Beste Forumleden,
Ik wil een V70 met Vialle LPG-G3 kopen (Nieuw type, 2.4 140pk, 225.000km, 2000).
Is het "verstandig" om dit te doen?
Ik vraag dit met name omdat ik een Renault (...) heb gehad die al bij 100.000 een koprevisie moest ondergaan (had hem net 2 maanden).
Na enig gezoek in dit forum is het mij verder ook nog niet duidelijk of dit type V70 nu hydraulische of vaste klepstoters heeft (belangrijk voor de levensduur van de kleppen en zittingen). En wat is nu, mechanisch, het verschil tussen een Bi-fuel (LPG toch ingebouwd door de Volvo fabriek in Belgie) en een nieuwe V70 die vanuit de dealer door een LPG-boer de installatie laat plaatsen?
Ik hoor jullie mening graag.
Rob.
V70 225.000 met Vialle LPG-G3 of een BiFuel?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
met dit type motor zijn er weinig problemen om gas in te bouwen.Rob2u schreef:Beste Forumleden,
Ik wil een V70 met Vialle LPG-G3 kopen (Nieuw type, 2.4 140pk, 225.000km, 2000).
Is het "verstandig" om dit te doen?
voor volledig of goed advies bel/mail naar enkele gasinbouwers.
kun je ook zien aan de hand van de motorcode:Rob2u schreef: Na enig gezoek in dit forum is het mij verder ook nog niet duidelijk of dit type V70 nu hydraulische of vaste klepstoters heeft (belangrijk voor de levensduur van de kleppen en zittingen).
B525xx heeft hydraulische klepstoters,
B524xx heeft vaste klepstoters.
het enige verschil is de (aankoop)prijs.Rob2u schreef: En wat is nu, mechanisch, het verschil tussen een Bi-fuel (LPG toch ingebouwd door de Volvo fabriek in Belgie) en een nieuwe V70 die vanuit de dealer door een LPG-boer de installatie laat plaatsen?
Bi-Fuel is een standaard Necam-Koltec systeem omdat Volvo de verbintenis is aangegaan met deze fabrikant (en daarom ook goedkoper).
je kan achteraf precies hetzelfde systeem laten plaatsen of een ander systeem.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
aangezien het een nieuw model betreft is het een B524xxLudo schreef:met dit type motor zijn er weinig problemen om gas in te bouwen.Rob2u schreef:Beste Forumleden,
Ik wil een V70 met Vialle LPG-G3 kopen (Nieuw type, 2.4 140pk, 225.000km, 2000).
Is het "verstandig" om dit te doen?
voor volledig of goed advies bel/mail naar enkele gasinbouwers.kun je ook zien aan de hand van de motorcode:Rob2u schreef: Na enig gezoek in dit forum is het mij verder ook nog niet duidelijk of dit type V70 nu hydraulische of vaste klepstoters heeft (belangrijk voor de levensduur van de kleppen en zittingen).
B525xx heeft hydraulische klepstoters,
B524xx heeft vaste klepstoters.?
De verschillen zijn: het motormanagement, de gastank, de benzinetank en de cilinderkop.Rob2u schreef: En wat is nu, mechanisch, het verschil tussen een Bi-fuel (LPG toch ingebouwd door de Volvo fabriek in Belgie) en een nieuwe V70 die vanuit de dealer door een LPG-boer de installatie laat plaatsen?Ludo schreef:het enige verschil is de (aankoop)prijs.
Bi-Fuel is een standaard Necam-Koltec systeem omdat Volvo de verbintenis is aangegaan met deze fabrikant (en daarom ook goedkoper).
je kan achteraf precies hetzelfde systeem laten plaatsen of een ander systeem.
De prijs was in de jaren dat beiden nog tot de mogelijkheden hoorden in het voordeel van de bi-fuel, dat veranderde per 1/1/2004 door BPM heffing over lpg af fabriek waar al die tijd een BPM vrijstelling gold voor lpg af fabriek), voor ervaringen is de topic lpg versus diesel een aardige.
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
Ludo en Bart,
OK, deze info is duidelijk.
Ik concludeer dus dat een bifuel de beste optie is mede gezien de aanpassingen aan de auto en event. garantiekwesties.
En zou ik niet beter voor een V70 OUD MODEL kunnen gaan gezien het feit dat hier hydraulische klepstoters in zitten?
Groeten. Rob.
OK, deze info is duidelijk.
Ik concludeer dus dat een bifuel de beste optie is mede gezien de aanpassingen aan de auto en event. garantiekwesties.
En zou ik niet beter voor een V70 OUD MODEL kunnen gaan gezien het feit dat hier hydraulische klepstoters in zitten?
Groeten. Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
o ja, die laatste 3 ook nog.bart simpson schreef:De verschillen zijn: het motormanagement, de gastank, de benzinetank en de cilinderkop.

maar het motormanagement?, wat is daar dan anders aan Bart?.
Rob, bij de V70 classic is het nog meer opletten, de ene heeft hydraulische klepstors, de andere niet.
Volvo heeft heel wat afgerommeld daarmee. :?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Bij een oud model moet je dan kijken tot aan m.y. 2000, het laatste jaar was daar ook de nieuwe 2.4 20V motor al leverbaar.
Garantiekwesties van Volvo spelen alleen bij heel jonge auto's maar.
Garantiekwesties van Volvo spelen alleen bij heel jonge auto's maar.
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
O.a. de onderdeelnummers zijn verschillend, ik gok er derhalve op dat een benzinesysteem niet uitwisselbaar is met een bi-fuel.Ludo schreef:o ja, die laatste 3 ook nog.bart simpson schreef:De verschillen zijn: het motormanagement, de gastank, de benzinetank en de cilinderkop.![]()
maar het motormanagement?, wat is daar dan anders aan Bart?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een V70 Bi-fuel heeft ook een 70ltr gas tank tegen een 49ltr aftermarket.Daneel schreef:Tja, als je de keuze hebt, zou ik in dat geval toch gaan voor de Bi-Fuel, want die is meer ontworpen op het gebruik van LPG.
Een Bi-Fuel zou inderdaad de betere keuze zijn.
Jammer dat Volvo ooit gekozen heeft voor Koltec-Necam.
Mijn voorkeur gaat dan weer uit voor de Vialle installatie (geen verdamper).
Een goed onderhouden Volvo LPG G3 Vialle, is dan ook geen slecht keuze.
Oja, wel belangrijk een Bi-Fuel heeft standaard niveau-regeling, dat is een echte +.
Succes (ik geloof dat ik het er niet makkelijker op heb gemaakt). :?
Jammer dat Volvo ooit gekozen heeft voor Koltec-Necam.
Mijn voorkeur gaat dan weer uit voor de Vialle installatie (geen verdamper).
Een goed onderhouden Volvo LPG G3 Vialle, is dan ook geen slecht keuze.
Oja, wel belangrijk een Bi-Fuel heeft standaard niveau-regeling, dat is een echte +.
Succes (ik geloof dat ik het er niet makkelijker op heb gemaakt). :?
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
Heren,
Iedereen dank voor de nuttige reacties!
Wellicht niet makkelijk maar wel duidelijk voor mij dat ik voor een bi-fuel ga; m.n. de installatie af-fabriek, de grote 70l gastank en standaard nivoregeling vind ik grote voordelen. Overigens hoeveel benzine kun je dan in een bi-fuel uitvoering dan nog tanken????
Dank en groeten, Rob.
Iedereen dank voor de nuttige reacties!
Wellicht niet makkelijk maar wel duidelijk voor mij dat ik voor een bi-fuel ga; m.n. de installatie af-fabriek, de grote 70l gastank en standaard nivoregeling vind ik grote voordelen. Overigens hoeveel benzine kun je dan in een bi-fuel uitvoering dan nog tanken????
Dank en groeten, Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@Rob, 29 ltr benzine.
grt
BS
grt
BS
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
mm, dat geloof ik niet zo direct, iedere gasinstallatie heeft z'n eigen computer.bart simpson schreef:O.a. de onderdeelnummers zijn verschillend, ik gok er derhalve op dat een benzinesysteem niet uitwisselbaar is met een bi-fuel.Ludo schreef:o ja, die laatste 3 ook nog.bart simpson schreef:De verschillen zijn: het motormanagement, de gastank, de benzinetank en de cilinderkop.![]()
maar het motormanagement?, wat is daar dan anders aan Bart?
onderdeelnummers kun je niet altijd vanuit gaan, vele onderdelen zijn hetzelfde bij Volvo.
ook dit is afhankelijk van type installatie, aftermarked heb je ook groter dan 49ltr.bart simpson schreef:Een V70 Bi-fuel heeft ook een 70ltr gas tank tegen een 49ltr aftermarket.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ Ludo, een bi-fuel motormanagementsysteem is niet uitwisselbaar met een benzinesysteem, volgens Volvo dan.
Er zijn voor een V70 geen 70 ltr aftermarket gastanks beschikbaar die verzonken passen zonder de bodem van je V70 te verzagen.
Er zijn voor een V70 geen 70 ltr aftermarket gastanks beschikbaar die verzonken passen zonder de bodem van je V70 te verzagen.
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ja volgens Volvo, ik ben toch niet overtuigd daarvan hoor.bart simpson schreef:@ Ludo, een bi-fuel motormanagementsysteem is niet uitwisselbaar met een benzinesysteem, volgens Volvo dan.
ik weet wel heel zeker van wel dat er twin tanks van +-70ltr bestaan voor de V70.bart simpson schreef:Er zijn voor een V70 geen 70 ltr aftermarket gastanks beschikbaar die verzonken passen zonder de bodem van je V70 te verzagen.
bodem verzagen hoeft niet, enkel de vloer komt enkele cm omhoog.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
100ltr tegen de achterbank kan ook, dan gaat alleen de functionaliteit van de V70 maar ietsje verloren.Ludo schreef:ik weet wel heel zeker van wel dat er twin tanks van +-70ltr bestaan voor de V70.bart simpson schreef:Er zijn voor een V70 geen 70 ltr aftermarket gastanks beschikbaar die verzonken passen zonder de bodem van je V70 te verzagen.
bodem verzagen hoeft niet, enkel de vloer komt enkele cm omhoog.
Bij de 70 ltr twintanks uit de 940 heb ik overigens meermalen een verzaagde bodem gezien om die vloer niet te verhogen.
Ludo schreef:ja volgens Volvo, ik ben toch niet overtuigd daarvan hoor.bart simpson schreef:@ Ludo, een bi-fuel motormanagementsysteem is niet uitwisselbaar met een benzinesysteem, volgens Volvo dan.![]()
Ludo, waarom zou je dat willen uitwisselen?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ik wil het niet uitwisselen hoor.
ik kan me alleen niet voorstellen wat er anders zou zijn aan een ecu voor de Bi-Fuel tegenover een ecu van een benzine versie.
een lpg installatie heeft een aparte ecu die de inspuitwaardes leest van de benzine ecu en herberekent voor lpg.
ik kan me alleen niet voorstellen wat er anders zou zijn aan een ecu voor de Bi-Fuel tegenover een ecu van een benzine versie.
een lpg installatie heeft een aparte ecu die de inspuitwaardes leest van de benzine ecu en herberekent voor lpg.