Pagina 1 van 1
XC90 V8 blok is niet nieuw, maar een aangepast Ford TaurusV8
Geplaatst: 30.12.2004 - 12:38
door Taracotti
Volgens zegge is de Volvo V8 motor een oude bekende Ford-motor die al jaren in de Ford Taurus V8 gebruikt is, deze motor is door Yamaha aangepast voor Volvo om hem geschikt te maken voor de XC90.
Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van bestaande motoren om de kosten zo laag mogelijk te houden, en dan is het wel gemakkelijk als je partner Ford al een leuk blok op de plank heeft liggen.

Geplaatst: 30.12.2004 - 12:45
door Walter
Ford maakt bij mijn weten gebruik van 90 graden V8-en, de nieuwe motor is een 60 graden blok.
Geplaatst: 30.12.2004 - 12:59
door Taracotti
Bij de Taurus ligt het blok er ook dwars in, en heeft ook de aandrijving op de voorwielen, vandaar dat dit blok geen 90gr maar 60gr opsteling van de chilinders heeft, het is hierdoor gewoon wat korter dan een 90gr blok, en dat was nodig om het blok in de Taurus te kunnen lepelen. :roll:
Geplaatst: 30.12.2004 - 14:19
door Walter
Ik zie op ford.com geen V8 in de Taurus. Wel de Crown Victoria, maar die heeft de 4.6 V8 en dat is het bekende lincoln blok met 90 graden...
Waar heb je die gegevens dan vandaan als ik vragen mag? Het is geen betweterij maar ik ben gewoon nieuwsgierig

Geplaatst: 30.12.2004 - 16:35
door Battlecruiser
Dus: het blok is korter geworden; de blokhoek is ook anders. En dan zou het een aangepast blok zijn?
Volgens mij een broodje aap; een urban legend; borrelpraat van antivolvisti; ...
Geplaatst: 30.12.2004 - 17:59
door Walter
Battlecruiser S80 schreef:Dus: het blok is korter geworden; de blokhoek is ook anders. En dan zou het een aangepast blok zijn?
Volgens mij een broodje aap; een urban legend; borrelpraat van antivolvisti; ...
Dat vermoeden heb ik ook...
Geplaatst: 30.12.2004 - 18:52
door CeeBee
Die v8 is toch van Yamaha ?
Geplaatst: 30.12.2004 - 19:10
door 440GL
Even aan het googlen geweest en deze site gevonden.
http://home.pon.net/hunnicutt/SHOpage.htm
Er is een Taurus SHO geweest, daar zat een V8 in, althans in de laatste, en die is ontwikkeld door Yamaha.
Verder zeg ik niks.
Geplaatst: 30.12.2004 - 23:14
door Walter
Ford's Taurus SHO (Super High Output) model had an eleven-year run. In 1989 it was introduced with a Yamaha-built 3.0L V6 and only with a 5-speed transmission available. By the end-of-the-line in 1999 Yamaha was working with Ford on building the SHO's 3.4L V8 motor. Only a four-speed automatic was available in the later years.
Annual sales averaged about 7,000 to 8,000 SHO's a year, or about 2% of the total Taurus production.
zit toch een wezenlijk verschil in qua motorinhoud. En over de hoek van de cilinderbanken wordt niet gerept, ben daar wel nieuwsgierig naar. Er staat ook niets over boringxslag.
Geplaatst: 31.12.2004 - 13:05
door Taracotti
Hierbij een foto van het SHO-blok.

Geplaatst: 31.12.2004 - 14:03
door Walter
tsja das duidelijk geen 90 graden...
Geplaatst: 02.01.2005 - 16:51
door Battlecruiser
Hier staat veel info over dit topic:
http://www.volvospy.com/frameset.php?bn=volvospy_xc90
Yamaha maakte indertijd een V8 voor Fords SHO. En op basis van dat ontwerp hebben ze een GEHEEL NIEUWE V8 doorontwikkeld. Dit is volkomen normaal in de motorenwereld.
Iedereen hier weet toch dat de Volvo 4 cilinders een bijzonder lange historie hebben gekend met steeds variërende cilinderinhouden en prestaties. Als de basis goed is, dan kun je de motor moderniseren door hem steeds iets te verfijnen. Je moet pas op je hoede zijn als een motor geheel uit het niets totaal nieuw wordt geïntroduceerd.
Geplaatst: 03.01.2005 - 01:58
door Taracotti
Yamaha maakte indertijd een V8 voor Fords SHO. En op basis van dat ontwerp hebben ze een GEHEEL NIEUWE V8 doorontwikkeld.
De SHO-motor is door Ford ontworpen, en Ford laat deze motor bouwen door Yamaha omdat Yamaha veel ervaring heeft met het spuitgieten van aluminium,
Ford en Yamaha werken al heel lang samen, zo komt de motor van de Ford Puma ook gedeeltelijk bij Yamaha vandaan.
Voor de SHO-motor zijn in de US kitjes geleverd waarmee de cilinder- inhoud steeg tot 5,5 liter en het vermogen toenam tot ver boven de 300pk, en als dit nog niet genoeg was werd er gewoon een turbo-kit opgeschroeft waarmee vermogens van rond de 600pk mogen zijn.
De V6 die ford gebruikt in de Ford Mondeo en voor Jaguar is een SHO-motor waarvan twee cilinders geamputeerd zijn, dat dit blok potentie heeft bewijst het Engelse Sportauto-merk Noble, hun laatste creatie , De Noble M14 maakt gebruik van een 3.0 liter V6 met twee turbo´s van Ford. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en levert een vermogen van maar liefst 400 pk bij 6100 Rpm en heeft een koppel van 522Nm bij 4750 Rpm. Een sprintje naar 100 km/h is geen probleem en verloopt in 4,3 seconden. Hiermee is de Noble M14 sneller dan bijvoorbeeld een Ferrari 360. De topsnelheid ligt net boven de 300 km/h en ook daarmee zullen mening sportauto´s de Noble M14 voor laten gaan.
Taracotti-Racing
Geplaatst: 05.01.2005 - 16:25
door Battlecruiser
Volgens deze beredenering is de nieuwe V8 motor dus van Volvo: immers, Volvospecialisten hebben hem ontworpen en hebben het uitvoerende werk uitbesteed aan Yamaha.
Met die redenering heb ik wel vrede...
What's in a name?