Wie kan me meer vertellen over startproblemen met een V50 2.0D
Als ik de motor start slaat hij altijd aan, maar vaak valt de motor na een paar tellen gelopen te hebben weet uit. Het is dan vaak erg moeilijk om hem weer gestart te krijgen.
Bij uitlezing gaf de computer de eerste keer een storing op de brandstodrukregelaar (ECM-120F) en de regelklep brandstof volume (ECM-0002)
Om uit te sluiten dat het om de brandstof filter gaat deze laten vervangen.
Toen dit niet hielp de vacuum bediende klep in de luchttoevoer, aangezien deze niet op zijn veerdruk weer opende.
Ook dit hielp niet.
Nu toch maar een andere inspuitpomp besteld welke nog gemonteerd moet worden.
Nieuwschierig als ik zelf ben heb ik de kunsststof kap van de motor gehaald om eens een blik op het geheel te werpen, wat me daarbij opvalt is dat er bij een lopende motor luchtbellen door de doorzichtige leiding tussen het filter en de inspuitpomp gaan, is dit normaal?
Ik baal hier behoorlijk van aangezien de auto net gekocht is bij een dealer waar hij nog een volledige beurt heeft gehad :evil:
V50 met startproblemen
- toppertje
- 6th Gear member
als je hem net gekocht hebt bij een dealer,dan lijkt het
mij een "gevalletje" garantie.
oh ja,welkom op dit prachtige gezellige Volvo-forum.
je even voorstellen kun je hier doen:http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=3
mij een "gevalletje" garantie.
oh ja,welkom op dit prachtige gezellige Volvo-forum.
je even voorstellen kun je hier doen:http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=3
geen glans zonder wrijving
-
- Starter
hoi toppertje
ik ben hier al eens geweest maar allen gegevens van toen op de een of andere manier kwijt.
rijd van 1995 Volvo
1995 1997 340 sedan
1997 1999 360 sedan
1999 2000 440 2l automaat
2000 2007 460 2l
2007 2012 S40 diesel
en nu dus de V50 (nadat de S40 door een ongeluk financieel total loss was)
Ja je zou verwachten garantie maar niet dus. De gerekende prijs voor de garante was dermate hoog dat ik heb besloten het niet te doen. O'ja als ik de gemaakte kosten en een eventueel volledig nieuwe pomp laat monteren houd ik nog steeds een weekendje weg over aan de besparing van de garantie

rijd van 1995 Volvo
1995 1997 340 sedan
1997 1999 360 sedan
1999 2000 440 2l automaat
2000 2007 460 2l
2007 2012 S40 diesel
en nu dus de V50 (nadat de S40 door een ongeluk financieel total loss was)
Ja je zou verwachten garantie maar niet dus. De gerekende prijs voor de garante was dermate hoog dat ik heb besloten het niet te doen. O'ja als ik de gemaakte kosten en een eventueel volledig nieuwe pomp laat monteren houd ik nog steeds een weekendje weg over aan de besparing van de garantie
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Af en toe een luchtbelletje kan geen kwaad en is redelijk normaal, ik heb bij mijn V50 2.0D echter eens gehad dat het er extreem veel waren, bleek toen dat de darm niet helemaal goed aansloot op het brandstoffilter.
wat betreft je probleem: het kan inderdaad de brandstof pomp zijn (mede omdat je dat ook uitleest :p) maar het doet me terugdenken aan het EGR probleem dat ik met mijn V50 heb gehad. De motor startte normaal, maar viel stil toen ik gas gaf (zakte langzaam in toeren en viel dan uit) Starten ging toen heel moeilijk, en eens terug draaiend ging dat zeer stotterend om dan weer uit te slaan. Oorzaak: vervuilde EGR: Door vervuiling bleef de klep toen helemaal open staan, waardoor de motor langzaam stikt in z'n eigen uitlaatgassen. Met een goeie tik van de hamer op de EGR was het toen even opgelost. Reinigen ervan brengt definitieve oplossing.
wat betreft je probleem: het kan inderdaad de brandstof pomp zijn (mede omdat je dat ook uitleest :p) maar het doet me terugdenken aan het EGR probleem dat ik met mijn V50 heb gehad. De motor startte normaal, maar viel stil toen ik gas gaf (zakte langzaam in toeren en viel dan uit) Starten ging toen heel moeilijk, en eens terug draaiend ging dat zeer stotterend om dan weer uit te slaan. Oorzaak: vervuilde EGR: Door vervuiling bleef de klep toen helemaal open staan, waardoor de motor langzaam stikt in z'n eigen uitlaatgassen. Met een goeie tik van de hamer op de EGR was het toen even opgelost. Reinigen ervan brengt definitieve oplossing.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 6th Gear member
buurkej schreef:Wie kan me meer vertellen over startproblemen met een V50 2.0D
Als ik de motor start slaat hij altijd aan, maar vaak valt de motor na een paar tellen gelopen te hebben weet uit. Het is dan vaak erg moeilijk om hem weer gestart te krijgen.
Bij uitlezing gaf de computer de eerste keer een storing op de brandstodrukregelaar (ECM-120F) en de regelklep brandstof volume (ECM-0002)
Om uit te sluiten dat het om de brandstof filter gaat deze laten vervangen.
Toen dit niet hielp de vacuum bediende klep in de luchttoevoer, aangezien deze niet op zijn veerdruk weer opende.
Ook dit hielp niet.
Nu toch maar een andere inspuitpomp besteld welke nog gemonteerd moet worden.
Nieuwschierig als ik zelf ben heb ik de kunsststof kap van de motor gehaald om eens een blik op het geheel te werpen, wat me daarbij opvalt is dat er bij een lopende motor luchtbellen door de doorzichtige leiding tussen het filter en de inspuitpomp gaan, is dit normaal?
Ik baal hier behoorlijk van aangezien de auto net gekocht is bij een dealer waar hij nog een volledige beurt heeft gehad :evil:
Is de modificatie al gedaan wat betreft de kabelboom?
De ruitensproeier modificatie dus.
Als deze modificatie niet gedaan is,is de kans groot dat de kabelboom naar de CEM vol loopt met ruitensproeier vloeistof,dealers zijn daar bekend mee.
Belangrijk is om alle storingen goed te wissen en dan kijken wat hij doet.
Als de storingen niet gewist worden,blijf je storingen houden namelijk.
Het probleem wat je op geeft kan ook in de EGR klep zitten,dat komt vaak voor,een brandstofpomp gaat bijna nooit stuk,hoogsten de druksensor op de pomp die stuk is,die is los te vervangen,die pomp is simpel op de auto te testen.
Dit is weer een voorbeeld van eerst lukraak onderdelen vervangen zonder eerst een goeie diagnose te stellen.
-
- 2nd Gear member
Helaas een veel gebruikte manier om 'diagnose' te stellen... 'Het komt vaak voor, dus het zal dit of dat wel zijn'.MarioC70 schreef:Dit is weer een voorbeeld van eerst lukraak onderdelen vervangen zonder eerst een goeie diagnose te stellen.
Forums zijn op zich wel handig, maar eigenlijk werk je hier dit soort manieren van diagnose stellen ook mee in de hand. Men vraagt, men krijgt antwoorden vanaf een pc 'het kan dit of dat zijn' en het cirkeltje is weer rond.
Nou nog een goeie garage zoeken die wel de moeite neemt in 1x een goede diagnose te stellen ipv te varen op 'dit komt vaak voor' 0X
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- Starter
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Voor wat betreft de EGR klep, lijkt het zeer onwaarschijnlijk. Het probleem komt alleen als de auto wordt gestart nadat hij enige tijd stil heeft gestaan en er ook een redelijk stuk van de brandstofleiding naar de pomp gevuld is met een grote luchtbel (lees ong 3-5cm). Wanneer er direct gas wordt gegeven als de motor is aangeslagen en er dus meer brandstof gevraagd en toegevoerd wordt loopt hij heel even onregelmatig als de luchtbel de drukpomp ingaat, doordat er echter snel wel voldoende brandstof weer beschikbaar is slaat hij dan niet uit.
Wat mij nu is opgevallen is dat toen ik de auto heb gekocht heeft hij een beurt gehad waarin de brandstofilter is vervangen, daarna begonnen de problemen. Aangezien we bij de dealer hier op de hoek (hier is de auto niet gekocht) voor de zekerheid nog een nieuw filter hebben geplaatst is het eigenlijk alleen maar erger geworden. Het lijkt er nu op dat bij de slang aansluitingen van het filter lucht mee het filter in/uit gaat en die hierdoor in het leidingwerk komt.
Donderdag gaat hij weer naar de dealer en wordt eerst het lucht probleem bekeken en als dit geen oplossing biedt wordt de pomp uitgewisseld.
Naar mijn idee is het foute signaal van de regelunit en de regelklep op de hoge drukpomp wel te verklaren, op het moment dat de pomp teveel lucht krijgt en hij de lucht ipv de brandstof op druk probeerd te krijgen zulllen de gemeten waarden niet overeen komen met de waarden waarop de klep worden uitgestuurd, als deze niet binnen het juiste gebied vallen zal er een storingsmelding verschijnen.
Wordt vervolgd
Wat mij nu is opgevallen is dat toen ik de auto heb gekocht heeft hij een beurt gehad waarin de brandstofilter is vervangen, daarna begonnen de problemen. Aangezien we bij de dealer hier op de hoek (hier is de auto niet gekocht) voor de zekerheid nog een nieuw filter hebben geplaatst is het eigenlijk alleen maar erger geworden. Het lijkt er nu op dat bij de slang aansluitingen van het filter lucht mee het filter in/uit gaat en die hierdoor in het leidingwerk komt.
Donderdag gaat hij weer naar de dealer en wordt eerst het lucht probleem bekeken en als dit geen oplossing biedt wordt de pomp uitgewisseld.
Naar mijn idee is het foute signaal van de regelunit en de regelklep op de hoge drukpomp wel te verklaren, op het moment dat de pomp teveel lucht krijgt en hij de lucht ipv de brandstof op druk probeerd te krijgen zulllen de gemeten waarden niet overeen komen met de waarden waarop de klep worden uitgestuurd, als deze niet binnen het juiste gebied vallen zal er een storingsmelding verschijnen.
Wordt vervolgd
- Schorpioen
- 5th Gear member
Is het mogelijk dat bij het verwijderen van het oude filter de rubber afdichtring is blijven zitten zodat er nu 2 ringen op elkaar zitten?buurkej schreef: Wat mij nu is opgevallen is dat toen ik de auto heb gekocht heeft hij een beurt gehad waarin de brandstofilter is vervangen, daarna begonnen de problemen. Aangezien we bij de dealer hier op de hoek (hier is de auto niet gekocht) voor de zekerheid nog een nieuw filter hebben geplaatst is het eigenlijk alleen maar erger geworden.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

-
- Starter
Naar lang speuren en zoeken heb ik het probleem zelf gevonden en in overleg met de dealer om de hoek opgelost. Het probleem zat in het niet goed afgesloten zijn van het brandstoffilter waardoor er toch telkens wa tlucht mee het filter en de leidingen in kwam. Tijdens het rijden leverde dit geen problemen op maar bij een aantal uren stil te hebben gestaan verzamelde zich een hoeveelheid lucht in de leiding naar de pomp. Bij het starten kreeg de pomp eerst brandstof en kort erna een hoop lucht wat ervoor zorgde dat de motor afsloeg. Bij doorstarten kwam er dan weer voldoende brandstof, aangezien het probleem enige tijd heeft voortgeduurd is de hogedrukpomp eraan gegaan. Geen goedkope operatie als je het laat doen bij de dealer, als alternatief zelf voor een goede pomp gezorgd en deze er door de dealer in laten zetten, dan heb je geen garantie maar het scheelt toch snel 800,-- euro op de raparatie
- Schorpioen
- 5th Gear member
Geen brandstoflekkage gehad?buurkej schreef: Het probleem zat in het niet goed afgesloten zijn van het brandstoffilter waardoor er toch telkens wa tlucht mee het filter en de leidingen in kwam.
Als het filter niet goed afsluit lijkt het me dat deze iets gaat lekken.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.