Dilemma

De opvolger van P1800 en 480
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik hoop dat iemand me kan overtuigen wat ik moet doen:

In augustus 2011 heb ik een tweedehands 1.6D DRIVe C30 gekocht voor ca. 18.000 Euro. Deze auto is oorspronkelijk van april 2010.

Nu kan ik met bijbetaling van 7500 Euro een nieuwe, belastingvrije C30 1.6D2 krijgen.

De vraag is of dat loont. Door deze koop bespaar ik sowieso tot 1 jan 2014 2000 Euro aan belasting uit t.o.v. mijn huidige auto. Daarnaast spaar ik nog een paar honderd Euro uit aan onderhoud, dat een nieuwe wagen niet zal hebben.
Als ik dan na 4 jaar een inruil zou doen, zou de nieuwe minstens 5000 Euro meer moeten opleveren dan mijn huidige over 4 jaar.

Ik rijd dan natuurlijk wel een hele nieuwe auto met twee jaar garantie, en een iets pittigere motor met 6 versnellingen.
Wat ik me dan wel nog afvraag is, wat er met de waarde van C30's gaat gebeuren die net ná 30 juni 2012 zijn gekocht. Die zijn dan niet meer belastingvrij en dus ca. 8000 euro duurder in nieuwprijs dan een C30 die net voor 30 juni is gekocht.
Zal mijn huidige C30 daarom extra veel in waarde dalen (aangezien er nieuwere zijn die veel goedkoper in aanschafwaarde waren) of zal de belastingvrije juist veel minder in waarde dalen, doordat de nieuwere na 30 juni véél duurder zijn?

Iemand een advies?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Even resumerend, een nw Advantage kost € 20.000,-- rijklaar, je krijgt voor je 4 jaar oude C30 € 12.500,-- terug en je wilt voor de nw te kopen Advantage na 4 jaar € 17.500,-- terug? dat gaat hem niet worden, maar dat snapte je zelf vast ook al.
Een Advantage 1.6D gaat na 7/2012 in principe € 22.046,-- kosten.. en een 4 jaar oude is iets van € 10.000,-- waard
Volvo for life
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Wat ik bedoel, is dat het verschil in inruilwaarde tussen mijn oude en een eventuele nieuwe na vier jaar ca. 5000 zou moeten zijn.

Bijv.
1.6D DRIVe uit april 2010 levert in mei 2016 5000 Euro op
1.6D2 uit juni 2012 levert in mei 2016 10.000 Euro op.
Is dat verschil van 5000 Euro na 4 jaar reëel of is dat verschil dan maar bijv. 3000? Koffiedik kijken, ik weet het, maar hoop toch op een overtuigend argument.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Je kunt het verschil aan groot onderhoud kwijt zijn, maar daaraan twijfel ik hogelijk, op dit moment doet een C30 van 5 jaar oud met 100km km iets van een mille of 7.
Jouw geschetste verschil is wel reëel.
Maar in het geval van de nieuwe heb je het relatieve voordeel van de 24 mnd garantie, de mrb winst is wel substantieel met € 2.000,-- voor 1,5 jaar, ook zal het verbruik weer wat (10%?) gunstiger zijn... je exploitatielast zal lager liggen bij een nieuwe, Wat rij je in een jaar?
Volvo for life
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Of het verbruik gunstiger zal zijn, weet ik niet. Volgens de fabriek gebruikt de 1.6D 3,8 l/100 km en de 1.6D2 3,6 l/100km. In de praktijk ligt het rond de 5,0 l/100km bij woon/werkverkeer Ik verwacht niet dat er veel verschil tussen beiden zit.
Qua kilometers zit ik precies op de grens waarbij een C30 diesel nuttig is: ca. 15.000 km per jaar.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

je exploitatielast ligt substantieel lager qua mrb, een stukje lager qua brandstof en een stukje lager qua assurantie (de auto is immers 10% goedkoper) het blijft een lastig dilemma, je moet nu wel eerst die € 7.500,- ophoesten, ik zou lekker doorrijden
Volvo for life
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

als ik die 7500 in de knip had deed ik het
lekker een nieuwe wagen, belasting vrij, eerste jaren weinig kwijt aan onderhoud
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Even de aanname tav brandstof, bij 1 op 15 (ik weet dat de oude 1.56D veel zuiniger is!) heb je nodig 1000 ltr a 1.40 = € 1.400,-, bespaar nu eens 10% ben je dan kwijt € 1.260,--, mrb kost € 1.200,-- per jaar (de nieuwe 1,5 jaar niet) assurantie € 500,- p/jr? min 10% is € 450,--

De oude heeft als je hem een restwaarde meegeeft van € 5000,-- gekost € 13.000,-- in 4 jaar aan afschrijving, € 4.800,-- tl aan mrb, € 2.000,-- tl aan assurantie en € 5.600,-- tl aan brandstof, dat is totaal € 25.400,- ofwel € 6.350,-- p/jr.
De nieuwe koste in aanvang al € 7.500,-- in de afschrijving € 10.000,--, in de mrb (2,5 x 1.200,--) € 3.000,--, aan brandstof € 5.040,- en aan assurantie € 1.800,--, dat is een totaal van € 27.340,- wat uitkomt op € 6.835,-- p/jr.
Je kunt dus € 500,-- p/jr aan onverwachte kosten hebben daar ik bij beiden het onderhoud helemaal achterwege heb gelaten.
Ik neem zelf overigens aan dat de restwaarde van die € 5.000,-- te laag gesteld is en eerder richting de € 7.000,- zal gaan, lekker doorrijden dus
Volvo for life
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Bedankt voor je uitgebreide berekening. Zit alleen een klein foutje in: mrb is 1,5 x 1.300 en niet 2,5 x 1.200. Wordt dus 200 Euro aan onverwachte kosten per jaar.

Is die 1.6D echt zuiniger dan de D2? Heeft dat niet te maken met de extra PK´s waardoor je hem sneller op zijn staart trapt?

Het geld ophoesten is geen probleem aangezien het geen extra uitgave is, maar een keuze tussen nu in één keer of "ongemerkt" verspreid over 4 jaar.
nickster
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 20.04.2012 - 18:33

voor het gevoel zou ik het ook doen..idd lekker nieuw en met beetje geluk ook stuk completer.

Verder ben ik bang voor je als de eerste 14%'ers uit de lease op de markt komen de prijs ook inklapt. Dan heb je nu nog een relatief goede inruil.
Vorig vervoer
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black

Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Completer is de nieuwe niet. Dat is ongeveer gelijk. Mijn huidige heeft wel een bluetooth carkit en audiobediening aan het stuur. Dat heeft de nieuwe niet. Bluetooth gebruik ik niet. Dat zat er toevallig in toen ik hem kocht.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

dimitripb schreef:Bedankt voor je uitgebreide berekening. Zit alleen een klein foutje in: mrb is 1,5 x 1.300 en niet 2,5 x 1.200. Wordt dus 200 Euro aan onverwachte kosten per jaar.

Is die 1.6D echt zuiniger dan de D2? Heeft dat niet te maken met de extra PK´s waardoor je hem sneller op zijn staart trapt?

Het geld ophoesten is geen probleem aangezien het geen extra uitgave is, maar een keuze tussen nu in één keer of "ongemerkt" verspreid over 4 jaar.
als je 1,5 jaar van de 4 jaar niet betaald ga je over de resterende 2,5 jaar wel betalen.
De C30 1.6D weegt 1.234kg (een D2 14% weegt helaas net 1254kg) dat is in ZH (een dure provincie) exact € 1.200,-- p/jr
Volvo for life
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Inderdaad, foutje van mij...
Wat de belasting gaat doen vanaf 2014 is nog niet bekend. Men wil niet verder met het huidige systeem, waarbij je voor diesel meer betaalt omdat ze vervuilender zijn. Dat is gewoon niet meer zo. Men verwacht een systeem op gewicht, ongeacht of het diesel is of benzine. Voor de oude diesels wordt dan wel een apart tarief bedacht. Maar ja, zeker is dat allemaal nog niet.

Nu betaal ik overigens 1300 Euro per jaar (Limburg). Mijn huidige weegt al 1256 kg, dus dat gaat niet veel uitmaken.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

met al het voorgaande kan ik je alleen nog wijsheid wensen en overweeg je er een wacht niet te lang, het raakt snel op
Volvo for life
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Ik vind alleen al de afschrijving die je hebt van een 2 jaar oude c30 naar een nieuwe best te behappen. Redelijk zelfs (verassend ;))

Met de extra belasting voordelen wordt het zelfs een stukje aantrekkelijker.

Je moet ook rekenen dat het weer 2 jaar langer duurt voor de nieuwe 4 jaar is.

Verder is mijn koffiedik op, dus de toekomst????
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

gold schreef: Je moet ook rekenen dat het weer 2 jaar langer duurt voor de nieuwe 4 jaar is.
Dat is nu juist het grote dilemma. Is dat gegeven 5000 Euro waard?

Op Autotrader wordt een soortgelijke als die van mij voor 16.000 - 17.500 Euro aangeboden. Persoonlijk vind ik dan een inruilprijs van 13.000 aan de lage kant.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Als je voor een nieuwe nu € 18.990,- betaald (en de eerstkomende 1,5jr geen mrb) zullen die op autotrader voor dat geld ook vast nog wel even blijven staan.
13K geven is max 15K vragen, en voor dat geld is hij nog niet eens makkelijk, wacht nog een week en die van € 18.990 zijn op dus is het hele verhaal puur hypothetisch geworden.
Volvo for life
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Het is in de meeste gevallen interessanter om de auto zelf te verkopen, en vervolgens over de prijs van de nieuwe auto te onderhandelen. Er zit veel marge op de auto's, dus goed onderhandelen levert een nette korting op! 10% moet haalbaar zijn uitgaande van r-edition versie en welwillendheid van de verkoper, maar winkelen helpt kan ik je vertellen, crisis is ook merkbaar in autoland...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Vergeet die R Edition maar, die zijn op

(die 10% kun je trouwens ook vergeten op deze auto's, ik geef al een maand helemaal geen korting meer en toch zijn ze bijna op)
Volvo for life
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

bart simpson schreef:Als je voor een nieuwe nu € 18.990,- betaald (en de eerstkomende 1,5jr geen mrb) zullen die op autotrader voor dat geld ook vast nog wel even blijven staan.
13K geven is max 15K vragen, en voor dat geld is hij nog niet eens makkelijk, wacht nog een week en die van € 18.990 zijn op dus is het hele verhaal puur hypothetisch geworden.
Ben ik met je eens BS, hoorde van mijn dealer dat hij nog 2advantages heeft staan.
Plaats reactie

Terug naar “C30”