Pagina 1 van 3

Slotbout breekt bij garage...

Geplaatst: 10.08.2012 - 17:30
door rdkraker
Vandaag auto naar (Bosch) garagebedrijf gebracht om te laten uitlijnen en voor/achterbanden te wisselen.

Echter bij demontage van de laatste band breekt blijkbaar de slotbout adapter. Ook contact met Volvo helaas geen resultaat. Ze moeten een moer gaan lassen of de bout stukslaan met een beitel met de nodige schade aan de velg waarschijnlijk als gevolg.

Vraag is nou; wie is verantwoordelijk voor de schade aan de velg en de extra manuren om het probleem op te lossen? Het is dan wel mijn adapter, maar zij zijn er mee aan de slag geweest. Ook vorige week APK gehad, maar weet niet of de banden er dan standaard af gaan (volgens mij wel ivm reminspectie?). In dat geval zijn zij ook de laatsten geweest die m eraf hebben gehaald en teruggezet.

Geplaatst: 10.08.2012 - 17:32
door Gast
voor zover ik weet worden er geen delen (dus ook geen wielen) meer gedemonteerd voor de APK

Geplaatst: 10.08.2012 - 17:34
door V70/2.4D/2003
De garagehouder/reperateur is verantwoordelijk voor de ontstane schade en reparatie daarvan. Zie daarvoor het Burgelijk Wetboek.

Geplaatst: 10.08.2012 - 17:38
door Ben
Een Volvo dealer heeft vaak een assortiment adapters in de la.
Gewoon daar proberen of er eentje past.
En we breekt betaalt is mij altijd geleerd.

Geplaatst: 10.08.2012 - 17:39
door rdkraker
Onder welk deel zou dat vallen dan? #goedvoorbereid :-)

Geplaatst: 10.08.2012 - 17:40
door rdkraker
Ben schreef:Een Volvo dealer heeft vaak een assortiment adapters in de la.
Gewoon daar proberen of er eentje past.
En we breekt betaalt is mij altijd geleerd.
Zijn ze langs geweest, maar helaas. Niet Volvo standaard bouten (wel velgen vreemd genoeg..)

Geplaatst: 10.08.2012 - 18:14
door Ben
rdkraker schreef:
Ben schreef:Een Volvo dealer heeft vaak een assortiment adapters in de la.
Gewoon daar proberen of er eentje past.
En we breekt betaalt is mij altijd geleerd.
Zijn ze langs geweest, maar helaas. Niet Volvo standaard bouten (wel velgen vreemd genoeg..)
De ene dealer is de andere niet, gewoon bij een ander proberen.
Typisch dingen die een monteur in z'n laatje bewaart.
Overigens mooie reden om nooit meer slotbouten meer te gebruiken. ;-)

Geplaatst: 10.08.2012 - 19:16
door Walter
Ben schreef:Een Volvo dealer heeft vaak een assortiment adapters in de la.
Gewoon daar proberen of er eentje past.
En we breekt betaalt is mij altijd geleerd.
terwijl ik dit lees, valt er bij de buren een glas van tafel...

Dealers hebben een setje met slotbouten. Maar als dat een oudere versie is op de auto, geldt dat niet. Is alleen bij de bouten waar een losse ring op zit.

Het is heel makkelijk om alle kosten op het bedrijf te verhalen, vraag me af of dat stand houdt in een rechtzaak. Hetgeen het bedrijf nu kapot maakt kunnen ze vergoeden; dat is de sleutel. Maar de gevolgschade is een ander verhaal. Daarbij moet je aan kunnen tonen dat er extreme kracht is gebruikt en dat de sleutel in sublieme staat was.

Geplaatst: 11.08.2012 - 00:21
door Ramon&Ramon
En een slotbout demonteren zonder adapter is ook niet echt spannend!
Ook daar is speciaal gereedschap voor.
Blijkbaar gedemonteerd met een luchtsleutel,daar kunnen die adapters slecht tegen.

Geplaatst: 30.08.2012 - 19:39
door chris2
Een garage veroorzaakt de schade, niet jij, zie het burgelijk wetboek en kijk ook ff op bovag.nl

( in gebreke stellen :D )

Geplaatst: 17.09.2012 - 21:42
door iksee90
Als een slotbout vastgezet wordt met het juiste aanhaalmoment (140 NM) en gereedschap is hij simpel te verwijderen. Maar als dat met een luchtsleutel gebeurd!!! Is dan diegene die hem daarna losneemt, verantwoordelijk voor de fouten van zijn voorganger!!! denk 't niet.

Geplaatst: 17.09.2012 - 23:29
door Ramon&Ramon
iksee90 schreef:Als een slotbout vastgezet wordt met het juiste aanhaalmoment (140 NM) en gereedschap is hij simpel te verwijderen. Maar als dat met een luchtsleutel gebeurd!!! Is dan diegene die hem daarna losneemt, verantwoordelijk voor de fouten van zijn voorganger!!! denk 't niet.

140nm is veel te vast voor een slotbout,110nm is meer dan genoeg.

Geplaatst: 18.09.2012 - 08:17
door Gast
Volvo schrijft 140Nm voor, ook voor slotbouten.

Geplaatst: 18.09.2012 - 10:23
door Ramon&Ramon
Ze schrijven wel vaker dingen voor die niet goed blijken te zijn achteraf,ik ga van de praktijk uit,niet van een boekje!

Geplaatst: 18.09.2012 - 10:46
door Fulaks
Ik heb dat verhaal ook meegemaakt met mijn vorige V70. Banden kwamen van de bandenboer toen, wissle winter/zomerbanden ook. Ze kennen daar alleen zo'n luchtdruksleutel.

Bouten bleken muurvast bij regulier onderhoud, drie slotboutadapters naar de haaien, andere bout oplassen, en dit bij 3 wielen. En een nieuw setje wielbouten (gewone). Liep aardig in de kosten.

Voor mij geen slotbouten meer, en buiten de mensen van mijn Volvo-dealer komt er NIEMAND nog met z'n poten aan mijn auto. Misschien betaal ik m'n banden dan wat meer, maar ik weet me verzekerd van vakkundig service en niemand kan de schuld of fout nog op een ander steken.

Geplaatst: 18.09.2012 - 10:52
door Carlsson 900
Fulaks schreef: ... Voor mij geen slotbouten meer, en buiten de mensen van mijn Volvo-dealer komt er NIEMAND nog met z'n poten aan mijn auto. Misschien betaal ik m'n banden dan wat meer, maar ik weet me verzekerd van vakkundig service en niemand kan de schuld of fout nog op een ander steken. ...
+1

Geplaatst: 18.09.2012 - 10:56
door MarioC70
Carlsson 900 schreef:
Fulaks schreef:Ik heb dat verhaal ook meegemaakt met mijn vorige V70. Banden kwamen van de bandenboer toen, wissle winter/zomerbanden ook. Ze kennen daar alleen zo'n luchtdruksleutel.

Bouten bleken muurvast bij regulier onderhoud, drie slotboutadapters naar de haaien, andere bout oplassen, en dit bij 3 wielen. En een nieuw setje wielbouten (gewone). Liep aardig in de kosten.

Voor mij geen slotbouten meer, en buiten de mensen van mijn Volvo-dealer komt er NIEMAND nog met z'n poten aan mijn auto. Misschien betaal ik m'n banden dan wat meer, maar ik weet me verzekerd van vakkundig service en niemand kan de schuld of fout nog op een ander steken.
+1

Ook bij Volvo worden deze fouten gemaakt,beetje kortzichtig gedacht deze stelling!

Geplaatst: 18.09.2012 - 11:02
door V70/2.4D/2003
Een beetje monteur met kennis van zaken en hart voor zowel het vak als het produkt (waar een klant een godsvermogen voor heeft betaald en waarvan ik dan ook denk dat hij/zij daar zuinig op is), daar mag van worden verwacht dat hij weet waar hij mee bezig is en hoe hij dergelijke zaken aan dient te pakken.

Voor de rest blijft het materiaal wat kapot kan gaan. Zeker die mooie slotbouten waar op dit forum al hele epistels over geschreven zijn.

Conclusie:
Bij slotbouten: Handmatig los en vast en nimmer meer dan.....iets van 110 tot 140 Nm (wat Volvo dan ook maar in de voorschriiften heeft staan)

Geplaatst: 18.09.2012 - 11:05
door VolvoTech
Hoeveel Nm draait een luchtsleutel aan?
Waarom is mij geleerd na te draaien met een momentsleutel?
Juist... de luchtslteutel draait niet 140Nm maar minder...
(tenminste... niet waar ik 'm gebruik ;-)

Geplaatst: 18.09.2012 - 11:10
door MarioC70
Een luchtsleutel komt net aan de 90 of 100 nm,ik heb zelf nooit problemen gehad met slotbouten demonteren die door mij zelf zijn vastgezet,als je ze met een stuk pijp als verlengstuk vast zet de wielen,ja ,dan gaat het mis en dat zie je maar al te vaak.
Die slotbouten van volvo zijn ook niet echt een hoogstaand technies onderdeel,ze gaan snel stuk!