En nog een XC60...

De eerste generatie XC60
xel
1st Gear member

Hallo,

zo als in het voorstellings topic aangegeven, na 30+ tevreden jaren met japanse produkten nu voor de afwisseling eens een Europeaan!

Die zal hoofdzakelijk bestuurd worden door mijn vrouwtje, en die houdt van voertuigen met pit :D

XC60 T6 AWD Summum etc, bijna full option (geen leer, geen R-Design, geen getinte ruiten, geen beschermplaten noch treeplanken). De rest zit erin, denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een beestachtige motor, fantastische wegligging dankzij 19" en FourC, een veel praktische details. M.a.w. ik ben (bijna) rondom tevreden.

Het is wel nog aan de enorme breedte van de XC60 wennen. Met uitgeklapte spiegels gaat hij amper door de garagepoort.

En dan zijn er een paar kleine dingen waarmee ik nu niet echt tevreden ben, maar misschien zijn die instelbaar of begrijp ik de interactie van alle instellingen nog niet goed. Dat zien we nog wel.

Groetjes uit Limburg!
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Heel veel plezier met je Europeaan!!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
renezzzz
2nd Gear member

Top auto! Erg mooi, heel veel plezier ermee!
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Thom
5th Gear member

Een Summum zonder leer :?? De XC60 is idd erg breed, in parkeergarages is het oppassen geblazen met de spiegels!
xel
1st Gear member

Thom schreef:Een Summum zonder leer :??
Ja, dat is hier inderdaad mogelijk, zij het niet eenvoudig. Volvo wilde er pas aan beginnen, nadat ik in de garage een schriftelijke verklaring had afgelegd (en ondertekend), dat wij definitief geen leer wilden. Leer weglaten kan trouwens zonder meerprijs, maar je krijgt er ook geen vermindering voor.

Geen leer moeten nemen, dat was een van de troeven van Volvo. Bij alle Japanse merken moest men leren bekleding op de koop toenemen, als men voor een hogere uitrusting koos. Bij sommigen werd je zelfs verplicht, om een dieselmotor te nemen.

Toen de bestelling al liep, kwam er blijkbaar nog een vraag van de productiemanager in Zweden, of het klopte dat er geen getinte ruiten mochten instaan. Ja, ook dat was de uitdrukkelijke wens van de klant, antwoordde de garagist.

En zo gebeurde het. Geen leer, geen getinte ruiten. :D
XC60 T6 AWD MY2012, 304pk, geartronic 6-trapsautomaat, ice white, Eriksberg T-Tec bekleding, zomerbanden op Achilles 19"; donkergrijs, winterbanden op 18"; Zephyrus, Summum + Xenium packs, Advanced Safety pack, panoramisch dak, elektrisch bediende achterklep, Four-C elektronisch regelbare chassis, Premium Sound System, front camera, Volvo alu lastdragers, afneembare trekhaak
BlackcurrantV70
7th Gear member

Fotootje van de binnenkant ?

Ben wel verbaasd dat je geen leer wilt, ik moet zeker leer hebben in al mijn Volvo's.

Ik vind het veel aangenamer en onderhoudsvriendelijker dan stof.

De motor is inderdaad een beest, ik heb er bij Volvo in Torslanda mee gereden, gaat als de brandweer, maar ik zou de verzekering, tax en bezine er niet voor willen betalen.....

Gelukkig heb je de standaard uitlaatpijpjes behouden en er geen rioolbuis ondergehangen...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Paul
Geartronic member

In mijn vader's XC wilden we allerlei dingen in een pakket waar ook die veelste donkere ramen in zaten. Jij zegt nu dat je dat dus kon DE-selecteren?
Heel bizar allemaal.

Hadden namelijk graag ipv 100% 70% tint gehad.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
xel
1st Gear member

BlackcurrantV70 schreef:Fotootje van de binnenkant ?
Zal ik bij eerstkomende gelegenheid (morgen?) maken en posten.
BlackcurrantV70 schreef:Ben wel verbaasd dat je geen leer wilt, ik moet zeker leer hebben in al mijn Volvo's. Ik vind het veel aangenamer en onderhoudsvriendelijker dan stof.
Ik zit opperbest in het R-Design leer, en ook het "Select" leer van de Summum vind ik prima. De onderhoudsvriendelijkheid van leer staat vast (wij hebben nog een andere wagen met super leren bekleding, waarin ik meestal rij). Maar mijn vrouw vindt het niet fijn om op leer te zitten, zij het in de zitkamer of in de wagen. En het is haar auto. Geen leer dus.
BlackcurrantV70 schreef:De motor is inderdaad een beest, ik heb er bij Volvo in Torslanda mee gereden, gaat als de brandweer, maar ik zou de verzekering, tax en bezine er niet voor willen betalen.....
Op "D" gaat de motor super.. Met de versnellingsbak in "S" wordt plankgas geven gewoon onverstandig :D
BlackcurrantV70 schreef:Gelukkig heb je de standaard uitlaatpijpjes behouden en er geen rioolbuis ondergehangen...
Mrs xel zou zoiets nooit op haar auto willen. Ik heb uit nieuwsgierigheid even gekeken naar wat er beschikbaar is (bijv Heico), maar vond dat ook niet echt mooi. Kwestie van persoonlijke smaak, zoals de meeste dingen.
Paul schreef:Jij zegt nu dat je dat dus kon DE-selecteren?
De-selecteren is zelfs teveel gezegd. Ik moest het gewoon NIET selecteren. Alleen dat men bij de productie dacht dat ik het vergeten was, maar dat was niet zo. Wij hadden van de garage een XC60 T6 R-Design op proef gekregen, die had achter getinte ruiten, en wij allebei vonden die veel te donker.
XC60 T6 AWD MY2012, 304pk, geartronic 6-trapsautomaat, ice white, Eriksberg T-Tec bekleding, zomerbanden op Achilles 19"; donkergrijs, winterbanden op 18"; Zephyrus, Summum + Xenium packs, Advanced Safety pack, panoramisch dak, elektrisch bediende achterklep, Four-C elektronisch regelbare chassis, Premium Sound System, front camera, Volvo alu lastdragers, afneembare trekhaak
diesel01
Geartronic member

Ik ben dan best benieuwd waar jij zelf in rijdt..
Een XC60 is niet van het formaat "een autotje voor d'r bij"
rwa
2nd Gear member

Gefeliciteerd en welkom bij de club, daar gaan jullie veel plezier aan beleven.
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
P-Stone
2nd Gear member

xel schreef: ...bijna full option (geen leer, geen R-Design, geen getinte ruiten, geen beschermplaten noch treeplanken). De rest zit erin, denk ik.
Hier hetzelfde. Ik wou geen leren zetels (vind ik plakkerig in de zomer en koud in de winter), geen getinte ruiten (vind ik 's nachts erg hinderlijk), geen R-design...
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
The Volvoboy
7th Gear member

Mooie XC60!! Toevallig nog foto's van de binnenkant?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
xel
1st Gear member

BlackcurrantV70 schreef:Fotootje van de binnenkant ?
The Volvoboy schreef:Toevallig nog foto's van de binnenkant?
U vraagt, wij draaien: :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierop had ik de front camera aangezet:

Afbeelding

De FourC keuzetoetsen onderaan:

Afbeelding

Afbeelding
xel
1st Gear member

P-Stone schreef:Hier hetzelfde. Ik wou geen leren zetels...
Prima dat men de keuze heeft!
Thom
5th Gear member

Fraai hoor, en lekker vol ook, met Four-C (benieuwd wat u ervan vindt, de XC60 is toch een hoge koets, hebben die instelbare dempers meerwaarde?), Driver Support Line, panoramadak, camera's, Premium Sound.. :)

U koopt de wagen natuurlijk voor uzelf, maar ik begrijp uw dealer wel..bij inruil is de bekleding vrees ik op zo'n dikke T6 een minpunt..
xel
1st Gear member

Thom schreef:U koopt de wagen natuurlijk voor uzelf, ..bij inruil is de bekleding vrees ik op zo'n dikke T6 een minpunt..
Daar heeft U gelijk. Maar ik vrees dat de hele T6 in België bij verkoop één enkel dik minpunt is: geen dieselmotor, hoog verbruik, enorme wegenbelasting en verzekering. De wegenbelasting wordt in de toekomst waarschijnlijk nog erger. M.a.w. T6=weggegooid geld. De stoffen bekleding is daar nog het minste van de problemen. Maar, zoals U schrijft, wij kochten hem voor ons zelf. Zijn voorganger (Mitsubishi Galant 2000 V6-24) diende volle 17 jaar bij ons. De XC60, als die het volhoudt, mag waarschijnlijk ook zéér lang blijven. Inruilwaarde stond daarom niet erg hoog op de prioriteitenlijst, rijplezier darentegen heel bovenaan.
Thom schreef:benieuwd wat u ervan vindt, de XC60 is toch een hoge koets, hebben die instelbare dempers meerwaarde?
Van het FourC systeem ben ik tot nu toe onder de indruk. Ben blij dat ik het heb laten opzetten. Met nog maar 1150 km rijervaring kan ik er natuurlijk nog niet het fijne over zeggen. Mijn indruk tot nu toe: de reactie op het omschakelen is bijna onmiddelijk, en de verschillen zijn ingrijpend. Op "Comfort" maakt het de belgische wegen veel minder hobbelig, de helling in de bochten is niet overdreven, maar het chassis swingt op de verkeersdrempels iets teveel na. Ik heb het dus nog niet dikwijls gebruikt. Meestal staat het nu op "Sport", dat lijkt een goede afstemming voor bijna alles. Als ik alleen rij, zet ik het soms op "Advanced". Dan lijkt de XC60 ondanks zijn hoogte bijna een Go-Cart, er is nauwelijks nog vering voelbar, en elke oneffenheid in de weg komt door. Dat, en daarbij de versnellingsbak in "S"-stand: echt niet meer normaal.

(Opnieuw geredigeerd, de beweringen over de bochten-helling in de verschillende standen waren objectief niet correct.)
rwa
2nd Gear member

Ontbreken van leer is tegenwoordig echt geen probleem meer dit wordt als occasion gewoon achteraf toegevoegd als daar behoefte aan is. Maar deze moet nog een heel leven bij de familie doorbrengen😃😃.
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
xel
1st Gear member

rwa schreef:Ontbreken van leer is tegenwoordig echt geen probleem meer dit wordt als occasion gewoon achteraf toegevoegd als daar behoefte aan is.
Ja, ik wist niet dat dat zo eenvoudig was. Ik was ooit bij een Volvo-verdeler gaan kijken naar een C70 waarvan de zetels tamelijk versleten waren. En de verkoper daar zei ook dat ze het leer voor verkoop gewoon zouden vervangen. Wij zullen zien of het bij ons ooit nodig wordt ;-)
xel
1st Gear member

diesel01 schreef:Ik ben dan best benieuwd waar jij zelf in rijdt..
Een XC60 is niet van het formaat "een autotje voor d'r bij"
Ik heb een beetje moeten nadenken hoe ik het antwoord moet formuleren. Natuurlijk is de XC60 niet zo maar "een autotje voor d'r bij". Maar zo werkt dat bij ons ook niet. Wij hebben gewoon twee autos. Wie wil wegrijden, die neemt dat waarop zij/hij zin heeft of wat haar/hem beter uitkomt. Als ik heel eerlijk mag zijn, dan is dat voor mij dezer dagen meestal de XC60. :D

Waarin ik (tot nu toe) meestal reed, dat is niet echt een geheim, want het staat op het kofferdeksel te lezen:

Afbeelding

Deze discussie is ooit begonnen met leer (of juist geen leer...). In elk geval zit er wel degelijk leer in dat ding:

Afbeelding

Afbeelding

Onze LS430, in 2003 gekocht, heeft op dit moment ca 125000km op de teller. Het is al de tweede LS, de eerste was een LS400 Mk III die wij tot 225000km hadden en die er toen nog uitzag als nieuw. Dus tevredenheid alom. Ik ben al lang een tamelijk verstokte Lexus-fanaat (lid nummer 123 van het Euro Lexus Forum :-) ). Sedert een paar jaren mag ik de LS-afdeling van het Euro forum mee helpen modereren.

http://euro.lexusownersclub.com/forums/ ... owforum=79

Waarom dan geen tweede Lexus in huis? De Lexus SUVs, ook de hybrides, moesten bij de selectie het onderspit delven. De bestuurderspositie voor mijn vrouw was gewoon niet goed, en dan het onvermijdelijke leer... Ik zelf was niet echt onder de indruk van de prestaties en evenmin van het rijgedrag. Nu is de kogel door de kerk, XC60 in huis, en ik ben super tevreden met deze keuze.

Hartelijk dank aan iedereen voor het welkom in het forum, ik verheug mij op interessante themas en misschien op het één of andere treffen ergens!

:D
diesel01
Geartronic member

Dat is geen straf om in te rijden luxe met een hoofdletter, wel heel iets anders dan de Volvo.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”