Nivomat of hulpveren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Herbe089
2nd Gear member

Vergeef het me als ik een domme vraag stel, maar vooruit:

Zeer regelmatig heb ik een paardentrailer van 1200 kg achter mijn auto hangen. Daarbij een zadel en nog veel meer spullen achterin voor buitenritten of wedstrijden. En niet te vergeten 2 volwassenen en een puberdame.....

Ik ben erg tevreden over de wegliging van de combinatie, maar nu gaan we deze zomer ook zo met vakantie, waarbij er nog veel meer meegaat (Ameland). Zouden hulpveren een optie zijn? Of toch sparen voor nivomats?

Komt de auto dan ook hoger te staan aan de achterkant (zodat de verlichting opnieuw afgesteld moet worden) en is het veel werk om ze te plaatsen?

De laatste vraag stel ik naar aanleiding van mijn ervaringen met mijn vorige auto (Sorry, een Eh...... Renault)
Volvo V70 D5 Edition DPF 185 pk MY2007 Handgeschakeld 6-bak Zilver Metallic met Volvo Forum kentekenplaatsticker, Nivomats en HU-650 High Performance Audio icm iMIV LE+.
Donic
2nd Gear member

Herbe089 schreef:Vergeef het me als ik een domme vraag stel, maar vooruit:

Zeer regelmatig heb ik een paardentrailer van 1200 kg achter mijn auto hangen. Daarbij een zadel en nog veel meer spullen achterin voor buitenritten of wedstrijden. En niet te vergeten 2 volwassenen en een puberdame.....

Ik ben erg tevreden over de wegliging van de combinatie, maar nu gaan we deze zomer ook zo met vakantie, waarbij er nog veel meer meegaat (Ameland). Zouden hulpveren een optie zijn? Of toch sparen voor nivomats?

Komt de auto dan ook hoger te staan aan de achterkant (zodat de verlichting opnieuw afgesteld moet worden) en is het veel werk om ze te plaatsen?

De laatste vraag stel ik naar aanleiding van mijn ervaringen met mijn vorige auto (Sorry, een Eh...... Renault)
Ik heb zelf een V70-AWD met standaard Nivomats. Ben er zeer tevreden over. Altijd netjes recht. In de vakantie met een 1300Kg caravan, ook super strak en recht. En blijft ook bij zo'n belasting goed dempen en veren. Hulpveren heb ik geen ervaring mee.
Nadeel van Nivomats is de prijs. Je zit al snel rond de € 1000,- voor een setje achter. (bij de dealer, incl plaatsing etc.)
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
sbv
6th Gear member

Zitten er nog geen nivomats onder ?

Indien nee, zou ik persoonlijk deze eronder zetten. De achterkant komt wel iets hoger te staan.
Montage is wel zelf te doen als je wat handig bent, alleen de veer wisselen achter is wat vervelend. Dempers zijn zo gedaan

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
diesel01
Geartronic member

Herbe089 schreef:Vergeef het me als ik een domme vraag stel, maar vooruit:

Onder deze auto zit nivo-mat en of het te hoog staat weet ik niet volgens sommigen is het niet mooi, persoonlijk vind ik het mee vallen.

Edit vorige week de tuin leeg gespit waarbij ik zware aanhangers met grond achter de V70 heb gehad +1800kg.
De auto komt naar 100 meter rijden mooi vlak en blijft dat ook.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Herbe089
2nd Gear member

Ik zou persoonlijk niet weten of er nivomats onder zitten. Enig idee hoe ik dat kan zien? Opkrikken waarschijnlijk?
Volvo V70 D5 Edition DPF 185 pk MY2007 Handgeschakeld 6-bak Zilver Metallic met Volvo Forum kentekenplaatsticker, Nivomats en HU-650 High Performance Audio icm iMIV LE+.
toppertje
6th Gear member

als er een rubberhoes on de schokdemper zit,dan heb je nivomatic-dempers
geen glans zonder wrijving
diesel01
Geartronic member

Het zou mij niet verbazen, gezien jouw onderschrift dat je een dik aangeklede V70 hebt met nivomat..
En anders vraag je de buurtmannen even plaats te nemen achterin en een stukje aan de toer, levelt de auto na 100meter dan heb je nivomat.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

op de Edition Sport, Edition Classic en Edition II was nivoregeling std
Volvo for life
Herbe089
2nd Gear member

Ik ga morgen even kijken, word nu wel erg benieuwd..... :-)
toppertje
6th Gear member

en?
Herbe089
2nd Gear member

Geprobeerd, kan het niet zo zien vanonder de auto. Heb eronder gelegen, maar ga hem volgende week een keer omhoog krikken. Komt er dit weekend niet van verder.
dieselpower
4th Gear member

Om met de vraag van de topicstarter te beginnen: hulpveren of nivomats?

Ik zelf heb eeb S60 laten uitrusten met progresief gewonden veren van het merk MAD. Dit omdat ik vond dat de auto erg zacht (wel confortabel) was afgeveerd en daardoor erg onrustig was met onze caravan erachter. De keuze voor veren of nivomats heb ik toen gemaakt op basis van prijs. Veren incl montage €400,- nivomats incl montage ruim €1000,- en dat vond ik veel geld voor een auto van 6 jaar oud.
Mét de nieuwe veren kwam de auto achter ong. 2 cm hoger te staan. Koplampen dus opnieuw afstellen. Het weggedrag met caravan was wel ineens geweldig! De combinatie liep als op rails. Het nadeel is/was wel dat je het hele jaar met een stuggere auto rondrijdt, dat valt op zich wel mee alleen was héél goed merkbaar bij drempels (lees: onconfortabel).

Nu heb ik een V70 met nivomat. Nu het hele jaar door een comfortabel afgeveerde auto. Mét caravan erachter hangen zakt de combinatie wel in maar na een paar 100 meter staat alles weer netjes recht zoals al door meer hier aangegeven.
Eerlijk is eerlijk, de S60 met hulpveren was iéts rustiger op de weg met de caravan erachter maar het verminderde comfort het hele jaar door weegt daar zeker niet tegen op. Ik ben blij dat ik nivomats heb en als ik moest kiezen tussen hulpveren en nivomats wist ik het wel.

Of ie met nivomats hoger staat als met gewone schokbrekers? Die indruk heb ik niet; zie hieronder, dit is de hoogte met nivomats van mijn auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Herbe089 schreef:Geprobeerd, kan het niet zo zien vanonder de auto. Heb eronder gelegen, maar ga hem volgende week een keer omhoog krikken. Komt er dit weekend niet van verder.
heb je leer en stoelverwarming is de kans 99% dat je een edition II hebt en het erin zit
Volvo for life
240estate
2nd Gear member

Herbe089 schreef:Geprobeerd, kan het niet zo zien vanonder de auto. Heb eronder gelegen, maar ga hem volgende week een keer omhoog krikken. Komt er dit weekend niet van verder.
Je kan het zo zien als je even achter het wiel kijkt. Schokdemper zit binnenin de veer en onderste deel is een harmonicavorm rubberen hoes.

Afbeelding
Vriendelijke groet,

Bareld

V70N diesel´01
Herbe089
2nd Gear member

Nou, we zijn er uit. Ik heb géén Nivomats. Geen rubberen hoes te zien. Daarbij heb ik ook een "kale" Edition zonder I of II. Hmm, jammer. Toppertje, pm me aub over waar je al een bericht over hebt gestuurd. Wat is dit Forum toch geweldig, iedereen bedankt voor de antwoorden tot dusver. :P
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

een kale edition bestond niet, het is of een I of een II, had je nu wel of geen leer en/of stoelverwarming?
Volvo for life
Herbe089
2nd Gear member

Ik heb half leer (Nordborg) en geen stoelverwarming, dus ik heb een Edition I.
GIONXC
2nd Gear member

Mijn dealer zegt dat er geen hulpveren onder kunnen
klopt dat?
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
dieselpower
4th Gear member

GIONXC schreef:Mijn dealer zegt dat er geen hulpveren onder kunnen
klopt dat?
Daarin hebben ze in technisch oogpunt gelijk. Echt een hulpveer er extra bij zetten zal idd misschien wel onmogelijk zijn. Wat hier echter bedoeld wordt is het volgende:
Wat gedaan word is de veerpoten onder de auto uithalen. Daarna worden ze gedemonteerd dwz ze halen de schroefveer van de schokbreker af. Deze wordt dan vervangen door een stuggere of progressief gewonden schroefveer. Dan het veerpoten weer terug onder de auto en niet vergeten, de koplampen opnieuw afstellen.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
toppertje
6th Gear member

niet helemaal juist.
aan de achterzijde heeft dit model geen veerpoten.
aan de achterzijde zit de schroefveer geklemd tussen draagarm en carrosserie.
voor het overige klopt het.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”