Pagina 1 van 2
Slecht starten
Geplaatst: 12.06.2012 - 21:55
door Richard
Even een vraag. Vandaag starte ik de auto maar sloeg hij niet aan. Dit is me afgelopen zondag ook al overkomen. De startmotor draait wel rond. Hij slaat ook even aan maar gaat dan meteen weer uit. Daarna nog een paar keer proberen en doorstarten en toen sloeg hij aan.
Wat kan dit zijn. Iets met de brandstoftoevoer of misschien de bougies?
Geplaatst: 13.06.2012 - 08:01
door sbv
- Relais 103
- Antennering
- Koelwatertemperatuursensor
Gaat het starten ook slecht met de reserve sleutel ?
Geplaatst: 13.06.2012 - 08:43
door edraket
Heb je de auto daarvoor misschien heel even kort laten lopen, bijvoorbeeld om de auto een klein stukje te verplaatsen?
Geplaatst: 13.06.2012 - 11:15
door belgian-tsm
Batterij nog vol, of nog in orde?
Geplaatst: 13.06.2012 - 11:36
door diesel01
edraket schreef:Heb je de auto daarvoor misschien heel even kort laten lopen, bijvoorbeeld om de auto een klein stukje te verplaatsen?
Daar waar jij op doelt heeft mijn zus laatst gehad met haar nieuwe Polo.
Idd iets met brandstof toevoer en bougie's.
Bij het even verplaatsen en dus kort lopen van de motor is er te weinig brandstof naar het inlaattraject waardoor de volgende start poging niet lukt.
Pas na lang doorstarten slaat het blok aan.
Geplaatst: 13.06.2012 - 11:43
door EVV
Bij een 850/S/V70 is het juist andersom, door de koudestart verrijking wordt er extra veel brandstof ingespoten, als de auto maar eventjes loopt wordt dit niet allemaal verbrand en verzuipt de motor de volgende start poging.
Geplaatst: 13.06.2012 - 11:58
door belgian-tsm
Onlangs had mijn S70 ook last van slecht starten, in de garage zei men, na het vervangen van batterij (op mijn vraag) en uitlezen, nakijken, meten van gloeibougies en ECU, dat er 1 gloeibougie kapot is, maar dat ik er nog 4 heb, en dat er soms slechte communicatie is met de chip van de sleutel, kan dus aan de antennering liggen. Maar deze storingscodes zijn niet meer terug gekomen, dus denk dat dat ligt vermits ik veel uitschakelingen had door de battterij. (cijfers van kilometer teller... gingen weg) batterij was dus aan het overlijden. Als het erg koud is start mijn S70 nu iets moeilijker. De defecte gloeibougie wou men nog niet vervangen om dat dit iets kostelijk ging worden, omdat die in een systeem zit wat ronddraaid, en cilinderkop daarvoor afmoet... wel even vermelden dat het bij mij een Diesel is.
Geplaatst: 13.06.2012 - 12:41
door edraket
diesel01 schreef:edraket schreef:Heb je de auto daarvoor misschien heel even kort laten lopen, bijvoorbeeld om de auto een klein stukje te verplaatsen?
Daar waar jij op doelt heeft mijn zus laatst gehad met haar nieuwe Polo.
Idd iets met brandstof toevoer en bougie's.
Bij het even verplaatsen en dus kort lopen van de motor is er te weinig brandstof naar het inlaattraject waardoor de volgende start poging niet lukt.
Pas na lang doorstarten slaat het blok aan.
Nee heeft daar niets mee te maken. Het gaat om de klepstoters. Als de auto heel kort loopt vullen de stoters zich niet goed met als gevolg dat de kleppen deels open blijven staan. Komt bij 850/v70 tot 2000 vaak voor (daarna geen hydro stoters meer). Tijdens het starten hoor je ook dat de startmotor wat makkelijker rondgaat dan normaal. Als je heel lang doorstart worden de stoters weer correct ingesteld en gaat alles weer goed.
Geplaatst: 13.06.2012 - 12:53
door EVV
Waarom start de auto dan de eerste keer wel goed? Dan zouden toch juist de klepstoters leeg moeten zijn...
Geplaatst: 13.06.2012 - 13:31
door diesel01
edraket schreef:diesel01 schreef:edraket schreef:Heb je de auto daarvoor misschien heel even kort laten lopen, bijvoorbeeld om de auto een klein stukje te verplaatsen?
Daar waar jij op doelt heeft mijn zus laatst gehad met haar nieuwe Polo.
Idd iets met brandstof toevoer en bougie's.
Bij het even verplaatsen en dus kort lopen van de motor is er te weinig brandstof naar het inlaattraject waardoor de volgende start poging niet lukt.
Pas na lang doorstarten slaat het blok aan.
Nee heeft daar niets mee te maken. Het gaat om de klepstoters. Als de auto heel kort loopt vullen de stoters zich niet goed met als gevolg dat de kleppen deels open blijven staan. Komt bij 850/v70 tot 2000 vaak voor (daarna geen hydro stoters meer). Tijdens het starten hoor je ook dat de startmotor wat makkelijker rondgaat dan normaal. Als je heel lang doorstart worden de stoters weer correct ingesteld en gaat alles weer goed.
Ja dat was het.

Geplaatst: 13.06.2012 - 13:44
door edraket
EVV schreef:Waarom start de auto dan de eerste keer wel goed? Dan zouden toch juist de klepstoters leeg moeten zijn...
Wat er precies gebeurt met de stoters weet ik niet, maar feit is we dat bij heel kort lopen van de motor de kleppen deels open kunnen blijven staan en de motor niet meer wil starten.
Geplaatst: 13.06.2012 - 21:04
door Richard
Ik had net een rit van 170 km achter de rug. Daar een uur stil gestaan. Toen 15min en 10km gereden en daar weer iets van een uur stilgestaan. En toen wou hij niet starten. Sleutels weet ik niet omdat ik er maar 1 mee had. Was ook het eerste wat ik dacht maar ja, heb geen andere sleutel om te proberen.
Hij starte in eerste instantie wel maar sloeg meteen weer uit na terug draaien contact, Zou de accu dan toch niet kunnen zijn?
Relais 103? Wat doet die en waar zit die? En hoe testen?
En koelwatertemperatuursensor? Hoe kan ik dat nagaan? Hij heeft wel last van lekkage van de koelvloeistof. Ik moet daarvoor nog een o-ringetje vervangen maar kan me zo niet voorstellen dat daar alle lekkage mee opgelost is.
Geplaatst: 13.06.2012 - 22:45
door sbv
Voor relais 103, deze zit onder de motorkap aan de bestuurderkant in de zekeringen/relais kast, je kan deze doorlussen.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg120489
koelvloeistof temp sensor kan verkeerde waarde geven en daardoor andere inspuiting tot gevolg hebben
Geplaatst: 14.06.2012 - 11:26
door edraket
In dat geval denk ik niet het klepstoter probleem, maar aan de antennering of relais 103 zoals Sander al aangaf.
Geplaatst: 14.06.2012 - 11:50
door belgian-tsm
even ter info:
Stand van de relais in de centrale elektrische eenheid in het motorcompartiment:
-101/102 Cruise control
-103 Brandstofpomp
-104/108 Relais koplamp en waarschuwingssensor defecte gloeilamp
-105 Ontlastrelais X
-106 Ontlastrelais 15I
-107 Reserve.
Partnummer van de antennering is 9441164.
Geplaatst: 15.06.2012 - 19:32
door Richard
Als ik het stukje op het 850 forum zo lees, denk ik niet aan 103 relais. Want daar wordt beschreven dat ie afslaat. Dat is bij niet het geval. Als hij eenmaal loopt is hij nog nooit afgeslagen. Wel is het dus een paar keer voorgekomen dat hij niet wou starten.
Hoe kom ik er achter of het de antennering is? Kan ik dit controleren oid. En anders moet er een nieuwe in? Wat zouden hier ongeveer de kosten van zijn?
Geplaatst: 16.06.2012 - 10:20
door belgian-tsm
Dan zou ik als ik jou was de auto uitlezen of laten uitlezen door iemand die Volvo FCR heeft.
Geplaatst: 16.06.2012 - 11:11
door Richard
Tsja, nou heb ik dat met obd kabel maar het werkt dus niet op mijn auto. Dat wil zeggen ik kan geen link krijgen en daardoor dus ook geen gegevens uitlezen.
Geplaatst: 18.06.2012 - 11:45
door belgian-tsm
je moet je contact wel op stand II zetten, soms is er een fout, is bij mij ook maar dan moet je opnieuw proberen.
Geplaatst: 18.06.2012 - 12:01
door Richard
Bedankt voor de tip. Ik ga het vanavond weer proberen.