Pagina 1 van 2
Repareren of niet?
Geplaatst: 07.04.2006 - 15:57
door Freggle
Hoi,
Ik wil graag even jullie mening vragen...
Ik ben sinds twee jaar de gelukkige bezitter van een Volvo 440 (eerste generatie) Action Line (benzine) uit 1993.
Ik ben er heel tevreden van, en was van plan er nog een tijdje mee te doen.
Ik verzorgde het beestje ook goed.
Vorige week is er iets jammerlijks gebeurd...
Er was een reeks ongevallen op de Belgische autostrade E40, en mijn vrouw was erbij betrokken met onze Volvo 440.
Ze heeft gelukkig zelf niets (leve Volvo), maar onze auto zijn neus is wat ingedeukt.
Er is op het eerste zicht niets mis met de vitale onderdelen: het motorblok ziet er intact uit. Het enige interne dat moet vervangen worden, is de radiator.
Voor de rest moet de motorkap, de bumper en de lichtblokken vervangen worden.
Voor de rest is alle lakwerk intact: tot de zijvleugeltjes toe.
Al bij al niet zo heel veel schade, maar dat kan (met vervangstukken) toch wel oplopen tot 2000 euro.
Nu zijn we al een hele week aan het twijfelen of we er dat nog aan zouden geven of niet.
We zijn héél tevreden van onze wagen, en zouden hem liefst nog wat houden, maar we weten niet of we verborgen gebreken kunnen verwachten of niet.
Ook naar de motor toe weten we niet wat we kunnen verwachten: de motor heeft 130000 km (de eerste 90000 hoofdzakelijk stadsverkeer, de laatste 40000 hoofdzakelijk autosnelweg), en de garagist beweert dat die motoren (1600 benzine) normaal 300000 km moeten kunnen halen.
Iemand ervaringen en/of advies?

Geplaatst: 07.04.2006 - 16:10
door 480S60
Voor die 2000 euro kan je volgens mij ook een hele mooie andere 440/460/480 kopen
Geplaatst: 07.04.2006 - 16:29
door Freggle
480S60 schreef:Voor die 2000 euro kan je volgens mij ook een hele mooie andere 440/460/480 kopen
Mjah, inderdaad, maar het probleem is:
- van die andere wagen ken ik zijn voorgeschiedenis niet, weet ik niet welke kosten ik er in de nabije toekomst allemaal aan moet doen
- je moet hem vinden. Ik heb al even wat rondgekeken, maar die aanbiedingen komen helaas niet uit de lucht gevallen. Maar ondertussen zit ik wel zonder wagen. Laat ik hem repareren, dan krijg ik een vervangwagen van de garage (een S40).
-k.
Geplaatst: 07.04.2006 - 17:24
door GEELEE 850
Misschien is er iemand die met sloopdelen het voor een zacht prijsje voor je kan fixen?
Anders denk ik dat het toch voordeliger is om naar iets anders uit te kijken.
groet jan. ::roll:
Geplaatst: 07.04.2006 - 17:29
door Freggle
GEELEE 850 schreef:Misschien is er iemand die met sloopdelen het voor een zacht prijsje voor je kan fixen?
Ondertussen heb ik een 440 gevonden waar ik van mag afbreken wat ik wil voor 300 euro. De radiator ga ik nieuw bestellen (150 euro), dus voor 450 euro + werk ben ik er van af.
Dat werk gaat nog de grootste kost zijn...
Maar mijn grote vraag is eigenlijk: kunnen jullie bevestigen/ontkennen dat die motor nog làng niet op is met zijn 130.000 km?
-k.
Geplaatst: 07.04.2006 - 17:33
door GEELEE 850
Nee natuurlijk niet!! als hij in goede conditie was en is gehouden is ie pas op de helft mieniemaal!!

jan.
Geplaatst: 07.04.2006 - 18:09
door Richard
Als ik dat zo zie denk ik ook dat het voordeliger is om naar een andere auto te gaan zoeken.
Geplaatst: 07.04.2006 - 18:45
door V40marijn
En het kan voor dit geld zeker....
http://www.autoscout24.be/nl-be/list.as ... 1=Zoekenou
Ik zou dus voor een andere gaan, maar dat is persoonlijk
Groet,
Marijn
Geplaatst: 07.04.2006 - 19:44
door roever
Tsja,
Als de auto altijd goed onderhouden is, en verder geen gekke gebreken vertoont moet ie inderdaad makkelijk nog een hele tijd mee kunnen. En een andere auto voor ongeveer 2000 euro heeft waarschijnlijk ook gebreken, en je weet nooit wat je er aan hebt, das altijd een gok.
Ik weet niet of je het werk zelf kunt doen, want dan zou ik er sowiso voor kiezen om hem te repareren, mocht je het laten doen is het natuurlijk afhankelijk van de totale prijs. Je moet er rekening mee houden dat de economische waarde van een goede 440 niet veel meer is dan 750 euro...
Geplaatst: 07.04.2006 - 19:55
door Freggle
roever schreef:Tsja,
Als de auto altijd goed onderhouden is, en verder geen gekke gebreken vertoont moet ie inderdaad makkelijk nog een hele tijd mee kunnen. En een andere auto voor ongeveer 2000 euro heeft waarschijnlijk ook gebreken, en je weet nooit wat je er aan hebt, das altijd een gok.
Da's de reden waarom ik niet superhappig ben om snel-snel een nieuwe tweedehands te vinden.
Ik weet niet of je het werk zelf kunt doen, want dan zou ik er sowiso voor kiezen om hem te repareren, mocht je het laten doen is het natuurlijk afhankelijk van de totale prijs. Je moet er rekening mee houden dat de economische waarde van een goede 440 niet veel meer is dan 750 euro...
Een groot deel van het werk ga ik zelf doen.
Ik ga morgen naar de garage om hem "in zijn blootje" te zetten: ik ga zelf alle te vervangen onderdelen afdoen, zodat ik een heel duidelijk zicht heb op het te gebeuren werk.
Het plaatsen van de vervangstukken en het verven van de motorkap in het juiste kleurtje, laat ik over aan de carrossier (of hoe je dat ook noemt in het Nederlands).
-k.
Geplaatst: 08.04.2006 - 00:06
door Caerbannog
Radiateur kan je gerust 2ehands opzoeken. Hoeft niks mis mee te zijn.
Als je toch voor 300 euro alles van die 440 af mag halen, nam ik de radiateur ook mee.
Voor dat geld zou ik die auto zeker repareren.
Geplaatst: 08.04.2006 - 00:10
door roever
Ik ben het idd met Caerbannog eens, je kunt die radiateur altijd meenemen en monteren. Mocht ie toch nog kapot gaan op korte termijn kun je nog altijd een nieuwe kopen....
Ik denk dat je wel de juiste keuze maakt om de auto te repareren, ik hoop dat je tijdens het proces een keer een paar foto's maakt. Ben benieuwd hoe het je af gaat en wat het resultaat wordt.
ps: Een carrossier int het Nederlands: een schadehersteller / plaatwerker?
Geplaatst: 08.04.2006 - 16:35
door Michel740Turbo
Misschien een gekke gedachte maar kan je er niet meteen een phase 2 van te maken want je hebt 1 sluitpunt voor je motorkap
Verder succes met de werken en post wat foto's van de werken en het resutaat

Geplaatst: 09.04.2006 - 11:41
door Freggle
Okee, ik heb wat verder nieuws...
Mijn broer en ik hebben gisteren de "afbraakwerkzaamheden" aangevat.
Het is nu nog eventjes wachten op een offerte van de plaatwerker, maar waarschijnlijk gaan we doorgaan met de herstelling.
Enkele fotootjes van gisteren. Eerst een close up van hoe hij er momenteel uit ziet (best wel aggressief eigenlijk :evil:).
En dan een collage van de werkzaamheden. In het midden zie je dat hij momenteel herleid is tot een doosje, onderaan zie je dat hij nog steeds rondrijdt.
Wordt vervolgd!
Geplaatst: 18.04.2006 - 08:47
door Freggle
En nog even een kleine update van de werkzaamheden...
Ondertussen een nieuwe neus gevonden (en klaargezet voor de foto).
Wagen en neus zijn nu bij de plaatwerker om de plastische chirurgie te voltrekken.

Geplaatst: 19.04.2006 - 04:28
door Michel740Turbo
Net werk hoor :shock:
Blij te horen dat hij strax weer de weg op mag
wat ga je doen met de motorkap uitdeuken of toch vervangen?
Geplaatst: 19.04.2006 - 07:46
door Freggle
Michel440sports schreef:wat ga je doen met de motorkap uitdeuken of toch vervangen?
Vervangen. Die staat niet mee op de foto wegens groot, maar we gaan de motorkap van de andere wagen het juiste kleurtje geven en erop leggen.
Uitdeuken zou waarschijnlijk al even duur zijn, en helemaal niet zo netjes.
-k.
Geplaatst: 19.04.2006 - 18:36
door DAW
Dat is nog eens echte auto liefde

Veel succes met het beestje!
Greetzz DAW
Geplaatst: 02.05.2006 - 21:38
door Freggle
Tijd voor (hopelijk!) de slotaflevering van heel mijn reparatie-verhaal.
Mijn wagen (onze Olaf) rijdt weer, en voelt zich weer kiplekker! Hij heeft er zelfs een kleine upgrade bij gekregen: mistlampjes vooraan :roll:
En nu hopen op nog vele fijne kilometertjes samen!

Geplaatst: 02.05.2006 - 22:32
door Michel740Turbo
sjiek hoor...die mistlampen
Mooi werk geleverd
