Pagina 1 van 1

vrije slag koppeling

Geplaatst: 15.06.2012 - 19:09
door martin _b
Is het mogelijk om de vrije slag van het koppelingspedaal iets te verstellen?
Pedaal staat nu behoorlijk onderin.

Geplaatst: 15.06.2012 - 20:54
door biadman
beetje frummelen aan je koppelingskabel?

Geplaatst: 15.06.2012 - 20:58
door martin _b
Ha ja, bedankt. :D
Las ooit eens dat je die niet zou kunnen stellen.
Maar vanmiddag sprak ik iemand die me vertelde dat de kabel nog wel eens uit rekt en je deze wel zou kunnen bijstellen.

Maar uit je antwoordt begrijp ik dat het dus gewoon kan.

Geplaatst: 15.06.2012 - 22:27
door admiral
Naarmate je koppeling slijt wordt de vrijeslag ook anders en natuurlijk de rek van de kabel die speelt ook mee. Dus stellen kan. FF de 2 moeren lossen en 1 ervan verdraaien.

Geplaatst: 16.06.2012 - 00:26
door Wauter
admiral schreef:Naarmate je koppeling slijt wordt de vrijeslag ook anders en natuurlijk de rek van de kabel die speelt ook mee. Dus stellen kan. FF de 2 moeren lossen en 1 ervan verdraaien.
Bij slijtage van de plaat komt het pedaal juist wat hoger te staan.

Geplaatst: 16.06.2012 - 11:56
door martin _b
Bedankt voor de uitleg. ;-)

Geplaatst: 16.06.2012 - 19:29
door admiral
Wauter schreef:
admiral schreef:Naarmate je koppeling slijt wordt de vrijeslag ook anders en natuurlijk de rek van de kabel die speelt ook mee. Dus stellen kan. FF de 2 moeren lossen en 1 ervan verdraaien.
Bij slijtage van de plaat komt het pedaal juist wat hoger te staan.
Ja dat is zo, dat krijg je als je alleen maar automaat hebt :D dan heb ik daar geen last van :wink:

Geplaatst: 16.06.2012 - 23:16
door Wauter
Overigens vraag ik me af of de auto een kabel heeft, meeste 245's hebben als ik me niet vergis een hydraulisch bediende koppeling. Dat is in feite niet af te stellen.

Geplaatst: 17.06.2012 - 00:00
door jos245
Wauter schreef:Overigens vraag ik me af of de auto een kabel heeft, meeste 245's hebben als ik me niet vergis een hydraulisch bediende koppeling. Dat is in feite niet af te stellen.
De meeste 245's hebben juist geen hydraulische koppeling.
Eigenlijk is de 264 de enigste auto die ik ooit met een hydraulische koppeling heb gezien.

Geplaatst: 17.06.2012 - 00:02
door martin _b
Het is een 244 GLE en heeft gewoon een kabel. :D

Geplaatst: 17.06.2012 - 09:11
door Wauter
martin _b schreef:Het is een 244 GLE en heeft gewoon een kabel. :D
Dan is de vrije slag prima te stellen. Let op dat de kabel wel wat aan vrije slag overhoudt. Wanneer de kabel te strak staat 'bedien' je als het ware je koppeling. Dit zal niet tot slippen leiden (of je moet hem wel heeeel strak zetten), maar het druklager komt dan wel te strak te zitten en zal zich door de drukvingers vreten.

Succes!