Pagina 1 van 4

Nivomat of hulpveren

Geplaatst: 24.05.2012 - 23:06
door Herbe089
Vergeef het me als ik een domme vraag stel, maar vooruit:

Zeer regelmatig heb ik een paardentrailer van 1200 kg achter mijn auto hangen. Daarbij een zadel en nog veel meer spullen achterin voor buitenritten of wedstrijden. En niet te vergeten 2 volwassenen en een puberdame.....

Ik ben erg tevreden over de wegliging van de combinatie, maar nu gaan we deze zomer ook zo met vakantie, waarbij er nog veel meer meegaat (Ameland). Zouden hulpveren een optie zijn? Of toch sparen voor nivomats?

Komt de auto dan ook hoger te staan aan de achterkant (zodat de verlichting opnieuw afgesteld moet worden) en is het veel werk om ze te plaatsen?

De laatste vraag stel ik naar aanleiding van mijn ervaringen met mijn vorige auto (Sorry, een Eh...... Renault)

Re: Nivomat of hulpveren

Geplaatst: 25.05.2012 - 09:06
door Donic
Herbe089 schreef:Vergeef het me als ik een domme vraag stel, maar vooruit:

Zeer regelmatig heb ik een paardentrailer van 1200 kg achter mijn auto hangen. Daarbij een zadel en nog veel meer spullen achterin voor buitenritten of wedstrijden. En niet te vergeten 2 volwassenen en een puberdame.....

Ik ben erg tevreden over de wegliging van de combinatie, maar nu gaan we deze zomer ook zo met vakantie, waarbij er nog veel meer meegaat (Ameland). Zouden hulpveren een optie zijn? Of toch sparen voor nivomats?

Komt de auto dan ook hoger te staan aan de achterkant (zodat de verlichting opnieuw afgesteld moet worden) en is het veel werk om ze te plaatsen?

De laatste vraag stel ik naar aanleiding van mijn ervaringen met mijn vorige auto (Sorry, een Eh...... Renault)
Ik heb zelf een V70-AWD met standaard Nivomats. Ben er zeer tevreden over. Altijd netjes recht. In de vakantie met een 1300Kg caravan, ook super strak en recht. En blijft ook bij zo'n belasting goed dempen en veren. Hulpveren heb ik geen ervaring mee.
Nadeel van Nivomats is de prijs. Je zit al snel rond de € 1000,- voor een setje achter. (bij de dealer, incl plaatsing etc.)

Geplaatst: 25.05.2012 - 09:38
door sbv
Zitten er nog geen nivomats onder ?

Indien nee, zou ik persoonlijk deze eronder zetten. De achterkant komt wel iets hoger te staan.
Montage is wel zelf te doen als je wat handig bent, alleen de veer wisselen achter is wat vervelend. Dempers zijn zo gedaan

Re: Nivomat of hulpveren

Geplaatst: 25.05.2012 - 10:11
door diesel01
Herbe089 schreef:Vergeef het me als ik een domme vraag stel, maar vooruit:

Zeer regelmatig heb ik een paardentrailer van 1200 kg achter mijn auto hangen. Daarbij een zadel en nog veel meer spullen achterin voor buitenritten of wedstrijden. En niet te vergeten 2 volwassenen en een puberdame.....

Ik ben erg tevreden over de wegliging van de combinatie, maar nu gaan we deze zomer ook zo met vakantie, waarbij er nog veel meer meegaat (Ameland). Zouden hulpveren een optie zijn? Of toch sparen voor nivomats?

Komt de auto dan ook hoger te staan aan de achterkant (zodat de verlichting opnieuw afgesteld moet worden) en is het veel werk om ze te plaatsen?

De laatste vraag stel ik naar aanleiding van mijn ervaringen met mijn vorige auto (Sorry, een Eh...... Renault)
Onder deze auto zit nivo-mat en of het te hoog staat weet ik niet volgens sommigen is het niet mooi, persoonlijk vind ik het mee vallen.

Edit vorige week de tuin leeg gespit waarbij ik zware aanhangers met grond achter de V70 heb gehad +1800kg.
De auto komt naar 100 meter rijden mooi vlak en blijft dat ook.

Geplaatst: 25.05.2012 - 18:35
door Herbe089
Ik zou persoonlijk niet weten of er nivomats onder zitten. Enig idee hoe ik dat kan zien? Opkrikken waarschijnlijk?

Geplaatst: 25.05.2012 - 19:08
door toppertje
als er een rubberhoes on de schokdemper zit,dan heb je nivomatic-dempers

Geplaatst: 25.05.2012 - 19:23
door diesel01
Het zou mij niet verbazen, gezien jouw onderschrift dat je een dik aangeklede V70 hebt met nivomat..
En anders vraag je de buurtmannen even plaats te nemen achterin en een stukje aan de toer, levelt de auto na 100meter dan heb je nivomat.

Geplaatst: 25.05.2012 - 19:38
door bart simpson
op de Edition Sport, Edition Classic en Edition II was nivoregeling std

Geplaatst: 25.05.2012 - 23:27
door Herbe089
Ik ga morgen even kijken, word nu wel erg benieuwd..... :-)

Geplaatst: 26.05.2012 - 21:07
door toppertje
en?

Geplaatst: 26.05.2012 - 22:59
door Herbe089
Geprobeerd, kan het niet zo zien vanonder de auto. Heb eronder gelegen, maar ga hem volgende week een keer omhoog krikken. Komt er dit weekend niet van verder.

Geplaatst: 27.05.2012 - 08:28
door dieselpower
Om met de vraag van de topicstarter te beginnen: hulpveren of nivomats?

Ik zelf heb eeb S60 laten uitrusten met progresief gewonden veren van het merk MAD. Dit omdat ik vond dat de auto erg zacht (wel confortabel) was afgeveerd en daardoor erg onrustig was met onze caravan erachter. De keuze voor veren of nivomats heb ik toen gemaakt op basis van prijs. Veren incl montage €400,- nivomats incl montage ruim €1000,- en dat vond ik veel geld voor een auto van 6 jaar oud.
Mét de nieuwe veren kwam de auto achter ong. 2 cm hoger te staan. Koplampen dus opnieuw afstellen. Het weggedrag met caravan was wel ineens geweldig! De combinatie liep als op rails. Het nadeel is/was wel dat je het hele jaar met een stuggere auto rondrijdt, dat valt op zich wel mee alleen was héél goed merkbaar bij drempels (lees: onconfortabel).

Nu heb ik een V70 met nivomat. Nu het hele jaar door een comfortabel afgeveerde auto. Mét caravan erachter hangen zakt de combinatie wel in maar na een paar 100 meter staat alles weer netjes recht zoals al door meer hier aangegeven.
Eerlijk is eerlijk, de S60 met hulpveren was iéts rustiger op de weg met de caravan erachter maar het verminderde comfort het hele jaar door weegt daar zeker niet tegen op. Ik ben blij dat ik nivomats heb en als ik moest kiezen tussen hulpveren en nivomats wist ik het wel.

Of ie met nivomats hoger staat als met gewone schokbrekers? Die indruk heb ik niet; zie hieronder, dit is de hoogte met nivomats van mijn auto.

Geplaatst: 27.05.2012 - 08:48
door bart simpson
Herbe089 schreef:Geprobeerd, kan het niet zo zien vanonder de auto. Heb eronder gelegen, maar ga hem volgende week een keer omhoog krikken. Komt er dit weekend niet van verder.
heb je leer en stoelverwarming is de kans 99% dat je een edition II hebt en het erin zit

Geplaatst: 27.05.2012 - 08:49
door 240estate
Herbe089 schreef:Geprobeerd, kan het niet zo zien vanonder de auto. Heb eronder gelegen, maar ga hem volgende week een keer omhoog krikken. Komt er dit weekend niet van verder.
Je kan het zo zien als je even achter het wiel kijkt. Schokdemper zit binnenin de veer en onderste deel is een harmonicavorm rubberen hoes.

Afbeelding

Geplaatst: 27.05.2012 - 12:43
door Herbe089
Nou, we zijn er uit. Ik heb géén Nivomats. Geen rubberen hoes te zien. Daarbij heb ik ook een "kale" Edition zonder I of II. Hmm, jammer. Toppertje, pm me aub over waar je al een bericht over hebt gestuurd. Wat is dit Forum toch geweldig, iedereen bedankt voor de antwoorden tot dusver. :P

Geplaatst: 27.05.2012 - 15:57
door bart simpson
een kale edition bestond niet, het is of een I of een II, had je nu wel of geen leer en/of stoelverwarming?

Geplaatst: 27.05.2012 - 16:45
door Herbe089
Ik heb half leer (Nordborg) en geen stoelverwarming, dus ik heb een Edition I.

nivomat of hulpveren

Geplaatst: 27.05.2012 - 21:34
door GIONXC
Mijn dealer zegt dat er geen hulpveren onder kunnen
klopt dat?

Re: nivomat of hulpveren

Geplaatst: 28.05.2012 - 10:00
door dieselpower
GIONXC schreef:Mijn dealer zegt dat er geen hulpveren onder kunnen
klopt dat?
Daarin hebben ze in technisch oogpunt gelijk. Echt een hulpveer er extra bij zetten zal idd misschien wel onmogelijk zijn. Wat hier echter bedoeld wordt is het volgende:
Wat gedaan word is de veerpoten onder de auto uithalen. Daarna worden ze gedemonteerd dwz ze halen de schroefveer van de schokbreker af. Deze wordt dan vervangen door een stuggere of progressief gewonden schroefveer. Dan het veerpoten weer terug onder de auto en niet vergeten, de koplampen opnieuw afstellen.

Geplaatst: 28.05.2012 - 10:49
door toppertje
niet helemaal juist.
aan de achterzijde heeft dit model geen veerpoten.
aan de achterzijde zit de schroefveer geklemd tussen draagarm en carrosserie.
voor het overige klopt het.