Koppelingsprobleem ineens

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Vanmorgen kwam mijn vrouw terug van een ritje met onze 850 met de mededeling dat hij niet meer goed schakelde.
Ik heb er net in gereden en ik kan het het beste alsvolgt omschrijven:

De auto schakelt ok maar bij het rijden is hij moeilijk terug te schakelen naar de twee. De eerste is helemaal problematisch. Het valt me op dat je de koppeling bijna door de onderkant moet duwen. Als je eenmaal rijd gaat het verder prima. Geen gekke geluiden ofzo.

Dit was gisteren nog niet zo......het is dus ineens ontstaan. Er lekt voorzover ik kan zien geen vloeistof.

Kan het zijn dat de versnellingsbakolie vervangen moet worden of moet de hele bak eruit?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Lijkt me dat de koppeling ter ziele is. Wat is de km-stand? Je voelt de slijtage niet door de hydraulische bediening. Bij mijn 850 waren de vingers van de drukgroep bijna weggesleten; kans was aanwezig dat het druklager er dwars doorheen zou gaan. Het lijkt me geen probleem van de olie, misschien iets met de synchromesh of dat er intern iets is afgebroken waardoor hij moeilijk schakelt. Maar de bak eraf halen en kijken wat er aan de hand is lijkt me onafwendbaar
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik gok op een koppelingscilinder die de geest heeft gegeven. Als de slave cilinder stuk is zie je sporen van lekkage, de hoofd cilinder lekt meestal niet, maar heeft dan inwendige lekkage.

Wat je kunt proberen is de koppeling even te ontluchten. Het handigste kan dat vanaf de voorkant. Als je er vanaf de slave cilinder remolie door spuit naar boven toe is de lucht er zeker uit. Van bovenaf ontluchten is erg lastig te doen. Je kunt bijvoorbeeld zon ouderwetste oliespuit gebruiken of een hele grote (100cc) injectiespuit. Je kunt ook nog even kijken of de slave cilinder wel voldoende beweging maakt op de gaffel. Als deze maar een heel klein stukje beweegt zit er zeker lucht in het systeem of is er een cilindertje lek.

Als dit niets oplevert zie opmerking van Walter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Ok, bedankt jongens......dus: Of de koppeling vervangen, zou best kunnen met een km stand van 320.000. Of lucht in de slave, niet makkelijk te doen maar wel te controleren door de beweging te controleren.

Kun je aangeven waar dat ding zit, Ed?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je voor de motorruimte staat zie je aan de rechter voorkant van het blok de slave cilinder zitten, die weer tegen de gaffel aanduwt die de bak in gaat. De lucht zit niet in de slave, maar in de master. Als het daar (bij de slave) lekt weet je meteen wat het probleem is.

Koppeling vervangen is erg kostbaar. Ik zou eerst controleren of er iets anders aan de hand is. Koppeling ontluchten is de eenvoudigste check.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Ik heb even gekeken naar die slave cylinder. Het ontluchten is gelukt maar geen verandering. Ik heb het onlucht via de nippel op de slave, maar eigenlijk zag ik dat dit niet nodig was omdat er direct al olie uit kwam. Maar nu lees ik dat dat via de master cylinder moet? In ieder geval kan ik 100% zeker zeggen dat die slave niet gelekt heeft.

Ik denk dat ik toch aan een andere koppeling toe ben.

Iemand een adres dat dit niet te duur kan doen?
Jeroen

V50 1.6 benzine
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Kan het ook in gewoon nederlands?
Hoofdkoppeling cilinder en de bedieningscilinder op de bak,ontluchten gaat ook zo meestal niet zoals je het beschrijft..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wordt toch echt wel master en slave cilinder genoemd hoor, in mijn ogen is dit normaal nederlandsch.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

edraket schreef: Van bovenaf ontluchten is erg lastig te doen. Je kunt bijvoorbeeld zon ouderwetste oliespuit gebruiken of een hele grote (100cc) injectiespuit. Je kunt ook nog even kijken of de slave cilinder wel voldoende beweging maakt op de gaffel. Als deze maar een heel klein stukje beweegt zit er zeker lucht in het systeem of is er een cilindertje lek.

Als dit niets oplevert zie opmerking van Walter.
Ok, dus geen lekkage, gaffel beweegt zo'n 3 a 4 cm. Moet ik nu nog de master cylinder ontluchten?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is voldoende en duidt op een goede werking van de koppelings cilinders. Denk inderdaad helaas voor jou dat Walter het bij het goede eind had.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”