940: wat is een redelijke prijs?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
sokrates
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.06.2012 - 15:46
Locatie: Zuid-Holland

Hallo Volvonista's,

Ik ben geen autoliefhebber in de brede zin, maar ik heb altijd een zwak gehad voor de Volvo. Eigenlijk al sinds de film "Crazy People", blijf ik tijdens een wandeling wel eens zuchtend staan bij zo schitterende doos-op-wielen.

Helaas rijdt ik nog steeds een Renault Scenic (zeg maar niets...). Maar omdat die Franse koppigheid en onbetrouwbaarheid me danig de keel uit begint te hangen, wil ik eindelijk toegeven aan mijn (tweede) grote liefde. Het mag van mijn vrouw.

Ik wil een 940 estate. De moderne modellen als de V70 zijn niet zo mijn ding, en ik ben de overdaad aan elektronica eigenlijk behoorlijk beu. Bovendien wil ik veel ruimte voor gezin en regelmatig vervoer van materialen. Ik heb een goede garagehouder in de buurt die al heeft gezegd met plezier een oude Volvo voor mij in onderhoud te nemen. En dat zei hij niet omdat ie er veel geld aan kon verdienen. Althans, dat hoop ik. ;-)

Ik rij zo'n 15 tot 20K per jaar, en wil de auto gebruiken met het hele gezin (2 kleine kinderen) en op vakantie. De laatste tijd speur ik al op marktplaats en de occassion-sites, maar ik heb wel wat vraagjes die jullie wellicht kunnen beantwoorden. Ik hoop dat ik deze vragen op de juiste plek stel. Zo niet, vergeef me die fout. Ik ben nog een newbie...

* Er staan flink wat 940's te koop voor een prijs tussen de 1500 en 2000 bij een km-stand van 200 tot 300.000. Is dat een redelijke prijs, of betekent dat dat de auto direct voor duizenden euro's in de revisie moet?

* Afgezien van olie bijvullen mis ik de skills om aan de auto te sleutelen. Is dat een probleem of gaat me dat gewoon veel geld kosten bij de garage?

* Ik zoek een type/bouwjaar die het vooral lang uithoudt, zonder al te gekke kosten, maar wel met airco/cc, en eventueel de mogelijkheid tot inbouw van LPG. Welke type/uitvoering kan ik dan het beste vermijden?

* Lopen de kosten van een goed onderhouden 940 met -laten we zeggen- 250K veel hoger op naarmate er meer km worden gereden? Ik bedoel: moet je je inspannen om de 5 ton te halen, of kan je dan beter weer een nieuwe tweedehands kopen??

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Hoi!

Leuk dat je voor een 940 wil gaan.

Km vreten kunnen ze en vaak zonder veel problemen. Natuurlijk wel netjes zijn onderhoud uit (laten) voeren maar dat geld voor elke auto...
Een 940 loopt zonder moeite 4 a 5 ton en zelfs een paar ton meer is geen probleem.

Sleutelen aan een 940 stelt ook niet heel veel voor en veel dingen zijn samen met dit forum vaak prima zelf te doen. En wat je nog niet kan kan je altijd leren op die manier. Iets wat ik bij een Scenic niet zou zeggen...
Onderhoud laten uitvoeren is daarom vaak ook redelijk goedkoop omdat de techniek lekker simpel is.

Ook rijden op LPG (in tegenstelling tot de renault blokken) gaat probleem loos. Wel moet je de kleppen zo nu en dan bij stellen. Dit is geen grote klus maar wel wat vaker nodig als je op LPG rijd. Bij extreme km standen zal een kop rivisie hierdoor een keer nodig zijn (600.000 km + )

Welke een goede is in de aankoop is altijd moeilijk te zeggen. dat hij goed onderhouden is is altijd belangrijk. Als je een goed werkende airco wil dan is goed onderhoud daar aan ook belangrijk (zit niet standaard bij een kleine/grote beurt.

Kijk anders even op deze site:

http://www.everyoneweb.com/volvorider/
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Een 940 kan ik je van harte aanbevelen 8). Zelf heb ik een diesel gehad; een topauto die ik nooit meer zal vergeten. Maar een 2.3 benzine is ook super en op LPG lopen ze best! Tipje: koop er een waar al LPG in zit, dat scheelt alweer het eea. :wink:.

Wil je echt op de kosten letten, dan adviseer ik je om iets meer uit te geven voor een belastingvrije 745 of 245 of een nette 165 op LPG en dan verdien je je extra uitgave binnen de kortste keren terug :shock:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Ik ben het niet helemaal eens met Henk Jan
De prijs voor een belastingvrije auto ligt vaak stukken hoger, dan een model dat niet belastingvrij is, en als je daar dan de MRB tegenoverzet, kan je een jaar of 3 a 4 rijden voordat je breakeven speelt, en pas daarna wordt de niet MRBer duurder, vaak koop je als je kiest voor een niet belastingvrije een jongere auto met verbeterde techniek.
Staar je niet blind op het belastingvoordeel, en na 12 september krijgen we een nieuwe regering die weer een nieuwe wet in het leven roept en alle bealstingen zijn weer anders.

Maar veel succes bij je zoektocht naar een mooie 940 hou er wel rekening mee dat dit vaak wel de werkpaarden zijn geweest.
maar dat zie je snel aan de verpaupering van zo,n auto
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
sokrates
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.06.2012 - 15:46
Locatie: Zuid-Holland

Bedankt voor jullie reacties.

Mooi, die oldtimers, maar ik wil echt een 940. De MRB is niet zozeer het probleem, bovendien is mijn autogebruik matig genoeg dat ik straks ga profiteren van rekening-rijden ;-)
En ook als dat pas over tien jaar wordt ingevoerd hoop ik dat mijn Volvo nog steeds op de stoep staat.

Dat ze werkpaarden zijn geweest: Prima! Een auto mag wel een beetje karakter en verleden hebben. Van een gloednieuwe auto kan je niet houden. Ik woon ook in een stokoud huisje (1899)..
Ik ben alleen bang een kat in de zak te kopen. Ik heb de (technische) aankooptips natuurlijk gelezen, en ik vraag ook nog even de tips op de Volvorider-website.

Ik vraag me gewoon af of je (voorbeeld!) een 940 met 200K kan kopen voor 2000 euro (oid), hem vol te laden en direct op vakantie kan gaan. Of moet je dan toch eerst rekenen op een flinke herstelbeurt?

Niet dat dat heel erg zou zijn overigens, ik vraag me gewoon af waar ik aan toe ben.

Die voorzichtigheid krijg je als je te lang in een Renault rijdt hè. Eerst alle risico's uitbannen, want voor je het weet sta je weer eens in een ver land naast de snelweg...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als je een andere auto koopt zul je toch extra moeten uitgeven aan allerhande kleine zaken.

Sinds de laatste aankoop heb ik al het een en ander vervangen:
koelwaterradiator
koelvloeistof,
olie en filters
lampjes buiten en binnen een paar
automaat-olie
accu en dynamo-revisie (wist ik min of meer toen ik haar kocht).

Mijn keus is geweest om iets te kopen zonder garantie en voor die meerprijs zelf dingen te repareren of vervangen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Houd er wel rekening mee dat als iemand een auto inruilt hij niet net daarvoor een beurt laat doen. Dus meestal als je een auto koopt is hij wel toe aan een beurtje.

En ik houd niet zo heel erg van die afleverbeurtjes en doe (of laat) dit liever zelf na de aankoop. (even nieuwe olie + filter, nieuwe bougies luchtfilter enz..

Neem eventueel iemand mee als je bij een auto gaat kijken.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou niet het risico nemen en er gelijk na aanschaf mee op vakantie gaan. Reken op nog een €500 aan achterstallig onderhoud erbij is mijn ervaring om hem weer betrouwbaar te krijgen. Mensen doen hem vaak weg na een periode van wat verwaarlozing op onderhoud, daar moet je iig wel rekening mee houden. Er vervolgens eerst lekker wat km's mee rond te rijden om eventuele verborgen gebreken boven water te krijgen is wel zo verstandig alvorens hem mee op vakantie te nemen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zoek een goede auto en betaal dan maar iets meer. Ben je van het hele gedonder af en loop je niet direct allerlei risico's. Er zijn genoeg bedrijven/verkopers die een goede auto voor een nette prijs aan kunnen bieden. Gij zult zoeken en met ons de zoekresultaten delen opdat wij U met raad en overige wijze woorden bij kunnen staan sokrates :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
sokrates
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.06.2012 - 15:46
Locatie: Zuid-Holland

Een beetje filosoof moet zich nooit te groot voelen om de mening van anderen mee te wegen :D

Dank jullie voor het meedenken.

Ik denk dat ik de vakantie nog met de Renault aandurf, maar daarna ga ik werk maken van mijn intrede in het edele Volvo-genootschap.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn pogingen...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Een juiste filosofie waarmee voldoende tijd voorhanden is om goed in te lezen op dit forum, te zoeken op het www en, met hulp van ons allemaal, tot een goede keuze te komen. Gij zijt een wijze mensch.
*Ga maar alvast bidden dat die Scenic het nog een paar maanden vol gaat houden *
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

500 euro kosten na aanschaf?? Ik heb al veel auto's gekocht allemaal zonder garantie maar 500 euro direct na aanschaf er in moeten pompen dat nooit!

Hoog uit een paar 10tjes voor een beurtje. Nieuwe olie plus filter, eventueel nieuwe bougies verdelerkapje en rotor en misschien nog wat filters. Even kijken hoe die er uit zien.

En dit gewoon voor de zekerheid.

Paar weken terug zelfs een auto gekocht in Deurne en gelijk na overschrijven door gereden naar de ardennen. Zonder problemen... na ja achteraf bleek de benzine tank lek te zijn maar dat betekend enkel dat ik dus wat duurder gereden heb. (en vond hem al zuinig voor een GTi)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

En wat kost een tank plus hem er onder laten zetten? Je spreekt jezelf gelijk al tegen. Jij gaat uit van zelf sleutelen neem ik aan, de TS heeft wat dat betreft geen ervaring. Dan kost een rep. een stuk meer door arbeids loon.
Ga je een auto voor je gezin gebruiken en 15 a 20dkm rijden dan moet je daar gewoon rekening mee houden. Hij moet dan gewoon betrouwbaar zijn. Bandje dat op is, dynamootje, raditeur, waterslangetje, accu van die dingetjes. Je bent in mijn ogen naief om ervan uit te gaan dat je een perfecte auto koopt voor dat geld. 9 van de 10x wordt een auto nu eenmaal verkocht omdat er wat zaken aan zitten te komen.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Iroll schreef:Je bent in mijn ogen naief om ervan uit te gaan dat je een perfecte auto koopt voor dat geld. 9 van de 10x wordt een auto nu eenmaal verkocht omdat er wat zaken aan zitten te komen.
En hoeveel geld heb je het over?
Mijn GTi was spot goedkoop in vergelijking wat er in de markt is dus dan kan je wat hogere kosten verwachten. Maar dan nog een tank is max 50 euro (ik had hem zelfs goedkoper via de club) en het verwisselen is voor een garage max een uur werk.

Maar als je voor je gezin een auto zoekt zoals hier het geval is, is het ook wel verstandig om daarna gelijk zelf een beurt te laten doen maar grote dingen moet je toch redelijk kunnen uitsluiten bij de koop. Zeker als je een kenner mee neemt. En versleten banden druk je het koop bedrag gewoon een eind mee naar beneden :wink:

natuurlijk is er altijd wel een risico maar als je zoekt naar auto's waar de onderhoud van bijgehouden is en je neemt een kenner mee dan lijkt het me sterk als je daarna gelijk 500 euro moet neer leggen voor een reparatie.

Als je voor rond de 2.500 euro een 940 gaat kijken moet je daar een goede auto voor kunnen vinden. Als je nu zegt voor rond de 1000 euro ja dan kan je wel wat aan kosten verwachten.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

ik heb jaren geleden 450 Euro voor mijn 940TD (415dkm, 1994) betaald. Er moesten 2 "nieuwe" wieldoppen op en de vacuumpomp tikte en even later begon de waterpomp (35 Euro nieuw) te lekken.. Vacuumpomp gehaald bij Autorima in Druten voor 100 Euro en bleek zgan te zijn. Daarna vele kms probleemloos gereden ... 1 op 18!

Ik zou je overigens beslist niet willen adviseren om met een gezin op vakantie te gaan met een pas aangeschafte 2dehands. ook al is het een Volvo.

Aanvulling: met een Renault zou ik zowieso niet op reis gaan :lol:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

1 op 18? Dus altijd 80 in de slipstream van een vrachtwagen met rugwind?
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Ziko schreef:1 op 18? Dus altijd 80 in de slipstream van een vrachtwagen met rugwind?
Volgens mij reed ik zo'n 100-110 meest op de snelweg naar m'n werk. Veel heeft ook te maken met enig inzicht en rijervaring.
Tegenwoordig noemt men dit "het nieuwe rijden" :lol:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Netjes hoor, ik doe het je niet na. Verder dan 1:14 kwam ik nooit, maar dan ook altijd minimaal 120 :P
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Je verbruik heeft ook alles te maken met je rechtervoet. Zo kun je bijv. langzaam versnellen wanneer je "heuvelaf" rijdt. Vooruitkijken, afstand houden en anticiperen scheelt ook al veel. Dit geldt voor alle auto's, dus ook voor oldtimers...

Is het leuk? Niet altijd, maar voor 200 Euro per maand kun je toch weer een boel leuke dingen doen :lol:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gast

Ik ben al blij dat ik met de S90 bijna 1 op 10 haal!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”