remblokken vervangen en remblokken vervangen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Beste FForummers,

ik heb mij S90 executive een behoorlijk grote beurt laten geven bij de dealer.
bougies, olie en filter + luchtfilter, distributie plus rollen.

en.............de remblokken voor en achter.
die van voor waren aardig weg en die van achter hadden nog even mee gekund, maar ik dacht nu ben ik er toch dus dan moet alles spic en span

tot mijn verbaziing zag ik toen ik de rekening kreeg gepresenteerd, dat de remblokken voor 50,50 euro waren en die van achter 67,50.
vreemd omdat de blokken voor toch meer te verduren hebben zou je denken.

maar nog vreemder was de montage prijs
voor, voor code 51104 49,50 euro
voor achter code 51204 89,10 euro

volgens mij bescheide mening zit er toch geen verschil in de montage voor en achter, dus waarom dan het prijsverschil van bijna 40 euro
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat klopt volgens mij ook niet..
Denk dat ze het vervangen van de handremvoeringen berekend hebben gezien de code..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

ok Mario jij weet de codes, daarom had ik ze er ook bijgezet.

de receptionist zou er nog op terug komen.
ik wacht even met betalen, lijkt me wel zo verstandig.

ik moest trouwens ook nog 2 nieuwe achterbanden hebben (michelin Primacy)
132 euro p/s inclusief montage.
daarvoor ben ik maar even naar de sprint gereden voor 95 euro ps. exact dezelfde banden, ik vond 80 euro verschil wel erg veel
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

mario,
is de code van het remblokset achter dan ook niet goed 272291

die van de voorblokken is 31302996
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

wordt gecrediteerd

alleen jammer voor iedereen die alleen zijn achterblokken laat vervangen, want die ziet het verschil niet
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Heb je ook niet gelijk met de distributie riem de waterpomp preventief laten vervangen? Hij kost niet zo veel (iets van €60 of zo) maar als hij begint te lekken, ben je veel geld kwijt, omdat dan weer de distributie eraf moet, en de riem wordt niet aangeraden om hem dan weer te gebruiken, dus weer nieuw.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

ik dacht dat bij deze modellen de waterpomp separaat zat.
en anders hoop ik op een beetje geluk.
is ook niet voorgesteld door de dealer om dit gelijktijdig te doen
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

jan weemering schreef:ik dacht dat bij deze modellen de waterpomp separaat zat.
en anders hoop ik op een beetje geluk.
is ook niet voorgesteld door de dealer om dit gelijktijdig te doen

Die wordt door de distributieriem aangedreven..de waterpomp.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

is dat niet raar dan dat de dealer dat niet voorsteld om gelijtijdig te doen dan.
hoewel als hij niet lek is, dan is hij niet lek natuuurlijk, maar ik begrijp het probleem met de distributie snaar, want die kan je gelijk weggooien
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik zie niet in waarom je de distributie riem weg moet gooien?
Wat was je kwijt voor de vervanging van de riem enz?
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Al heeft de riem maar een jaartje er op gezeten word het altijd aangeraden om de riem opnieuw te vervangen wanneer deze gelost is. Zeker in combo met speciale spanners die van de stugheid van een nieuwe snaar uit gaan. Al heeft de 960 niet zon spanner ik zou er niet op gokken om zon riem weer opnieuw te gebruiken.

En over de waterpomp: Met de distributie wissel van mijn vorige 960 heb ik verschillende dealers gevraagd naar hun meningen en heb verschillende dingen gehoord.
De ene zegt om de wissel vervangen. En de andere zeg pas vervangen wanneer je spoor van lekage ziet en anders niet vervangen... De waterpomp van een 960 schijnt erg lang mee te kunnen gaan.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Ramon&Ramon schreef:Ik zie niet in waarom je de distributie riem weg moet gooien?
Wat was je kwijt voor de vervanging van de riem enz?
tandriemset, dus met spanrollers 142 ex btw
montage 128 ex btw
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

arjan_de_jong schreef:Al heeft de riem maar een jaartje er op gezeten word het altijd aangeraden om de riem opnieuw te vervangen wanneer deze gelost is. Zeker in combo met speciale spanners die van de stugheid van een nieuwe snaar uit gaan. Al heeft de 960 niet zon spanner ik zou er niet op gokken om zon riem weer opnieuw te gebruiken.

En over de waterpomp: Met de distributie wissel van mijn vorige 960 heb ik verschillende dealers gevraagd naar hun meningen en heb verschillende dingen gehoord.
De ene zegt om de wissel vervangen. En de andere zeg pas vervangen wanneer je spoor van lekage ziet en anders niet vervangen... De waterpomp van een 960 schijnt erg lang mee te kunnen gaan.

Het zijn precies dezelfde pompen als op een V70,S80 V50 enz enz,als er een nieuw type pomp opzit is vervangen meestal niet nodig,mits hij lekt of speling heeft!
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

geen idee!!
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Het kan inderdaad om bij een V/S90, 960, 965 de waterpomp om de riemwissel te doen. De distributie interval is 75000 km, en bij een V70 ed is de distributiewissel elke 160000 km. Dan wordt hij altijd meegenomen.
Maar als je de history niet weet, had ik hem nu meegenomen, dan heb je daar geen zorgen meer over....

Het zal je maar gebeuren als je over een tijdje weer alles open moet, omdat de waterpomp problemen geeft, en dat voor een paar tientjes extra.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Maar weinig mensen weten dat bij die types de riem om de 75000km gaat!
Dat is vaak het probleem.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

wim de jong schreef:Het kan inderdaad om bij een V/S90, 960, 965 de waterpomp om de riemwissel te doen. De distributie interval is 75000 km, en bij een V70 ed is de distributiewissel elke 160000 km. Dan wordt hij altijd meegenomen.
Maar als je de history niet weet, had ik hem nu meegenomen, dan heb je daar geen zorgen meer over....

Het zal je maar gebeuren als je over een tijdje weer alles open moet, omdat de waterpomp problemen geeft, en dat voor een paar tientjes extra.
dat kappie er afhalen is echt niet zoveel werk hoor.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat niet,maar om de pomp alsnog te vervangen moet je de rest ook weer demonteren,riem en spanrol!
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

moet de spanrol eraf om bij de waterpomp te kunnen komen?
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Dat "kappie" is inderdaad zo verwijderd...1-2 minuten.
Maar de riem moet los, omdat de riem de waterpomp aandrijft. Dus ook de spanner is weer los. Dat is een kreng....ik heb hem eraf gehaald, en in de bankschroef steeds een stukje verder aangedraaid, totdat je hem kan blokkeren met een pin... (ik gebruikte een kleine imbussleutel) Je kan hem niet met de hand terugduwen, te veel kracht.

Een paar maandjes geleden heb ik ook de riemwissel gedaan, en preventief de waterpomp, omdat ik de history niet wist van mijn 965. En om nu een gebruikte riem weer te gebruiken, wordt overal en altijd afgeraden. En zowieso de multiriem moet ook eraf, en ook daar zit een kreng van een spanner op, die je ook moet terugduwen en blokkeren met een pin. Als je ook dat laat doen, ben je ook geld kwijt, en minstens 4 maal meer dan nu een extra waterpompje.

Het plaatje zit in mijn 965, maar ook van je S90 (of het de B6254 of B6304 is, maakt niet uit):nu
rode cirkel is waterpomp.
groene ovaal is de spanner, met schuin erboven de spanrol.
de spanner moet los omdat net een boutje van de waterpomp er schuin onder zit, met de twee blauwe omcirkelde bouten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”