Pagina 1 van 2
Water op vloermat passagier
Geplaatst: 16.07.2012 - 18:08
door dieselpower
Wij zij inmiddels een dag in het goede weer in zuid frankrijk maar onderweg, in de ardennen, heb ik het volgende probleem gehad:
Rijdend in de soms hevige regen en veel opspattend water en spray van voorliggers, vanaf Maastricht tot aan Nancy, is de bekleding en (inleg)vloermat behoorlijk nat geworden. Bij controle van de lekkage tijdens een stop blijkt dat het water van bovenaf komt en in de breedte vanaf de middenconsole tot aan de wielkast. Het loopt niet tegen het schutbord achter de bekleding door maar ervoor. Mijn vrouw had dr open schoenen uit en die voor tegen het schuine oplopende gedeelte bekleding gezet en daar lagen ook druppels in, het water komt dus van voor de bekleding.
Nou heeft het in nederland al genoeg geregend de laatste tijd en alles is altijd mooi droog geweest. Ook sinds ik mijn auto heb, ruim anderhalf jaar, heeft het nooit gelekt.
Waar komt dit nu vandaan? Iemand ideeen? Ik heb al buiten op de parafan gekeken, niks gaapt of kiert. Afwateringskanalen zijn open.
Nu mijn hypothese (of hoop): kan het zijn dat opspatwater en spray naar binnen kan komen (aangezogen worden) door de interieurfilter? Die zit daar toch ergens? Als dit een mogelijkheid is dan is dit lek een samenloop van wind, water en snelheid; als dit niet mogelijk is dan moet ik op zoek naar een serieus lek en mn billen samenknijpen als we hier eens onverhoopt regen gaan krijgen.
Graag jullie advies en inbreng.
Geplaatst: 16.07.2012 - 18:58
door Johan s60
Ja dat kan via de paravaan komen, heb het ook ooit een keer gehad (zware regen met wind), daarna nooit meer, wellicht kan de afwatering het dan even niet aan.
Check of de afwatering niet (deels) verstopt zit
Geplaatst: 16.07.2012 - 20:03
door dieselpower
Ik heb zojuist wel 8 x 1,5l flessen water gedumpt in/om het rechter afvoerkanaal in de parafaan en het stroom vlot weg, onder de auto zie je het volop stromen dus mag je aannemen dat die open is. Binnen blijft het tot nog toe ook droog maar zo'n beetje water is natuurlijk niets vergeleken bij drie uur regen/spat/spray in combinatie met wind/snelheid.
Zal het dan eenmalig zijn? Mij lijkt, of het is dicht, of het lekt maar dan wel en dan niet lijkt me sterk (al hoop ik op eenmalig)
Geplaatst: 16.07.2012 - 20:04
door edraket
Afwatering van de airco los? Deze zit in de middenconsole. Als je de zijbeplating loshaalt van de console zie je het slangetje zitten.
water op bijrrijders mat
Geplaatst: 26.07.2012 - 22:06
door chalith
Hoi ,
heb ik een paar maanden geleden ook gehad, ik dacht eerst dat 't ergens uit de verwarming kwam en ontdekte dat 't veroorzaak werd door opeenhoping van vuil onder de dak strip rechts. hier zat een centimeter vuil onder. verwijderd en geen natte mat meer gehad.
Gerrit
Re: water op bijrrijders mat
Geplaatst: 28.07.2012 - 11:37
door dieselpower
chalith schreef:Hoi ,
heb ik een paar maanden geleden ook gehad, ik dacht eerst dat 't ergens uit de verwarming kwam en ontdekte dat 't veroorzaak werd door opeenhoping van vuil onder de dak strip rechts. hier zat een centimeter vuil onder. verwijderd en geen natte mat meer gehad.
Gerrit
Kijk, da's een bruikbare tip. Ik zit inmiddels al twee weken in zeer goed, droog weer en heb niets meer kunnen ontdekken wat betreft de lekkage. Heb hier ook maar beperkte middelen maar zal, als ik thuis ben, hier zeker eens naar kijken.
Geplaatst: 06.10.2012 - 12:19
door dieselpower
Hallo mannen, even een update:
M'n auto staat bij de dealer. Voor de 3e keer zijn ze er nu aan bezig, het water blijft
a): bij erg harde regen stilstaand op de inrit
b): harde regen tijdens rijden
aan de passagierskant binnenkomen.
Het loopt (zichtbaar) voor de bekleding langs, dus in de auto (en niet achter de bekeding langs tegen de carrosserie).
Een waterlek is altijd een lastige klus maar ze hebben het euvel inmiddels wel gevonden: mijn kachelbehuizing is lek. Normaal kan daar toch wel water in komen, er zit immers een afvoerslang aan (en die is open, niet verstopt). Nu bestaat zo'n kachelbehuizing uit twee helften en dat zit aan elkaar gelijmd/gesmolten. Daar is dus het lek. Als de ventilator draait dan blaast het water door die verbindingsnaad de auto in.
Er schijnt ook een sensor in de behuizing te zitten, als het daar (te) vochtig wordt dan gaat die automatisch blazen, ook als de auto stil staat op de inrit.
Dat zou dan verklaren waarom het toch lekt bij harde regen en stilstaand op mn inrit.
Nu kwam ik (tóch weer zoekend) het volgende topic tegen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... kachelhuis
Weet iemand van jullie misschien of het bij een V70, bij de kachelbehuizing, hetzelfde zit als bij een XC90 zoals in het linkje staat beschreven?
De symptomen lijken zijn identiek, als de oplossing nu ook zo zou zijn! De gedachte gaat nu nog uit naar (maar dat gaat in overleg met mij)
a): de verbindingsnaad van het kachelhuis afkitten en hopen dat het droog blijft (is lage kosten)
óf b): het komplete kachelhuis vervangen en hopen dat het droog bliijft (hoge kosten).
Aan mij de keus.....maandag komt het overleg en dan wil ik gefundeerd een keuze maken.
Daarom mijn vraag: zit er bij een V70 zo'n zelfde plastic afdekplaatje als bij een XC90 onder de paravan? Misschien is de oplossing zo simpel, van de andere kant, ik mag aannemen dat ze daar al wel naar gekeken hebben??
Worst case scenario.....Wat kost een kompleet nieuwe kachelbehuizing en wat zal de arbeidstijd zijn?
Een lekke kachelbehuizing was "zeldzaam / sporadisch" (lees: nog nooit eerder meegemaakt); ik zal toch niet de eerste zijn en hoe kan zoiets gebeuren. De auto is nu 6 jaar en 3 mnd oud: hij is toch écht 6 jaar waterdicht geweest.
Jullie advies/inbreng wordt op waarde geschat.

Geplaatst: 07.10.2012 - 08:22
door dieselpower
Kom jongens, niemand thuis........................? of heeft het forum aan diepgang en kennis verloren en houd de kracht van het forum al op bij brandstofverbruik en ledstrips :?
Ik zou voor morgen wel wat meer info kunnen gebruiken, dan kan ik misschien makkelijker een keuze maken welke oplossing ik ga kiezen.
Geplaatst: 07.10.2012 - 08:44
door boeme
Het is nu toch al nat dus ik zou voor optie a gaan.
Kijken of je probleem dan verholpen is, ik weet niet of je er zelf bij kan zonder dat de auto op een brug staat.
Als je er zelf bij kan komen, zelf kit kopen bij een of andere klusmarkt en zelf dicht kitten. Nog goedkoper en hoef je niet naar een stealer.
Geplaatst: 07.10.2012 - 10:22
door dieselpower
boeme schreef:Het is nu toch al nat dus ik zou voor optie a gaan.
Kijken of je probleem dan verholpen is, ik weet niet of je er zelf bij kan zonder dat de auto op een brug staat.
Als je er zelf bij kan komen, zelf kit kopen bij een of andere klusmarkt en zelf dicht kitten. Nog goedkoper en hoef je niet naar een dealer.
Nou, hij staat al bij de dealer. De bekleding en dashbordkast aan de passagierskant is eruit, alles ligt bloot. Dat was de enige manier om het lek op te sporen. Er kwam water naar binnen, alle afvoeren en slangen zijn open maar ze kregen het niet gevonden.
Nu dus alles gedemonteerd en weer de brandslang erop. Pas toen zagen ze het water door de kachelbehuizing naar binnen komen, precies op de lasnaad van de kunsstof delen.
Als ze gaan voor de optie "kitten" dan heb ik het idee dat het ongeveer hetzeldfde is als een lekke uitlaat dichten met zo'n kneedbaar metaal. Leuk voor even maar niet een oplossing voor de lange termijn. Daarbij vind ik het niet dealerwaardig.
Qua kosten zal het kitten de meest goedkope zijn maar hoe houd het zich op termijn? Een nieuwe kachelbehuizing zal wel waterdicht zijn maar kost (vermoed ik) een klein fortuin.
Maar beide zijn oplossingen achteraf, mijn vraag is: zit er bij een V70 ook zo'n druppelplaatje als bij een XC90.....zie topiclink 3 posts naar boven. Als dat zou zijn dan kunnen ze kitten en vernieuwen wat ze willen maar dan gaat dat niet werken omdat misschien alleen het druppelplaatje van zijn plek is geraakt net als bij de XC90's. Dat is dan de echte oplossing! (en niet afkitten of vernieuwen).
Als ik die optie ga aandragen bij mijn dealer wil ik wel weten of er zo'n druppelplaatje hoort te zitten, anders ben ik bang dat ze me zien als een bemoei-al zonder kennis van zaken. Ze hebben al eens heel omzichtig aangegeven niet zo'n fan te zijn van dit forum toen ik met een suggestie kwam.
Geplaatst: 07.09.2013 - 20:18
door dieselpower
oeps :oops:
Oud topic, nooit de oplossing op m'n probleem gepost. Bij deze dus.
Ik ben de auto zowat een week kwijt geweest, bij de dealer gestaan. Het complete (!) dashbord is gedemonteerd geweest, ik heb het gezien

.
De kachelbehuizing was niet de oorzaak, daar kwam het water echter lángs door naar binnen zodat het wel het probleem leek te zijn.
Wat het echter wél was: Ergens aan de bovenkant van het schutbord, bij de kachelbehuizing, zitten twee laagjes plaatwerk op elkaar. Dat zit netjes op elkaar gepuntlas/kettinglas, de rest wordt afgekit. Na heel veel speurwerk en uren achter elkaar water de brandslang erop kwam het probleem naar voren. Het water liep tussen die twee laagjes plaatwerk door en kwam bij de kachelbehuizing binnen. Volgens de monteurs is er in de fabriek een las of kitnaad niet helemaal goed geweest en is het een kwestie van tijd geweest voor het is gaan lekken.
Toen de oorzaak en oorsprong eenmaal gevonden was, blijkt het opnieuw afdichten wel goed te zijn gegaan. De auto is al weer een jaar kurkdroog aan de binnenkant.
De schade :oops: Officieel 34 uur werk van 1 monteur, vaak hebben er twee monteurs aan gewerkt, eentje met water, de andere kijken waar het lekt. Nog wat onderdelen en pakkingen....... het is echter netjes opgelost. Netjes bijna daaglijks per telefoon een update van de situatie en de vorderingen (en frustratie toen ze het maar niet konden vinden). Tuurlijk heeft het me wat gekost maar de dealer heeft 3/4 voor z'n rekening genomen. Het was voor hun een first-timer (nog nóóit gebeurd en bekend) en het was dus een testcase.
Ik vergeet nooit meer de aanblik van mijn auto, vanaf de raam tot aan de armsteun, helemaal kaal. Is toch goed gekomen en het is geen piep/kraak/rammel dashbord geworden. niets van te zien. Ik hoop echter niet dat iemand ook zoiets meemaakt, zonder coulance is zoiets niet te betalen.
Geplaatst: 07.09.2013 - 23:00
door Gast
En heb je daar nog foto's van?
Geplaatst: 08.09.2013 - 07:34
door dieselpower
AlexV70 schreef:En heb je daar nog foto's van?
Nope. Sorry. Ik was toen eigenlijk alleen maar bezig met hopen op een goede afloop. Ze kregen het lek maar niet gevonden en m'n auto was intussen kaal. Ik was bang dat niet goed zou komen en dat ik a): een lekke auto bleef houden b): het maar een vlug-vlug MacGuyver oplossing zou worden c): ik op zoek kon naar een vervanger omdat ik zowel a als b niet zou willen. Los daarvan zag ik de urenteller maar draaien en wist dat ze vaak met tweeen fulltime bezig waren. Ik kreeg een knoop in mn maag van de gedachte aan de kosten.....en dat voor een auto van toen 6 jaar oud. Nogmaals, ook het kostenaspect is netjes opgelost.
Achteraf gezien is het lek misschien toch al langer aan de orde geweest. Tijdens de vakantie stroomde het water naar binnen maar daarvoor had ik al een hele tijd flink beslagen ramen als het buiten vochtig of koud was. Dat is sinds de reparatie ook weer weg gebleven.
Het heeft echter wel een tijdje geduurd voor ik dat geloofde

De eerste maanden, na iedere regenbui (of zelfs onderweg in de regen) even stoppen en overal voelen of alles droog bleef.
Re: Water op vloermat passagier
Geplaatst: 14.08.2015 - 17:36
door StephanD
Na een flinke regenbui onderweg gisteren ontdekte ik dat de mat aan passagierszijde nat was.
Onderzijde van het handschoenkastje was aan de rechterzijde ook nat.
De afwateringsgaten zijn schoon.
Mijn V70 is ook uit 2006, misschien heb ik hetzelfde probleem.
Als ik het goed begrijp moet ik de zwarte plaat tussen voorruit en motorkap verwijderen en zie ik dan plaatwerk naden die ik moet afkitten?
Re: Water op vloermat passagier
Geplaatst: 15.08.2015 - 08:01
door dieselpower
StephanD schreef:
Na een flinke regenbui onderweg gisteren ontdekte ik dat de mat aan passagierszijde nat was.
Onderzijde van het handschoenkastje was aan de rechterzijde ook nat.
De afwateringsgaten zijn schoon.
Mijn V70 is ook uit 2006, misschien heb ik hetzelfde probleem.
Als ik het goed begrijp moet ik de zwarte plaat tussen voorruit en motorkap verwijderen en zie ik dan plaatwerk naden die ik moet afkitten?
Om heel eerlijk te zijn, dat weet ik niet

.
Ik heb mijn auto gezien, paravan eraf en m'n héle dash en bekleding eruit. Dit was echt nodig om te kunnen zien waar het water vandaan kwam.
De oplossing heb ik niet gezien, ik ben tijdens die week werkzaamheden 2 keer gaan kijken en op een gegeven moment heb ik telefoon gekregen dat ze het lek (letterlijk en figuurlijk) boven hadden en dat ze de auto weer aan het assembleren waren. Bij het ophalen kreeg ik het verhaal van die 2 laagjes bodypanel die op/over elkaar zaten en dat het water daar tussendoor naar binnen kwam en daarbij de garantie dat mijn auto daar nooit meer zou lekken.
Wat/hoe ze het ook hebben opgelost, de auto is/blijft sindsdien weer kurkdroog.
Het is voor de dealer een testcase (studiegevalletje) geweest, hadden zij, én Volvo nederland, nog nooit meegemaakt. Deze reparatie is in de database gegaan voor volgende gevallen.
Mijn auto heeft deze reparatie ondergaan in Helmond, bij dealer "de Beemd". Ze herinneren deze auto nog wel met name door deze klus. Misschien kun je eens informeren daar wat de oplossing is geweest.
Re: Water op vloermat passagier
Geplaatst: 15.08.2015 - 09:00
door evert65
handig om te weten, ik heb af en toe beslagen ramen , dus ik hou het in de gaten
Re: Water op vloermat passagier
Geplaatst: 29.08.2015 - 00:24
door StephanD
Hoewel de afwateringsgaten open waren had ik wel wat dennennaalden in de paravan bak.
Na verwijderen van de dennennaalden uit een hoek van deze bak, heb ik de afschermplaat onder het dashboard verwijderd om sneller te kunnen zien of ie nog lekt.
Bij de eerste behoorlijke regenbui onderweg (snelweg) zag ik al water.
Daarna heb ik de auto gewassen en veel water rondom de voorruit en op de paravanplaat gespoten.
Toen bleef wel alles droog.
Daarom maar besloten de naden zoals hierboven beschreven met carrosseriekit dicht te maken.
Hoewel de naad hoog in de paravan bak zit zou het water dan door de rijwind omhoog gestuwd moeten worden.
Op het eerste gezicht lijkt het wat vergezocht.
Ik heb alleen de passagierszijde gekit omdat de auto daar lekte, aan bestuurderszijde kan je er niet bij zonder het ruitenwissermechanisme te verwijderen.
Behalve de naad heb ik ook de 3 gaten bedoeld voor de RHD versie dicht gekit.
Aan bestuurderszijde zitten daar lasbussen met een boutbevestiging in.
Misschien houden die boutverbindingen de plaatdelen ook wel beter tegen elkaar.
Wat me opviel was dat er aan beide zijden van de bak een verdikking zit, die aan de passagierszijde dicht gekit zit, maar aan bestuurderszijde niet. Omdat hij aan bestuurderszijde niet lekt heb ik die open gelaten. Het ziet eruit alsof het een afwateringsopening zou kunnen zijn.
Ik zag ook dat de afdichting van de paravanplaat aan passagierszijde niet helemaal goed meer zat.
Die heb ik vastgelijmd en zit nu weer recht.
De eerste 2 niet zo zware buien onderweg is ie nu droog gebleven.
Nu nog een zware bui afwachten en hopen dat het hiermee ook echt is opgelost.
Bedankt voor je melding Dieselpower!
Zonder jouw bericht had ik deze naad in de carrosserie niet snel als oorzaak verdacht.
Re: Water op vloermat passagier
Geplaatst: 29.08.2015 - 09:17
door Johan s60
Zelfde probleem gehad met mijn huidige S60 (door dealer verholpen), maar ook mijn vorige S60 had dit af en toe met hele zware buien icm ong 100 km/u maar daar heb ik verder nooit naar een oplossing gezocht.
Re: Water op vloermat passagier
Geplaatst: 29.08.2015 - 10:26
door lint
Dat klinkt als een geslaagde ingreep om de lekkage op te lossen.
Re: Water op vloermat passagier
Geplaatst: 29.08.2015 - 21:25
door dieselpower
StephanD schreef:
Bedankt voor je melding Dieselpower!
Zonder jouw bericht had ik deze naad in de carrosserie niet snel als oorzaak verdacht.
Graag gedaan kerel; forum op z'n best op deze manier. Trouwens duidelijke foto's erbij, top!!
Ik weet niet wát ze precies bij mij hebben gedaan, of het vanuit de binnenkant én/óf de buitenkant is gerepareerd maar het is nog steeds dicht en droog.
Zo een beetje de reacties lezend zijn er stiekem toch wel wat gevalletjes van lekkage langs die naad.