Ik ben geen autoliefhebber in de brede zin, maar ik heb altijd een zwak gehad voor de Volvo. Eigenlijk al sinds de film "Crazy People", blijf ik tijdens een wandeling wel eens zuchtend staan bij zo schitterende doos-op-wielen.
Helaas rijdt ik nog steeds een Renault Scenic (zeg maar niets...). Maar omdat die Franse koppigheid en onbetrouwbaarheid me danig de keel uit begint te hangen, wil ik eindelijk toegeven aan mijn (tweede) grote liefde. Het mag van mijn vrouw.
Ik wil een 940 estate. De moderne modellen als de V70 zijn niet zo mijn ding, en ik ben de overdaad aan elektronica eigenlijk behoorlijk beu. Bovendien wil ik veel ruimte voor gezin en regelmatig vervoer van materialen. Ik heb een goede garagehouder in de buurt die al heeft gezegd met plezier een oude Volvo voor mij in onderhoud te nemen. En dat zei hij niet omdat ie er veel geld aan kon verdienen. Althans, dat hoop ik.

Ik rij zo'n 15 tot 20K per jaar, en wil de auto gebruiken met het hele gezin (2 kleine kinderen) en op vakantie. De laatste tijd speur ik al op marktplaats en de occassion-sites, maar ik heb wel wat vraagjes die jullie wellicht kunnen beantwoorden. Ik hoop dat ik deze vragen op de juiste plek stel. Zo niet, vergeef me die fout. Ik ben nog een newbie...
* Er staan flink wat 940's te koop voor een prijs tussen de 1500 en 2000 bij een km-stand van 200 tot 300.000. Is dat een redelijke prijs, of betekent dat dat de auto direct voor duizenden euro's in de revisie moet?
* Afgezien van olie bijvullen mis ik de skills om aan de auto te sleutelen. Is dat een probleem of gaat me dat gewoon veel geld kosten bij de garage?
* Ik zoek een type/bouwjaar die het vooral lang uithoudt, zonder al te gekke kosten, maar wel met airco/cc, en eventueel de mogelijkheid tot inbouw van LPG. Welke type/uitvoering kan ik dan het beste vermijden?
* Lopen de kosten van een goed onderhouden 940 met -laten we zeggen- 250K veel hoger op naarmate er meer km worden gereden? Ik bedoel: moet je je inspannen om de 5 ton te halen, of kan je dan beter weer een nieuwe tweedehands kopen??
Alvast bedankt.