Slecht starten

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Even een vraag. Vandaag starte ik de auto maar sloeg hij niet aan. Dit is me afgelopen zondag ook al overkomen. De startmotor draait wel rond. Hij slaat ook even aan maar gaat dan meteen weer uit. Daarna nog een paar keer proberen en doorstarten en toen sloeg hij aan.
Wat kan dit zijn. Iets met de brandstoftoevoer of misschien de bougies?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

- Relais 103
- Antennering
- Koelwatertemperatuursensor

Gaat het starten ook slecht met de reserve sleutel ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je de auto daarvoor misschien heel even kort laten lopen, bijvoorbeeld om de auto een klein stukje te verplaatsen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Batterij nog vol, of nog in orde?
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21196
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

edraket schreef:Heb je de auto daarvoor misschien heel even kort laten lopen, bijvoorbeeld om de auto een klein stukje te verplaatsen?
Daar waar jij op doelt heeft mijn zus laatst gehad met haar nieuwe Polo.
Idd iets met brandstof toevoer en bougie's.
Bij het even verplaatsen en dus kort lopen van de motor is er te weinig brandstof naar het inlaattraject waardoor de volgende start poging niet lukt.
Pas na lang doorstarten slaat het blok aan.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Bij een 850/S/V70 is het juist andersom, door de koudestart verrijking wordt er extra veel brandstof ingespoten, als de auto maar eventjes loopt wordt dit niet allemaal verbrand en verzuipt de motor de volgende start poging.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Onlangs had mijn S70 ook last van slecht starten, in de garage zei men, na het vervangen van batterij (op mijn vraag) en uitlezen, nakijken, meten van gloeibougies en ECU, dat er 1 gloeibougie kapot is, maar dat ik er nog 4 heb, en dat er soms slechte communicatie is met de chip van de sleutel, kan dus aan de antennering liggen. Maar deze storingscodes zijn niet meer terug gekomen, dus denk dat dat ligt vermits ik veel uitschakelingen had door de battterij. (cijfers van kilometer teller... gingen weg) batterij was dus aan het overlijden. Als het erg koud is start mijn S70 nu iets moeilijker. De defecte gloeibougie wou men nog niet vervangen om dat dit iets kostelijk ging worden, omdat die in een systeem zit wat ronddraaid, en cilinderkop daarvoor afmoet... wel even vermelden dat het bij mij een Diesel is.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

diesel01 schreef:
edraket schreef:Heb je de auto daarvoor misschien heel even kort laten lopen, bijvoorbeeld om de auto een klein stukje te verplaatsen?
Daar waar jij op doelt heeft mijn zus laatst gehad met haar nieuwe Polo.
Idd iets met brandstof toevoer en bougie's.
Bij het even verplaatsen en dus kort lopen van de motor is er te weinig brandstof naar het inlaattraject waardoor de volgende start poging niet lukt.
Pas na lang doorstarten slaat het blok aan.
Nee heeft daar niets mee te maken. Het gaat om de klepstoters. Als de auto heel kort loopt vullen de stoters zich niet goed met als gevolg dat de kleppen deels open blijven staan. Komt bij 850/v70 tot 2000 vaak voor (daarna geen hydro stoters meer). Tijdens het starten hoor je ook dat de startmotor wat makkelijker rondgaat dan normaal. Als je heel lang doorstart worden de stoters weer correct ingesteld en gaat alles weer goed.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Waarom start de auto dan de eerste keer wel goed? Dan zouden toch juist de klepstoters leeg moeten zijn...
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21196
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

edraket schreef:
diesel01 schreef:
edraket schreef:Heb je de auto daarvoor misschien heel even kort laten lopen, bijvoorbeeld om de auto een klein stukje te verplaatsen?
Daar waar jij op doelt heeft mijn zus laatst gehad met haar nieuwe Polo.
Idd iets met brandstof toevoer en bougie's.
Bij het even verplaatsen en dus kort lopen van de motor is er te weinig brandstof naar het inlaattraject waardoor de volgende start poging niet lukt.
Pas na lang doorstarten slaat het blok aan.
Nee heeft daar niets mee te maken. Het gaat om de klepstoters. Als de auto heel kort loopt vullen de stoters zich niet goed met als gevolg dat de kleppen deels open blijven staan. Komt bij 850/v70 tot 2000 vaak voor (daarna geen hydro stoters meer). Tijdens het starten hoor je ook dat de startmotor wat makkelijker rondgaat dan normaal. Als je heel lang doorstart worden de stoters weer correct ingesteld en gaat alles weer goed.
Ja dat was het. :wink:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

EVV schreef:Waarom start de auto dan de eerste keer wel goed? Dan zouden toch juist de klepstoters leeg moeten zijn...
Wat er precies gebeurt met de stoters weet ik niet, maar feit is we dat bij heel kort lopen van de motor de kleppen deels open kunnen blijven staan en de motor niet meer wil starten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ik had net een rit van 170 km achter de rug. Daar een uur stil gestaan. Toen 15min en 10km gereden en daar weer iets van een uur stilgestaan. En toen wou hij niet starten. Sleutels weet ik niet omdat ik er maar 1 mee had. Was ook het eerste wat ik dacht maar ja, heb geen andere sleutel om te proberen.

Hij starte in eerste instantie wel maar sloeg meteen weer uit na terug draaien contact, Zou de accu dan toch niet kunnen zijn?

Relais 103? Wat doet die en waar zit die? En hoe testen?
En koelwatertemperatuursensor? Hoe kan ik dat nagaan? Hij heeft wel last van lekkage van de koelvloeistof. Ik moet daarvoor nog een o-ringetje vervangen maar kan me zo niet voorstellen dat daar alle lekkage mee opgelost is.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Voor relais 103, deze zit onder de motorkap aan de bestuurderkant in de zekeringen/relais kast, je kan deze doorlussen.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg120489



koelvloeistof temp sensor kan verkeerde waarde geven en daardoor andere inspuiting tot gevolg hebben

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

In dat geval denk ik niet het klepstoter probleem, maar aan de antennering of relais 103 zoals Sander al aangaf.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

even ter info:
Stand van de relais in de centrale elektrische eenheid in het motorcompartiment:
-101/102 Cruise control
-103 Brandstofpomp
-104/108 Relais koplamp en waarschuwingssensor defecte gloeilamp
-105 Ontlastrelais X
-106 Ontlastrelais 15I
-107 Reserve.

Partnummer van de antennering is 9441164.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Als ik het stukje op het 850 forum zo lees, denk ik niet aan 103 relais. Want daar wordt beschreven dat ie afslaat. Dat is bij niet het geval. Als hij eenmaal loopt is hij nog nooit afgeslagen. Wel is het dus een paar keer voorgekomen dat hij niet wou starten.
Hoe kom ik er achter of het de antennering is? Kan ik dit controleren oid. En anders moet er een nieuwe in? Wat zouden hier ongeveer de kosten van zijn?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Dan zou ik als ik jou was de auto uitlezen of laten uitlezen door iemand die Volvo FCR heeft.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Tsja, nou heb ik dat met obd kabel maar het werkt dus niet op mijn auto. Dat wil zeggen ik kan geen link krijgen en daardoor dus ook geen gegevens uitlezen.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

je moet je contact wel op stand II zetten, soms is er een fout, is bij mij ook maar dan moet je opnieuw proberen.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Bedankt voor de tip. Ik ga het vanavond weer proberen.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”