Gisteren het genoegen gehad om een proefrit te mogen maken in de D5.
De wagen was met bijna 400km op de teller natuurlijk nog niet ingereden. Bij de proefrit ben ik vanwege deze maagdelijke kmstand dan ook niet echt 'voluit' gegaan. Dat neemt niet weg dat ik een goede indruk heb gekregen.
- stil (diesel?)
- soepel, altijd power, fijne 5 cylinder
- prettige automaat
- echte resiauto
kortom zeer begerenswaardig. (ook geweldige stoelen)
Nu heb ik ook in een aantal andere diesels proefgereden. Waaronder Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG, Audi Sportback 2.0 TDi DSG, Skoda 2.0 TDI DSG, Fiat Croma en Alfa Romeo 150PK dieselautomaat, Saab 9.3 150 PK dieselautomaat en Honda Accord Tourer 2.2 CDTI handgeschakeld.
TDI zijn door pompverstuivertechniek luidruchtiger dan de commonrail diesels, maar verder gewoon goede zuinig motoren met voldoende pit. DSG is erg goed. Van de automaten van Fiat en Alfa was ik niet erg onder de indruk. De Saab was zeker niet slecht.
De Honda rijdt erg goed, wat een goede dieselmotor. (engine of the year 2005), maar ja geen automaat.
Shortlist nu teruggebracht naar
V5 D5
Octavia Combi 2.0 TDI DSG (vanwege de zeer aantrekkelijke prijs/prestatieverhouding)
Honda Accord Tourer 2.2 Cdti
Oorspronkelijk zou de D5 als basismodel dezelfde standaarduitrusting krijgen als de T5, voor mij meer dan genoeg. Edition uitvoeringen komen volgens mijn dealer niet beschikbaar voor de D5. De D5 wordt daarom toch wat duurder dan oorspronkelijk verwacht (gehoopt).
De D5 base heeft stalen wielen met plastic wheelcovers en een handbediende airco. Wil je de auto opleuken met een paar accesoires dan kom je dus al gauw ruim boven de 40.000 € uit.
Ik ga maar eens flink rekenen.
Proefrit D5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Twijfelen tussen een Skoda en een Volvo...dat was pakweg 5 jaar geleden echt niet denkbaar. Maar het is een hele sterke aanbieding. Ik neem aan dat de Alfa die je bedoelt een 159 is? Dat is toch wel een schitterende wagen...net als de Saab 9-3. Als je de wagen privé aanschaft is qua afschrijving denk ik de V50 of de Passat de beste keus. Ik kan je trouwens uit ervaring vertellen dat de nieuwe D5 pas echt fantastisch wordt als 'ie voorbij de 10k heeft gelopen. Echt een machtige machine met een heerlijk geluid (en dat voor een diesel!). Wel vind ik de GT6 te veel toeren maken, terwijl dat echt niet nodig is gezien het toch wel aanzienlijke koppel en de 6 trappen. Wellicht is dat in de V50 beter, aangezien die met een 5 traps geleverd wordt. Succes met je keuze!
Thom
Thom
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40356
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mis ik iets of heb je niet verteld welk model je hebt gereden?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33095
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Hey is de nieuwe D5 al bij de dealer?
Dan moet ik ook even gaan proefrijden! Ben erg benieuwd!
Dan moet ik ook even gaan proefrijden! Ben erg benieuwd!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26.04.2006 - 13:42
Ik heb nog geen proefrit kunnen maken in een V50 D5, maar morgen gaat het gebeuren.
Ik kan mijn eigen V50 D5 ophalen in Almelo !!
Dit wordt mijn 2e V50, ik nu nog in een 2.0D.
Dit is de eerste keer dat ik zelf een automaat auto ga rijden. Ik heb wel eens een uurtje gestuurd, maar zelf nog nooit een automaat gehad.
Ik zal proberen om mijn bevinden hier te melden.
Groeten,
Henk.
Ik kan mijn eigen V50 D5 ophalen in Almelo !!
Dit wordt mijn 2e V50, ik nu nog in een 2.0D.
Dit is de eerste keer dat ik zelf een automaat auto ga rijden. Ik heb wel eens een uurtje gestuurd, maar zelf nog nooit een automaat gehad.
Ik zal proberen om mijn bevinden hier te melden.
Groeten,
Henk.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33095
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ben erg benieuwd! Moet even keer kijken wanneer die bak bij mijn dealer staat. Schijnt gruwelijk hard te gaan!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 20:32
Je rijdt erg makkelijk met de V50 D5 te snel. Motor is voor een diesel erg stil, daarnaast zorgt de automaat ervoor dat je vlot en met weinig toeren onderweg bent.
Henk, ga jij voor een edition uitvoering?
Henk, ga jij voor een edition uitvoering?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26.04.2006 - 13:42
Vanochtende de auto opgehaald.
Vandaag nog niet erg veel gereden (50km), maar het waren wel erg fijne kilometers.
Gas nog niet op de plank gehad, maar hij wil wel van z'n plek.
De Geartronic schakelt bijna onmerkbaar.
De hele middag bezig geweest met inbouw van Parrot CK3100 voor een bluetooth telefoon, werkt prima.
Daarnaast Brodit houder voor Ipaq 4700 met tomtom geinstalleerd.
Alles dit er nu in en is netjes weggewerkt.
O ja, het is de zwarte (saphire) V50 D5 in de Momentum uitvoering. Edition uitvoeringen zijn niet beschikbaar op de D5!!
Ik heb dala/t-tec bekleding, nr 5305, dat is twee kleuren grijs, dat had ik in mijn vorige V50 ook en vind ik erg mooi.
Die twee uitlaten staat wel erg stoer. Daarnaast heeft de D5 2 kleine minispoilers boven op de achterruit, ik had dit nog nooit gezien.
Morgen ga ik een paar 100 km maken, daar verheug ik me al op.
Ciao.
Vandaag nog niet erg veel gereden (50km), maar het waren wel erg fijne kilometers.
Gas nog niet op de plank gehad, maar hij wil wel van z'n plek.
De Geartronic schakelt bijna onmerkbaar.
De hele middag bezig geweest met inbouw van Parrot CK3100 voor een bluetooth telefoon, werkt prima.
Daarnaast Brodit houder voor Ipaq 4700 met tomtom geinstalleerd.
Alles dit er nu in en is netjes weggewerkt.
O ja, het is de zwarte (saphire) V50 D5 in de Momentum uitvoering. Edition uitvoeringen zijn niet beschikbaar op de D5!!
Ik heb dala/t-tec bekleding, nr 5305, dat is twee kleuren grijs, dat had ik in mijn vorige V50 ook en vind ik erg mooi.
Die twee uitlaten staat wel erg stoer. Daarnaast heeft de D5 2 kleine minispoilers boven op de achterruit, ik had dit nog nooit gezien.
Morgen ga ik een paar 100 km maken, daar verheug ik me al op.
Ciao.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33095
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Waar blijven de foto's?
Wel Egg Grill toch?
Wel Egg Grill toch?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 20:32
Henkv50
Hoe bevalt de automaat?
Gezien je ervaringen met de 2.0D kan jij de verschillen handgeschakeld en automaat goed vergelijken.
Versnelt de auto direct als je gas geeft of is er sprake van een kleine vertraging?
Hoe bevalt de automaat?
Gezien je ervaringen met de 2.0D kan jij de verschillen handgeschakeld en automaat goed vergelijken.
Versnelt de auto direct als je gas geeft of is er sprake van een kleine vertraging?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26.04.2006 - 13:42
Waarschijnlijk heb ik morgen wel even de gelegenheid om een paar foto's te maken.
Ik heb de standaard v50 grill, persoonlijk heb ik die liever dan de s40 grill.
Wat schetst mijn verbazing, in het instructieboekje staat 400Nm.
Of dat juist is weet ik niet, ik betwijfel het.
Over performance/snelheid kan ik nog niet zo veel zeggen, er staat pas 300km op dus doe ik nog wat rustig aan.
De automaat rijdt erg goed, als ik wat gas bij geef schakelt hij direct terug, er is een heel kleine vertraging maar dat heb je ook als je met de handbak terug moet schakelen.
Het geluid is prachtig, trek op (half gas ongeveer) en je hoort het 5 cylinder geluid, trekt dan ongeveer tot 3000tpm en schakelt dan op, binnen no time op de 120kmph.
Ik was altijd wat negatief/terughoudend m.b.t. een automaat, ik heb nu een automaat genomen omdat er nog geen handbak was, anders was het waarschijnlijk weer een handbak geworden, maar tot nu toe geen seconde spijt (behalve als ik naar mijn bankrekening kijk, of toch ook weer niet ?! ... anyway pracht bak maar prijzig)
Ik heb de standaard v50 grill, persoonlijk heb ik die liever dan de s40 grill.
Wat schetst mijn verbazing, in het instructieboekje staat 400Nm.
Of dat juist is weet ik niet, ik betwijfel het.
Over performance/snelheid kan ik nog niet zo veel zeggen, er staat pas 300km op dus doe ik nog wat rustig aan.
De automaat rijdt erg goed, als ik wat gas bij geef schakelt hij direct terug, er is een heel kleine vertraging maar dat heb je ook als je met de handbak terug moet schakelen.
Het geluid is prachtig, trek op (half gas ongeveer) en je hoort het 5 cylinder geluid, trekt dan ongeveer tot 3000tpm en schakelt dan op, binnen no time op de 120kmph.
Ik was altijd wat negatief/terughoudend m.b.t. een automaat, ik heb nu een automaat genomen omdat er nog geen handbak was, anders was het waarschijnlijk weer een handbak geworden, maar tot nu toe geen seconde spijt (behalve als ik naar mijn bankrekening kijk, of toch ook weer niet ?! ... anyway pracht bak maar prijzig)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 14.12.2005 - 18:46
Die mini-spoiler waar Henk over schreef heb ik al vaker gezien, welliswaar alleen op 2.0D van na 01-2006. Heb zelf een V50 2.0D Kinetic van 02-2006 maar bij mij zitten ze er niet op. Zal de dealer is ff vragen hoe dit zit.
ps. ben nog op zoek naar een kofferklepspoiler, kleur maakt niet uit.
ps. ben nog op zoek naar een kofferklepspoiler, kleur maakt niet uit.
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Mooie wagen Henk! Die dubbele uitlaat staat hem erg goed. Ben met je eens dat op een donkere kleur de chromen grille mooier afsteekt. En je positieve ervaringen met de geartronic automaat kan ik delen. Proberen is nooit meer anders willen!
Maar waar dienen die kleine spoilertjes boven de achterruit nu voor?
Maar waar dienen die kleine spoilertjes boven de achterruit nu voor?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26.04.2006 - 13:42
Ik heb geen idee waar die spoilertjes voor dienen.
In de garage wist men het ook niet.
Ik ben erg benieuwd of dit een optie is (??) of dat dit bij een D5 hoort.
Automaat bevalt erg goed.
Vandaag even gas op de plank gehad bij sprintje! wauw!
In de garage wist men het ook niet.
Ik ben erg benieuwd of dit een optie is (??) of dat dit bij een D5 hoort.
Automaat bevalt erg goed.
Vandaag even gas op de plank gehad bij sprintje! wauw!