Auto staat op dit moment in de garage voor een grote beurt en apk.
Hij komt alleen niet door de apk vanwege te hoge CO waarde. Deze zit op 8% terwijl 0,5 de limiet is.
Gasklephuis is nieuw
Voorste Lamda is reeds eerder al een keer vervangen.
APK probleem
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Geen foutmeldingen ook in de uitlees apparatuur?,dat kan namelijk niet,als het CO zo hoog is heb je altijd een foutcode in het systeem.
Ik zou ergens anders is een test laten doen.
Ik zou ergens anders is een test laten doen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Of de kat is echt stuk,kan ook,maar bij die km stand lijkt me dat niet het geval.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27.09.2011 - 17:30
De lambda is vervangen. Is dit preventief gebeurd? Of omdat deze stuk was? Is het nieuwe exemplaar ook een exemplaar van een degelijk merk? (Volvo origineel of Bosch)
Als het was omdat deze stuk was, kan het goed zijn dat je bougies vol aanslag zitten. Een kapotte lambda geeft meestal het valse signaal af dat er teveel O2 in de uitlaatgassen zit. De motor gaat dan op zijn beurt dat compenseren door meer benzine in te spuiten. Het kan zijn dat je motor dus een tijdje te rijk heeft gelopen.
Een motor die ook maar iets te rijk loopt, zorgt al meteen voor een zwarte roet-achtige aanslag op de bougies. Die vonken daardoor niet meer perfect.
Als het was omdat deze stuk was, kan het goed zijn dat je bougies vol aanslag zitten. Een kapotte lambda geeft meestal het valse signaal af dat er teveel O2 in de uitlaatgassen zit. De motor gaat dan op zijn beurt dat compenseren door meer benzine in te spuiten. Het kan zijn dat je motor dus een tijdje te rijk heeft gelopen.
Een motor die ook maar iets te rijk loopt, zorgt al meteen voor een zwarte roet-achtige aanslag op de bougies. Die vonken daardoor niet meer perfect.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41420
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik word een beetje bang van je avatar.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8547
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
+1 brrrrrr
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41420
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Kan er niet van slapen. Blijft me achtervolgen met die rooie ogen 
Overheerste elke APK gedachte

Overheerste elke APK gedachte

Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Vreemd, de lambda-sensor ná de kat is er toch juist voor om de werking van de kat te controleren en een foutmelding te geven als de CO-waarde na de kat te hoog is? Of werkt die niet bij stationair draaien? Via de OBD moet je de lambda-waarde ná de kat toch ook uit kunnen lezen?
Aan de andere kant: een lambda-sensor meet het O2-gehalte, dat zou natuurlijk wel goed kunnen zijn.
Bovendien lijkt 7% me wel heul errug veul. Ik meen me te herinneren dat dit ten tijden van mijn aloude Fordje (zie onderschrift) zelfs te veel was...
Zo'n hoog CO-gehalte duidt op een erg slechte verbranding, zijn de bougies
en/of bobines nog wel goed? Met name de bougies lijken me verdacht.
Groet,
Aan de andere kant: een lambda-sensor meet het O2-gehalte, dat zou natuurlijk wel goed kunnen zijn.
Bovendien lijkt 7% me wel heul errug veul. Ik meen me te herinneren dat dit ten tijden van mijn aloude Fordje (zie onderschrift) zelfs te veel was...
Zo'n hoog CO-gehalte duidt op een erg slechte verbranding, zijn de bougies
en/of bobines nog wel goed? Met name de bougies lijken me verdacht.
Groet,
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???