eerder probleem afslaan revisited

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Hoi,

zie ook dit topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=45915

ik had toen een probleem van afslaan bij warme motor. De oorzaak bleek toen de versleten dynamo borstels: bij warmlopen werden de versleten borstels echt te kort, laadde hij niet meer bij, dipte de boordspanning. Gevolg: afslaan van de motor. (Maar, op zich zou de motor toch niet METEEN hoeven afslaan toch? Daarom hieronder verder. )

nu heb ik laatst dit weer een keer meegemaakt, en het was op een moment dat veel stroomverbruikers aan stonden: fan op 4, dimlicht aan, koelventilateur aan etc.
De dynamo laadt wel bij; die tilt de boordspanning iig wel boven de 14volt uit.

Vraag: kan het zijn dat er toch iets mis is met de ECU? En op momenten dat heel af en toe de boordspanning even dipt, de ECU van de leg raakt, en de ontsteking stopt?

Ik overweeg daarom een andere ECU van de sloop te halen (B18U motor, phase II). Maarja, die dingen zullen ook niet helemaal gratis zijn. Toch, als ze niet veel kosten is het natuurlijk best de moeite van het proberen waard.

Komt dit bekend voor?

Ter vergelijking, mijn B20F had laatst ook een dynamo die niets meer deed: regulator stekker afgebroken. Ik zag plots alle verlichting dimmen etc. Maar de motor: die bleef gewoon probleemloos lekker door draaien.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk eerst maar eens de min aansluitingen na op corrossie. Die bovenop het motorblok bij het hijsoog, op de versn.bak onder het luchtfilter en het kleintje op de verdeler.
Verder even de vliegwiel sensor eruit halen en de tip goed schoonmaken met contactspray en tandenborstel. Kan je gelijk even de weerstand ervan opmeten: 220Ω (±60Ω)
Het lijkt me sterk dat dit door de ecu wordt veroorzaakt
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Hallo IRoll,

Deze aansluitingen zijn vrij van corrosie.
Ook de vliegwielsensor is schoon en met juiste weerstand.

Intussen heb ik de dynamo vervangen en ook de polen daarvan nog eens goed opgeschuurd. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad. Wat natuurlijk nog niet zoveel zegt.

Wel is me iets anders opgevallen. Sinds de nieuwe dynamo erin ligt zit er geen storing meer in de radio. Kan het zijn dat de oude dynamo een stoorsignaal gaf?

De ECU is niet vervangen.

Tot nog toe dus geen porblemen, ik wacht even af.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De dynamo kan zeker storen op de radio ontvangst. Een ontstoorcondensator in de dynamo (of een externe in de aansluiting) hoort dit te voorkomen, die zal wel naar zijn grootje geweest zijn.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Iroll schreef: Kan je gelijk even de weerstand ervan opmeten: 220Ω (±60Ω)
Is die 60 OHM een afwijking v/d 220 OHM?.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

ik ben weer iets verder. d.w.z. ietsje dan.

Het probleem is er nog steeds bij warme motor en matig warm weer: spontaan afslaan op LPG.

Motor b18u monopoint
lpg systeem aeb175 met een OMVL r90e verdamper, en injector emulator.

Intussen heb ik een probleem opgelost met een lambdasonde die in de LPG computer qua waarde schommelde tussen -0,05 volt en +0,65. Niet okay dus. Dat lag deels aan de slechte aarding van de LPG computer.
Nu schommelt de lambda sonde tussen 0,05 volt en zeg 0,75. Wat op zich ook niet helemaal okay is. Dit is een mankement van de lamdasonde, waardoor de motor structureel iets te rijk loopt, (zowel op gas als op benzine) maar verder wel functioneert.

Het warm weer probleem is er nog steeds. Op advies van de de gas specialist heb ik de injector emulator weerstand door gemeten, deze is volgens het boekje 1,5 ohm. (De gedachte was: als de weerstand niet klopt, dan krijgt de motor ECU een verkeerde waarde, en onderbreekt de ontsteking).
Dit lijkt het dus ook niet te zijn, hoewel ik niet bij hete motor getest heb, of de weerstand dan niet toeneemt en wegloopt van de 1,5 ohm.

Wat wel opvalt is dat als bijv. op de snelweg de motor wegvalt op LPG, de motor met omschakelen naar benzine na een of een aantal seconden altijd weer oppikt. Gelukkig maar, maar wel curieus.

Het andere waar ik nog aan dacht is dat wellicht de gaskleppen dichtslaan door bijv. te weinig spanning? Wat daar tegen pleit is dat bij terugschakelen (zie boven) de motor niet METEEN weer oppakt op benzine.

M.a.w. het blijft een zoekplaatje en ben er nog niet uit.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

overigens Iroll, nog even dank voor de tip. maar, ik was nog vergeten te vermelden.
Ik heb de vliegwel sensor al doorgemeten. weerstand was goed, toch een andere op de sloop gehaald, met ook goede weerstand.
Resultaat: helaas geen verschil. Blijft af en toe plots afslaan bij warme motor.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Stappenmotortje ok?
Klepspeling goed?
inlaatspruitstukpakking heel,kan gaan lekken bij warme motor door uitzetting
Vacuumlek ergens
systeem uitgelezen?
Bobine plus ontstekingsdeel in orde?
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

dank voor je reactie Ramon,

Stappenmotortje ok? bedoel je de stationair stappenmotor? die is goed.
Overigens, de lpg stappenmotor voor het lpg mengsel kan niet acuut dicht slaan trouwens, dat zou trager gaan, net zo traag als hij het mengsel bijregelt.

Klepspeling goed? ja, zelf gedaan.

inlaatspruitstukpakking heel,kan gaan lekken bij warme motor door uitzetting.
=heel, maar zou niet verklaren waarom de motor in een keer acuut uitslaat denk ik.

Vacuumlek ergens : zou kunnen, maar daar geldt toch hetzelfde voor?

systeem uitgelezen? yep. 2_3_2. maar een incorrecte lambda verklaart ook niet waarom hij acuut afslaat, dan moet ie eerst even slechter lopen, dan haperen, dan afslaan denk ik.

Bobine plus ontstekingsdeel in orde? denk ik wel, waar denk je aan?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Rhenix fout,slechte contacten of spoel defect,sluiting wanneer hij warm wordt.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die stappenmotor kan wel goed bewegen,maar is de aansturing correct?
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Wederom dank voor je reactie en meedenken.

Wat is de Rhenix? (vergeef me mijn onbenulligheid)

Welke stappenmotor bedoel je nu? Die van het originele benzine systeem die het stationair regelt?
Of bedoel je de stappenmotor die wordt aangestuurd door de LPG computer, die de LPG toevoer naar het mengstuk regelt?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nee,die op de monopoint(carburateur) zit,die stappenmotor bedoel ik!
De Rhenix is de bobine die tegen het schutbord aanzit..
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Dank voor je post Ramon

Zowel de stappenmotor als de Rhenix zijn al vervangen. Ik heb nog twee andere Rhenixen op de plank liggen en allen: geen verschil.

Gisteren heb ik de auto weer warm gereden op LPG en de spanning over de solenoid veiligheidskleppen in het LPG systeem gemeten: deze bleef keurig op accuspanning terwijl de motor toch af sloeg. Dat maakte het minder waarschijnlijk dat het die solenoid kleppen waren.




Overigens denk ik dat ik nu echt, eindelijk, definitief de oorzaak weet! Feest alom alhier!

Het lijkt toch echt een LPG gebonden probleem te zijn -> volgens mij wordt bij rijden op LPG de zgn. injector-emulator te heet bij een warme motor en slaat deze dan door.

Een normale benzine injector heeft een weerstand van ong. 1,3 ohm.
Als deze weerstand te klein wordt (kortsluiting) dan houdt de ECU ermee op en onderbreekt de ontsteking.

Op LPG rijdend wordt de benzine injector uitgeschakeld. en loopt het signaal over een spoel in het LPG systeem (de emulator) die ook een waarde van 1,3 ohm heeft. Tenminste, als deze goed werkt.

Slaat nu de emulator-spoel door, dan slaat de motor, jawel: af.
Heb dit ook gecontroleerd door met een draadje zelf even kortsluiting te maken: en hup, motor slaat af.
Dit kan ook de 1-1-3 foutmelding verklaren, fault in injector wiring.


Goed, wat ik nu gedaan heb is de emulator spoel op een koudere plek hangen, namelijk in bak vlakbij alle relais. Hij wordt inderdaad wel erg warm namelijk als hij zich in de motor-ruimte bevindt. Op zijn nieuwe plekje wordt de emulatorspoel nauwelijks nog warm.

2. ik heb ook nog vanmiddag een andere ECU gehaald bij de sloop. Dit kan ik evt. nog proberen.

3. Op termijn koop ik een nieuwe emulatorspoel denk ik. Die zijn ong. 50 euro.

Ben echt blij dat ik het probleem nu getackeld heb, kreeg er onderhand grijze haren van! Ik kon het ook niet uit staan als ik het probleem niet kan achterhalen.

Dank voor alle reacties en meedenken op dit forum!

Groet, sleutelaar.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

zie ook hierboven.

het probleem bleek dus toch niet opgelost. steeds bij zomer en warme motor ging de motor op lpg afslaan. en het probleem nam toe bij meer stroom verbruik (zoals dimlicht aan, ventilator op 4, mistlichten aan, achterruitverwarming aan etc. Ik kon ook de airco zelfs niet meer aan doen! dat is toch bar.)

de andere motor ecu: probleem bleef.

Ik heb nu de lpg injector emulator vervangen, plus het bijbehorende relais.
volgens mij is het probleem nu echt echt opgelost.
(maar laat ik niet te vroeg juichen, want dat dacht ik vorige keren ook......)
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

accuspanning en oplaadspanning nog recent gemeten?
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

yep
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”