Pagina 1 van 2

S60 haalt subliem resultaat in Amerikaanse test

Geplaatst: 14.08.2012 - 09:41
door Walter
'Onze' Volvo S60 heeft een geweldig resultaat behaald bij een Amerikaanse crashtest, uitgevoerd door Insurance Institute for Highway Safety, waarbij slechts 2 van de 11 geteste zakelijke sedans de titel "Goed" verdienden. Bij deze zware crashtest werden de auto's met een snelheid van 64 km/u met 25% van het front van de auto tegen een massief blok gereden, vergelijkbaar met een aanrijding met een boom.

Hier lees je in het Engelstalige testrapport hoe onder andere de Mercedes-Benz C-Klasse, de BMW 3-Serie, de Audi A4 en de Lexus IS uit de test komen, inclusief film. Das niet best...

Geplaatst: 14.08.2012 - 10:15
door Andrew82
Zo, ik mag toch hopen nooit een boom tegen te komen op deze manier....

Mooi resultaat voor "onze" Volvo, zeker als je kijkt naar de Lexus en Lincoln... Als het dan zou moeten zou ik toch liever in een Volvo zitten

Geplaatst: 14.08.2012 - 10:21
door Paul
Goed te zien, wel apart dat de hoofdsteun is verdwenen in de S60!

Geplaatst: 14.08.2012 - 10:25
door Walter
Andrew82 schreef:
Mooi resultaat voor "onze" Volvo, zeker als je kijkt naar de Lexus en Lincoln... Als het dan zou moeten zou ik toch liever in een Volvo zitten
Ik vind de resultaten van onze Duitse vrienden schokkender... Die rijden hier op de weg rond

Geplaatst: 14.08.2012 - 10:44
door Morgenstond
En daarom rijd ik Volvo, hoewel die van mij natuurlijk een stuk ouder is dan het geteste exemplaar. Om dezelfde reden wilde ik dat mijn toenmalige vriendin mijn oude S40 overnam, gewoon, omdat die een stuk veiliger is dan een Alto of iets dergelijks.

Geplaatst: 14.08.2012 - 10:47
door lancer
Hmmm, mijn zoontje Tim mag niet meer voorin zitten in de BMW van mijn vriendin

Geplaatst: 14.08.2012 - 11:09
door JeroenSpock
Morgenstond schreef:En daarom rijd ik Volvo, hoewel die van mij natuurlijk een stuk ouder is dan het geteste exemplaar. Om dezelfde reden wilde ik dat mijn toenmalige vriendin mijn oude S40 overnam, gewoon, omdat die een stuk veiliger is dan een Alto of iets dergelijks.
Ik heb nooit voor mijn S60 gekozen omdat hij veilig is, maar na het zien van deze video zie je maar weer hoe 'slecht' het met de andere merken gesteld is.
Ik heb 2 collega's die berger zijn geweest en die zeggen dat de nieuwe Mercedes ook als blik in elkaar gaat, over Volvo hebben ze betere verhalen.
Wat je zegt, het liefst zie je al je familieleden ook Volvo rijden.
Mocht ik ooit een boom tegen komen dan liever in de Volvo dan wat voor Mercedes dan ook:
Afbeelding

Geplaatst: 14.08.2012 - 11:58
door diesel01
Mooi ook om te zien hoe de zijairbags schade voorkomen aan het hoofd, best wel een essentieel onderdeel van het lichaam.
Dergelijke plofzakken zijn bij sommige fabrikanten nog steeds onderdeel van een pakket/optie.

Geplaatst: 14.08.2012 - 15:57
door Phacoid
Als je dan de tabel bekijkt, dan kun je doorklikken naar de auto. Je kunt ook andere modellen bekijken. De S40 (2004), C70 (2007) en zelfs de 850/S70 halen voor deze test overal "G" (waar de S60 voor één iets een A haalt). Komen de Duitse merken dan zo achter, of is de mentaliteit echt in de aard van "Dat zijn de normale tests, dat zijn de dingen waarop we focussen. De rest kan ons gestolen worden."?

Geplaatst: 14.08.2012 - 16:34
door volvo lover
Wat nou, Duitse "premium merken"

Geplaatst: 14.08.2012 - 16:57
door JeroenSpock
Was het ook niet zo dat veel merken hun auto's bouwen om goed door de Ncap te komen, maar zodra er wat anders geproefbotst wordt ze gigantisch door de mand vallen?

Geplaatst: 14.08.2012 - 17:05
door OGA244
Klopt, Renault houdt helemaal geen sterren over met 20k/uur meer op een nw Laguna die std 5 sterren had.

Geplaatst: 14.08.2012 - 17:23
door Maurice Pierik
Paul schreef:Goed te zien, wel apart dat de hoofdsteun is verdwenen in de S60!
Die hoofdsteun is bewust weggelaten om een beter beeld te krijgen op het hoofd van de dummy. Dit is bij alle testvoertuigen zo uitgevoerd.

Uiteraard zal men de afwezigheid van de hoofdsteun bij het beoordelen wel mee hebben genomen. Zodra het hoofd na de initiele klap terug slaat, zou het normaal gesproken opgevangen worden door de hoofdsteun, en er minder whiplashachtig-letsel optreden.

Het is goed te zien dat Volvo nog steeds meer aandacht besteed aan veiligheid en dus meer doet dan construeren op de standaard tests!

Geplaatst: 14.08.2012 - 17:23
door Driving_Volvo
Inderdaad het probleem NCAP, zo zie je hoe en waarvoor andere merken hun autos ontwikkelen.

Daarom Volvo, en niets anders.

In de duitse Spiegel is een berichtje over de nieuwe voetgangersairbag in de V40.
Ze schrijven dat de ontwikkelingskosten zeker niet hooger geweest zullen zijn dan het jaarsalaris van de Volkswagenchef Winterkorn. Zo een klein autobedrijf doet dat gewoon en zet dat grote bedrijf voor schut :D .

Geplaatst: 14.08.2012 - 22:16
door Andrew82
Walter schreef:
Andrew82 schreef:
Mooi resultaat voor "onze" Volvo, zeker als je kijkt naar de Lexus en Lincoln... Als het dan zou moeten zou ik toch liever in een Volvo zitten
Ik vind de resultaten van onze Duitse vrienden schokkender... Die rijden hier op de weg rond
Sjah daar wil überhaupt niemand in rijden ;)

Geplaatst: 15.08.2012 - 10:15
door diesel01

Geplaatst: 15.08.2012 - 12:54
door v0lv0freak
@ Diesel01. Kijk de tijd op autoblog. Daar stond het al op voordat het hier op het forum stond :)

Linkje naar de 850:
http://www.iihs.org/ratings/rating.aspx ... riesid=268

Vind het wel opvallend dat die gewoon al een G scoort en de moderne en nieuwe Duitse auto's halen dat niet eens... :roll:

Geplaatst: 15.08.2012 - 13:51
door Walter
v0lv0freak schreef:
Linkje naar de 850:
http://www.iihs.org/ratings/rating.aspx ... riesid=268

Vind het wel opvallend dat die gewoon al een G scoort en de moderne en nieuwe Duitse auto's halen dat niet eens... :roll:
los van dat het zeer goede resultaten zijn, gaat het hier om een andere test. 50% offset tegen een vervormbare barrière.

Geplaatst: 15.08.2012 - 17:38
door Msuidgeest
Ik heb die botsproef tegen 50% blok beton al nooit begrepen. Het lukt niemand om op deze wijze te botsen maar eerder gaan mensen uitwijken (je wilt gewoon nergens tegenaan rijden).

Geplaatst: 16.08.2012 - 08:10
door JCF
Als je de IIHS-filmpjes bekijkt zie je meteen waarom de S60 beter scoort dan de rest; dat is geen toeval, daar ligt ontwerp aan ten grondslag; de S60 'ketst' langs de barrière terwijl de anderen er in blijven haken waardoor de volle botskracht op de constructie terecht komt.
Er zal onderhuids bij Volvo een soort geleiderail-achtig profiel zijn aangebracht waardoor de auto van het object wordt weggeleid.
Zie de site van de IIHS/ you tube filmpjes 'small overlap test'