Pagina 1 van 2

remblokken vervangen en remblokken vervangen

Geplaatst: 07.08.2012 - 16:19
door jan weemering
Beste FForummers,

ik heb mij S90 executive een behoorlijk grote beurt laten geven bij de dealer.
bougies, olie en filter + luchtfilter, distributie plus rollen.

en.............de remblokken voor en achter.
die van voor waren aardig weg en die van achter hadden nog even mee gekund, maar ik dacht nu ben ik er toch dus dan moet alles spic en span

tot mijn verbaziing zag ik toen ik de rekening kreeg gepresenteerd, dat de remblokken voor 50,50 euro waren en die van achter 67,50.
vreemd omdat de blokken voor toch meer te verduren hebben zou je denken.

maar nog vreemder was de montage prijs
voor, voor code 51104 49,50 euro
voor achter code 51204 89,10 euro

volgens mij bescheide mening zit er toch geen verschil in de montage voor en achter, dus waarom dan het prijsverschil van bijna 40 euro

Geplaatst: 07.08.2012 - 16:58
door MarioC70
Dat klopt volgens mij ook niet..
Denk dat ze het vervangen van de handremvoeringen berekend hebben gezien de code..

Geplaatst: 07.08.2012 - 17:01
door jan weemering
ok Mario jij weet de codes, daarom had ik ze er ook bijgezet.

de receptionist zou er nog op terug komen.
ik wacht even met betalen, lijkt me wel zo verstandig.

ik moest trouwens ook nog 2 nieuwe achterbanden hebben (michelin Primacy)
132 euro p/s inclusief montage.
daarvoor ben ik maar even naar de sprint gereden voor 95 euro ps. exact dezelfde banden, ik vond 80 euro verschil wel erg veel

Geplaatst: 07.08.2012 - 17:04
door jan weemering
mario,
is de code van het remblokset achter dan ook niet goed 272291

die van de voorblokken is 31302996

Geplaatst: 07.08.2012 - 17:58
door jan weemering
wordt gecrediteerd

alleen jammer voor iedereen die alleen zijn achterblokken laat vervangen, want die ziet het verschil niet

Geplaatst: 07.08.2012 - 18:26
door wim de jong
Heb je ook niet gelijk met de distributie riem de waterpomp preventief laten vervangen? Hij kost niet zo veel (iets van €60 of zo) maar als hij begint te lekken, ben je veel geld kwijt, omdat dan weer de distributie eraf moet, en de riem wordt niet aangeraden om hem dan weer te gebruiken, dus weer nieuw.

Geplaatst: 07.08.2012 - 19:27
door jan weemering
ik dacht dat bij deze modellen de waterpomp separaat zat.
en anders hoop ik op een beetje geluk.
is ook niet voorgesteld door de dealer om dit gelijktijdig te doen

Geplaatst: 07.08.2012 - 21:02
door Ramon&Ramon
jan weemering schreef:ik dacht dat bij deze modellen de waterpomp separaat zat.
en anders hoop ik op een beetje geluk.
is ook niet voorgesteld door de dealer om dit gelijktijdig te doen

Die wordt door de distributieriem aangedreven..de waterpomp.

Geplaatst: 07.08.2012 - 21:52
door jan weemering
is dat niet raar dan dat de dealer dat niet voorsteld om gelijtijdig te doen dan.
hoewel als hij niet lek is, dan is hij niet lek natuuurlijk, maar ik begrijp het probleem met de distributie snaar, want die kan je gelijk weggooien

Geplaatst: 07.08.2012 - 23:22
door Ramon&Ramon
Ik zie niet in waarom je de distributie riem weg moet gooien?
Wat was je kwijt voor de vervanging van de riem enz?

Geplaatst: 08.08.2012 - 00:49
door arjan_de_jong
Al heeft de riem maar een jaartje er op gezeten word het altijd aangeraden om de riem opnieuw te vervangen wanneer deze gelost is. Zeker in combo met speciale spanners die van de stugheid van een nieuwe snaar uit gaan. Al heeft de 960 niet zon spanner ik zou er niet op gokken om zon riem weer opnieuw te gebruiken.

En over de waterpomp: Met de distributie wissel van mijn vorige 960 heb ik verschillende dealers gevraagd naar hun meningen en heb verschillende dingen gehoord.
De ene zegt om de wissel vervangen. En de andere zeg pas vervangen wanneer je spoor van lekage ziet en anders niet vervangen... De waterpomp van een 960 schijnt erg lang mee te kunnen gaan.

Geplaatst: 08.08.2012 - 07:36
door jan weemering
Ramon&Ramon schreef:Ik zie niet in waarom je de distributie riem weg moet gooien?
Wat was je kwijt voor de vervanging van de riem enz?
tandriemset, dus met spanrollers 142 ex btw
montage 128 ex btw

Geplaatst: 08.08.2012 - 10:51
door Ramon&Ramon
arjan_de_jong schreef:Al heeft de riem maar een jaartje er op gezeten word het altijd aangeraden om de riem opnieuw te vervangen wanneer deze gelost is. Zeker in combo met speciale spanners die van de stugheid van een nieuwe snaar uit gaan. Al heeft de 960 niet zon spanner ik zou er niet op gokken om zon riem weer opnieuw te gebruiken.

En over de waterpomp: Met de distributie wissel van mijn vorige 960 heb ik verschillende dealers gevraagd naar hun meningen en heb verschillende dingen gehoord.
De ene zegt om de wissel vervangen. En de andere zeg pas vervangen wanneer je spoor van lekage ziet en anders niet vervangen... De waterpomp van een 960 schijnt erg lang mee te kunnen gaan.

Het zijn precies dezelfde pompen als op een V70,S80 V50 enz enz,als er een nieuw type pomp opzit is vervangen meestal niet nodig,mits hij lekt of speling heeft!

Geplaatst: 08.08.2012 - 10:53
door jan weemering
geen idee!!

Geplaatst: 08.08.2012 - 11:40
door wim de jong
Het kan inderdaad om bij een V/S90, 960, 965 de waterpomp om de riemwissel te doen. De distributie interval is 75000 km, en bij een V70 ed is de distributiewissel elke 160000 km. Dan wordt hij altijd meegenomen.
Maar als je de history niet weet, had ik hem nu meegenomen, dan heb je daar geen zorgen meer over....

Het zal je maar gebeuren als je over een tijdje weer alles open moet, omdat de waterpomp problemen geeft, en dat voor een paar tientjes extra.

Geplaatst: 08.08.2012 - 11:44
door Ramon&Ramon
Maar weinig mensen weten dat bij die types de riem om de 75000km gaat!
Dat is vaak het probleem.

Geplaatst: 08.08.2012 - 11:46
door jan weemering
wim de jong schreef:Het kan inderdaad om bij een V/S90, 960, 965 de waterpomp om de riemwissel te doen. De distributie interval is 75000 km, en bij een V70 ed is de distributiewissel elke 160000 km. Dan wordt hij altijd meegenomen.
Maar als je de history niet weet, had ik hem nu meegenomen, dan heb je daar geen zorgen meer over....

Het zal je maar gebeuren als je over een tijdje weer alles open moet, omdat de waterpomp problemen geeft, en dat voor een paar tientjes extra.
dat kappie er afhalen is echt niet zoveel werk hoor.

Geplaatst: 08.08.2012 - 11:47
door Ramon&Ramon
Dat niet,maar om de pomp alsnog te vervangen moet je de rest ook weer demonteren,riem en spanrol!

Geplaatst: 08.08.2012 - 11:49
door jan weemering
moet de spanrol eraf om bij de waterpomp te kunnen komen?

Geplaatst: 08.08.2012 - 11:59
door wim de jong
Dat "kappie" is inderdaad zo verwijderd...1-2 minuten.
Maar de riem moet los, omdat de riem de waterpomp aandrijft. Dus ook de spanner is weer los. Dat is een kreng....ik heb hem eraf gehaald, en in de bankschroef steeds een stukje verder aangedraaid, totdat je hem kan blokkeren met een pin... (ik gebruikte een kleine imbussleutel) Je kan hem niet met de hand terugduwen, te veel kracht.

Een paar maandjes geleden heb ik ook de riemwissel gedaan, en preventief de waterpomp, omdat ik de history niet wist van mijn 965. En om nu een gebruikte riem weer te gebruiken, wordt overal en altijd afgeraden. En zowieso de multiriem moet ook eraf, en ook daar zit een kreng van een spanner op, die je ook moet terugduwen en blokkeren met een pin. Als je ook dat laat doen, ben je ook geld kwijt, en minstens 4 maal meer dan nu een extra waterpompje.

Het plaatje zit in mijn 965, maar ook van je S90 (of het de B6254 of B6304 is, maakt niet uit):nu
rode cirkel is waterpomp.
groene ovaal is de spanner, met schuin erboven de spanrol.
de spanner moet los omdat net een boutje van de waterpomp er schuin onder zit, met de twee blauwe omcirkelde bouten.