Pagina 1 van 2

V70 R op gas...

Geplaatst: 05.07.2012 - 09:28
door Marc Apeldoorn
Ja ik weet het, vloeken in de kerk....
Heb sinds heeeel kort een Vialle LPI gasinstallatie voor de V70 R (met flashlube).
Door de weeks rijd mijn vrouw alle km's op LPG. Indien er veel vermogen wordt gevraagd dan schakelt de installatie automatisch over op benzine (vermogen wordt nooit aangesproken door de rijstijl van mijn vrouw).
In het weekend wel, dan rij ik er in :P

Inbouw was binnen 1.5 dag gepiept................
De software afstemming duurde echter nog eens 2.5 dagen......
Ik moet zeggen dat Mesman (in Son) een grote pluim verdiend, hebben er echt veel tijd in gestoken.

Overigens, toen mijn V70 R er stond, werd er voor een S60 R ook een gasinstallatie ingebouwd.

Kleppen dus automatisch gesmeerd door flashlube.
En ach, als er een keer kleppen gesteld moeten worden dan laten we dat doen...

Geplaatst: 05.07.2012 - 09:29
door sbv
Wat voor tank heb je erin liggen ?

De laatste generatie injectoren zouden dacht ik wel de 300 pk van de R aan moeten kunnen

Geplaatst: 05.07.2012 - 09:34
door Marc Apeldoorn
Vialle LPi, 72 L ringtank ipv reservetank.

5 Bruine injectoren van 65 PK max.
Mesman houdt echter een veiligheidsmarge aan van 20% (anders wordt de gaspomp teveel belast). dus dan hou je een kleine 280 PK over.

Mijn V70 R is stage II getuned naar ongeveer 367 PK, dus als ik echt veel vermogen vraag zal die niet op gas rijden maar naadloos overschakelen op benzine...

Geplaatst: 05.07.2012 - 09:41
door elianmars
Poeh, ik durf het niet aan. Ik heb ooit eens geinformeerd, maar toen ik vertelde dat de wagen getuned is naar 330 pk, konden ze niet garanderen dat het goed zou gaan. Dan maar wat duurder tanken.

Geplaatst: 05.07.2012 - 09:46
door sbv
Met een standaard R zou het dan moeten gaat. Helaas Marcel niet aan het gas voor je

Geplaatst: 05.07.2012 - 10:08
door Marc Apeldoorn
@Elianmars

Wanneer heb je dit gevraagd?

Philken heeft zelsf 6 injectoren om zodoende altijd op gas te rijden...

@sbv: Mijn V70 R is dus niet standaard.
Stage II tuning met aquamist, 3inch downpipe en 100 race kat.

Geplaatst: 05.07.2012 - 10:19
door Marc Apeldoorn
En wat duurder tanken is wel ietwat bezijden de waarheid.
60 cent LPG vs 1.80 voor Euro 98 is een factor 3...

Geplaatst: 05.07.2012 - 10:34
door NielsPHEV
Marc Apeldoorn schreef:En wat duurder tanken is wel ietwat bezijden de waarheid.
60 cent LPG vs 1.80 voor Euro 98 is een factor 3...
Bovenstaande vergelijking klopt niet helemaal, vergelijken met Euro 95 is eerlijker, je haalt immers het vermogen op LPG niet daarbij is de verbrandingswaarde van LPG per liter duidelijk lager dan benzine prijs verschil 1,6 / (0,6 * 1,1) is een factor 2,4 waarvan je vervolgens het verschil in wegenbelasting, extra onderhoud en de investering moet betalen.

Technisch overigens perfect dat dit zo kan ben zeer benieuwd hoe de kop blijft met flashlube. Overigens levert Volvo in Zweden af fabriek nogsteeds 5 cil 2.5 of 2.0 T's op aardgas, die leveren op aardgas ook wat minder vermogen dan op benzine.

Geplaatst: 05.07.2012 - 10:44
door Marc Apeldoorn
LPG heeft een veel hoger octaangetal (min 108) dan Euro 95, dus waar haal jij vandaan dat er minder vermogen is indien ik rij op LPG???

Verschil in wegenbelasting, dat is 41.67 Euro per maand

Extra onderhoud heb ik alleen aan de kleppen, motor blijft veel schoner met LPG dan met benzine.., sterker de motor zelf slijt minder..

Geplaatst: 05.07.2012 - 10:54
door NielsPHEV
LPG heeft inderdaad een veel hoger octaan getal en je kunt derhalve met forse drukken vullen. Wel zal de thermische belasting dan verder toenemen dus of het verstandig is betwijfel ik. Je schrijft echter zelf dat de auto bij hogere vermogens naar benzine schakelt het is om die reden dat een vergelijk LPG met een euro 95 prijs mij eerlijker lijkt met euro 95 zal je immers het max vermogen ook niet halen.

Geplaatst: 05.07.2012 - 11:01
door EVV
Dat is nu een voordeel van LPI, omdat het gas vloeibaar wordt ingespoten wordt de lucht in het inlaatspruitstuk sterk afgekoeld door het ter plaatse verdampen van het gas. Daardoor neemt de dichtheid toen, soort intercooler effect. Daardoor kan er in meer gas bij dan wanneer er gasvormig gas gebruikt zou worden. Het vermogen neemt niet af, het kan zelfs iets meer worden. Verbruik is natuurlijk altijd wel hoger dan op benzine.
Bovendien heeft gas een octaangetal van ver boven de 100, de auto kan dus de ontsteking verder vervroegen dan met super plus.

Geplaatst: 05.07.2012 - 11:06
door Marc Apeldoorn
Ik rij in het weekend, en dan wordt wel eens het vermogen aangesproken, maar hoeveel km rij je in NL terwijl het vermogen meer dan 270 PK is wat er wordt gevraagd?
Juist, alleen bij accelereren/inhalen/optrekken
Ook dan de rest van de tijd netjes op LPG...

De thermische belasting neemt exponentieel toe met het gevraagde vermogen, dat ben ik met je eens. Vandaar dus de laatste 100 PK op benzine en daarnaast de aquamist die echt een behoorlijke verkoelende werking heeft.

Geplaatst: 05.07.2012 - 12:11
door MyDJ
Heb dit ook overwogen maar ga het toch niet doen ondanks de 30.000 km per jaar en dat ik er in geloof dat deze motoren het wel aankunnen (S60 2.5T 80.000 km probleemloos op LPG).

Wat ik me wel afvraag is hoe de auto en het Four-C nu reageert in de bochten met zo'n gasinstallatie van 100+ KG die in feite tussen de achterwielen hangt... mijn S60 was daardoor enorm overstuurd geworden namelijk.

Veel probleemloze kilometers gewenst in ieder geval!

Geplaatst: 05.07.2012 - 13:12
door Marc Apeldoorn
Van overstuur weinig gemerkt (V70 is 25% zwaarder).
Motorisch verwacht ik geen probleem, kleppen is afwachten, maar 1x per jaar kleppenstellen kan er wel vanaf

Geplaatst: 05.07.2012 - 13:48
door Johan s60
Marc Apeldoorn schreef:LPG heeft een veel hoger octaangetal (min 108) dan Euro 95, dus waar haal jij vandaan dat er minder vermogen is indien ik rij op LPG???

Verschil in wegenbelasting, dat is 41.67 Euro per maand

Extra onderhoud heb ik alleen aan de kleppen, motor blijft veel schoner met LPG dan met benzine.., sterker de motor zelf slijt minder..
Brandstof met een hoger octaan getal wil nog niet zeggen dat de (onderste) verbrandingswaarde ook hoger is, dus ook het geleverde vermogen uit de brandstof, wel heb je een hoge of hoog genoeg octaan getal nodig om zelfontbranding tegen te gaan

Re: V70 R op gas...

Geplaatst: 05.07.2012 - 13:50
door Johan s60
Marc Apeldoorn schreef:Ja ik weet het, vloeken in de kerk....
Heb sinds heeeel kort een Vialle LPI gasinstallatie voor de V70 R (met flashlube).
Door de weeks rijd mijn vrouw alle km's op LPG. Indien er veel vermogen wordt gevraagd dan schakelt de installatie automatisch over op benzine (vermogen wordt nooit aangesproken door de rijstijl van mijn vrouw).
In het weekend wel, dan rij ik er in :P

Inbouw was binnen 1.5 dag gepiept................
De software afstemming duurde echter nog eens 2.5 dagen......
Ik moet zeggen dat Mesman (in Son) een grote pluim verdiend, hebben er echt veel tijd in gestoken.

Overigens, toen mijn V70 R er stond, werd er voor een S60 R ook een gasinstallatie ingebouwd.

Kleppen dus automatisch gesmeerd door flashlube.
En ach, als er een keer kleppen gesteld moeten worden dan laten we dat doen...
Wel een electronische versie neem ik aan, hoewel er nog een beter systeem bestaat dan flash lube nl. http://www.valve-protector.de

Geplaatst: 05.07.2012 - 13:53
door Marc Apeldoorn
Ja de electronische variant

Geplaatst: 06.07.2012 - 03:02
door ronin1
Vreemd, de heer Mesman had zelf ook een V70R op gas en had begrepen dat dat ook niet echt helemaal lekker liep.

Maar dat was alweer wat jaartjes geleden, zo te horen hebben ze niet stil gezeten al die tijd.

Petje af hoor mooi staaltje werk wat ze daar bij Mesman afleveren.
Niet voor niets klop ik iedere keer weer aan bij ze als ik weer eens een LPI installatie wil laten inbouwen.

De nazorg is ook altijd piekfijn in orde ook wat betreft het tunen ff een belletje en ze denken gelijk met je mee.

Geplaatst: 06.07.2012 - 09:19
door elianmars
Marc Apeldoorn schreef:@Elianmars

Wanneer heb je dit gevraagd?
Ongeveer een jaar geleden.

Ondanks dat ik niet veel kilometers rijd, heb ik overwogen om er een gasinstallatie in te laten leggen. Na overleg met Mesman besloten om het niet te doen.
De wagen rijdt perfect en ik heb geen zin om er eventueel problemen mee te krijgen door een gasinstallatie.
Ik rijd altijd stevig door, voor mijn idee zou dan de boel continu aan het schakelen zijn tussen benzine en gas. Lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van de onderdelen.

Misschien zit ik er helemaal naast, maar het geeft me toch een fijner gevoel dat er nu minder risico op motorschade is.
Als ik goedkoop had willen rijden, had ik wel een hybride gekocht :razz:

Geplaatst: 06.07.2012 - 10:09
door Marc Apeldoorn
Hij schakelt pas boven de 270/280 PK door naar benzine.
Mijn vrouw rijd verreweg de meeste km´s die zijn sowieso op LPG..
Blijkbaar is Mesman van mening veranderd, hoewel hij nu wel aangaf sterk erover na te denken na de S60 R (die er ook tegelijk stond) geen R meer te doen, 2.5 dagen alleen software afstellen is veel te gortig, dat kan er voor hem kosten technisch niet uit.
(edit) Als ik echt vermogen aanspreek in het weekend zet ik de auto continue op benzine....