het is van buitenaf niet echt te zien, wellicht als je hem los schroeft dat je nog iets kunt zien maar dan moet hij er waarschijnlijk al helemaal van af. In ieder geval je uitlaat na het spruitstuk, de kat zit in je spruitstuk.
Voor wat betreft het vervangen; steek je licht eens op bij een sloper/demontagebedrijf. Veelal ben je dan voor 150 euro klaar voor het onderdeel (origineel) en kun je weer tijden vooruit. Een nieuwe is (wilde gok) waarschijnlijk 500+ euro. Normaliter gaan die dingen niet zo snel stuk dus ik zou ook niet zo veel zorgen hebben over een 2e hands.
Montage is hooguit een uurtje dus afhankelijk van je garage komt er nog 50 tot 100 euro bij. Waarschijnlijk ook nog nieuwe moeren/bouten nodig voor de aansluiting aan de kop, maar dat zal de 20 euro niet voorbij gaan.
Voor wat betreft het vervangen; steek je licht eens op bij een sloper/demontagebedrijf. Veelal ben je dan voor 150 euro klaar voor het onderdeel (origineel) en kun je weer tijden vooruit. Een nieuwe is (wilde gok) waarschijnlijk 500+ euro. Normaliter gaan die dingen niet zo snel stuk dus ik zou ook niet zo veel zorgen hebben over een 2e hands.
Montage is hooguit een uurtje dus afhankelijk van je garage komt er nog 50 tot 100 euro bij. Waarschijnlijk ook nog nieuwe moeren/bouten nodig voor de aansluiting aan de kop, maar dat zal de 20 euro niet voorbij gaan.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
Voor volgende week een afspraak gemaakt met de volvo sepcialist.
Door tegen het flexstuk te tikken was duidelijk te horen dan dat ding een enorm lawaai kan maken. Rammel.
Wel bijzonder was dat de Katatysator en flexstuk niet een geheel zijn maar uit twee los te bestellen onderdelen. In de meeste gevallen was dat niet het geval hoorde ik. Op zich goed natuulijk.
Dus volgende week flexstuk + pijp vervangen.
Door tegen het flexstuk te tikken was duidelijk te horen dan dat ding een enorm lawaai kan maken. Rammel.
Wel bijzonder was dat de Katatysator en flexstuk niet een geheel zijn maar uit twee los te bestellen onderdelen. In de meeste gevallen was dat niet het geval hoorde ik. Op zich goed natuulijk.
Dus volgende week flexstuk + pijp vervangen.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gelijk maar vervangen? Toe maar! Ik zou het eerst eens met een stuk ijzerdraad proberen! Gewoon op diverse plaatsen door het flex-stuk heen rijgen en flink aantrekken. Grote kans dat het dan opgelost is!
Een nieuw flex-stuk gaat namelijk op termijn weer rammelen...
Een nieuw flex-stuk gaat namelijk op termijn weer rammelen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
Binden met ijzerdraad was al tijdelijke optie geweest maar werd weer erger.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gewoon nieuw draadje er doorheen... 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
hahaha
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Bij rammelt het ook flink, volgens de 'specialist' is het de kat, maar het zou net zo goed het flexstuk kunnen zijn.
IJzerdraadje erdoorheen? Is dat flexstuk niet gasdicht dan? Ik heb wel eens gehoord over een grote slangklem, maar een ijzerdraadje rijgen? Hoe moet ik me dat voorstellen? Foto misschien?
Groet,
IJzerdraadje erdoorheen? Is dat flexstuk niet gasdicht dan? Ik heb wel eens gehoord over een grote slangklem, maar een ijzerdraadje rijgen? Hoe moet ik me dat voorstellen? Foto misschien?
Groet,
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik had al eens eerder een foto gemaakt:Pikantje schreef:Bij rammelt het ook flink, volgens de 'specialist' is het de kat, maar het zou net zo goed het flexstuk kunnen zijn.
IJzerdraadje erdoorheen? Is dat flexstuk niet gasdicht dan? Ik heb wel eens gehoord over een grote slangklem, maar een ijzerdraadje rijgen? Hoe moet ik me dat voorstellen? Foto misschien?
Groet,

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Bedankt voor de foto, maar ik snap het nog niet helemaal. Heb je twee ijzerdraden in de lengte door het flexstuk geregen en toen de uiteinden omgevouwen en op die manier het flexstuk enigszins aangestrokken?
Groet,
Groet,
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik moet eerlijkheidshalve melden dat ik het zelf niet gedaan heb en dus niet exact weet wat er aan gedaan is. Ik had na aankoop in 2005 de bekende rammel. Toen het draad (tijdens een beurt door de dealer aangebracht) niet meer hielp, heb ik het flexstuk laten vervangen door een origineel exemplaar bij de dealer. Inmiddels is het flexstuk weer gaan rammelen en is er weer draad door het flexstuk getrokken. Tot nog toe is/blijft hij al enige jaren stil. Ik weet niet of de foto van nu is, of van de vorige actie. Ik heb de foto na wat zoekwerk op het forum uit een eerdere post van mij geknipt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race