Aan het orienteren voor een S60

De grotere Volvo's
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Hallo,

Ik ben Frank (26Jr), en rijd momenteel een volvo 854 20v 170pk.
Omdat ik in januari van werk ben veranderd, en gemiddeld zo'n 30000km ga rijden ben ik op zoek naar een andere auto. Benzine is gewoon te duur.

Nu ben ik aan het kijken naar een S60 G3 met minimaal 170pk. Ik lees op het forum dat hiervan de kleppen gesteld moeten worden. Is dit te doen zonder dat de distributie eraf moet? Bij mijn oude fiesta kon dat wel.

Ook kijk ik naar een S60 diesel. Ik heb geen diesel ervaring, en weer daarom ook niet wat zo'n machine verbruikt. Kan iemand mij dit vertellen?

Zijn er bij de diesel nog dingen waar extra op gelet moet worden?


Groetjes,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Persoonlijk zou ik sowieso voor de diesel gaan. Ik heb zelf ook veel G3 gereden (geen volvo) maar dat was bij LPG prijzen rond de 0,35€ per liter bij diesel a 1,10€ per liter. Volgens mij ligt het omslagpunt bij huidige prijzer een heel stuk gunstiger voor diesel (gisteren voor 1,289 getankt). Daarnaast rijdt een D5 echt super, actieradius is 3x beter (je rijdt bij 30.000 per jaar 570 km per week).
Zou gewoon eens even het sommetje maken.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

FRANQ schreef:Hallo,

Ik ben Frank (26Jr), en rijd momenteel een volvo 854 20v 170pk.
Omdat ik in januari van werk ben veranderd, en gemiddeld zo'n 30000km ga rijden ben ik op zoek naar een andere auto. Benzine is gewoon te duur.

Nu ben ik aan het kijken naar een S60 G3 met minimaal 170pk. Ik lees op het forum dat hiervan de kleppen gesteld moeten worden. Is dit te doen zonder dat de distributie eraf moet? Bij mijn oude fiesta kon dat wel.

Ook kijk ik naar een S60 diesel. Ik heb geen diesel ervaring, en weer daarom ook niet wat zo'n machine verbruikt. Kan iemand mij dit vertellen?

Zijn er bij de diesel nog dingen waar extra op gelet moet worden?


Groetjes,
Frank
Kleppen stellen is een behoorlijke klus,waarbij de distributie los moet,het nokkenasdeksel,de beide nokkenassen enz.
Kost bij de dealer rond de 1000 euro ex btw.
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

NJ8 schreef:Persoonlijk zou ik sowieso voor de diesel gaan. ...
Zou gewoon eens even het sommetje maken.
Beste NJ8,

Kun je mij vertellen wat je gemiddeld verbruikt met een diesel?
Dat zou voor mijn excel berekening een hele andere uitkomst kunnen geven.
Ben nu van 1:14 uitgegaan.

Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Met roetfilter verbruikt beduidend meer dan zonder, roetfilter zit van my06 standaard op alle S60 diesel. met roetfilter moet je uitgaan van 1:14 en zonder 1:17, verschilt natuurlijk per rijstijl en route. Voordeel van MY06 is dat je dan wel een 6-bak hebt i.p.v. een 5-bak, waardoor je meer rust hebt op hogere snelheden.
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Mijn S60 gebruikt gemiddeld 1:15. Ik heb hem nu 7 jaar en heb er reeds 168.000 km mee afgelegd (km stand is nu 353.000). De oudere versies (pre-DPF, t/m 2005) zijn goedkoper in onderhoud en ook minder kwetsbaar (wervelkleppen, klepstoters, DPF...). Ik vind het geluidsniveau lager dan bij mijn V70 op de snelweg, ook al draait de motor wat meer toeren vanwege de 5 bak. Mits goed onderhouden zijn de oudere types aan te raden.

Diesels hebben wel vaker dan de benzinemodellen problemen met het dual mass vliegwiel. Dat is ook een dure reparatie (ik meen 2000 Euro incl koppeling). Die van mij rijdt nog steeds met de eerste...
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

BTW, waarom leg je geen gas in de 850? Die heeft een motor die daarvoor geschikt is (hydraulische klepstoters)!
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

mehrzahl schreef:BTW, waarom leg je geen gas in de 850? Die heeft een motor die daarvoor geschikt is (hydraulische klepstoters)!
^
Dit +1
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De diesels met roetfilter gebruiken meer dan die zonder roetfilter. Dat heeft te maken met de regeneratie die eens in de zoveel km voorbij komt zeilen.

Voor de diesels zonder filter geldt dat een verbuik van 1:18 tot 1:20, afhankelijk van de rijstijl en gebruik van de CC , te halen moet zijn.

Als het om de centjes gaat: gastank in de huidige Volvo en afrijden tot te straatstenen, goedkoper kun je niet rijden en dat blok is inderdaad uitstekend geschikt om, ook nu nog, om te bouwen naar LPG.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

V70/2.4D/2003 schreef: Als het om de centjes gaat: gastank in de huidige Volvo en afrijden tot te straatstenen, goedkoper kun je niet rijden en dat blok is inderdaad uitstekend geschikt om, ook nu nog, om te bouwen naar LPG.
Afhankelijk van het bouwjaar kan je een 170 pk 850 niet op G3 krijgen, dan wordt het wel prijzig in de wegenbelasting.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Een 850 op gas (geen G3) kost 1300 euro per jaar. Mijn S60 D5 kost 1536 euro MRB per jaar (Noord Brabant).
Komt 8,9 ct/km (850, 1:9, 0,80€/l) resp 9.3 ct/km (S60, 1:15, 1,40€/l) brandstof bij. Onderhoud van de 850 is goedkoper. Verzekering dito. Afschrijving ook.

Lijkt mij een duidelijk geval van LPG in laten bouwen (behalve als de 850 een afgeragde bak is met een lijst aan achterstallig onderhoud).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je gaat toch geen lpg inbouwen voor zo rond de 2000 euro in een auto die waard is 1000 euro?of snap ik het nu niet helemaal!

Op MP staan G3 Volvo,s 850 voor rond de 1000 euro..
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

De waarde van een 850 is zo goed als niks, dan is 2200€ voor een gasinstallatie duur.

Ik heb mijn 850 sinds 2009 en hij heeft er nu een dikke 330dkm op staan.
Onderhoud heeft hij altijd gehad, maar hij zit onder de krassen en deuken.

Ombouwen naar gas ga ik niet doen (hoogstens niet g3) want dan stop ik veel geld in een auto waar ik nog misschien 2 jaar mee rijd.

maar ik zal niet G3 ook nemen in de berekening

Gr Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Die 850 is al afgeschreven. Als je nu een S60 koopt, schrijf je in die twee jaar minstens het dubbele af van wat een gastank in je 850 kost.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Trouwens, zou een gereviseerde 850 kop niet op een S60 passen?
Dan heb je wel hydraulische kleppen.
Of verschilt het onderblok teveel?

Gr, frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Wat je ook kunt doen is een nette S60 op benzine zoeken met weinig kilometers, daar een goede LPG installatie in laten bouwen, en geld opzij zetten voor eventueel kleppenstellen en/of kop revisie.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Je gaat toch geen lpg inbouwen voor zo rond de 2000 euro in een auto die waard is 1000 euro?of snap ik het nu niet helemaal!
Het is gewoon een rekensom, wat de auto "waard" is maakt niet zoveel uit. Die investering neem je mee in de rekensom.

Een gebruikte S60 diesel is ook niet helemaal risicoloos (verstuivers, intercooler, condensor, 2 massa vliegwiel), terwijl je nu weet wat je aan je 850 hebt. Dat er krassen en deuken inzitten doet er toch ook niet toe?

Als je voor een S60 kiest omdat je weer eens wat anders wilt, dan snap ik dat. Maar als het om kosten gaat denk ik dat je beter de 850 kan houden.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Ik waag het te betwijfelen of het economisch rendabel is om LPG in de 850 te hangen bij 330.000
Als LPG je echt zo lief is ga dan een rondje marktplaats en zoek naar een 850 waar het al in ligt.
Maar ik blijf bij mijn mening dat diesel momenteel een laag omslagpunt heeft, en daarnaast zijn er natuurlijk de intrinsieke voordelen van een hoge actieradius, rustige loop, koppel en misschien ook wel kwaliteit en restwaarde (ja ik weet glad ijs)
gewoon even auto's waar ik nu even een belletje/ kijkje aan zou wagen als ik nu in de markt zou zijn (geen idee van je budget)
http://link.marktplaats.nl/570819504
http://link.marktplaats.nl/567648164
http://link.marktplaats.nl/570995616
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Volgens mij ziet het kostenplaatje er als volgt uit:

Voor de 850:
(30000 km/jr, 1:9, 0,80€/l)
MRB 1000
LPG 2667
verz 250
onderhoud 500
G3 afschrijving 1000
Totaal €5417 per jaar

Voor de S60:
(30000 km/jr, 1:15, 1,40€/l)
MRB 1500
Diesel 2800
verz 500
onderhoud 750
Totaal €5550 per jaar

Hierbij heb ik geen rekening gehouden met achterstallig onderhoud wat bij een aan te schaffen auto moeilijk in te schatten is. Hier bovenop komt nog de extra afschrijving die je met de S60 zult hebben.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als je wel de LPG-installatie meeneemt in je berekening en de aanschaf van de S60 niet, dan klopt die rekensom dus al niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”