EGR klep vervangen Volvo V50 2.0d

Geleverd vanaf 2003
harold1978
Starter

Hallo,

Ik heb een vraagje wat betreft mijn auto.
Heb een Volvo V50 2.0d van bj 2006 waarvan ik problemen heb met mijn EGR klep.
Heb de auto laten uitlezen bij de Volvo dealer en die gaf aan dat de EGR klep en een mengbuis?? kapot is.
Nu heb ik al vaker problemen gehad met m,n vorige auto een Renault Espace IV van bj 2004 wat betreft de EGR klep die heb ik gewoon schoongemaakt en daarna nooit problemen mee gehad.
Nu is mijn vraag waar zit precies die EGR klep van een V50 2.0d van bj 2006?
En kan het kwaad om de EGR af te koppelen?
Als ik alles bij de dealer laat doen kost dit geintje mij 965,-euro inc. BTW.
MarioC70
6th Gear member

Gebruik de zoekfunctie even,het halve forum staat er vol mee.
Je moet eerst zeker weten wat er mis is met de klep,zit hij vast,is er iets afgebroken wat in de motor terecht kan komen enz.
Hij zit aan de achterkant van het blok aan de stuurkant..
blijde rijder
1st Gear member

Hallo Harold,

ik heb recentelijk mijn EGR software eruit laten programmeren Volvo 2.0D jan 2007 en voor alle zekerheid er een plaatje tussen gezet.
ik kan uit ervaring zeggen dat dit meer koppel onderin oplevert en auto rijdt zuiniger. dit was ook mijn ervaring bij mijn vorige auto Ford mondeo 2.0D.

harold1978 schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje wat betreft mijn auto.
Heb een Volvo V50 2.0d van bj 2006 waarvan ik problemen heb met mijn EGR klep.
Heb de auto laten uitlezen bij de Volvo dealer en die gaf aan dat de EGR klep en een mengbuis?? kapot is.
Nu heb ik al vaker problemen gehad met m,n vorige auto een Renault Espace IV van bj 2004 wat betreft de EGR klep die heb ik gewoon schoongemaakt en daarna nooit problemen mee gehad.
Nu is mijn vraag waar zit precies die EGR klep van een V50 2.0d van bj 2006?
En kan het kwaad om de EGR af te koppelen?
Als ik alles bij de dealer laat doen kost dit geintje mij 965,-euro inc. BTW.
MarioC70
6th Gear member

Binnenkort gaan ze dit zien als een milieudelict ,het wijzigen van emissie eisen aan voertuigen,evenals het verwijderen van roetfilters die op het kenteken vermeld staan.
Er komen strenge en hoge geldboetes voor.
Die dingen zitten er niet voor niets op.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
NJ8
4th Gear member

als je de egr softwarematig dicht zet, dan is dit bij de APK niet op te sporen. Evt roetmeting is bij voltoeren, dan staat de EGR sowieso uit. Alleen NOx uitstoot wordt beïnvloed door dichtzetten EGR en dat wordt niet gemeten.
Het kopen van een Mercedes 190D uit 1986 zoals hele volksstammen hier in West, dat is een Mileudelict.
MarioC70
6th Gear member

NJ8 schreef:als je de egr softwarematig dicht zet, dan is dit bij de APK niet op te sporen. Evt roetmeting is bij voltoeren, dan staat de EGR sowieso uit. Alleen NOx uitstoot wordt beïnvloed door dichtzetten EGR en dat wordt niet gemeten.
Het kopen van een Mercedes 190D uit 1986 zoals hele volksstammen hier in West, dat is een Mileudelict.
Leg is uit waarom dat bij de APK niet op te sporen is,ik weet zeker van wel en dat kan ik je ook laten zien eventueel!
NJ8
4th Gear member

Ik bedoel. Het is geen eis voor de APK. Of anders gezegd, laat eens zien waar het staat dat er op stikstofoxide gecontroleerd wordt of gaat worden voor de apk.
;-)
MarioC70
6th Gear member

Er staat ook dat ze dat in de toekomst gaan controleren,niet dat het nu een apk eis is.
Ze willen er naar toe,dat als de auto wijzigingen heeft ondergaan,buiten de type goedkeuring om,zoals sportuitlaten,verlagingssets,bredere wielen dan bij de type goedkeuringen zijn aangemeld enz enz,afkeur het gevolg is.
Daar zijn ze namelijk druk mee doende om dat binnen een paar jaar in te voeren.
En op het hoogste plan staan de emissie eisen..

Wat betreft het verwijderen van een roetfilter die vermeld staat op het kenteken,daar volgt nu al een bekeuring op via RDW.
Als dat bij een APK keuring geconstateerd wordt.
Er is subsidie op gegeven en het is simpelweg een delict aangaande de emissie eisen die aan een auto gesteld worden.

Een Mercedes of wat voor auto heeft daar verder niet zoveel mee te maken,die stammen uit de jaren 60,70, 80.

En een goeie apk keurmeester misleid je niet,die weten echt wel wat er speelt.
blijde rijder
1st Gear member

MarioC70 schreef:
NJ8 schreef:als je de egr softwarematig dicht zet, dan is dit bij de APK niet op te sporen. Evt roetmeting is bij voltoeren, dan staat de EGR sowieso uit. Alleen NOx uitstoot wordt beïnvloed door dichtzetten EGR en dat wordt niet gemeten.
Leg is uit waarom dat bij de APK niet op te sporen is,ik weet zeker van wel en dat kan ik je ook laten zien eventueel!
simpelweg omdat aan de buitenzijde niets te zien is en de NOX niet wordt gemeten. Roetvorming wordt aanzienlijk verminderd doordat geen onvolledige verbranding ontstaat vanwege zuurstofgebrek als de EGR open zou staan en zijn verbrande gassen via de inlaat weer terug leidt.
EGR klep is er voor om de temperatuur van de uitlaatgassen te verlagen waardoor minder NOX wordt gevormd.
Zodra de EGR klep opent is er spraken van onvolledige verbranding waardoor het roeten wordt veroorzaakt. o.a. om die reden is er weer een roetfilter nodig. dit alles beïnvloed zeer nadelig de prestatie van de motor en is uiteraard nadelig voor het brandstof verbruik.
dus milieu technisch is dit geen fraaie oplossing.
Jers3n
5th Gear member

Ik heb ook vernomen dat het de 'Belgische kant' op gaat met de APK-eisen in de (nabije) toekomst.
Echter is het nu dus geen probleem voor de APK als de de EGR is afgesloten (software matig of (ook) fysiek) en er geen foutcodes/meldingen (al dan niet door software aanpassingen) voorkomen.
Het terug dringen van de NOx is wel degelijk milieu gerelateerd.
Quote Wikipedia:

"Stikstofoxiden zijn schadelijk voor de luchtwegen van mens en dier en ook voor plantengroei. Stikstofoxiden tasten ook de ozonlaag in de stratosfeer aan:
NO + O3 -> NO2 + O2
Ozon kan echter ook opnieuw gevormd worden door de omgekeerde reactie:
NO2+O2 -> NO +O3
Stikstofoxiden kunnen op deze manier smog nabij de grond creëren en zijn verantwoordelijk voor een gedeelte van het broeikaseffect: N2O werkt zoals koolstofdioxide, maar dan 294 keer zo sterk."

Voor wat betreft het verwijderen van roetfilter, af-fabriek zat daar subsidie op? Of was dat gewoon een eis voor nieuwe auto's? Dus typegoedkeuring.
Retro-fit was met subsidie, maar toch niet verplicht? Dus hoe kan dat dan een delict zijn aangaande de emissie als er identieke auto's rondrijden zonder filter?
Daarnaast is de subsidie eenmalig, dus bij een noodzakelijke vervanging moet er het volle pond betaalt worden. Dan zou er toch de keuze gemaakt moeten kunnen worden om het retro-fit filter te verwijderen, niet vervangen? (wel natuurlijk de aantekening op kenteken te wijzigen).
Maar dat betekend niet automatisch dat er afkeur volgt, toch?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
blijde rijder
1st Gear member

Jers3n schreef:Ik heb ook vernomen dat het de 'Belgische kant' op gaat met de APK-eisen in de (nabije) toekomst.
Echter is het nu dus geen probleem voor de APK als de de EGR is afgesloten (software matig of (ook) fysiek) en er geen foutcodes/meldingen (al dan niet door software aanpassingen) voorkomen.
Het terug dringen van de NOx is wel degelijk milieu gerelateerd.
Quote Wikipedia:

"Stikstofoxiden zijn schadelijk voor de luchtwegen van mens en dier en ook voor plantengroei. Stikstofoxiden tasten ook de ozonlaag in de stratosfeer aan:
NO + O3 -> NO2 + O2
Ozon kan echter ook opnieuw gevormd worden door de omgekeerde reactie:
NO2+O2 -> NO +O3
Stikstofoxiden kunnen op deze manier smog nabij de grond creëren en zijn verantwoordelijk voor een gedeelte van het broeikaseffect: N2O werkt zoals koolstofdioxide, maar dan 294 keer zo sterk."

Voor wat betreft het verwijderen van roetfilter, af-fabriek zat daar subsidie op? Of was dat gewoon een eis voor nieuwe auto's? Dus typegoedkeuring.
Retro-fit was met subsidie, maar toch niet verplicht? Dus hoe kan dat dan een delict zijn aangaande de emissie als er identieke auto's rondrijden zonder filter?
Daarnaast is de subsidie eenmalig, dus bij een noodzakelijke vervanging moet er het volle pond betaalt worden. Dan zou er toch de keuze gemaakt moeten kunnen worden om het retro-fit filter te verwijderen, niet vervangen? (wel natuurlijk de aantekening op kenteken te wijzigen).

mee eens. NOX is schadelijk en veroorzaakt zure regen. echter de gekozen oplossing om NOX te beperken is ronduit slecht. meer brandstofverbruik veroorzaakt meer CO2 uitstoot en CO wat beide en vooral de laatste slecht is voor het broeikast effect. we moeten hier wel nuchter en praktisch mee omgaan. De EGR klep behoort alleen in deellast tot een bepaald toerental te werken. daarbuiten zal deze gesloten zijn . de motor produceert hoe dan ook altijd NOX. wil je dit voorkomen dan kan je beter de fiets pakken. Het permanent sluiten van de EGR klep voorkomt onnodig veel kosten om de inwendige vervuiling (troep) te reinigen en is alleen gunstig voor de dealer.

Maar dat betekend niet automatisch dat er afkeur volgt, toch?
MarioC70
6th Gear member

Volgens een apk steekproefcontroleur wel en die zal het neem ik aan wel weten.
Hij zegt,als ik zie dat er aan de egr klep is gerommeld,dan keur ik de auto af,plaatje ertussen of softwarematig,maakt niet uit.
NJ8
4th Gear member

Vraag de beste man dan op basis van welk artikel hij dat doet mocht je in de gelegenheid zijn
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/ap ... g2012.aspx
Bij [..] personenauto's in gebruik genomen ná 31 december 2005, wordt per 1 april naast de uitlaatgastest, het EOBD (European On Board Diagnostics) uitgelezen. In een aantal gevallen kan het zijn dat de uitlaatgastest vervangen wordt door de EOBD-uitlezing.
en als ik dit lees geldt dit uitlezen dus alleen voor datum ingebruikname 1-1-2006 en jonger.

OM nog even preciezer aan te geven:
Dit zijn evt afkeurpunten op de motor;
§3 MOTOR
D11 Onderdeel brandstofsysteem onveilig/ondeug./corrosie 5.*.9
D12 Brandstofsysteem lekt 5.*.9
D13 Brandstofreservoir niet deugdelijk afgesloten 5.*.9
D02 LPG-installatie voldoet niet aan de voorschriften 5.*.10
D03 CNG-installatie voldoet niet aan de voorschriften 5.*.10a
D05 Geluidproductie driewieler 5.5.11
D14 Uitlaatsysteem niet gasdicht/ondeugdelijk bevestigd 5.*.11
D15 CO-uitstoot bij stationair toerental te hoog 5.*.11
D16 CO-uitstoot/lambda wijkt af bij verhoogd toerental 5.*.11
D17 EOBD-systeem niet volgens voorschrift 5.*.11
D07 K-waarde bij roetmeting te hoog 5.*.11
D08 Emissiebestrijdingssysteem niet aanwezig 5.*.11
D18 Accu niet deugdelijk bevestigd 5.*.12
D19 Electr. bedrading ondeugdelijk bevestigd/geïsoleerd 5.*.12
D20 Aandrijflijn hybride/elekt. voertuig ondeugdelijk 5.*.12a
D10 Motorsteun ondeugdelijk bevestigd/ernstig beschadigd 5.*.13
alleen
D17 EOBD-systeem niet volgens voorschrift 5.*.11
D08 Emissiebestrijdingssysteem niet aanwezig 5.*.11
zijn eventueel in de richting, maar indien correct softwarematig afgesloten vervalt D17. D08 slaat op katalysator en lambda en daar doe je ook niets mee.

Conclusie; op basis huidige regelgeving kan je NIET afkeuren, volg ook dit schema: http://www.apkexperts.nl/wp-content/upl ... schema.pdf.

ik hoor graag tegenwerpingen
MarioC70
6th Gear member

D17 bijv?
NJ8
4th Gear member

MarioC70 schreef:D17 bijv?
kijk we komen ergens.
Ik ben van mening dat dit niet te zien is indien correct uitgeprogrammeerd. want dan zijn er geen P codes toch Mario?
Zie ook http://www.amtgarageforum.nl/vraag-omtr ... 33283.html
MarioC70
6th Gear member

Ik ga morgen RDW bellen en vragen hoe het precies zit!
360Degreez
5th Gear member

Hee toevallig gisteren mijn EGR afgesloten met een alu-plaatje, leuk klusje zo op de camping. Meteen vandaag even de bergen ingereden en het lijkt alsof de motor wat directer reageert op het gas. Normaliter leek de auto altijd wat te twijfelen voordat de turbo goed bij kwam.

Heb een modeljaar 2006 V50 2.0D zonder standaard roetfilter. Hoewel er geen foutcode op het dashboard verschijnt staat er wel een melding in de computer (even uitgelezen met een OBD adapter) Verwijderen kan, maar komt ook terug zelfs als de motor niet draait.

P0406 - Aandrijflijn : Exhaust Gas Recirculation "A" Circuit High
Link
NJ8
4th Gear member

Kijk. En met deze code kom je NIET door de APK op basis van de nieuwe regels, tenzij je V50 van voor 31-12-2005 is. Uitprogrammeren door bijvoorbeeld Rica is dan je enige oplossing
360Degreez
5th Gear member

NJ8 schreef:Kijk. En met deze code kom je NIET door de APK op basis van de nieuwe regels, tenzij je V50 van voor 31-12-2005 is. Uitprogrammeren door bijvoorbeeld Rica is dan je enige oplossing
En die mazzel heb ik :-) Ik kijk even of deze foutmelding nog effect heeft op turbo druk, motortemperatuur en karakteristiek. Is een klusje van 10 minuten om het plaatje er weer tussenuit te halen.
VolvoV50 SUM
1st Gear member

Even een vraag over de EGR algemeen, Kan het zijn dat als de EGR vervuilt of niet goed functioneert de motor bij gasgeven een flinke brom geeft? En dan hoe warmer hoe erger? Of hoort dat bij de karakteristiek van de 2.0D? :D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”