remleidingen naar achteren vervangen (ivm apk)

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Hoi,

zie ook onderwerp. Ik moet de leidingen van de hoofdremcylinder naar achteren vervangen ivm corrosie.
De hamvraag: Moet hiervoor de benzine tank gedemonteerd worden...?

tips en truukjes? Waar moet ik nog op letten?
Ik heb een specialist in het dorp die mij koperen leidingen compleet met gestanste aansluitflensen kan leveren.

Graag reactie!

gr. sleutelaar.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De leiding gewoon om de tank heen leggen moet lukken. Heb het weleens gezien bij een 480, maar dat is alweer een tijdje geleden zodat ik de details niet meer voor de geest kan halen. Beste is een leidingbuigtang te gebruiken om hoeken mee te maken, misschien dat je die ergens kan lenen. Eventueel mbv staaldraad een sjabloon aanleggen en dat namaken van remleiding is wel handig.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

dankje voor je reactie.

heb ook nog wat gegrasduind op ons forum en kwam ook een andere posting tegen waarin gesteld werd dat het niet lukt zonder de tank te verwijderen.

Maar blijkbaar zou het dus ook zonder moeten kunnen.
Ik heb ook iemand horen beweren trouwens dat er ook tussenstukjes met klemkoppelingen in te zetten zijn, en dat dit, mits maar goed gedaan, ook APK goed gekeurd kan worden.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Tussenstukjes zijn niet toegestaan bij de APK. De remleiding moet van voor tot aan de remslang uit 1 deel bestaan.
Vindt er zelf wel wat voor te zeggen: de kans op lekkage en corrosie is groter en de leiding blijft 'makkelijker' ergens achter haken.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

kip88 schreef:Tussenstukjes zijn niet toegestaan bij de APK. De remleiding moet van voor tot aan de remslang uit 1 deel bestaan.
Vindt er zelf wel wat voor te zeggen: de kans op lekkage en corrosie is groter en de leiding blijft 'makkelijker' ergens achter haken.

Als ze goed gemonteerd worden is er niks mis mee,ook niet voor de apk.
Volvo gebruikt ook tussenstukjes en verdeel stukjes,remleidingen bestaan bijna nooit uit een deel.
We reparen zelf ook de leidingen met tussenstukjes,niks mis mee.
En het is zeer zeker geen apk afkeur.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Indd Geen afkeur. Hier bij iveco zit het zelfs origineel met zulke tussenstukken. Makkelijk vervangen dus bij een afkeur.. Heb al heel wat meters vervangen.
evjatar
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34

Kan gewoon, als je het laat repareren omdat een middenstuk doorgerot is (zoals ik had) is het gewoon goedkeur. Zijn koppelstukjes voor. Zorg wel dat je koperleiding gebruikt, roest tenminste niet weg zoals standaard
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Koper rot (oxideert) ook hoor. Pekel is er gek op..
evjatar
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34

als het goed behandeld wordt duurt dat een stuk langer.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Had ooit een auto die was afgekeurd op een koppelstukje, dacht dat het daarom niet mocht. Misschien dat de regels weer veranderd zijn.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

bij nader inzien door een andere expert bleken de leidingen nog prima goed genoeg. heb er zelf met mijn neus onder gestaan. geen noemenswaardige pitting. hij gaat dus wel door de apk ermee.

(maar niet meer bij kwikfit. ga daar dus nooit meer heen. hooguit voor het bestellen van een onderdeel. en zelfs wat dat betreft: kwikfit is nou niet wat je noemt goedkoop. excuus, moest even mijn ergernis kwijt.)
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Algemeen bekend dat het afzetters zijn.
evjatar
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34

Kwikfit vind altijd wel iets wat niet goed is aan een auto. Of schokbrekers, of een band of iets anders. Mensen die er minder verstand van hebben worden hierdoor vaak afgezet.

Wijze les dus, niet meer naar kwikshit, en gewoon naar een goede garage.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Zet daar daarma alles even goed in de tectyl. Ook het verloopdeel naar flexibel slang. En zet de flexibele slang ook in de tectyl. En hou dit jaarlijks bij. Rot daarna amper nog weg. Koop maar eens een 2e hands Volvo in Zweden, je treft t standaard aan.

Wel even nadat je van de APK terug bent weer wat tectyl erop spuiten. Ze willen namelijk weleens met de nagels een beetje tectyl eraf krabben om te controleren of de slangen geen haarscheuren vertonen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”