XC90 V8 blok is niet nieuw, maar een aangepast Ford TaurusV8

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Taracotti
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.12.2004 - 12:24

Volgens zegge is de Volvo V8 motor een oude bekende Ford-motor die al jaren in de Ford Taurus V8 gebruikt is, deze motor is door Yamaha aangepast voor Volvo om hem geschikt te maken voor de XC90.

Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van bestaande motoren om de kosten zo laag mogelijk te houden, en dan is het wel gemakkelijk als je partner Ford al een leuk blok op de plank heeft liggen. :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ford maakt bij mijn weten gebruik van 90 graden V8-en, de nieuwe motor is een 60 graden blok.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Taracotti
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.12.2004 - 12:24

Bij de Taurus ligt het blok er ook dwars in, en heeft ook de aandrijving op de voorwielen, vandaar dat dit blok geen 90gr maar 60gr opsteling van de chilinders heeft, het is hierdoor gewoon wat korter dan een 90gr blok, en dat was nodig om het blok in de Taurus te kunnen lepelen. :roll:
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ik zie op ford.com geen V8 in de Taurus. Wel de Crown Victoria, maar die heeft de 4.6 V8 en dat is het bekende lincoln blok met 90 graden...

Waar heb je die gegevens dan vandaan als ik vragen mag? Het is geen betweterij maar ik ben gewoon nieuwsgierig :D
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dus: het blok is korter geworden; de blokhoek is ook anders. En dan zou het een aangepast blok zijn?

Volgens mij een broodje aap; een urban legend; borrelpraat van antivolvisti; ...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Dus: het blok is korter geworden; de blokhoek is ook anders. En dan zou het een aangepast blok zijn?

Volgens mij een broodje aap; een urban legend; borrelpraat van antivolvisti; ...
Dat vermoeden heb ik ook...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Die v8 is toch van Yamaha ?
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Even aan het googlen geweest en deze site gevonden.

http://home.pon.net/hunnicutt/SHOpage.htm

Er is een Taurus SHO geweest, daar zat een V8 in, althans in de laatste, en die is ontwikkeld door Yamaha.

Verder zeg ik niks.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ford's Taurus SHO (Super High Output) model had an eleven-year run. In 1989 it was introduced with a Yamaha-built 3.0L V6 and only with a 5-speed transmission available. By the end-of-the-line in 1999 Yamaha was working with Ford on building the SHO's 3.4L V8 motor. Only a four-speed automatic was available in the later years.
Annual sales averaged about 7,000 to 8,000 SHO's a year, or about 2% of the total Taurus production.
zit toch een wezenlijk verschil in qua motorinhoud. En over de hoek van de cilinderbanken wordt niet gerept, ben daar wel nieuwsgierig naar. Er staat ook niets over boringxslag.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Taracotti
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.12.2004 - 12:24

Hierbij een foto van het SHO-blok.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

tsja das duidelijk geen 90 graden...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Hier staat veel info over dit topic:

http://www.volvospy.com/frameset.php?bn=volvospy_xc90

Yamaha maakte indertijd een V8 voor Fords SHO. En op basis van dat ontwerp hebben ze een GEHEEL NIEUWE V8 doorontwikkeld. Dit is volkomen normaal in de motorenwereld.
Iedereen hier weet toch dat de Volvo 4 cilinders een bijzonder lange historie hebben gekend met steeds variërende cilinderinhouden en prestaties. Als de basis goed is, dan kun je de motor moderniseren door hem steeds iets te verfijnen. Je moet pas op je hoede zijn als een motor geheel uit het niets totaal nieuw wordt geïntroduceerd.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Taracotti
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.12.2004 - 12:24

Yamaha maakte indertijd een V8 voor Fords SHO. En op basis van dat ontwerp hebben ze een GEHEEL NIEUWE V8 doorontwikkeld.
De SHO-motor is door Ford ontworpen, en Ford laat deze motor bouwen door Yamaha omdat Yamaha veel ervaring heeft met het spuitgieten van aluminium,
Ford en Yamaha werken al heel lang samen, zo komt de motor van de Ford Puma ook gedeeltelijk bij Yamaha vandaan.

Voor de SHO-motor zijn in de US kitjes geleverd waarmee de cilinder- inhoud steeg tot 5,5 liter en het vermogen toenam tot ver boven de 300pk, en als dit nog niet genoeg was werd er gewoon een turbo-kit opgeschroeft waarmee vermogens van rond de 600pk mogen zijn.

De V6 die ford gebruikt in de Ford Mondeo en voor Jaguar is een SHO-motor waarvan twee cilinders geamputeerd zijn, dat dit blok potentie heeft bewijst het Engelse Sportauto-merk Noble, hun laatste creatie , De Noble M14 maakt gebruik van een 3.0 liter V6 met twee turbo´s van Ford. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en levert een vermogen van maar liefst 400 pk bij 6100 Rpm en heeft een koppel van 522Nm bij 4750 Rpm. Een sprintje naar 100 km/h is geen probleem en verloopt in 4,3 seconden. Hiermee is de Noble M14 sneller dan bijvoorbeeld een Ferrari 360. De topsnelheid ligt net boven de 300 km/h en ook daarmee zullen mening sportauto´s de Noble M14 voor laten gaan.


Afbeelding


Taracotti-Racing
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Volgens deze beredenering is de nieuwe V8 motor dus van Volvo: immers, Volvospecialisten hebben hem ontworpen en hebben het uitvoerende werk uitbesteed aan Yamaha.
Met die redenering heb ik wel vrede...


What's in a name?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”