V70 R op gas...

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ja ik weet het, vloeken in de kerk....
Heb sinds heeeel kort een Vialle LPI gasinstallatie voor de V70 R (met flashlube).
Door de weeks rijd mijn vrouw alle km's op LPG. Indien er veel vermogen wordt gevraagd dan schakelt de installatie automatisch over op benzine (vermogen wordt nooit aangesproken door de rijstijl van mijn vrouw).
In het weekend wel, dan rij ik er in :P

Inbouw was binnen 1.5 dag gepiept................
De software afstemming duurde echter nog eens 2.5 dagen......
Ik moet zeggen dat Mesman (in Son) een grote pluim verdiend, hebben er echt veel tijd in gestoken.

Overigens, toen mijn V70 R er stond, werd er voor een S60 R ook een gasinstallatie ingebouwd.

Kleppen dus automatisch gesmeerd door flashlube.
En ach, als er een keer kleppen gesteld moeten worden dan laten we dat doen...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Wat voor tank heb je erin liggen ?

De laatste generatie injectoren zouden dacht ik wel de 300 pk van de R aan moeten kunnen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Vialle LPi, 72 L ringtank ipv reservetank.

5 Bruine injectoren van 65 PK max.
Mesman houdt echter een veiligheidsmarge aan van 20% (anders wordt de gaspomp teveel belast). dus dan hou je een kleine 280 PK over.

Mijn V70 R is stage II getuned naar ongeveer 367 PK, dus als ik echt veel vermogen vraag zal die niet op gas rijden maar naadloos overschakelen op benzine...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Poeh, ik durf het niet aan. Ik heb ooit eens geinformeerd, maar toen ik vertelde dat de wagen getuned is naar 330 pk, konden ze niet garanderen dat het goed zou gaan. Dan maar wat duurder tanken.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Met een standaard R zou het dan moeten gaat. Helaas Marcel niet aan het gas voor je

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Elianmars

Wanneer heb je dit gevraagd?

Philken heeft zelsf 6 injectoren om zodoende altijd op gas te rijden...

@sbv: Mijn V70 R is dus niet standaard.
Stage II tuning met aquamist, 3inch downpipe en 100 race kat.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

En wat duurder tanken is wel ietwat bezijden de waarheid.
60 cent LPG vs 1.80 voor Euro 98 is een factor 3...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Marc Apeldoorn schreef:En wat duurder tanken is wel ietwat bezijden de waarheid.
60 cent LPG vs 1.80 voor Euro 98 is een factor 3...
Bovenstaande vergelijking klopt niet helemaal, vergelijken met Euro 95 is eerlijker, je haalt immers het vermogen op LPG niet daarbij is de verbrandingswaarde van LPG per liter duidelijk lager dan benzine prijs verschil 1,6 / (0,6 * 1,1) is een factor 2,4 waarvan je vervolgens het verschil in wegenbelasting, extra onderhoud en de investering moet betalen.

Technisch overigens perfect dat dit zo kan ben zeer benieuwd hoe de kop blijft met flashlube. Overigens levert Volvo in Zweden af fabriek nogsteeds 5 cil 2.5 of 2.0 T's op aardgas, die leveren op aardgas ook wat minder vermogen dan op benzine.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

LPG heeft een veel hoger octaangetal (min 108) dan Euro 95, dus waar haal jij vandaan dat er minder vermogen is indien ik rij op LPG???

Verschil in wegenbelasting, dat is 41.67 Euro per maand

Extra onderhoud heb ik alleen aan de kleppen, motor blijft veel schoner met LPG dan met benzine.., sterker de motor zelf slijt minder..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

LPG heeft inderdaad een veel hoger octaan getal en je kunt derhalve met forse drukken vullen. Wel zal de thermische belasting dan verder toenemen dus of het verstandig is betwijfel ik. Je schrijft echter zelf dat de auto bij hogere vermogens naar benzine schakelt het is om die reden dat een vergelijk LPG met een euro 95 prijs mij eerlijker lijkt met euro 95 zal je immers het max vermogen ook niet halen.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1433
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat is nu een voordeel van LPI, omdat het gas vloeibaar wordt ingespoten wordt de lucht in het inlaatspruitstuk sterk afgekoeld door het ter plaatse verdampen van het gas. Daardoor neemt de dichtheid toen, soort intercooler effect. Daardoor kan er in meer gas bij dan wanneer er gasvormig gas gebruikt zou worden. Het vermogen neemt niet af, het kan zelfs iets meer worden. Verbruik is natuurlijk altijd wel hoger dan op benzine.
Bovendien heeft gas een octaangetal van ver boven de 100, de auto kan dus de ontsteking verder vervroegen dan met super plus.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik rij in het weekend, en dan wordt wel eens het vermogen aangesproken, maar hoeveel km rij je in NL terwijl het vermogen meer dan 270 PK is wat er wordt gevraagd?
Juist, alleen bij accelereren/inhalen/optrekken
Ook dan de rest van de tijd netjes op LPG...

De thermische belasting neemt exponentieel toe met het gevraagde vermogen, dat ben ik met je eens. Vandaar dus de laatste 100 PK op benzine en daarnaast de aquamist die echt een behoorlijke verkoelende werking heeft.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
MyDJ
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 10.08.2010 - 23:32

Heb dit ook overwogen maar ga het toch niet doen ondanks de 30.000 km per jaar en dat ik er in geloof dat deze motoren het wel aankunnen (S60 2.5T 80.000 km probleemloos op LPG).

Wat ik me wel afvraag is hoe de auto en het Four-C nu reageert in de bochten met zo'n gasinstallatie van 100+ KG die in feite tussen de achterwielen hangt... mijn S60 was daardoor enorm overstuurd geworden namelijk.

Veel probleemloze kilometers gewenst in ieder geval!
Volvo 360 2.0
Volvo S40 1.8 LPG G3 Vialle
Volvo S60 2.5T LPG G3 Vialle
Volvo V70 R AWD MY '07
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Van overstuur weinig gemerkt (V70 is 25% zwaarder).
Motorisch verwacht ik geen probleem, kleppen is afwachten, maar 1x per jaar kleppenstellen kan er wel vanaf
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Marc Apeldoorn schreef:LPG heeft een veel hoger octaangetal (min 108) dan Euro 95, dus waar haal jij vandaan dat er minder vermogen is indien ik rij op LPG???

Verschil in wegenbelasting, dat is 41.67 Euro per maand

Extra onderhoud heb ik alleen aan de kleppen, motor blijft veel schoner met LPG dan met benzine.., sterker de motor zelf slijt minder..
Brandstof met een hoger octaan getal wil nog niet zeggen dat de (onderste) verbrandingswaarde ook hoger is, dus ook het geleverde vermogen uit de brandstof, wel heb je een hoge of hoog genoeg octaan getal nodig om zelfontbranding tegen te gaan
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Marc Apeldoorn schreef:Ja ik weet het, vloeken in de kerk....
Heb sinds heeeel kort een Vialle LPI gasinstallatie voor de V70 R (met flashlube).
Door de weeks rijd mijn vrouw alle km's op LPG. Indien er veel vermogen wordt gevraagd dan schakelt de installatie automatisch over op benzine (vermogen wordt nooit aangesproken door de rijstijl van mijn vrouw).
In het weekend wel, dan rij ik er in :P

Inbouw was binnen 1.5 dag gepiept................
De software afstemming duurde echter nog eens 2.5 dagen......
Ik moet zeggen dat Mesman (in Son) een grote pluim verdiend, hebben er echt veel tijd in gestoken.

Overigens, toen mijn V70 R er stond, werd er voor een S60 R ook een gasinstallatie ingebouwd.

Kleppen dus automatisch gesmeerd door flashlube.
En ach, als er een keer kleppen gesteld moeten worden dan laten we dat doen...
Wel een electronische versie neem ik aan, hoewel er nog een beter systeem bestaat dan flash lube nl. http://www.valve-protector.de
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ja de electronische variant
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
ronin1
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 24.07.2011 - 10:53
Locatie: Almere

Vreemd, de heer Mesman had zelf ook een V70R op gas en had begrepen dat dat ook niet echt helemaal lekker liep.

Maar dat was alweer wat jaartjes geleden, zo te horen hebben ze niet stil gezeten al die tijd.

Petje af hoor mooi staaltje werk wat ze daar bij Mesman afleveren.
Niet voor niets klop ik iedere keer weer aan bij ze als ik weer eens een LPI installatie wil laten inbouwen.

De nazorg is ook altijd piekfijn in orde ook wat betreft het tunen ff een belletje en ze denken gelijk met je mee.
V70 2.3 T5 FWD MY'01,285Pk/430Nm,Fasttech,3";FerritaDP,LPI,Black edition,...
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Marc Apeldoorn schreef:@Elianmars

Wanneer heb je dit gevraagd?
Ongeveer een jaar geleden.

Ondanks dat ik niet veel kilometers rijd, heb ik overwogen om er een gasinstallatie in te laten leggen. Na overleg met Mesman besloten om het niet te doen.
De wagen rijdt perfect en ik heb geen zin om er eventueel problemen mee te krijgen door een gasinstallatie.
Ik rijd altijd stevig door, voor mijn idee zou dan de boel continu aan het schakelen zijn tussen benzine en gas. Lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van de onderdelen.

Misschien zit ik er helemaal naast, maar het geeft me toch een fijner gevoel dat er nu minder risico op motorschade is.
Als ik goedkoop had willen rijden, had ik wel een hybride gekocht :razz:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Hij schakelt pas boven de 270/280 PK door naar benzine.
Mijn vrouw rijd verreweg de meeste km´s die zijn sowieso op LPG..
Blijkbaar is Mesman van mening veranderd, hoewel hij nu wel aangaf sterk erover na te denken na de S60 R (die er ook tegelijk stond) geen R meer te doen, 2.5 dagen alleen software afstellen is veel te gortig, dat kan er voor hem kosten technisch niet uit.
(edit) Als ik echt vermogen aanspreek in het weekend zet ik de auto continue op benzine....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”