V70 225.000 met Vialle LPG-G3 of een BiFuel?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Rob2u
5th Gear member

Beste Forumleden,

Ik wil een V70 met Vialle LPG-G3 kopen (Nieuw type, 2.4 140pk, 225.000km, 2000).

Is het "verstandig" om dit te doen?
Ik vraag dit met name omdat ik een Renault (...) heb gehad die al bij 100.000 een koprevisie moest ondergaan (had hem net 2 maanden).

Na enig gezoek in dit forum is het mij verder ook nog niet duidelijk of dit type V70 nu hydraulische of vaste klepstoters heeft (belangrijk voor de levensduur van de kleppen en zittingen). En wat is nu, mechanisch, het verschil tussen een Bi-fuel (LPG toch ingebouwd door de Volvo fabriek in Belgie) en een nieuwe V70 die vanuit de dealer door een LPG-boer de installatie laat plaatsen?

Ik hoor jullie mening graag.

Rob.
Ludo
6th Gear member

Rob2u schreef:Beste Forumleden,

Ik wil een V70 met Vialle LPG-G3 kopen (Nieuw type, 2.4 140pk, 225.000km, 2000).

met dit type motor zijn er weinig problemen om gas in te bouwen.
voor volledig of goed advies bel/mail naar enkele gasinbouwers.
Rob2u schreef: Na enig gezoek in dit forum is het mij verder ook nog niet duidelijk of dit type V70 nu hydraulische of vaste klepstoters heeft (belangrijk voor de levensduur van de kleppen en zittingen).
kun je ook zien aan de hand van de motorcode:
B525xx heeft hydraulische klepstoters,
B524xx heeft vaste klepstoters.
Rob2u schreef: En wat is nu, mechanisch, het verschil tussen een Bi-fuel (LPG toch ingebouwd door de Volvo fabriek in Belgie) en een nieuwe V70 die vanuit de dealer door een LPG-boer de installatie laat plaatsen?
het enige verschil is de (aankoop)prijs.
Bi-Fuel is een standaard Necam-Koltec systeem omdat Volvo de verbintenis is aangegaan met deze fabrikant (en daarom ook goedkoper).
je kan achteraf precies hetzelfde systeem laten plaatsen of een ander systeem.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ludo schreef:
Rob2u schreef:Beste Forumleden,
met dit type motor zijn er weinig problemen om gas in te bouwen.
voor volledig of goed advies bel/mail naar enkele gasinbouwers.
Rob2u schreef: Na enig gezoek in dit forum is het mij verder ook nog niet duidelijk of dit type V70 nu hydraulische of vaste klepstoters heeft (belangrijk voor de levensduur van de kleppen en zittingen).
kun je ook zien aan de hand van de motorcode:
B525xx heeft hydraulische klepstoters,
B524xx heeft vaste klepstoters.?
aangezien het een nieuw model betreft is het een B524xx
Rob2u schreef: En wat is nu, mechanisch, het verschil tussen een Bi-fuel (LPG toch ingebouwd door de Volvo fabriek in Belgie) en een nieuwe V70 die vanuit de dealer door een LPG-boer de installatie laat plaatsen?
Ludo schreef:het enige verschil is de (aankoop)prijs.
Bi-Fuel is een standaard Necam-Koltec systeem omdat Volvo de verbintenis is aangegaan met deze fabrikant (en daarom ook goedkoper).
je kan achteraf precies hetzelfde systeem laten plaatsen of een ander systeem.
De verschillen zijn: het motormanagement, de gastank, de benzinetank en de cilinderkop.
De prijs was in de jaren dat beiden nog tot de mogelijkheden hoorden in het voordeel van de bi-fuel, dat veranderde per 1/1/2004 door BPM heffing over lpg af fabriek waar al die tijd een BPM vrijstelling gold voor lpg af fabriek), voor ervaringen is de topic lpg versus diesel een aardige.
Rob2u
5th Gear member

Ludo en Bart,

OK, deze info is duidelijk.
Ik concludeer dus dat een bifuel de beste optie is mede gezien de aanpassingen aan de auto en event. garantiekwesties.

En zou ik niet beter voor een V70 OUD MODEL kunnen gaan gezien het feit dat hier hydraulische klepstoters in zitten?

Groeten. Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:De verschillen zijn: het motormanagement, de gastank, de benzinetank en de cilinderkop.
o ja, die laatste 3 ook nog. :D
maar het motormanagement?, wat is daar dan anders aan Bart?.

Rob, bij de V70 classic is het nog meer opletten, de ene heeft hydraulische klepstors, de andere niet.
Volvo heeft heel wat afgerommeld daarmee. :?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Bij een oud model moet je dan kijken tot aan m.y. 2000, het laatste jaar was daar ook de nieuwe 2.4 20V motor al leverbaar.
Garantiekwesties van Volvo spelen alleen bij heel jonge auto's maar.
Volvo for life
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ludo schreef:
bart simpson schreef:De verschillen zijn: het motormanagement, de gastank, de benzinetank en de cilinderkop.
maar het motormanagement?, wat is daar dan anders aan Bart?
O.a. de onderdeelnummers zijn verschillend, ik gok er derhalve op dat een benzinesysteem niet uitwisselbaar is met een bi-fuel.
Daneel
3rd Gear member

Tja, als je de keuze hebt, zou ik in dat geval toch gaan voor de Bi-Fuel, want die is meer ontworpen op het gebruik van LPG.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Daneel schreef:Tja, als je de keuze hebt, zou ik in dat geval toch gaan voor de Bi-Fuel, want die is meer ontworpen op het gebruik van LPG.
Een V70 Bi-fuel heeft ook een 70ltr gas tank tegen een 49ltr aftermarket.
Gast

Een Bi-Fuel zou inderdaad de betere keuze zijn.
Jammer dat Volvo ooit gekozen heeft voor Koltec-Necam.
Mijn voorkeur gaat dan weer uit voor de Vialle installatie (geen verdamper).
Een goed onderhouden Volvo LPG G3 Vialle, is dan ook geen slecht keuze.

Oja, wel belangrijk een Bi-Fuel heeft standaard niveau-regeling, dat is een echte +.

Succes (ik geloof dat ik het er niet makkelijker op heb gemaakt). :?
Rob2u
5th Gear member

Heren,

Iedereen dank voor de nuttige reacties!
Wellicht niet makkelijk maar wel duidelijk voor mij dat ik voor een bi-fuel ga; m.n. de installatie af-fabriek, de grote 70l gastank en standaard nivoregeling vind ik grote voordelen. Overigens hoeveel benzine kun je dan in een bi-fuel uitvoering dan nog tanken????

Dank en groeten, Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@Rob, 29 ltr benzine.
grt
BS
Volvo for life
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:
Ludo schreef:
maar het motormanagement?, wat is daar dan anders aan Bart?
O.a. de onderdeelnummers zijn verschillend, ik gok er derhalve op dat een benzinesysteem niet uitwisselbaar is met een bi-fuel.
mm, dat geloof ik niet zo direct, iedere gasinstallatie heeft z'n eigen computer.
onderdeelnummers kun je niet altijd vanuit gaan, vele onderdelen zijn hetzelfde bij Volvo.
bart simpson schreef:Een V70 Bi-fuel heeft ook een 70ltr gas tank tegen een 49ltr aftermarket.
ook dit is afhankelijk van type installatie, aftermarked heb je ook groter dan 49ltr.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ Ludo, een bi-fuel motormanagementsysteem is niet uitwisselbaar met een benzinesysteem, volgens Volvo dan.
Er zijn voor een V70 geen 70 ltr aftermarket gastanks beschikbaar die verzonken passen zonder de bodem van je V70 te verzagen.
Volvo for life
Daneel
3rd Gear member

Wat je met een Dremel allemaal al (niet) kan he? :twisted:
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:@ Ludo, een bi-fuel motormanagementsysteem is niet uitwisselbaar met een benzinesysteem, volgens Volvo dan.
ja volgens Volvo, ik ben toch niet overtuigd daarvan hoor. :wink:
bart simpson schreef:Er zijn voor een V70 geen 70 ltr aftermarket gastanks beschikbaar die verzonken passen zonder de bodem van je V70 te verzagen.
ik weet wel heel zeker van wel dat er twin tanks van +-70ltr bestaan voor de V70.
bodem verzagen hoeft niet, enkel de vloer komt enkele cm omhoog.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ludo schreef:
bart simpson schreef:Er zijn voor een V70 geen 70 ltr aftermarket gastanks beschikbaar die verzonken passen zonder de bodem van je V70 te verzagen.
ik weet wel heel zeker van wel dat er twin tanks van +-70ltr bestaan voor de V70.
bodem verzagen hoeft niet, enkel de vloer komt enkele cm omhoog.
100ltr tegen de achterbank kan ook, dan gaat alleen de functionaliteit van de V70 maar ietsje verloren.
Bij de 70 ltr twintanks uit de 940 heb ik overigens meermalen een verzaagde bodem gezien om die vloer niet te verhogen.
Gast

Ludo schreef:
bart simpson schreef:@ Ludo, een bi-fuel motormanagementsysteem is niet uitwisselbaar met een benzinesysteem, volgens Volvo dan.
ja volgens Volvo, ik ben toch niet overtuigd daarvan hoor. :wink:

Ludo, waarom zou je dat willen uitwisselen?
Ludo
6th Gear member

ik wil het niet uitwisselen hoor.
ik kan me alleen niet voorstellen wat er anders zou zijn aan een ecu voor de Bi-Fuel tegenover een ecu van een benzine versie.
een lpg installatie heeft een aparte ecu die de inspuitwaardes leest van de benzine ecu en herberekent voor lpg.
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:Bij de 70 ltr twintanks uit de 940 heb ik overigens meermalen een verzaagde bodem gezien om die vloer niet te verhogen.
ja Bart, je hebt inbouwers... maar ook vakmensen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”