Pagina 1 van 4

Phase I wegligging verbeteren

Geplaatst: 03.04.2006 - 20:36
door SvenB
Hallo,

Ik heb een 2.0T S40 uit eind '98. De wegligging van deze auto is aardig beroerd, af en toe heb je meer het gevoel een boot te besturen dan auto.

Daarnaast heb ik het probleem dat als ik maar een klein kuiltje neem het er behoorlijk hard in knalt achter. Als ik bijvoorbeeld onder een stoplicht doorrijd en je rijd over het gegolfde stuk asfalt waar de vrachtwagens stil hebben gestaan dan rammel je bijna de auto uit. Is dit een probleem van de schokbrekers of van de veren?

Deze week wordt er G3 ingebouwt, verzonken tank, doet dit nog veel qua gewicht ??

Wat kan ik eraan doen om de wegligging te verbeteren. De auto hangt nu ook wel erg laag, kan het zijn dat de veren ingezakt zijn? (zij bijlage)


Sven.

Geplaatst: 03.04.2006 - 20:46
door Ludo
versleten schokdempers?.
speling op draagarmen- reactiestangetjes...?

welk merk en type gasinstallatie komt erin?.
meergewicht zit meestal op zo'n 50-55kg.

Geplaatst: 03.04.2006 - 20:52
door SvenB
Weet niet of de schokdempers versleten zijn, is dit te testen en zo ja hoe ?? Nog geen speling waar kunnen nemen, het gerammel lijkt bovenin de wielkasten waar de schokbrekers ingaan weg te komen.

Merk van G3 tank is vialle, type weet ik niet, maar het wordt volgens mij een 52 liter inbouwtank ipv reservewiel.

Geplaatst: 03.04.2006 - 21:18
door Ludo
tja, een rammel is moeilijk te achterhalen van achter een pc.
zoals je het beschrijft lijkt het een reactiestangetje.

gasinbouw word gedaan bij Mesman?.

Geplaatst: 03.04.2006 - 21:22
door SvenB
Gasinbouw idd bij Mesman, ervaringen mee ??
Na e.e.a gelezen te hebben op het forum zijn de monroe sensatracks een goede vervanger voor de schokbrekers. Als ik toch bezig ga, ga ik denk ik gelijk maar progressieve veren halen, zijn de orginele volvo veren aan te raden ??

Geplaatst: 03.04.2006 - 21:30
door Ludo
Mesman is nog een goeie vakman, zo zijn er maar enkele in NL. :wink:

Geplaatst: 03.04.2006 - 21:32
door bart simpson
Heb zelf niks met gas maar heb teveel goede ervaringen met Mesman mogen horen om hem die credits te misgunnen.

Geplaatst: 03.04.2006 - 21:34
door SvenB
Dat heb ik idd ook van horen zeggen. Daarnaast zijn zij, voor zover ik weet, de enige die turbo motoren doen, dus veel keuze was er niet. Had ik geen turbo motor dan zou ik er ook heen gaan, vriend van me heeft er twee auto's laten doen en rijden allebei zonder problemen.

Re: Phase I wegligging verbeteren

Geplaatst: 03.04.2006 - 21:46
door arnoud
SvenB schreef:Wat kan ik eraan doen om de wegligging te verbeteren. De auto hangt nu ook wel erg laag, kan het zijn dat de veren ingezakt zijn?
Mijn V40 uit eind '98 hangt er ongeveer hetzelfde bij... Op het oog zou ik zeggen: van voren naar onderen en achterop een stukje omhoog? Maar of dit de wegligging ten goede komt? Geen idee zo...

Geplaatst: 03.04.2006 - 22:08
door Nigel
Vind de wegligging van mijn S40 wel oke eigenlijk. Tis minder slagschip dan ik had verwacht, helt niet veel over, maar is wel wat gevoelig voor oneffenheden. Ik rijd overigens op 15", een maat van me heeft een S40 met 16" en die rammelt wel iets meer.

Check je je bandenspanning overigens wel eens? Dat maakt je auto nog erger tot een dwijl dan een gammel onderstel kan ik je verklappen :)
Als je van een drempel gaat of je gaat op je trekhaak staan wippen, staat je auto dan als een vliegdekschip te deinen of komt ie gewoon rustig omhoog? (schokbrekers kapot maken je auto tot een cruiseschip op ruige zee :P )

Als het dan allemaal nog niet oke is ben je misschien (te) veeleisend voor je auto :P ? Waar merk je het met name aan?

Geplaatst: 03.04.2006 - 22:28
door SvenB
Vind de wegligging van mijn S40 wel oke eigenlijk. Tis minder slagschip dan ik had verwacht, helt niet veel over, maar is wel wat gevoelig voor oneffenheden. Ik rijd overigens op 15", een maat van me heeft een S40 met 16" en die rammelt wel iets meer.
Ik heb ook 16", het klopt dat dit iets minder comfort geeft dan 15", maar denk dat dit minimaal is. Pas bij 17" is het denk ik echt te merken.
Check je je bandenspanning overigens wel eens? Dat maakt je auto nog erger tot een dwijl dan een gammel onderstel kan ik je verklappen
Controleer bandenspanning regelmatig, daar kan het niet aan liggen. Ook kan het niet aan de banden liggen (Michelin Pilot Primacy)
Als je van een drempel gaat of je gaat op je trekhaak staan wippen, staat je auto dan als een vliegdekschip te deinen of komt ie gewoon rustig omhoog?
Staat niet te dijnen, komt rustig omhoog.
Als het dan allemaal nog niet oke is ben je misschien (te) veeleisend voor je auto ? Waar merk je het met name aan?
Echt ruig ga ik niet met de auto om, tenminste niet door bochten heen vliegen enz. Merk het vooral aan lange doordraai bochen op wat hogere snelheid. Neem ze altijd met me hart vast, de auto geeft me altijd het gevoel dat de achterkant me elk moment voorbij kan komen. Tevens als je op een rustige weggetje met een gangetje van 70 a 80 gaat en je slingert wat aan het stuur dan voelt het net alsof de achterkan elke keer weg wil springen.

Heb zelf het idee dat het een combinatie is van versleten veren met schokdempers die niet helemaal 100 meer zijn.

Geplaatst: 03.04.2006 - 22:43
door menjo
Wat jij beschrijft is volgens mij gewoon hoe een V40/S40 phase 1 rijdt. Veren ingezakt was bij mij ook wel een beetje, heb ik vervangen door verlagingsveren, toen reageerde hij al beter op dwarsrichels. Hij werd er niet direct comfortabeler van, maar reed wel veel beter.

Geplaatst: 04.04.2006 - 00:09
door Nigel
Misschien rijd ik al te lang sedan's ofzo, heb dit gevoel nooit. Wel heeft m'n oude Audi me ooit achterlangs ingehaald, dus het kan wel inderdaad.
Daar was achter geen profiel meer, dus dat hielp ook niet.

Zou zo even niet weten, ga nog wel een keer wat (veilig) boenderen met m'n S40, kijken of hij inderdaad de bocht uitgaat. Hoe ervaart de rest de wegligging? Ik ben er niet teleurgesteld in om eerlijk te zijn (vergeleken met een 626, 406 of een ... Civic :P ).

Geplaatst: 04.04.2006 - 01:35
door V40marijn
Heb met mijn V40 dezelfde ervaring, bochtenwerk is dramatisch...
Als ik dit vergelijk met mijn 460 gaat deze niet alleen veel zekerder doorde bochten maar heb je ook meer " feeling" in het stuur, heb bij de v40 het idee dat er de stuurbekrachtigingspomp van een middelgrote tourbus opzit :lol:

Geplaatst: 04.04.2006 - 08:23
door SvenB
Het is me ook nog nooit gebeurt hoor dat de achterkant me voorbij ging (behalve die ene keer toen het wel erg glad bleek te wezen en ik dat niet echt door had, maar da's me eigen schuld).

Het is meer een gevoel dat je met de auto heb. Voelt alsware dat de auto wat zweeft ipv strak en stabiel ligt.

Geplaatst: 04.04.2006 - 08:30
door V480-S60
Zoals hier al eerder gezegd,
Dit is een typisch geval van Phase I weggedrag. Daar is weinig aan te veranderen met de standaard VOLVO onderdelen. Phase II is wat dat betreft een stuk lekkerder.

Ik weet niet waar Marinus uithangt (die weet nogal veel van onderstellen) misschien kan je die een pm sturen om een oplossing.

Succes.

Geplaatst: 04.04.2006 - 08:37
door rgb02871
Ik heb ook vergelijkbare ervaring met de wegligging.
Sinds vorige week rij ik een V40 1.8 LPG van 2002 (Phase II) en mn op de snelweg dweilt de auto enorm. Je bent continu aan het corrigeren, vergelijkbaar met de oude Sierra's die ik heb gehad. De V40 staat op 4 nieuwe banden (YokiDoki-merk) én lijkt aan de achterzijde ook wat te 'hangen'.

Verder lijkt de hele auto te 'klapperen' bij een constante snelheid tussen de 100 en 120km per uur. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Geplaatst: 04.04.2006 - 08:46
door SvenB
Met wat voor onderdelen merk/type zou ik dit kunnen verbeteren. Heb al veel goeds gelezen over de monroe sensatracks. Wil eerst achter doen en over een aantal maand waarschijnlijk ook voor. Dan waarschijnlijk ook een cm of 2 a 3 verlagen aan de voorkant. Niet te veel, want het moet geen stuiterauto worden.

Geplaatst: 04.04.2006 - 08:49
door V480-S60
rgb02871
Allereerst dat yokidoki bandenmerk vervangen, ook al zijn ze nieuw.
De bandenkeus bij een X40 is uitermate belangrijk. Echt alleen goede (merk)banden gebruiken (bij voorkeur Michelin, Dunlop of Vredestein)
Ikzelf heb nu weer mijn 16" met Michelin Pilot Primacy eronder, Dat rijdt weer een stuk strakker dan de 15" met Vredestein Snowtrac2.

Ik heb totaal geen last van zwabberen en kan weer met behoorlijke snelheid de doordraaiers door. Alleen mag ook een Phase II achter inderdaad wel voorzien worden van stuggere veren. Dat doorhangen is wel een beetje standaard.

Geplaatst: 04.04.2006 - 08:54
door menjo
En als je continu moet corrigeren lijkt het me wel een goed idee de auto eens uit te laten lijnen. Want ook mijn phase 1 reed gewoon altijd strak vooruit.