Pagina 1 van 1

Motor uit, airco aan

Geplaatst: 11.08.2012 - 16:34
door Zegge
Enige tijd geleden schreef ik dat spontaan mijn accu leeg (na een goed uur) was en dat de anwb toen niets heeft kunnen vinden. Accu en dynamo in orde etc.

Nu was ik lekker op de camping de afgelopen weken en daar staat de auto naast de caravan. Na een rit begint na een half uur spontaan de airco te draaien, en jawel het werd lekker koel in de auto met de volle zon erop. Nu begrijp ik waarom de accu leeg loopt.

Is dit normaal, een instelling die ik moet aanpassen, een fout in de computer, een kortsluiting?

Kent iemand dit of wordt het een vraag voor de Volvo-dealer?

Groet Gert

Geplaatst: 11.08.2012 - 16:48
door Ramon&Ramon
De airco kan nooit draaien zonder dat de motor loopt,je bedoeld denk ik de koelvin..
Auto kan ook nooit koel worden als de vin draait.
Als de motor niet loopt,draait de aircopomp niet,dus onmogelijk dat hij koel wordt de auto.
De fout zit dus in de koelvin.

Geplaatst: 11.08.2012 - 17:20
door Zegge
Bedenk even dat ik een leek ban op dit gebied....

Toen er een vin/fan ging draaien en ik weer in de auto stapte branden de lampjes op de airco unit en was het echt aan het koelen of zo voelde het door de luchtverplaatsing in het interieur....

Geplaatst: 11.08.2012 - 17:34
door spooky202
Is dit niet de nablaasfunctie van de airco? Heb ik ook wel eens meegemaakt: auto stond al een tijdje geparkeerd, ik pakte er iets uit en merkte toen dat de aanjager aan het blazen was.

Geplaatst: 11.08.2012 - 17:36
door Hans oet Twent
Doet de mijne ook. Ik ben blij dat ie dat doet...

Geplaatst: 11.08.2012 - 18:06
door pieneman
Zelfde viel mij deze vakantie ook op. Al twee keer ben ik bij de auto gekomen na een rit en draait de ventilatie in de auto. Het komt uit alle gaten. Ik heb er geen aandacht aan geschonken omdat ik er eerder iets over gelezen heb. Het stopt vanzelf weer, zonder dat mijn accu leeg is.

Geplaatst: 11.08.2012 - 18:23
door JosW
Over die nablaasfunctie om de verdamper droog te blazen is al veel geschreven. Dit is een "feature" bij veel Volvo's. Kan natuurlijk natuurlijk niet zo zijn dat het de accu leeg trekt.

Geplaatst: 11.08.2012 - 18:52
door Zegge
Ik heb zojuist het forum uitgespit en inderdaad er is al veel over geschreven. Ik zal nog eens goed opletten wat er precies aanstaat als ik het weer hoor.

Het blijft vreemd dat de accu is doorgemeten en nog uitstekend is bevonden maar toch binnen een 2 uur leeg is.

Geplaatst: 11.08.2012 - 18:58
door Laguna-S60
bij ons ook uitstekend bevonden, zat in de radio.
deze trok hem leeg, volgens de dealer iets wat veel voorkomt bij originele volvo radio's, vaak was de accu naar een uur (!!) al leeg.

Geplaatst: 11.08.2012 - 20:04
door Zegge
Laguna-S60 schreef:bij ons ook uitstekend bevonden, zat in de radio.
deze trok hem leeg, volgens de dealer iets wat veel voorkomt bij originele volvo radio's, vaak was de accu naar een uur (!!) al leeg.
Maar hoe dan, en zomaar spontaan ineens? Wat doet de radio wat hij voorheen niet deed?

Geplaatst: 11.08.2012 - 20:07
door Laguna-S60
er bleef iets doorgaan bij de CD speler dacht ik, kon je ook horen.

en dat trok de accu dus leeg..., wat voor radio hebben jullie?

Geplaatst: 11.08.2012 - 20:15
door Zegge
De HU603....

Geplaatst: 11.08.2012 - 20:22
door Laguna-S60
Owke, heb ik het nog niet over gehoord maar dealer zij dat het bij alle radio's voor kwam.

als je de auto uitzet en je de sleutel uit het contact haalt en dan je oor bij de cd speler legt, hoor je dan ook wat?

hoorde daar dus wat met de oude radio, met de nieuwe niet meer...

Geplaatst: 11.08.2012 - 22:01
door Msuidgeest
Dat met die radio had ik ook. Maar mijn schuld was omdat ik de gehele radio direct op de accu had gemaakt en via het contact.
En inderdaad werd de radio nogal heet bij stilstand en de accu was de volgende dag leeg. Snel maar weer de bedrading origineel gemaakt en probleem is over.

Maar die na-blaas-functie mag helemaal de accu niet leeg trekken: dat draaien duurt toch maar enkele minuten?

Geplaatst: 12.08.2012 - 12:25
door BartS
Wij hebben eens gehad dat de klimaatcontrole/ventilator enkel was te stoppen door ontkoppeling van de accu. Dit bleek een kapotte weerstand te zijn.

Geplaatst: 12.08.2012 - 12:28
door Zegge
BartS schreef:Wij hebben eens gehad dat de klimaatcontrole/ventilator enkel was te stoppen door ontkoppeling van de accu. Dit bleek een kapotte weerstand te zijn.
Waren dat dezelfde symptomen als ik omschrijf? Kan ik dat zelf of moet ik naar de dealer?

Geplaatst: 12.08.2012 - 15:23
door BartS
Als wij de auto na een rit van het contact zetten, bleef de ventilator vol doordraaien (dit was zeker niet de nablaasfunctie). Niets hielp, behalve de accupool loshalen. De dealer heeft de oorzaak pas kunnen achterhalen, toen dit zich ook voordeed tijdens controle. Toen was het een kwestie van doormeten en was de boosdoener, een motorweerstand, snel gevonden.

Ik heb geen idee of je dit zelf kunt achterhalen zonder juiste diagnoseapparatuur. Het zal een kwestie van elimineren zijn.

De nablaasfunctie kan bij erg warme omstandigheden ook pas enige tijd na aankomst pas inschakelen, dit was bij ons dus niet het geval.

Geplaatst: 12.08.2012 - 16:30
door MarioC70
die weerstand zit in de koelvin,is een compeet ding en het komt vaker voor..
Vervangen is de oplossing.