Pagina 1 van 3

constantstroom tbv caravan

Geplaatst: 02.07.2012 - 16:37
door Gast
Wie kan mij helpen? Geen constantstroom.....

13 polige Jaeger stekkerdoos:
Ik meet geen spanning op de positie 2 (2/54G constantstroom) van de stekkerdoos.
Ik meet wel spanning op positie 9 (permanente stroomdraad binnenverlichting) van de stekkerdoos.
De trekhaak is voorzien van een originele draadboom van Volvo: Bedrading trekhaak, 13-polig- 31285780 - V1.3

Bagagezekeringkast:
Op positie 20 (20A) heb ik ook geen spanning ( = positie 2 Jeager?)
en op positie 7 (15A) heb ik wel spanning ( = positie 9 Jeager?)

Vragen:
1) Moet misschien via VIDA de computer geinstrueerd worden om constantstroom te leveren?
2) Zo niet wie weet dan waarom ik geen spanning meet op positie 20 van de zekeringskast?

Geplaatst: 02.07.2012 - 16:59
door V70/2.4D/2003
Zo maar, omdat ik er verder ook niets van snap: kan het zijn dat dit te maken heeft met de stand van de contactsleutel?

Geplaatst: 02.07.2012 - 17:04
door Oceanracer
Da's ook het eerste waar ik aan denk.

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:12
door Ben
Als leek denk ik, constant = constant en zou dus onafhankelijk van het contact moeten zijn.

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:19
door V70/2.4D/2003
Correct, die visie heb ik ook....MAARRRRRR: Is best wel lastig onderweg met de rukbunker aan de haak waarvan de koelkast aan het werk is. Bij elke stop MOET DE STEKKER LOS, want dat dingt trekt in no-time de accu leeg dus vandaar dat het wel handig is om die constante spanning via het contact te laten lopen.

Dat is bij de mijne trouwens niet zo, ik heb constant spanning en aldus een kanarie-gele post-it op het dash hangen om er voor te zorgen dat ik hem eventjes loskoppel tijdens de pauzes.

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:20
door Oceanracer
En juist daarom heb ik dus een constante stroomdraad, welke geschakeld is via het contact! Zo weet ik zeker dat ik na een pauze de auto ook weer kan starten.

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:25
door E.T.
ben net even met die van mij aan meten geweest:

Van het contact af zekering 7 spanning, zekering 20 geen spanning

op het contact op beide zekeringen spanning.

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:35
door Gast
Ben schreef:Als leek denk ik, constant = constant en zou dus onafhankelijk van het contact moeten zijn.
Ook mijn mening, constant = constant. Toch?

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:36
door Gast
E.T. schreef:ben net even met die van mij aan meten geweest:

Van het contact af zekering 7 spanning, zekering 20 geen spanning

op het contact op beide zekeringen spanning.
Het zal toch niet? :oops:

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:38
door E.T.
Oceanracer schreef:En juist daarom heb ik dus een constante stroomdraad, welke geschakeld is via het contact! Zo weet ik zeker dat ik na een pauze de auto ook weer kan starten.
Bij ons caravantje zijn de geschakelde constante stroom en de permanente constante stroom vanaf de verzameldoos, onder de caravan, gekoppeld. De geschakelde constante stroom kan worden afgetakt voor het opladen van een boordaccu. De koelkast zit bij ons gewoon bij de interieurverlichting op.

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:42
door E.T.
AlexV70 schreef:
Ben schreef:Als leek denk ik, constant = constant en zou dus onafhankelijk van het contact moeten zijn.
Ook mijn mening, constant = constant. Toch?
normaal gesproken heb je een geschakelde constante stroom en een permanente constante stroom.

tis niet moeilijk, je moet het even weten :P

Geplaatst: 02.07.2012 - 18:58
door Gast
Idd ik heb op contact spanning op zekering 20.
MAAR geen spanning op de stekkerdoos op positie 2, dus ik zal de kabelboom helemaal af moeten. :cry:
Iemand nog een suggestie? Welke kleur houd Volvo aan vanaf de zekeringkast?

Vreemd blijft het wel, want vanaf het moment dat ik hem heb is dit al zo.
Ja ik hoor het al; en nu pas........
Tja was eerder niet zo'n probleem, maar ik wil toch dat mijn drankjes gekoeld in Frankrijk aan komen. :P

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:05
door E.T.
AlexV70 schreef: Welke kleur houd Volvo aan vanaf de zekeringkast
Volgens mij allemaal wit :evil:

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:15
door truckingwally
zekering is toch wel heel ?

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:16
door Turbodesk
Alex,

Als je de originele bedrading van Volvo hebt dan is het als volgt:

Afbeelding

Het is positie 9 en 10 in de stekkerdoos. Mistachterlicht is mistachterlicht en wordt niet gebruikt voor voeding.

Zekering 7 is voor de voeding, zekering 20 is voor de laadstroom.

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:20
door Msuidgeest
http://www.budgetcaravan.nl/Caravan/Inf ... ig_7_polig

Dat contact 2 heeft een andere functie en is bedoeld voor een mistachterlicht op je "aanhanger".
Contact 10 is inderdaad voor de koelkast en moet over het contact lopen om leegtrekken van de accu te voorkomen, terwijl contatc 9 altijd spanning heeft. Zo kun je in je caravan toch het licht gebruiken en zeker ook je toilet (kan handig zijn op een buitenlandse parkeerplaats ...)

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:30
door Oceanracer
Voor het licht in de caravan of het toilet heb ik in de caravan een accu staan...

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:37
door E.T.
idd, het schema wat Alex heeft gevonden is niet goed. #-o

Scherp heren =D>

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:39
door Oceanracer
Er is dus helemaal niks aan de hand, omdat ie op de verkeerde pool heeft zitten meten... :lol:

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:45
door E.T.
Nu zijn vakantieadres nog, kunnen we daar een koud drankje halen terwijl hij de voortent/luifel aan het opbouwen is :lol: :lol: :lol: