Pagina 1 van 3
carterventilatie
Geplaatst: 06.08.2012 - 22:08
door chalith
Mijn V70 (MY 2004), 170PK, gaf een licht huilend geluid bij stationair. Dat geluid verdwijnt als je de oliepijl stok eruit trekt.
mijn vermoeden dat de carterventilatie verstopt zit werd bevestigd door de dealer, dus gelijk oliescheider, slang, klemmen en een inlaatspruitstuk pakking besteld.
vandaag aan de klus begonnen, ik moest ook de thermostaat vervangen.
half 12 begonnen en tegen 16:00 was de klus geklaard.
huilend geluid is opgelost en 't ziet er weer keurig uit.
oliescheider was tot halverwege verstopt trouwens.
Geplaatst: 07.08.2012 - 13:30
door Ab S
Heb je een idee waardoor dat "huilende geluid" werd veroorzaakt; doordat cartergassen langs de peilstok naar buiten geperst worden? (dan zou het bij hogere toeren toch erger moten worden, toch), of door iets anders?
carterventilatie
Geplaatst: 07.08.2012 - 17:04
door chalith
Het huilende geluid kwam uit de oliescheider, en werd veroorzaakt door een obstructie waar gassen langs gedrukt werden.
het verwijderen van de peilstok (of vuldop) gaf vrije uitstroom.
ik heb met een slangetje in 't oor onder 't spruitstuk "geluisterd".
nu met een nieuwe oliescheider en slangen is 't geluid geheel verdwenen.
Geplaatst: 07.08.2012 - 17:49
door Akkoord
Mag ik vragen wat het je aan onderdelen heeft gekost?
De mijne huilt niet , maar zweet er een beetje olie uit , slangetjes zijn ook hard.
Als ik het spruitstuk er toch afhaal ga ik ermee langs de plaatselijke LPG-specialist ; dan kan hij de LPI-injectorhouders even vernieuwen , deze zitten enigzins los.
Geplaatst: 07.08.2012 - 20:30
door chalith
inlaatspruitstukpakking
olieafscheider
slang
klemmen
samen 119,65 incl BTW
LPI injectoren zijn prijzig....als ze los zitten hoeven ze alleen met loctite geborgd te worden.
5 nieuwe injectoren kosten een paar 100 €
Geplaatst: 07.08.2012 - 20:47
door Akkoord
De injectoren zelf zijn OK , het gaat om de "zitting" die is ingeperst (met een speciale) pers in het spruitstuk.
Heb overigens geen problemen met valse lucht o.i.d. , de injectoren worden op hun plek gehouden met een soort ruitenkit ; dit ziet er niet uit maar is wel effectief.
Reparatie-oplossing van de vorige eigenaar , heb nog een kleine 600.000 km voor de boeg , vandaar dat ik het gemaakt wil hebben :twisted:
Heb jij toevallig het (de) onderdeelnummer(s) van het slangetje?
Als ik in Vadis kijk zie ik 4 "slangen" aangesloten zitten op de olieafscheider.
Ik wil me even goed voorbereiden op deze reparatie om te voorkomen dat het spruitstuk er 2x af moet.
Alvast bedankt.
Geplaatst: 07.08.2012 - 21:37
door chalith
PM me je VIN, het is erg afhankelijk van motor type en MY.
volgens VIDA heeft MY 2001 en 2004 bij de B5244S motor dezelfde slang van oliescheider naar klepdeksel.
onderdeelnummer ervan is:
9497534
slang kost 16.65 € , bijpassende klemmen 2€
lekkage aan carterventilatie kan duiden op een verstopt systeem.
voor de zekerheid alles vervangen.
let hierbij op de onderste aansluiting van de oliescheider, die kan totaal verstopt zitten, zelfs zo ver dat 't carter los moet.
ik heb dit bij een 850 meegemaakt.
dit is de oliescheider van die 850:
zat potdicht bij 220K

Geplaatst: 07.08.2012 - 23:39
door Ramon&Ramon
Als ik zo de foto,s is bekijk,zou ik is aan een ander soort olie gaan denken of de verversingstermijn verkorten..
Vol met black sludge zo te zien en dat zit meestal overal in de motor,een goeie spoeling kan geen kwaad denk ik!
Geplaatst: 08.08.2012 - 07:31
door Oceanracer
Ik heb na een X-aantal km's ook altijd een weinig olie op het kleppendeksel liggen, waarvan ik vermoed dat dit uit het zwarte buisje van de carterventilatie komt. Zou bij die van mij dan ook de carterventilatie verstopt zitten? Ik herken het omschreven geluid echter niet. Hij is voor het laatst in 2005 gereinigd door de dealer.
Geplaatst: 08.08.2012 - 07:46
door V70 T5 assen
@oceanracer
Leg met draaiende motor je hand eens op het olievul gat (zonder dop

)
Voel je geen druk dan is er niets aan de hand.
Geplaatst: 08.08.2012 - 07:53
door Oceanracer
Ik heb enige tijd geleden
de test met de latex handschoen gedaan. Toen bleek er lichte onderdruk te zijn, daar de handschoen vacuüm werd getrokken. Hmmm, dan maar geregeld een doekje over het kleppendeksel halen dan.

Geplaatst: 08.08.2012 - 09:40
door chalith
olie op 't klepdeksel komt meestal van knoeien of een verdroogde rubberring onder de vuldop.
van de dealer heb ik begrepen dat de verstopte oliescheider regelmatig voorkomt en meestal veroorzaakt wordt door te korte stukken rijden.
mijn auto krijgt shell helix volsyntetisch, wat de dealer erin deed de 200K voor mij weet ik niet.
mijn vorige V70 heeft 355K op LPG gelopen, altijd Helix gehad en keurig schone PCV.
Geplaatst: 08.08.2012 - 12:07
door Oceanracer
Ik dacht de eerste keer ook aan knoeien bij het vullen, daarom heb ik er dit voorjaar extra op gelet en daarom geen druppel gelekt. Ik zal die vuldop eens nazien. Beetje siliconenspray erop kan wellicht ook schelen in de afsluiting.
Vorig jaar gebruikte mijn dealer Mobil 0W30 en gebruikte de motor ineens 2 liter olie in een jaar! Nu weer de voorgeschreven olie erin (ook die van Shell) en het olieverbruik is weer nihil.
Geplaatst: 08.08.2012 - 16:09
door BartS
chalith schreef:olie op 't klepdeksel komt meestal van knoeien of een verdroogde rubberring onder de vuldop.
van de dealer heb ik begrepen dat de verstopte oliescheider regelmatig voorkomt en meestal veroorzaakt wordt door te korte stukken rijden.
mijn auto krijgt shell helix volsyntetisch, wat de dealer erin deed de 200K voor mij weet ik niet.
mijn vorige V70 heeft 355K op LPG gelopen, altijd Helix gehad en keurig schone PCV.
Het schijnt inderdaad vaker voor te komen op de 2.5T (aldus de ANWB ingeschakeld via Volvo Assistance). Wij hebben het destijds op onze MY2008 gehad. Deze gaf een vreselijke herrie (je denkt werkelijk dat het blok het aan het begeven is), dit werd voorafgegaan door een steeds vaker terugkerende melding op de boordcomputer over oliedruk. Ik heb daar destijds ook een topic over aangemaakt in het betreffende subforum.
Geplaatst: 08.08.2012 - 16:34
door V70 T5 assen
oke al die tijd die waarschuwing op de bc genegeerd dan?
Geplaatst: 08.08.2012 - 17:33
door BartS
Zeker niet (het was overigens geen rood lampje). Telkens olie tot iets onder max bijgevuld (de bij te vullen hoeveelheid was echt maar een klein beetje, het peil stond nog niet eens in de buurt van het minstreepje) en de melding was weer een langere periode weg. Bij de derde melding in een jaar tijd de dealer ingeschakeld. Ik dacht zelf aan een te gevoelige sensor o.i.d. Uitlezen wees niets uit. Tot een dag na terugkomst van vakantie de beschreven herrie ineens begon. Achteraf bezien, zal e.e.a. met elkaar samen hebben gehangen.
olieverbruik bij OW30
Geplaatst: 08.08.2012 - 19:13
door Ab S
Oceanracer schreef:..Vorig jaar gebruikte mijn dealer Mobil 0W30 en gebruikte de motor ineens 2 liter olie in een jaar! Nu weer de voorgeschreven olie erin (ook die van Shell) en het olieverbruik is weer nihil.
Sorry, even off topic: Welke olie gebruik je dan nu dat het zo een verschil maakt?
PS: had ook een tijdje (iets van 2-3 jaar geleden) vanuit de dealer OW30 (mobil-1); gaf geen verschil in verbruik met eerdere 5W40; nu gebruikt dealer 5W30.
Geplaatst: 08.08.2012 - 21:00
door toedeledoki
Oceanracer schreef:Ik dacht de eerste keer ook aan knoeien bij het vullen, daarom heb ik er dit voorjaar extra op gelet en daarom geen druppel gelekt. Ik zal die vuldop eens nazien. Beetje siliconenspray erop kan wellicht ook schelen in de afsluiting.
Vorig jaar gebruikte mijn dealer Mobil 0W30 en gebruikte de motor ineens 2 liter olie in een jaar! Nu weer de voorgeschreven olie erin (ook die van Shell) en het olieverbruik is weer nihil.
Siliconenspray zal niet de oplossing zijn. Ik heb hetzelfde gehad en schrok behoorlijk van de hoeveelheid olie op het kleppendeksel. Ik heb de hele boel schoon gemaakt en de beschermslangen van de bobines meteen vervangen. Deze waren helemaal vergaan door de olie. Bij mij was de (tijdelijke) oplossing de ring in de vuldop omdraaien. Hier was namelijk het model van de vulopening ingesleten. Na een aantal lange en korte ritten de boel gecontroleerd en geen druppel olie weer gezien. Ondertussen heb ik de ring vervangen. Eigenlijk lijkt mij dit een taak van de dealer waar ik hem tot nu toe in onderhoud had....
Geplaatst: 09.08.2012 - 21:35
door Oceanracer
Er zit nu Shell Helix Ultra 0W40 A3/B3 in. Ik kan mij vergissen, maar ik meende dat er enkele jaren terug altijd 5W40 werd gebruikt.
Gelukkig zijn het bij mij geen grote hoeveelheden olie. Meer wat in de kleine gaatjes die wat lager liggen. Het loopt dus zeker (nog) niet naar de bougies. Maar ik zal die rubberen afdichting eens nader onderzoeken. Eens zien wat er gebeurt als ik die omdraai.
Dank voor de input in elk geval!
Geplaatst: 10.08.2012 - 00:51
door ovlov058
gewoon vervangen die rubber dichting, kost niets, was bij de 850 ook al zo.