Snelheidsmeter 745
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Even een vraag over de snelheidsmeter van mijn buurman, een '90 745. De snelheidsmeter werkt niet, zo af en toe doet hij het wel. Je zou zeggen een contact storing achterop de print. Van onderaf heb ik de stekkers aangedrukt maar dit helpt niet. Kan iemand mij vertellen hoe ik de tellerbak kan uitbouwen? Of een linkje naar een uitbouw tekening geven? Of er moet iemand een andere suggestie hebben die dit probleem kan veroorzaken.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Tellerbak van een 740 heb ik er ooit nog wel eens uitgehaald. Geloof dat je de strip er onder weg moet halen en je dan 2 schroefjes los moet halen en dan kan je hem zo naar je toe halen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
het wil ook wel eens aan de stekker liggen van de zender. Deze zit acvhterop het differentieel, tussen de achterwielen. Deze kan een beetje los zitten, en af en toe geen contact maken. Bij een 740 kan je er makkelijk bij.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Heren bedankt voor de tips. Zal van de week eens kijken of ik de oorzaak kan vinden.
Edit:
Deze site kwam ik tegen na een beetje googlen. Staan vele FAQ over de 700 en 900 serie in. Ook mijn vraag wordt daarin beantwoord.
Om de klokkenwinkel te verwijderen blijkt dat je het afdekkapje rond de klokversteller en rond de dashboarddimmer moet verwijderen met een schroevendraaiertje. Daaronder zit een kruiskopje, die 2 verwijderen en je kan de klokkenwinkel eruit trekken. Ga ik mee aan de slag binnenkort.
Edit:
Deze site kwam ik tegen na een beetje googlen. Staan vele FAQ over de 700 en 900 serie in. Ook mijn vraag wordt daarin beantwoord.
Om de klokkenwinkel te verwijderen blijkt dat je het afdekkapje rond de klokversteller en rond de dashboarddimmer moet verwijderen met een schroevendraaiertje. Daaronder zit een kruiskopje, die 2 verwijderen en je kan de klokkenwinkel eruit trekken. Ga ik mee aan de slag binnenkort.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ja zo zat het... Was al even geleden maar je hebt hem er zo uit idd
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik zal eerst de tip van Wim checken, de zender wordt ook in de faq aangehaald als een veel voorkomende. Even kijken of de stekker geoxideerd is en nog goed vast zit en of de bedrading nog in orde is. Mocht dat niet baten dan de klokkenwinkel onder de loep nemen.
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Het kan ook zijn dat het fiber ringetje met tandwieltje dat om de km as in de tellerbak zit en geperst is dan is gescheurd.
dan pakt hij hem af en toe wel en ook vaak niet mee met ronddraiien.
dan pakt hij hem af en toe wel en ook vaak niet mee met ronddraiien.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Net de stekker van de sensor eruit getrokken. Die contacten zien er nog als nieuw uit. Voor de zekerheid met contactspray en vaseline ingespoten. Hielp niet zoals ik al verwachtte. De teller werkt af en toe wel, ook een klap op het dashboard doet de naald even kort tot leven wekken. Van het weekend de tellerbak er maar even uittrekken en tandwieltje en contacten bekijken.
Weet je ook of die fiber tandwieltjes eventueel nog verkrijgbaar zijn?
Weet je ook of die fiber tandwieltjes eventueel nog verkrijgbaar zijn?
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Nee die zitten geperst om het asje heen.
ik heb toen het hele binnenwerk omgezet vanuit een andere tellerbak.
Ik weet niet of et dat is natuurlijk, maar bij de specialist waar ik toen was zei men gelijk dat zal het fiber tandwieltje wel zijn, dus het komt vaker voor.
ik heb toen het hele binnenwerk omgezet vanuit een andere tellerbak.
Ik weet niet of et dat is natuurlijk, maar bij de specialist waar ik toen was zei men gelijk dat zal het fiber tandwieltje wel zijn, dus het komt vaker voor.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Deze man heeft de tandwieltjes wel los liggen en kan ze vervangen:
http://www.ets1.nl/volvo-740-940.html
Staat ook een handleiding bij hoe de tellerbak los moet.
http://www.ets1.nl/volvo-740-940.html
Staat ook een handleiding bij hoe de tellerbak los moet.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Meestal zit het probleem in de printplaat van de klok is een bekend euvel..
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Het lijkt mij ook dat het ergens een slecht contact op de print of van een stekker is. Een klap op het dashboard doet de wijzer even opleven. Eerst maar eens de print en stekkers onder de loep nemen. Ik ga er van het weekend mee aan de slag.