Mijn eerste baalervaring met de V70.
Geplaatst: 17.07.2012 - 21:30
Vakantietijd. En wij gaan lekker naar Italië. Ik praat over twee weken geleden. We vertrokken om 23.00 uur, zodat we konden ontbijten in Oostenrijk en dan rustig doorroffelen naar het Gardameer.
Na zo'n 220 kilometer, we reden in Duitsland tegen een stevige berg omhoog, melding in de BC en motor in noodloop. Nog niet eerder meegemaakt, maar dankzij ervaringen van anderen hier, wist ik voldoende. Op een kleine, donkere parkeerplaats heb ik de anwb ingeschakeld. Na tweeëneenhalf uur wachten kwam er een vriendelijke man van de ADAC. Hij heeft geprobeerd de storing uit te lezen, maar er stond geen storing die hij kon uitlezen. De melding was ook verdwenen en na nog wat kijken en luisteren vond de man het een goed idee dat we verder zouden rijden. Hij moest nog een x-aantal kilometers dezelfde richting op en zou naar ons uitkijken in het geval we alsnog zouden stranden.
Na 70 kilometer weer een flinke klim en weer in de noodloop! Maar die aardige ADACman kon natuurlijk niet met ons mee naar Italië en was inmiddels niet meer achter ons. We hebben een grotere parkeerplaats kunnen bereiken en wederom de anwb ingeschakeld, met het verzoek om een autoambulance te sturen, waar ik met mijn vrouw en 2 kleuters in mee konden. Na weer anderhalf uur kwam er een andere ADACman ons halen, die ons naar Volvo Haas in Bad Kreuznach bracht.
Om 07.00 uur stonden we daar voor de deur. De eerste medewerker, een dame van de administratie, arriveerde kort na ons en vertelde dat de eerste 'Techniker' om 08.00 zou beginnen. Ze heeft alvast een werkbon opgesteld en we zouden snel geholpen worden.
Ze hebben de storingen uitgelezen, gereset en een nieuwe versie software geladen. De storing lag aan de etm, die niet goed op de luchtdruk van de turbo reageerde. Met de nieuwere versie zouden de toleranties ruimer moeten zijn. Hij verzekerde ons dat we probleemloos naar onze vakantiebestemming moesten komen. Echter; mijn voorwielophanging vertoonde wel wat mankementen. Hij heeft een reactiestangetje of stabi-stangetje aangedraaid en vertelde me dat de veerpoten en de -lagers niet goed waren. De auto was 'wabbelisch'. Ik vertelde hem nog dat de auto onlangs door de apk is gekomen, maar dat ik er na de vakantie meteen naar zou laten kijken (offerte ter reparatie is ook al aangevraagd). Op de vrij slechte wegen rondom het Gardameer heb ik gevoeld hoe slecht de vering is.
Om half 10 konden we , na betaling van ongeveer €85,- weer ons weegs. We konden gaan genieten van een goede vakantie. De auto heeft me niet in de steek gelaten. Na een aarzelend begin heb ik hem weer stevig de heuvels en bergen laten verslinden en hij heeft geen krimp gegeven. Mijn vakantie kon niet meer stuk!
Dat we een smerige sta-caravan van selectcamp kregen, mocht de pret niet drukken. Echter, het feit dat mijn dochter de laatste week van de vakantie 41 graden koorts heeft gehad en uiteindelijk 5 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen, heeft mijn vakantie aardig verpest.
Gelukkig mocht ze op de laatste dag van ons verblijf mee naar huis. Overigens alleen maar goeds over het ziekenhuis in Desenzano! Ze hebben mijn dochter goed verpleegd en met minimale middelen mocht mijn vrouw ook de gehele tijd daar verblijven. De zorg is er anders dan in Nederland, denk ik, maar ze hebben Ise niet te vroeg naar huis gestuurd. Better safe than sorry.
Op de terugweg heeft de auto zich weer goed gehouden, maar ik merkte in het stuur dat de auto vaag stuurde rond de middenstand en zoekerig was in bepaalde bochten. Met name bij de eerste stuurbeweging op hogere snelheden.
Ik hoop dat dat met het vervangen van de veerpoten, rubbers, stabi's en reactiestangetjes opgelost is. Anders moet ik misschien wel bang zijn voor mijn stuurhuis. Iemand die hier een idee/visie over heeft?
Het belangrijkste; met mijn dochter gaat het weer redelijk goed. Ze is vermoeid en is de ervaringen op haar manier aan het verwerken. Het lijkt erop dat het een keelontsteking is geweest in combinatie uitdrogingsverschijnselen. Maar ook het Adenovirus is terloops door een arts genoemd. Maar dat hebben ze niet nader onderzocht. Ze is thuis!
Vandaag heeft mijn eega ook de reisverzekering verder ingelicht en we krijgen een redelijke schadevergoeding voor de vakantiedagen, extra benzineverbruik voor de ziekenhuisbezoeken die mijn zoon en ik elke dag aflegden en het eten dat zij daar heeft moeten kopen. Ze deden er niet moeilijk over. Ook de extra telefoonkosten mogen we nog declareren als de rekeningen bekend zijn. Daarvoor ook hulde! Ter compensatie gaan we nog lekker 3 dagen en 2 nachten naar de Efteling. En volgend jaar beter, hopelijk...
Na zo'n 220 kilometer, we reden in Duitsland tegen een stevige berg omhoog, melding in de BC en motor in noodloop. Nog niet eerder meegemaakt, maar dankzij ervaringen van anderen hier, wist ik voldoende. Op een kleine, donkere parkeerplaats heb ik de anwb ingeschakeld. Na tweeëneenhalf uur wachten kwam er een vriendelijke man van de ADAC. Hij heeft geprobeerd de storing uit te lezen, maar er stond geen storing die hij kon uitlezen. De melding was ook verdwenen en na nog wat kijken en luisteren vond de man het een goed idee dat we verder zouden rijden. Hij moest nog een x-aantal kilometers dezelfde richting op en zou naar ons uitkijken in het geval we alsnog zouden stranden.
Na 70 kilometer weer een flinke klim en weer in de noodloop! Maar die aardige ADACman kon natuurlijk niet met ons mee naar Italië en was inmiddels niet meer achter ons. We hebben een grotere parkeerplaats kunnen bereiken en wederom de anwb ingeschakeld, met het verzoek om een autoambulance te sturen, waar ik met mijn vrouw en 2 kleuters in mee konden. Na weer anderhalf uur kwam er een andere ADACman ons halen, die ons naar Volvo Haas in Bad Kreuznach bracht.
Om 07.00 uur stonden we daar voor de deur. De eerste medewerker, een dame van de administratie, arriveerde kort na ons en vertelde dat de eerste 'Techniker' om 08.00 zou beginnen. Ze heeft alvast een werkbon opgesteld en we zouden snel geholpen worden.
Ze hebben de storingen uitgelezen, gereset en een nieuwe versie software geladen. De storing lag aan de etm, die niet goed op de luchtdruk van de turbo reageerde. Met de nieuwere versie zouden de toleranties ruimer moeten zijn. Hij verzekerde ons dat we probleemloos naar onze vakantiebestemming moesten komen. Echter; mijn voorwielophanging vertoonde wel wat mankementen. Hij heeft een reactiestangetje of stabi-stangetje aangedraaid en vertelde me dat de veerpoten en de -lagers niet goed waren. De auto was 'wabbelisch'. Ik vertelde hem nog dat de auto onlangs door de apk is gekomen, maar dat ik er na de vakantie meteen naar zou laten kijken (offerte ter reparatie is ook al aangevraagd). Op de vrij slechte wegen rondom het Gardameer heb ik gevoeld hoe slecht de vering is.
Om half 10 konden we , na betaling van ongeveer €85,- weer ons weegs. We konden gaan genieten van een goede vakantie. De auto heeft me niet in de steek gelaten. Na een aarzelend begin heb ik hem weer stevig de heuvels en bergen laten verslinden en hij heeft geen krimp gegeven. Mijn vakantie kon niet meer stuk!
Dat we een smerige sta-caravan van selectcamp kregen, mocht de pret niet drukken. Echter, het feit dat mijn dochter de laatste week van de vakantie 41 graden koorts heeft gehad en uiteindelijk 5 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen, heeft mijn vakantie aardig verpest.
Gelukkig mocht ze op de laatste dag van ons verblijf mee naar huis. Overigens alleen maar goeds over het ziekenhuis in Desenzano! Ze hebben mijn dochter goed verpleegd en met minimale middelen mocht mijn vrouw ook de gehele tijd daar verblijven. De zorg is er anders dan in Nederland, denk ik, maar ze hebben Ise niet te vroeg naar huis gestuurd. Better safe than sorry.
Op de terugweg heeft de auto zich weer goed gehouden, maar ik merkte in het stuur dat de auto vaag stuurde rond de middenstand en zoekerig was in bepaalde bochten. Met name bij de eerste stuurbeweging op hogere snelheden.
Ik hoop dat dat met het vervangen van de veerpoten, rubbers, stabi's en reactiestangetjes opgelost is. Anders moet ik misschien wel bang zijn voor mijn stuurhuis. Iemand die hier een idee/visie over heeft?
Het belangrijkste; met mijn dochter gaat het weer redelijk goed. Ze is vermoeid en is de ervaringen op haar manier aan het verwerken. Het lijkt erop dat het een keelontsteking is geweest in combinatie uitdrogingsverschijnselen. Maar ook het Adenovirus is terloops door een arts genoemd. Maar dat hebben ze niet nader onderzocht. Ze is thuis!
Vandaag heeft mijn eega ook de reisverzekering verder ingelicht en we krijgen een redelijke schadevergoeding voor de vakantiedagen, extra benzineverbruik voor de ziekenhuisbezoeken die mijn zoon en ik elke dag aflegden en het eten dat zij daar heeft moeten kopen. Ze deden er niet moeilijk over. Ook de extra telefoonkosten mogen we nog declareren als de rekeningen bekend zijn. Daarvoor ook hulde! Ter compensatie gaan we nog lekker 3 dagen en 2 nachten naar de Efteling. En volgend jaar beter, hopelijk...