Dashboard, piepjes en kraakjes...

Geproduceerd bij NedCar in Born
MarcoF
2nd Gear member
Contacteer:

Is het een S/V40 kwaal, of rijd ik te veel offroad? :?

Helaas heb ik bij mijn vorige S40 en huidige V40 last van kraakjes en tikjes in het dashboard. En ze zijn nog verrekte moeilijk te traceren ook! Ik heb last van een metaal/hardplastic achtig getik ergens achter de middelste ventilatorroosters (ruimste zin) en helemaal rechtsvoor tussen het raam en het dashboard. Maar toch, het irriteert me af en toe dood. Voor een auto als Volvo vind ik dit toch af en toe een beetje goedkoop aandoen.

Heel graag jullie ervaringen, tips en oplossingen! Is het makkelijk om het middelste deel (gebied radio-verwarming-roosters) eens los te halen? Heb wat rondgeneusd op het forum maar kom weinig concreets tegen.

Ik ben superblij met mn auto, maar dit is echt het enige maar redelijk vervelende minpunt voor mij.
V40 PhII 1.8 Sports Edition Europa / black sapphire met / Vialle Lpi
BlackWolf
3rd Gear member

Ik heb de auto ook 4 weken en enige kraak kwam van achteren bij de deelbare achterbank als iemand op zat.
Ik ben met Molykote separator spray (silicone spray) even aan de gang geweest en ik hoor nu niets meer. Dus als je ongeveer weet waar het vandaan komt kan je separator spray gebruiken, wees alleen uiterst voorzichtig mee want het wordt spek glad en het nevelt te veel, klein beetje op je pedalen en het is levens gevaarlijk.

Ik heb trouwens totaal geen last van kraakjes uit dashboard.

Midden console uit elkaar halen is bij phase1 heel makkelijk je wipt alleen de rooster uit van de kachel/airco standen knopjes en daarvandaan kan je alles los schroeven, alleen ik weet niet hoe het met phase2 zit :(
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
menjo
7th Gear member

Rechtsvoor heb ik ook, maar ik hoor het alleen ergens onderweg naar m'n werk als ik dwars over niet netjes weggewerkte tramrails rij. Mijn vorige S40 was overigens helemaal kraakvrij, op de stoelen na, maar daar was denk ik wel wat aan te doen. Een andere V40 waarmee ik proef heb gereden had precies wat jij beschrijft, in het midden en rechtsvoor, maar dan dus ook constant.
Ik denk dat er eigenlijk wel wat aan te doen is, er moet gewoon ergens wat los zitten.
joost
7th Gear member

Ik heb ook last van kraakjes bij het dashboard. Het lijkt bij mij achter de radio vandaan te komen. Ik vermoed dan ook dat de connectors van de radio tegen de kunstof beplating aankomen. Daarnaast heb ik een rammeltje rondom de stuurkolom, die ik verder dan dat niet kan traceren. O, ja en natuurlijk piept mijn stuur (X40 kwaal).

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
BlackWolf
3rd Gear member

Hmm het valt op dat Phase2 hier last van heeft of zie ik het verkeerd?
menjo jouw vorige V40 was ook een phase1 en zonder kraakjes toch?
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
menjo
7th Gear member

Ik denk dat het toeval is... mijn huidige is dus eigenlijk ook wel gewoon kraakvrij.
Renkel
5th Gear member
Contacteer:

joost schreef:Ik heb ook last van kraakjes bij het dashboard. Het lijkt bij mij achter de radio vandaan te komen. Ik vermoed dan ook dat de connectors van de radio tegen de kunstof beplating aankomen. Daarnaast heb ik een rammeltje rondom de stuurkolom, die ik verder dan dat niet kan traceren. O, ja en natuurlijk piept mijn stuur (X40 kwaal).

Joost.

Ik heb deze week de radio eruit (SC 805) gehad dit omdat enkele toetsen niet doen wat ze horen te doen, en na inbouwen had ik last van.... idd er ontstaan daar hefftige kraak geluiden door kabelbomen die tegen kunststof aan 'schuren' ff tijd instoppen dus omdat te traceren...
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
MarcoF
2nd Gear member
Contacteer:

Moet binnenkort toch de radio er weer eens uithalen, een mooie gelegenheid om dat hele ding eens ondersteboven te keren :) Heb ook het idee dat het vanachter de radio uit komt, maar gisteren had ik mijn vriendin een stukje laten rijden zodat ik kon luisteren, en toen bleek het achter het scherm onder de stuurkolom vandaan te komen. Tijd voor de schroevendraaier dus!
joost
7th Gear member

Laat het maar weten als je het opgelost hebt! Ben namelijk wel benieuwd.

Joost.
MarcoF
2nd Gear member
Contacteer:

Na een dagje sleutelen (versterker en subwoofer inbouwen), de meeste kraakjes weg kunnen nemen door DE DRAADJES op te bergen/in schuimrubber te wikkelen etc. Moet zeggen een hele verademing :D
joost
7th Gear member

Dus het komt toch echt achter de radio vandaan?

Joost.
Renkel
5th Gear member
Contacteer:

Heel goed; direct de daad bij het woord gevoegd.... =D>
Nissan Sunny 1.4LX
MarcoF
2nd Gear member
Contacteer:

[quote="joost"]Dus het komt toch echt achter de radio vandaan?

Joost.[/quote]

In het laatste geval bleek het een kabelboompje (meer een takje) welke van links naar rechts onder de stuurkolom doorloopt en afbuigt naar onder de radio. Deze lag tegen de hardplastic achterkant van het middenconsole aan te rammelen. Heeel irritant mag ik wel zeggen :)
joost
7th Gear member

Hoe lang ben je er mee bezig geweest en wat heb je allemaal moeten losmaken om erbij te komen?

Joost.
MarcoF
2nd Gear member
Contacteer:

Op zich kun je vrij goed overal bij, als je er maar even de tijd voor neemt:
- verwijder de 2 stukken 'vloerbedekking' die met een schroefje aan het middenconsole vast zitten.
- onder het handschoenenkastje zit een soort geperste vezelmat die ook met 2 schroeven vast zit.
- de kap rondom de stuurkolom zit met 3 schroeven vast en zit vastgehaakt aan de 2 buitenzijden
- de radio verwijderen en eventueel het opbergvakje onder de radio (als je geen 1205 kan betalen :) )
- als je in een gekke bui bent: het kapje bij de knoppen van de verwarming kan er ook af, voorzichtig loswippen met een schroevendraaiertje. Daar komen ook weer een paar schroeven tevoorschijn. Als je die ook nog losdraait heb je bijna geen dashboard meer over maar kan je echt overal bij!
Bovenstaand losmaak-werk is ongeveer een half uurtje. In elkaar zetten duurt over het algemeen iets langer.

Ik heb in mijn auto een radio met externe versterker ingebouwd (extra kabels), een carkit, een PDA/GPS cradle (vast) met vaste antenne, en een flitslampenset (ivm mijn werk). Verder zaten er bij mij geen speakers in de auto toen ik m kocht, dus zit er een composetje in met losse filter. Hangt er ook nog ergens in...genoeg potentieel voor rammelende kabels of schurende stekkertjes.
Het grootste deel zit nu ingepakt in brandwerende schuimrubber of vastgezet. Het hele dashboard klinkt nu ook wat solider zeg maar.
joost
7th Gear member

Hmmm
MarcoF
2nd Gear member
Contacteer:

Te moeilijk?
joost
7th Gear member

Te moeilijk, te veel. Ga eens kijken wat eraan te doen is, zonder dat IK de hele auto uit elkaar moet halen. Is me van de vorige keer niet goed bevallen.

Joost.
Renkel
5th Gear member
Contacteer:

Heeee, lijkt op zich veel maar net als Marco schrijft het is een half uurtje, er staat ook een topic op het forum over het verwijderen van verwarmingsknoppen met plaatjes, zal ff neuzen.
Nissan Sunny 1.4LX
Renkel
5th Gear member
Contacteer:

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.helmantel.com/volvov40/images/vcc-127559.pdf
De site geeft het uitbouwen van het hele dashboard aan verder n.v.t.; maar wat ie wel duidelijk aangeeft is het demonteren van het 3 draaiknopen paneeltje.
Er is trouwens ooit een betere link aanwezig geweest hiero maar moeilijk te vinden..........
Nissan Sunny 1.4LX
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”