Gezocht: Ervaring V70 D5 + Four-C + aanhanger

jjbakker
2nd Gear member

Ik heb een mooi V70 D5 op het oog (MY2008) die voorzien is van Four-C. Proefrit aangevraagd en de verkoper vertelde bij voorbaat dat Volvo het afraad om een trekhaak te monteren.

Daarnaast vertelde de verkoper ook dat hij rustig met een caravan naar Zuid-Frankrijk zou karren icm Four-C.

Nu ben ik al een dagje aan het googlen, maar ik kom erg weinig ervaringen tegen van Four-C in combinatie met een aanhanger.

Met aanhanger bedoel ik dan een motortrailer die met motoren rond de 700 - 750kg zit. De aanhanger is voorzien van een oplooprem en normale 13" banden.

heeft iemand ervaring met Four-C icm aanhanger / caravan? Hoe beïnvloed dit het gedrag van de V70? Is het risico op defecten (of veel meer onderhoud) groot?

Concreet gezien rijdt ik de meeste ritten met aanhanger binnen NL, en met uitzondering tot aan de alpen (1200km)
Oceanracer
Geartronic member

Het negatieve trekhaak-advies door Volvo is alleen de eerste paar jaar geweest. Er hebben zich geen problemen voorgedaan en dat negatieve advies is inmiddels weer ingetrokken .
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MN-NL
5th Gear member

Ik heb met een D5 Summum Sport incl FourC en een vouwwagen van zo'n beetje hetzelfde gewicht enige duizenden vakantiekm's gedraaid. Geen enkel probleem en ik kan me daarnaast ook niet voorstellen wat het probleem zou kunnen zijn, ook niet met een zwaardere aanhanger.

Voor het overige rijdt FourC juist perfect. Beter weggedrag dan de normaal nogal comfortabel ingestelde Volvo's, en de optie om met de demping te spelen ahv het wegdek. FourC regelt electronisch het gedrag van de demper. De aanhanger heeft daar natuurlijk wel invloed op maar dat zou ook het geval zijn als je 5 kratjes bier in de kofferbak hebt staan lijkt me?

Als er al een nadeel te noemen is: als je dempers moet vervangen dan heeft dat zijn prijs(kaartje). Mijn ervaring is dat de dempers bij een kleine 200 tkm nog steeds in prima conditie waren, juist omdat ze bijgeregeld worden door het FourC systeem!

Kortom, ik vind het persoonlijk een gewenste optie die helaas zeldzaam is :-)

Marc
sbv
6th Gear member

Hier ook een D5 met Four-C met trekhaak en soms hangt er ook wat achter. Enige nadeel is dat de kont redelijk doorzakt als je niet op kogeldruk let.

Gereden met auto ambulance erachter en ook met diverse andere aanhangers

Het is nu mijn 2e V70 met Four-C. Vervanging is relatief duur, alhoewel ik met zoeken recent in de UK best schappelijke prijzen ben tegen gekomen voor dempers

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
jjbakker
2nd Gear member

Is die Four-C zo onderhoudsgevoelig dan?

En qua kogeldruk hou ik meestal de max van de kogel aan. Dit rijdt over het algemeen toch het lekkerst.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Voor ervaringen zou je kunnen kijken op www.caravantrekker.nl.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
jjbakker
2nd Gear member

Op caravantrekker.nl heb ik idd ook al rondgekeken. Er staan eigenlijk geen ervaringen op met Four-C
MN-NL
5th Gear member

jjbakker schreef:Is die Four-C zo onderhoudsgevoelig dan?
Juist niet denk ik? Doordat de dempers electronisch bijgeregeld worden hebben ze een lange(re) levensduur omdat slijtage inherent gecompenseerd wordt. Ik heb met het FourC nooit wat gehad in de 50.000 km dat ik de auto gehad heb.

Wel moet je je realiseren dat het een wat complexer systeem is: de dempers zijn duurder dan gewone schokdempers, er komt ook wat electronica bij kijken. Dus als er wat aan de hand is, dan ben je ook aan de beurt.

Zoals gezegd: ik vond het een waardevolle optie en zou extra kosten accepteren als prijs voor het extra comfort.

(Hetzelfde gaat ook op voor bijvoorbeeld electrische raampjes of airco: zonder kan je je niet eens meer voorstellen, maar het gaat natuurlijk wel eens kapot en dat betekent helaas altijd $$$).

Gr. Marc
sbv
6th Gear member

Four-C is niet erg onderhoudsgevoelig, maar het is wel een slijtage deel net als normale dempers.
Ik heb inmiddels denk ik 140000 km met Four-C gereden en bevalt me prima eigenlijk
helaas zijn de dempers wat duurder dan normale dempers, maar goed het rijdt dan ook wel heel anders

jjbakker
2nd Gear member

oke, dus concluderend een aanhanger / caravan met Four-C is geen probleem.
De dealer had het over het corrigeren van de dempers op het moment dat de aanhanger begint te hobbelen. Dat zou geen fijne vering opleveren.
Thom
5th Gear member

Het negatieve trekhaak-advies door Volvo is alleen de eerste paar jaar geweest. Er hebben zich geen problemen voorgedaan en dat negatieve advies is inmiddels weer ingetrokken .
Ik moet je helaas tegenspreken, want Volvo is er juist duidelijker dan ooit over, in alle prijslijsten staat tegenwoordig in de beschrijving van de optie opgenomen: 'Volvo Cars Nederland B.V. adviseert om geen trekhaak te
monteren bij een V70 voorzien van het actieve FOUR-C chassis
om een optimale werking van het systeem te waarborgen'.

Mijn eigen ervaring is dat het prima kan, maar wel in de stand 'Comfort', dan kunnen de dempers maximaal meebewegen zeg maar. Maar wat de topicstarter er mee wil gaan trekken..dan zou ik toch de voorkeur geven aan een uitvoering met automatische niveauregeling.

Het is en blijft een lastige kwestie, waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat Volvo zich wil 'indekken'. Four C is namelijk feitelijk niets anders dan regelbare dempers van Monroe - Ohlins, en die leveren dergelijke systemen aan meerdere automerken (o.a. BMW en Mercedes), en daar geldt deze restrictie voorzover ik weet niet.
jjbakker
2nd Gear member

Trekken niet zo zeer, het gaat meer om het vervoeren van 2 motoren.
Over het algemeen binnen NL, soms net over de grens. En incidenteel frankrijk in.

Wat mijn afweging is: Is het 95% rijdt ik zonder aanhanger. 5% met. Is die 5% voldoende om geen Four-C aan te schaffen....

Mijn gevoel zegt van niet. Een caravan van 1600KG zal er niet achterkomen iig.
sbv
6th Gear member

Als Volvo het zo afraad, waarom verkoopt men dan wel doodleuk auto's met trekhaak, Een dealer zou het dan ook niet moeten doen, enkel op verantwoording van de klant. Ja er zijn genoeg auto's nieuw met Four-C en trekhaak verkocht.

Ik rij eigenlijk bijna altijd op de sport stand, ook met aanhanger erachter. Nu rij ik maar zeer zelden met aanhanger. Toevallig recent 2 maal en dat was bij elkaar denk ik 150 km

jjbakker
2nd Gear member

Zojuist even bij de dealer m'n V50 weer opgehaald (iets met diesel in de olie GRMPF).

Four-C is nu idd geen probleem meer bij Volvo. Ze worden af fabriek ook geleverd met trekhaak.

De dealer steekt hier zijn hand voor in het vuur.
Oceanracer
Geartronic member

Het kan inderdaad écht weer. Alleen bij de eerste serie van de V70N was Volvo wat terughoudend.
jjbakker
2nd Gear member

Het gaat overigens om deze auto, misschien wel een bekende hier :d

http://www.jacobschaap.nl/v_Showroom/oc ... 72631&pn=2
Oceanracer
Geartronic member

Heb je de proefrit er al opzitten?
jjbakker
2nd Gear member

Nee, nog niet, wegens tijdgebrek komende donderdag.

Speciale dingen waar ik op moet letten?
Thom
5th Gear member

Het kan inderdaad écht weer. Alleen bij de eerste serie van de V70N was Volvo wat terughoudend.
Four-C is nu idd geen probleem meer bij Volvo. Ze worden af fabriek ook geleverd met trekhaak.

De dealer steekt hier zijn hand voor in het vuur.
Volvo blijft het afraden, ook in de meest recente prijslijsten. Een individuele dealer heeft wellicht iets andere belangen :wink:. Overigens ken ik geen enkel Volvo model dat af-fabriek van een trekhaak kan worden voorzien..
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

jjbakker schreef:Four-C is nu idd geen probleem meer bij Volvo. Ze worden af fabriek ook geleverd met trekhaak. .
Wat een onzin weer, af fabriek worden er idd helemaal geen trekhaken geleverd, dat zijn steevast "local options"
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”