Hallo,
Ik heb een 2.0T S40 uit eind '98. De wegligging van deze auto is aardig beroerd, af en toe heb je meer het gevoel een boot te besturen dan auto.
Daarnaast heb ik het probleem dat als ik maar een klein kuiltje neem het er behoorlijk hard in knalt achter. Als ik bijvoorbeeld onder een stoplicht doorrijd en je rijd over het gegolfde stuk asfalt waar de vrachtwagens stil hebben gestaan dan rammel je bijna de auto uit. Is dit een probleem van de schokbrekers of van de veren?
Deze week wordt er G3 ingebouwt, verzonken tank, doet dit nog veel qua gewicht ??
Wat kan ik eraan doen om de wegligging te verbeteren. De auto hangt nu ook wel erg laag, kan het zijn dat de veren ingezakt zijn? (zij bijlage)
Sven.
Phase I wegligging verbeteren
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35
Weet niet of de schokdempers versleten zijn, is dit te testen en zo ja hoe ?? Nog geen speling waar kunnen nemen, het gerammel lijkt bovenin de wielkasten waar de schokbrekers ingaan weg te komen.
Merk van G3 tank is vialle, type weet ik niet, maar het wordt volgens mij een 52 liter inbouwtank ipv reservewiel.
Merk van G3 tank is vialle, type weet ik niet, maar het wordt volgens mij een 52 liter inbouwtank ipv reservewiel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35
Gasinbouw idd bij Mesman, ervaringen mee ??
Na e.e.a gelezen te hebben op het forum zijn de monroe sensatracks een goede vervanger voor de schokbrekers. Als ik toch bezig ga, ga ik denk ik gelijk maar progressieve veren halen, zijn de orginele volvo veren aan te raden ??
Na e.e.a gelezen te hebben op het forum zijn de monroe sensatracks een goede vervanger voor de schokbrekers. Als ik toch bezig ga, ga ik denk ik gelijk maar progressieve veren halen, zijn de orginele volvo veren aan te raden ??
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Heb zelf niks met gas maar heb teveel goede ervaringen met Mesman mogen horen om hem die credits te misgunnen.
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35
Dat heb ik idd ook van horen zeggen. Daarnaast zijn zij, voor zover ik weet, de enige die turbo motoren doen, dus veel keuze was er niet. Had ik geen turbo motor dan zou ik er ook heen gaan, vriend van me heeft er twee auto's laten doen en rijden allebei zonder problemen.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11741
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Mijn V40 uit eind '98 hangt er ongeveer hetzelfde bij... Op het oog zou ik zeggen: van voren naar onderen en achterop een stukje omhoog? Maar of dit de wegligging ten goede komt? Geen idee zo...SvenB schreef:Wat kan ik eraan doen om de wegligging te verbeteren. De auto hangt nu ook wel erg laag, kan het zijn dat de veren ingezakt zijn?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Vind de wegligging van mijn S40 wel oke eigenlijk. Tis minder slagschip dan ik had verwacht, helt niet veel over, maar is wel wat gevoelig voor oneffenheden. Ik rijd overigens op 15", een maat van me heeft een S40 met 16" en die rammelt wel iets meer.
Check je je bandenspanning overigens wel eens? Dat maakt je auto nog erger tot een dwijl dan een gammel onderstel kan ik je verklappen
Als je van een drempel gaat of je gaat op je trekhaak staan wippen, staat je auto dan als een vliegdekschip te deinen of komt ie gewoon rustig omhoog? (schokbrekers kapot maken je auto tot een cruiseschip op ruige zee
)
Als het dan allemaal nog niet oke is ben je misschien (te) veeleisend voor je auto
? Waar merk je het met name aan?
Check je je bandenspanning overigens wel eens? Dat maakt je auto nog erger tot een dwijl dan een gammel onderstel kan ik je verklappen

Als je van een drempel gaat of je gaat op je trekhaak staan wippen, staat je auto dan als een vliegdekschip te deinen of komt ie gewoon rustig omhoog? (schokbrekers kapot maken je auto tot een cruiseschip op ruige zee

Als het dan allemaal nog niet oke is ben je misschien (te) veeleisend voor je auto

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35
Ik heb ook 16", het klopt dat dit iets minder comfort geeft dan 15", maar denk dat dit minimaal is. Pas bij 17" is het denk ik echt te merken.Vind de wegligging van mijn S40 wel oke eigenlijk. Tis minder slagschip dan ik had verwacht, helt niet veel over, maar is wel wat gevoelig voor oneffenheden. Ik rijd overigens op 15", een maat van me heeft een S40 met 16" en die rammelt wel iets meer.
Controleer bandenspanning regelmatig, daar kan het niet aan liggen. Ook kan het niet aan de banden liggen (Michelin Pilot Primacy)Check je je bandenspanning overigens wel eens? Dat maakt je auto nog erger tot een dwijl dan een gammel onderstel kan ik je verklappen
Staat niet te dijnen, komt rustig omhoog.Als je van een drempel gaat of je gaat op je trekhaak staan wippen, staat je auto dan als een vliegdekschip te deinen of komt ie gewoon rustig omhoog?
Echt ruig ga ik niet met de auto om, tenminste niet door bochten heen vliegen enz. Merk het vooral aan lange doordraai bochen op wat hogere snelheid. Neem ze altijd met me hart vast, de auto geeft me altijd het gevoel dat de achterkant me elk moment voorbij kan komen. Tevens als je op een rustige weggetje met een gangetje van 70 a 80 gaat en je slingert wat aan het stuur dan voelt het net alsof de achterkan elke keer weg wil springen.Als het dan allemaal nog niet oke is ben je misschien (te) veeleisend voor je auto ? Waar merk je het met name aan?
Heb zelf het idee dat het een combinatie is van versleten veren met schokdempers die niet helemaal 100 meer zijn.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Wat jij beschrijft is volgens mij gewoon hoe een V40/S40 phase 1 rijdt. Veren ingezakt was bij mij ook wel een beetje, heb ik vervangen door verlagingsveren, toen reageerde hij al beter op dwarsrichels. Hij werd er niet direct comfortabeler van, maar reed wel veel beter.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Misschien rijd ik al te lang sedan's ofzo, heb dit gevoel nooit. Wel heeft m'n oude Audi me ooit achterlangs ingehaald, dus het kan wel inderdaad.
Daar was achter geen profiel meer, dus dat hielp ook niet.
Zou zo even niet weten, ga nog wel een keer wat (veilig) boenderen met m'n S40, kijken of hij inderdaad de bocht uitgaat. Hoe ervaart de rest de wegligging? Ik ben er niet teleurgesteld in om eerlijk te zijn (vergeleken met een 626, 406 of een ... Civic
).
Daar was achter geen profiel meer, dus dat hielp ook niet.
Zou zo even niet weten, ga nog wel een keer wat (veilig) boenderen met m'n S40, kijken of hij inderdaad de bocht uitgaat. Hoe ervaart de rest de wegligging? Ik ben er niet teleurgesteld in om eerlijk te zijn (vergeleken met een 626, 406 of een ... Civic

- V40marijn
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
- Locatie: Westdorpe ZLD
Heb met mijn V40 dezelfde ervaring, bochtenwerk is dramatisch...
Als ik dit vergelijk met mijn 460 gaat deze niet alleen veel zekerder doorde bochten maar heb je ook meer " feeling" in het stuur, heb bij de v40 het idee dat er de stuurbekrachtigingspomp van een middelgrote tourbus opzit
Als ik dit vergelijk met mijn 460 gaat deze niet alleen veel zekerder doorde bochten maar heb je ook meer " feeling" in het stuur, heb bij de v40 het idee dat er de stuurbekrachtigingspomp van een middelgrote tourbus opzit

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35
Het is me ook nog nooit gebeurt hoor dat de achterkant me voorbij ging (behalve die ene keer toen het wel erg glad bleek te wezen en ik dat niet echt door had, maar da's me eigen schuld).
Het is meer een gevoel dat je met de auto heb. Voelt alsware dat de auto wat zweeft ipv strak en stabiel ligt.
Het is meer een gevoel dat je met de auto heb. Voelt alsware dat de auto wat zweeft ipv strak en stabiel ligt.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Zoals hier al eerder gezegd,
Dit is een typisch geval van Phase I weggedrag. Daar is weinig aan te veranderen met de standaard VOLVO onderdelen. Phase II is wat dat betreft een stuk lekkerder.
Ik weet niet waar Marinus uithangt (die weet nogal veel van onderstellen) misschien kan je die een pm sturen om een oplossing.
Succes.
Dit is een typisch geval van Phase I weggedrag. Daar is weinig aan te veranderen met de standaard VOLVO onderdelen. Phase II is wat dat betreft een stuk lekkerder.
Ik weet niet waar Marinus uithangt (die weet nogal veel van onderstellen) misschien kan je die een pm sturen om een oplossing.
Succes.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- rgb02871
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 13:14
- Locatie: Hoogeveen
- Contacteer:
Ik heb ook vergelijkbare ervaring met de wegligging.
Sinds vorige week rij ik een V40 1.8 LPG van 2002 (Phase II) en mn op de snelweg dweilt de auto enorm. Je bent continu aan het corrigeren, vergelijkbaar met de oude Sierra's die ik heb gehad. De V40 staat op 4 nieuwe banden (YokiDoki-merk) én lijkt aan de achterzijde ook wat te 'hangen'.
Verder lijkt de hele auto te 'klapperen' bij een constante snelheid tussen de 100 en 120km per uur. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Sinds vorige week rij ik een V40 1.8 LPG van 2002 (Phase II) en mn op de snelweg dweilt de auto enorm. Je bent continu aan het corrigeren, vergelijkbaar met de oude Sierra's die ik heb gehad. De V40 staat op 4 nieuwe banden (YokiDoki-merk) én lijkt aan de achterzijde ook wat te 'hangen'.
Verder lijkt de hele auto te 'klapperen' bij een constante snelheid tussen de 100 en 120km per uur. Heeft iemand daar een verklaring voor?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35
Met wat voor onderdelen merk/type zou ik dit kunnen verbeteren. Heb al veel goeds gelezen over de monroe sensatracks. Wil eerst achter doen en over een aantal maand waarschijnlijk ook voor. Dan waarschijnlijk ook een cm of 2 a 3 verlagen aan de voorkant. Niet te veel, want het moet geen stuiterauto worden.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
rgb02871
Allereerst dat yokidoki bandenmerk vervangen, ook al zijn ze nieuw.
De bandenkeus bij een X40 is uitermate belangrijk. Echt alleen goede (merk)banden gebruiken (bij voorkeur Michelin, Dunlop of Vredestein)
Ikzelf heb nu weer mijn 16" met Michelin Pilot Primacy eronder, Dat rijdt weer een stuk strakker dan de 15" met Vredestein Snowtrac2.
Ik heb totaal geen last van zwabberen en kan weer met behoorlijke snelheid de doordraaiers door. Alleen mag ook een Phase II achter inderdaad wel voorzien worden van stuggere veren. Dat doorhangen is wel een beetje standaard.
Allereerst dat yokidoki bandenmerk vervangen, ook al zijn ze nieuw.
De bandenkeus bij een X40 is uitermate belangrijk. Echt alleen goede (merk)banden gebruiken (bij voorkeur Michelin, Dunlop of Vredestein)
Ikzelf heb nu weer mijn 16" met Michelin Pilot Primacy eronder, Dat rijdt weer een stuk strakker dan de 15" met Vredestein Snowtrac2.
Ik heb totaal geen last van zwabberen en kan weer met behoorlijke snelheid de doordraaiers door. Alleen mag ook een Phase II achter inderdaad wel voorzien worden van stuggere veren. Dat doorhangen is wel een beetje standaard.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)