Pagina 1 van 1
Wat kan dit zijn?
Geplaatst: 26.08.2012 - 10:59
door dweerwag
Bij mijn s80 d5, heb ik, naar mijn idee een raar probleempje die ze niet kunnen vinden cq oplossen.
In het kort zal ik onderstaand het probleempje proberen te omschrijven.
Bij het rustig rijden in de stad wil de auto nog weleens een schokje geven bij het opschakelen. Hier heb ik ook het idee dat hij naar mijn idee niet genoeg lucht krijgt om lekker te ademen.
Bij volgas, gaat hij wel vlot vooruit, alleen moet hij even (te) lang nadenken.
Trap het gas in en het duurt even voor hij reageert.
Hier komt nog bij, dat als je stil staat de auto irritant veel trilt. tot aan de binnenspiegel aan toe.
Ik ben bij mijn eigen garage (niet volvo) en een volvo specialist geweest of hun kunnen achterhalen wat het is.
Zij kunnen hier niets in vinden waar het vandaan komt.
Onderstaand wat er de afgelopen 40.000 km vervangen is.
* 5 stuks verstuivers
* egr klep
* luchtmassameter incl. het vertakkingje op het luchtfilterhuis
* bovenste motorsteun op het motorblok
gecontroleerd alle andere motorsteunen en deze zijn goed.
Ik hoop dat jullie nog wat ideeen hebben, waar we naar zouden kunnen kijken.
Geplaatst: 26.08.2012 - 11:09
door ovlov058
lijkt me een automaatprobleem, buiten het trillen.
Geplaatst: 26.08.2012 - 11:12
door dweerwag
Volgens de volvo specialist, werkt de automaat wel naar behoren.
zelf denk ik dat het iets is wat met elkaar te maken heeft, maar de vraag is wat.
Geplaatst: 26.08.2012 - 11:22
door ovlov058
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49231
Hier worden enkele problemen besproken, vooral de schokjes.
Geplaatst: 26.08.2012 - 11:44
door dweerwag
Kan dus aan een software update liggen.
Heb ook op forum iets gelezen over de tcv (voor op het motorblok) kan diti
Iets zijn wat in verhouding staat met schakelen en trillen, omdat een van de slangen op het vacuum systeem zit.
Geplaatst: 17.09.2012 - 17:41
door syswichers
Poreuze slangen op je TCV staan garant voor schokken. Met name bij een koude motor.
Als je een 'peertje' kan vervangen, kun je deze slangen zelf ook vervangen. Kosten: minder dan 10 euro voor een stuk slang en een paar slangenklemmetjes.
Aan de buitenkant kun je niet zien of de slangen poreus zijn, dus een keer vervangen kan geen kwaad!
Geplaatst: 18.09.2012 - 11:15
door dweerwag
Je bedoelt hierbij de TCV voor op het motorblok toch?
Staat dit ook in verhouding met het doorgeven van trillingen aan het interieur.
Geplaatst: 18.09.2012 - 18:02
door syswichers
Ja, ik denk namelijk dat we het over hetzelfde hebben. In mijn S80 zit deze aan het luchtfilterhuis geklemd.
Niet echt trillingen, maar meer schokken bij het accelereren.
Poreuze slangen zorgen er ook voor dat je auto 'lui' wordt bij het optrekken.
Geplaatst: 18.09.2012 - 22:05
door dweerwag
Ok, dan weet ik even welke je bedoelt.
Ik zal deze binnenkort eens gaan vervangen.
Alvast bedankt.
Geplaatst: 20.09.2012 - 00:10
door Freek63
Controleer ook even de reactiestang midden voor onder het motorblok. Als de bovenste steun versleten is, is deze meestal ook naar zijn grootje. Er zitten twee gevulcaniseerde rubber bussen in die graag stuk gaan. Je vindt hem als je de voorzijde van de bodemkap losmaakt. Je hoeft dus niet de hele kap eraf te halen.
Geplaatst: 25.09.2012 - 15:48
door dweerwag
@freek63 Wat is de werking van zo'n reactiestang. En is dit de stang waar de motorsteun op zit?
Geplaatst: 25.09.2012 - 15:59
door Ramon&Ramon
Even goed uit laten lezen eerst?
Geplaatst: 25.09.2012 - 16:48
door dweerwag
Het uitlezen is gebeurt, ook bij de volvo specialist. Er komt alleen niets naar boven. Zij vinden de auto goed rijden, alleen ik niet. Hij hoort zeker niet over matig te trillen.
Geplaatst: 25.09.2012 - 16:56
door Ramon&Ramon
Ik bedoel uitlezen bij de dealer,met Vida,die graven dieper in de materie!
Geplaatst: 25.09.2012 - 16:57
door BlackcurrantV70
Waarom eens niet langs een dealer gaan ?
Geplaatst: 25.09.2012 - 17:31
door Freek63
dweerwag schreef:@freek63 Wat is de werking van zo'n reactiestang. En is dit de stang waar de motorsteun op zit?
Nou, het is eigenlijk geen stang, maar een combinatie van beugels met een tweetal rubber bussen. Deze 'reactiestang' houdt, samen met de bovenste motorsteun de motor netjes rechtop, op zijn plaats. Als je beide of één van beide loshaalt, zal de motor kantelen, zodra je gas geeft. Je vindt hem vóór midden onder het motorblok.