Volvo 440 kleurcode

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gizmo
Starter

Ik heb een volvo 440 met kleurcode 232-6
Ik weet dat 232 de kleur Scarab Blue is
Die 6 is merk/soort verf. Ik kan er alleen niet achterkomen welke dat is.
Kan iemand dat mij misschien vertellen?
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Alleen de eerste cijfers zijn belangrijk, de laatste is vaak een kleurvariant en meestal niet belangrijk.
Bij mijn 480 staat op het typeplaatje: "323-1" (dark grey metallic). Voor het spuiten van mijn auto was alleen 323 belangrijk.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Ludo
6th Gear member

het laatste cijfer zoals -6- of -1- is een code die staat voor leverancier/fabrikant.
zo heb je bv BASF, Sikkens, Herberts en nog enkele anderen.
welke code voor welke fabrikant staat weet ik niet van buiten, maar kan ik wel vanavond even opzoeken.
480S60
4th Gear member
Contacteer:

Na twee jaar werken (als bijbaantje) bij een autoverfhandel heb ik de nodige codes langs zien komen voor kleuren. Het belangrijkste is inderdaad de 232, dat is de code van de kleur. Echter bijna iedere kleur heeft een variant. Zo in de loop der jaren wordt eenzelfde lijkende kleur op andere manieren gemaakt. Daarvoor heb je het variantnummer om te zorgen dat de kleur precies gaat passen bij de lak die al op de auto zit.

Het maakt overigens niet uit van welke fabrikant de kleur komt. Hooguit kan het recept voor eenzelfde lijkende kleur, maar dan gemaakt door een andere fabrikant geleid hebben tot een nieuw variant nummer.
In ieder geval is het zo dat je met een kleurenset van iedere fabrikant zowat alle kleuren kan maken. De uitzondering hierop vormen meestal de pearl en mica kleuren. Dat is bijna niet te doen om die identiek te krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”