Gisteren na een zeer warme start (donkerblauwe auto stond uren in de zon) en 10 minuten rijden, ontstonden de volgende symptomen;
- De centrale vergrendeling ging rammelen. Hele korte felle tikjes
- Wijzers voor temp, toeren en snelheid vallen.
- Ruitenwissers begonnen spontaan te wissen.
- Airco viel uit.
- Melding in dashboard (portier links achter open) incl rood driehoekje. (portier was uiteraard gesloten).
- Bedieningspaneel ramen, spiegels aan bestuurderszijde werkte niet meer. (rechts nog wel).
- Richtingaanwijzers werkten niet meer.
- Dimlicht werkte niet meer, stadslicht en remlichten wel...
- Binnenverlichting ging spontaan branden.
Kortom; een serie van plotselinge storingen die allemaal tegelijk leken te ontstaan.
Omdat ik nog maar een klein stukje moest rijden en begeleid werd door m'n zwager, ben ik toch maar de auto thuis gaan brengen ipv naar een dealer zoeken. Thuis aangekomen heb ik de zekeringen bekeken waarbij ik niks afwijkends vond. Accu min-pool losgekoppeld en 15 minuten gewacht.
Vervolgens de min-pool er weer op en niets meer aan de hand. Alles werkte weer naar behoren. Fijn natuurlijk, maar toch niet echt geruststellend. Zo wil je je vrouw niet 's avonds op pad sturen om maar iets te noemen.
Ik heb op problemcar.nl 1 melding gevonden van een identiek geval. Ook bij zeer warm weer en exact dezelfde symptomen. Maarrrr niet de oplossing gevonden.
Weet iemand of deze melding meer voor is gekomen?
Weet iemand wat de oorzaak is en hoe ik het kan (laten) oplossen?
Auto betreft: Volvo S60 D5 2004 (tevens MY2004)
Elektrische storing(en) - dashboard, verlichting, SRS
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Vaak komt dat door de accuspanning die te laag is,als je alles laat wissen en de accu en laadspaning laat controleren dan is het opgelost,met de acu pool los wis je namelijk niet veel.
Storingen blijven opgeslagen.
Als je de auto opnieuw had gestart was het probleem ook opgelost in de meeste gevallen.
Storingen blijven opgeslagen.
Als je de auto opnieuw had gestart was het probleem ook opgelost in de meeste gevallen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Ik heb de auto al sinds hij anderhalf jaar oud was en de accu is nog origineel.
Kan denk ik geen kwaad om er sowieso maar eens een nieuwe in te zetten.
Kan denk ik geen kwaad om er sowieso maar eens een nieuwe in te zetten.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Vanmiddag even de accu en laadspanning laten controleren.
Laadspanning in orde en de accu geeft maar 14.5 Ah waar hij er 80 zou moeten geven. Dus een nieuwe is besteld en komt er vrijdag in.
Daar maar eens beginnen. Hopelijk is het dan klaar. Anders komt de dynamo als volgende kandidaat in het rijtje.
Laadspanning in orde en de accu geeft maar 14.5 Ah waar hij er 80 zou moeten geven. Dus een nieuwe is besteld en komt er vrijdag in.
Daar maar eens beginnen. Hopelijk is het dan klaar. Anders komt de dynamo als volgende kandidaat in het rijtje.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26.07.2012 - 08:40
Heb precies hetzelfde probleem. Is nu voor de tweede keer voorgekomen (daarna maanden zonden problemen gereden). Ik hoor eerst een 'harde tik', vervolgens valt vrijwel het hele instrumentenpaneel uit, werkt vrijwel alle electronica niet meer behalve de radio. Vervolgens als je de de motor uitdoet en weer opnieuw start zie je een paar keer de achtergrond van het instrumentenpaneel flikkeren en valt hij weer uit. Als je de auto dan laat staan en de volgende ochtend opstart is er geen probleem (alleen foutmelding SRS storing Airbag)
Omdat het de tweede keer was dat dit gebeurde heb ik er nu ook filmpjes van gemaakt. Zie:
en
Omdat het de tweede keer was dat dit gebeurde heb ik er nu ook filmpjes van gemaakt. Zie:
en
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Ik heb er een nieuwe 90Ah in laten zetten. Nu maar hopen dat 't weg blijft. Ik heb hem laten uitlezen en er stonden allemaal storingen in, die ontstaan zijn op of omstreeks het tijdstip van de uitval zoals hierboven omschreven.
Vanzelfsprekend houd ik de vinger aan de pols, maar zo'n storing gaat niet stilletjes voorbij. Dus het kan je niet ontgaan
Vanzelfsprekend houd ik de vinger aan de pols, maar zo'n storing gaat niet stilletjes voorbij. Dus het kan je niet ontgaan

Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 09.03.2010 - 22:14
Hi Keesjan,
Vanmiddag bleven mijn tellers even hangen en kort hierna viel het instrumentarium uit.
Auto een paar keer opnieuw gestart zonder resultaat.
heb je alleen de min pool van de accu afgehaald om de auto te resetten?
Wat koste de nieuwe accu?
gr Patrick
Vanmiddag bleven mijn tellers even hangen en kort hierna viel het instrumentarium uit.
Auto een paar keer opnieuw gestart zonder resultaat.
heb je alleen de min pool van de accu afgehaald om de auto te resetten?
Wat koste de nieuwe accu?
gr Patrick
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Prijs accu ligt eraan welke soort. Mijn ervaring is dat een dealer niet heel duur is
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Hallo Patrick,
Ik heb inderdaad alleen de min-pool eraf gehaald en hem 10 tot 15 minuutjes laten staan.
Is bij jou ook de accu al oud en aan vervanging toe? Ik heb er een nieuwe 90Ah accu (origineel Volvo) in laten zetten.
De accu heeft mij €149,99 incl btw gekost.
Ik heb inderdaad alleen de min-pool eraf gehaald en hem 10 tot 15 minuutjes laten staan.
Is bij jou ook de accu al oud en aan vervanging toe? Ik heb er een nieuwe 90Ah accu (origineel Volvo) in laten zetten.
De accu heeft mij €149,99 incl btw gekost.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Eergisteren en de dag ervoor wederom exact dezelfde storing !! Balen natuurlijk. Maar daarmee gaat het niet over.
Weer beide keren bij snikheet weer, nadat de auto uren in de zon heeft gestaan. Gelijke omstandigheden aan vorig jaar dus.
Om een lang verhaal iets in te korten;
Uitlezen, hele rits foutmeldingen, luchtkwaliteit, climat control, elektrische ramen, etc etc
Alles een reset gegeven, maar de storing bleef zitten/terugkomen.
Gisterochtend konden we geen contact meer krijgen met de auto. Starten lukte ook niet meer. Lampen gingen aan en niet meer uit... Soort van Christine in het boek van Stephen King.
Toen op advies van de Volvo-dealer een harde reset gegeven. Contact op II accu-pool eraf en terug erop.
Toen verdween de storing en kwam vooralsnog niet meer terug.
Heeft iemand van de (ervarings)deskundigen hier, nog iets toe te voegen? Vergeet ik iets? Tips, trucs?
Weer beide keren bij snikheet weer, nadat de auto uren in de zon heeft gestaan. Gelijke omstandigheden aan vorig jaar dus.
Om een lang verhaal iets in te korten;
Uitlezen, hele rits foutmeldingen, luchtkwaliteit, climat control, elektrische ramen, etc etc
Alles een reset gegeven, maar de storing bleef zitten/terugkomen.
Gisterochtend konden we geen contact meer krijgen met de auto. Starten lukte ook niet meer. Lampen gingen aan en niet meer uit... Soort van Christine in het boek van Stephen King.
Toen op advies van de Volvo-dealer een harde reset gegeven. Contact op II accu-pool eraf en terug erop.
Toen verdween de storing en kwam vooralsnog niet meer terug.
Heeft iemand van de (ervarings)deskundigen hier, nog iets toe te voegen? Vergeet ik iets? Tips, trucs?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 28.11.2005 - 17:46
- Locatie: Deventer
Mijn meters vallen ook geregelt weg ik rij echter een S80. Zelf vermoed ik dat dit een storing betreft in het Instrumenten Paneel.
Of dit bij de S60 ook een vaak voorkomend euvel is weet ik niet, Maar als het zo is lijkt het mij toch een zwak punt in onze volvo's
Bij mij kann ik het tijdelijk oplossen door de min pool van de accu even los te halen.
Of dit bij de S60 ook een vaak voorkomend euvel is weet ik niet, Maar als het zo is lijkt het mij toch een zwak punt in onze volvo's
Bij mij kann ik het tijdelijk oplossen door de min pool van de accu even los te halen.
Overgestapt van Saab naar Volvo
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
@netwerk11; Ik vermoed dat dat een ander soort storing is. Die beperkt zich vooral tot de toerenteller, snelheidsmeter, kilometerteller etc. Ik vermoed dat bij jou de climat control en de elektrische ramen het wel blijven doen? Overigens kan je bij de betere Volvospecialist je tellerbak inleveren en voor een fractie van een nieuwe laten repareren. Maar dat wist je wellicht al.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40
Beste Keesjan,
Bij een harde reset moet dan de sleutel bij het verwijderen en terug plaatsen van de accu pool in stand twee blijven staan?
Bij een harde reset moet dan de sleutel bij het verwijderen en terug plaatsen van de accu pool in stand twee blijven staan?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Ja, klopt. Hij moet op contact blijven staan. Het idee erachter is dat de elektronica als het ware met een klap tot leven gewekt wordt. Dat schijnt soms nodig te zijn om hardnekkige fouten uit het systeem te krijgen.s 60 summum schreef: Bij een harde reset moet dan de sleutel bij het verwijderen en terug plaatsen van de accu pool in stand twee blijven staan?
Overigens wordt deze procedure door Volvo zelf geadviseerd.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
En het verhaal is nog niet afgelopen...
Gisteren bij terugkeer vanuit het gezellige Emmen (plm 260KM) de S60 gepakt die een hele dag in de brandende zon had gestaan op de parking van het hotel. Je voelt hem al aankomen... na 300 meter hoorde ik het eerste relais al tikken. Toen ging de ruitenwisser een eigen leven leiden en vervolgens klikkerdeklik, melding storing remsysteem, alle meters uit, airco uit. Daar sta je dan.
Accu los, even wachten, accu erop. Starten en vrijwel meteen weer de storing erin.
Op internet een Volvo-dealer in de buurt gezocht. Is Broekhuis in Hoogeveen geworden. Daar te woord gestaan door een jongeman die ogenschijnlijk niet erg onder de indruk was van een gezin dat nog door het hele land moet, met een auto waar absoluut geen vertrouwen in is.
Na plm 45 minuten wachten kwam er dan een monteur die zonder iets aan mij te vragen een proefrit ging doen. Na terugkeer kwam hij met de receptie-medewerker naar me toe en deelde mede dat het best een forse storing was en hij er niets aan kon doen. Want het was te druk en er waren te weinig mensen. Wie ben ik om daaraan te twijfelen. Het is tenslotte zomervakantie en ook Volvo-monteurs moeten er wel eens uit. Hij wilde de storing wel aanpakken, maar dan zou de auto pas eind volgende week aan de beurt zijn geweest...
Overigens had men nog wel tijd om mij met de gebakken peren en een rekening van €45,38 weer op pad te sturen.
De monteur had de volgende suggestie;
Advies om de stekkerverbindingen onder de parafan te demonteren, door te meten en aan de hand van deze reparatie afwachten of de storing terugkomt.
Affijn, anderhalf uur later, met dezelfde storing, 45 euro armer, snelheid aflezend op het navigatiesysteem en alle ramen open, met samengeknepen billen de reis aanvaard. Zo tegennatuurlijk om nergens richting aan te geven. Zo moet een gemiddelde mercedes-bestuurder zich iedere dag voelen.
Ik ben er niet trots op, maar het alternatief van een week in een hotel in Hoogeveen of auto huren a 50 euro per dag X 9 plus heen en terugreis om de S60 op te halen, vond ik ook niet aanlokkelijk.
Maar ik vind het verdacht stil op het forum nav dit probleem.
Is het dan zo zeldzaam? Kent iemand die stekkerverbindingen onder de parafan? Komt daar wel eens water in of corrodeert dat wel eens? Plus dat mbt mijn storing nu zo langzamerhand wel vastgesteld is dat het zich alleen openbaart bij (erg) hoge buitenluchttemperaturen.
Ik kan het niet uitstaan dat er een probleem is. Heb hem dan ook al drie keer bij een dealer gebracht en drie keer voor niets rekeningen betaald. Maar het moet opgelost worden. En zelf heb ik niet voldoende skills om dit varkentje te wassen.
Ik ben benieuwd...
Gisteren bij terugkeer vanuit het gezellige Emmen (plm 260KM) de S60 gepakt die een hele dag in de brandende zon had gestaan op de parking van het hotel. Je voelt hem al aankomen... na 300 meter hoorde ik het eerste relais al tikken. Toen ging de ruitenwisser een eigen leven leiden en vervolgens klikkerdeklik, melding storing remsysteem, alle meters uit, airco uit. Daar sta je dan.
Accu los, even wachten, accu erop. Starten en vrijwel meteen weer de storing erin.
Op internet een Volvo-dealer in de buurt gezocht. Is Broekhuis in Hoogeveen geworden. Daar te woord gestaan door een jongeman die ogenschijnlijk niet erg onder de indruk was van een gezin dat nog door het hele land moet, met een auto waar absoluut geen vertrouwen in is.
Na plm 45 minuten wachten kwam er dan een monteur die zonder iets aan mij te vragen een proefrit ging doen. Na terugkeer kwam hij met de receptie-medewerker naar me toe en deelde mede dat het best een forse storing was en hij er niets aan kon doen. Want het was te druk en er waren te weinig mensen. Wie ben ik om daaraan te twijfelen. Het is tenslotte zomervakantie en ook Volvo-monteurs moeten er wel eens uit. Hij wilde de storing wel aanpakken, maar dan zou de auto pas eind volgende week aan de beurt zijn geweest...
Overigens had men nog wel tijd om mij met de gebakken peren en een rekening van €45,38 weer op pad te sturen.
De monteur had de volgende suggestie;
Advies om de stekkerverbindingen onder de parafan te demonteren, door te meten en aan de hand van deze reparatie afwachten of de storing terugkomt.
Affijn, anderhalf uur later, met dezelfde storing, 45 euro armer, snelheid aflezend op het navigatiesysteem en alle ramen open, met samengeknepen billen de reis aanvaard. Zo tegennatuurlijk om nergens richting aan te geven. Zo moet een gemiddelde mercedes-bestuurder zich iedere dag voelen.
Ik ben er niet trots op, maar het alternatief van een week in een hotel in Hoogeveen of auto huren a 50 euro per dag X 9 plus heen en terugreis om de S60 op te halen, vond ik ook niet aanlokkelijk.
Maar ik vind het verdacht stil op het forum nav dit probleem.
Is het dan zo zeldzaam? Kent iemand die stekkerverbindingen onder de parafan? Komt daar wel eens water in of corrodeert dat wel eens? Plus dat mbt mijn storing nu zo langzamerhand wel vastgesteld is dat het zich alleen openbaart bij (erg) hoge buitenluchttemperaturen.
Ik kan het niet uitstaan dat er een probleem is. Heb hem dan ook al drie keer bij een dealer gebracht en drie keer voor niets rekeningen betaald. Maar het moet opgelost worden. En zelf heb ik niet voldoende skills om dit varkentje te wassen.
Ik ben benieuwd...
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Ja is idd stil, (misschien vakantietijd?) maar ik loop hier al een paar jaartjes mee en deze storing nog niet eerder gelezen.
Nmm "klinkt" het als een massastoring. Hitte en hoge luchtvochtigheid. Maar waar?
Wel heel nieuwsgierig waar dit door veroorzaakt wordt.
Nmm "klinkt" het als een massastoring. Hitte en hoge luchtvochtigheid. Maar waar?
Wel heel nieuwsgierig waar dit door veroorzaakt wordt.